Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Blizzard » 30-10-2008 00:19

Naar aanleiding van de structurele verdedigende problemen open ik dit topic.
De statistieken liegen er namelijk niet om:

Seizoen 2007-2008 (34 wedstrijden)
* 48 tegendoelpunten
* gemiddeld 1,41 per wedstrijd tegen
* 12 keer de 0 weten te houden

Seizoen 2008-2009 (17 wedstrijden)
* 37 tegendoelpunten
* gemiddeld 2,17 per wedstrijd tegen
* 74 tegendoelpunten na 34 wedstrijden met dit gemiddelde (niveau degradatiekandidaat)
* 2 keer de 0 weten te houden


Aan de hand van oa deze cijfers is er mi iets grondigs mis aan het elftal/de selectie op verdedigend gebied. Vorig seizoen zag het er al niet te florissant uit. Dit jaar steeg het gemiddeld aantal tegentreffers per wedstrijd nog eens met ruim 50% (tot nu toe). Waar ligt het aan; gebrek aan kwaliteit achterin, speelstijl, slecht samenspel, verkeerde samenstelling... Roept u maarrrr.

Ik ben vooral ook benieuwd hoe volgens ons het probleem zou kunnen worden opgelost. Daar bedoel ik natuurlijk mee hoe het aantal tegendoelpunten gereduceerd kan worden tot een enigzins acceptabel niveau.
Laatst bijgewerkt door Blizzard op 03-01-2009 15:38, in het totaal 5 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor foppe65 » 30-10-2008 01:17

Goeie vraag... Met dit zooitje ongeregeld achterin gaat 't nooit wat worden...
Jong-A-pin gewogen en veels te licht bevonden
Dingsdag is ok, maar maakt nog genoeg foutjes
Breuer staat de ene keer een dijk van een wedstrijd te spelen om vervolgens dwars door 't ijs te zakken... Veels te wisselvallig.
Popovic en Svec zij niet echt aanwinsten..
Bak-Nielsen vind ik persoonlijk de enige die op dit niveau mee kan komen...

Tsja al koop je V/d sar al keeper met deze verdediging is het altijd in elke wedstrijd moeilijk om de 0 te houden...

Lijkt wel of men de van te voren gemaakte afspraken gelijk vergeet als er tegen de bal getrapt gaat worden... :?:
You simply the best, better than all the rest!!!
foppe65
Nieuw talent
 
Berichten: 61
Geregistreerd op: 25-03-2004 16:58
Woonplaats: Lemmer

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Caspar » 30-10-2008 07:02

foppe65 schreef:Popovic


Wie?

Ik denk dat het een samenhang van factoren is, want individueel moet er genoeg kwaliteit in de verdediging zitten om hoog mee te doen in de eredivisie. De factoren die volgens mij van belang zijn:

Nieuwe trainer, nieuwe speelstijl. De basisverdediging is, op Janmaat na, hetzelfde als vorig jaar. Alleen met een nieuwe trainer en een nieuwe speelstijl. Sollied speelt zoneverdediging met opkomende backs.

Blessures. De meest voor de hand liggende reden. Janmaat, Popov, Bak Nielsen terug van een hele lange blessure. We kunnen niet verwachten dat jongens als Bak meteen het niveau halen wat we gewend zijn.

Vele wisselingen. Deels door de blessures, wordt er bijna geen wedstrijd met dezelfde verdediging gespeeld. Breuer heeft elke positie in de verdediging gehad ondertussen en het uitstapje van Dingsdag op het middenveld was geen succes.

Persoonlijke fouten. Alle redenen bij elkaar zorgen ervoor dat persoonlijke fouten nu fataal zijn. Als iemand een offday heeft (wat prima kan) is dat nu fataal. Als Sollied dan ook nog persoonlijke fouten maakt door Drost op linksback te zetten is dat ook niet bevorderlijk.



Tijd is het enige wat we nodig hebben, want ik ben er van overtuigd dat de basisverdediging meer dan goed genoeg is. Met Janmaat, Dingsdag, Bak, Popov en Breuer staan er vijf verdedigers die volgens mij het niveau aan moeten kunnen. Nu moet nog iedereen fit zijn, op elkaar ingespeeld raken en dan komt het volgens mij allemaal goed.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Gekko » 30-10-2008 08:25

Jij zit in Azië, schreef je? Dat verklaart veel van jouw optimisme. Ik heb het idee dat de problemen dieper zitten en dat wat jij omschrijft de symptomen zijn. Mijn conclusie is dat de boel er fysiek minder goed op staat dan voorheen, dat men geen idee heeft hoe te voetballen en hoe met elkaar samen te voetballen, dat de trainer geen grip heeft op het team en varieert vanuit de gedachte dat er al een basis is (maar die is er niet), dat individuele ontwikkeling van jonge spelers hapert (Beerens, Henrique, Pin) en dat men niet voor elkaar en met elkaar door het vuur gaat.
Laatst bijgewerkt door Gekko op 30-10-2008 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor gruttepier » 30-10-2008 09:15

Als de weerga Dingsdag uit het elftal. De meest overschatte voetballer van Nederland. Grossiert in persoonlijke fouten waardorr we vorig seizoen en ook nu weer veel te veel punten hebben verloren en achterop raken, we hebben en kunnen veel beter zonder hem.
Heb vorig seizoen en ook tot nu toe alle uit en thuis wedstrijden bezocht en denk echt dat hier het probleem zit.
Is ook een publiek geheim dat Sollied het niet zo in Dingsdag ziet en heeft daarom onder het excuus van tactiek hem ook al tijdelijk uit het centrum gehaald.
Dingsdag is te traag, niet hard genoeg en geeft terwijl hij zichzelf een leider vind totaal geen leiding in de defensie waardoor en vaak miscommunicatie te zien is. (Zuiverloon red.)

Zet Kopic maar eens een paar wedstrijden naat Breuer(die zich wel doorontwikkeld!!!) en laat Dingsdag maar een leren hoe je een sprint trekt en naast Brian plaats nemen.
Ik heb zwaar mijn buik vol van die tragen nr.5 van ons!
Een elftal kan collectief falen zoals gister, als je echter zoveel en vaak door dezelfde persoonlijke fouten punten laat liggen moet het maar eens afgelopen zijn. Er gaat wel vaak de vinger naar v-d Bussche maar Dinsdag staat er ook altijd prachtig bij te schuutervaren, noem dit seizoen alleen al even de 2-2 tegen Heracles, de beide goals tegen Roda, de 1-0 van Milan en de 2-2 van Feyenoord. Allemaal echte persoonlijke fouten van Dingsdag! los van gister al 6 punten hebben gekost!
gruttepier
Bankzitter
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 30-10-2008 08:53

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Lardy » 30-10-2008 19:06

Ik ben het op sommige punten wel met je eens, alleen Bak Nielsen heeft VERDEDIGEND laten zien dat hij het kan. AANVALLEND is het een drama. Ongelofelijk dat hij altijd gaat lopen met de bal, slechte inspeelpass.
Lardy
Superster
 
Berichten: 4822
Geregistreerd op: 17-07-2008 19:35

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Marça » 30-10-2008 19:15

Ik weet me nog goed te herinneren dat na de 5-1 Helsingborgs, we één van de fraaiste competitieduels hebben gespeeld tegen Heracles (9-0). Na de overwinning tegen Ajax (nog geen maand geleden) konden we de hele wereld aan en nu gaan we bij wijze van spreke degraderen.

De tijd alleen zal al veel goed maken, let maar op. Iedere club heeft zijn mindere periodes/wedstrijden in een seizoen, ik ga er alsnog vanuit dat dit incidenten zijn. De verdedigers die er staan kunnen het niveau echt wel aan. Als straks Popov en Janmaat weer topfit zijn, staat er gewoon een goede basis met dito vervangers.
Avatar gebruiker
Marça
Superster
 
Berichten: 1956
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:50

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Blizzard » 30-10-2008 19:25

Marça schreef:Ik weet me nog goed te herinneren dat na de 5-1 Helsingborgs, we één van de fraaiste competitieduels hebben gespeeld tegen Heracles (9-0). Na de overwinning tegen Ajax (nog geen maand geleden) konden we de hele wereld aan en nu gaan we bij wijze van spreke degraderen.

De tijd alleen zal al veel goed maken, let maar op. Iedere club heeft zijn mindere periodes/wedstrijden in een seizoen, ik ga er alsnog vanuit dat dit incidenten zijn. De verdedigers die er staan kunnen het niveau echt wel aan. Als straks Popov en Janmaat weer topfit zijn, staat er gewoon een goede basis met dito vervangers.


Als je naar de statistieken kijkt dan blijkt wel dat we structureel erg veel tegengoals krijgen. Het zijn juist incidenten als het wél een keer goed staat achterin.

Dat Vandenbussche vervangen is voor Steppe vind ik al een verbetering maar er moet zeker meer gebeuren. Er is mi veel mis achterin. Ik zie bijvoorbeeld al tijden geen enkele chemie tussen verdedigers onderling. Anders geef je niet zoveel ruimte weg.

Natuurlijk krijg je als aanvallend team meer tegendoelpunten dan als je zoals NAC speelt (van vorig seizoen) maar FC Twente bewijst dat je ook aantrekkelijk, aanvallend voetbal kan spelen zonder overdreven veel tegendoelpunten te incasseren. Die kant moeten wij ook een beetje op want bij ons ligt het veel te vaak compleet open, iedere keer persoonlijke fouten, communicatie problemen en weet ik wat allemaal...

Mijn oplossingen zijn trouwens:
- Steppe op het doel houden.
- 2 echte versterkingen (linksback, linker centrale verdediger) die gelijk in de basis kunnen.
- Nog meer aandacht besteden op trainingen ect om het echt op elkaar ingespeeld te krijgen, vooral tactisch trainen erop.
- Verdedigende middenvelder (Grindheim dus) wat dichter op de verdediging laten spelen, de ruimte tussen de verdediging en middenveld is veelal te groot, Grindheim (of een andere controleur) moet die ruimte juist opvullen.

Als dit je lukt dan krijgt de aanval het ook gemakkelijker. Dan hoeven ze niet iedere wedstrijd 3 à 4 doelpunten te maken om wedstrijden te winnen omdat de verdediging er toch altijd wel 2 incasseerd...
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Johanson16 » 31-10-2008 10:52

Dingsdag langs de kant houden, maakt echt veel fouten, is al uitgelegd..
Dan zou ik graag een centrum zien met Breuer en Bak
Janmaat op rechts
En op links een nieuwe speler.. Lopen genoeg rond, alleen de vraag of SCH ervoor wil betalen?



Maar was Sollied voorafgaand aan dit seizoen niet (in positieve zin) verbaasd over de verdedigende kwaliteiten van SCH? :asian:
Avatar gebruiker
Johanson16
Selectiespeler
 
Berichten: 392
Geregistreerd op: 05-07-2008 16:26

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Heerenveen rules » 31-10-2008 17:00

Er moet op korte termijn een oplossing komen voordat het seizoen in december als een nachtkaars uitgaat. Dus aan opmerkingen als nieuwe spelers halen hebben we dit moment niks.

De simpelste oplossing: hard werken en voor elkaar door het vuur gaan. Ik wil meedogenloze verdedigers zien en geen juffertje die een Feyenoord speler onnodig aan het shirt trekt terwijl er 4 verdedigers om hem heen staan. Spelers met duelkracht en geen mietjes die zich op de doellijn laten aftroeven door een 37- jarige kabouter.
Daar begint het mee: PASSIE!

Ook ik ben het ermee eens dat Dingsdag te traag is en zich veel te makkelijk laat aftroeven. Op de bank ermee! Kopic en Bak centraal.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Pietro » 02-11-2008 10:27

Na de kermisuitslag tegen AZ (knap gelijk gemaakt, dat wel) is het gemiddeld aantal tegendoelpunten inmiddels 2,22.
Omgerekend naar 34 wedstrijden zou dit 75 tegengoals zijn. We zitten nu dus al bijna op de helft van het aantal tegengoals van vorig seizoen! Normaal gesproken betekent 75 tegengoals niets anders als degradatie ware het niet dat Heerenveen met AZ tevens tot de meest scorende ploegen van de eredivisie behoort. Dit is de reden dat wij nog halverwege de ranglijst staan. Gemiddeld scoren wij 2,33 goals, omgerekend naar 34 westrijden zijn dit 79 doelpunten, jawel !! Dit is een aantal wat normaliter gemaakt wordt door de...inderdaad, door de kampioen van de eredivisie !! Waar zouden we staan als we 10 tegengoals minder hadden? Probleemstelling is zo duidelijk als wat, niet alleen voor supporters, maar ook voor de leiding van onze club. Heerenveen was en is zeer succesvol met het aantrekken van aanvallende spelers, dat moet dus ook met verdedigers kunnen. Willen we stappen maken dan moet ook hier naar gekeken worden. Dus Riemer, pak je winterjas en op naar het hoge noorden zou ik zeggen. Het is dat het hier vaak slecht weer is anders zoudden we misschien zelfs wel een paar Italiaanse scheermessen kunnen strikken.
Pietro
Nieuw talent
 
Berichten: 57
Geregistreerd op: 12-08-2006 20:07

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor geert. » 02-11-2008 12:36

Op basis van het aantal tegengoals staan wij 17de. Dit zou een club als Heerenveen nooit mogen overkomen. Op basis van het aantal gescoorde goals staan wij 2de. Qua scoren op zich zit het dus goed met Heerenveen. Nu verdedigend nog. :D
Avatar gebruiker
geert.
Superster
 
Berichten: 3382
Geregistreerd op: 15-03-2008 11:24
Woonplaats: It Heitelân

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Voorstopper » 02-11-2008 13:01

Ik heb het gevoel dat de verdediging van Heerenveen 4 eilandjes zijn die elk hun eigen wedstrijd spelen. Wanneer je zonedekking introduceert, is de bedoeling dat de defensie een geheel vormt, waarin communicatie een grote rol speelt. Eenieder heeft een gebied te verdedigen en er moet gecommuniceerd worden wanneer een speler van de tegenstander gaat zwerven. Je ziet het aan Penders-Zwaanswijk, absoluut geen superspelers, maar wel sterk in de communicatie en het positioneren. Zij weten blindelings wie welk gebied op zich moet nemen. Bak Nielsen en Dingsdag, dat lijkt niet samen te gaan. Zijn allebei teveel met zichzelf bezig. Allebei willen ze de boel coachen, dat kan gewoon niet.

Ik zie de spelers bij ons nu hun eigen paadje wat schoon vegen (en dat gebeurt af en toe al slecht), ik mis de communicatie. Gisteren zie ik El Hamdoui 3/4 keer kruislings de diepte ingaan en vervolgens wordt hij niet overgenomen.

Tot slot speelt uiteraard het middenveld ook een rol. Grindheim speelt opvallend diep. Wanneer een pass onderschept wordt is ie nooit op tijd terug om verdedigend de boel te regelen. In de omschakeling zijn we ook daar kwetsbaar met slechts 3 personen.
The two most powerful warriors are patience and time.
Avatar gebruiker
Voorstopper
Superster
 
Berichten: 3635
Geregistreerd op: 05-06-2005 09:24
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor drika746 » 02-11-2008 13:04

In mijn ogen is het vrij simpel. Verdedigende zekerheid inbouwen door de 4 beste verdedigers op te stellen. Dingsdag naar de bank, Bak en Breuer centraal. Svec of Janmaat op rechts, Jong-A-Pin of Popov op links.
Daarnaast zullen wij altijd meer tegendoelpunten krijgen dan ploegen rondom ons op de ranglijst, maar wij maken ook meer goals dit zit in de speelstijl van Heerenveen ingebakken.
Neemt niet weg dat het nu absurd hoog is, maar dat ik vertrouwen heb in Steppe, Bak, Breuer als basis voor de verdediging en Dingsdag het liefst z.s.m. uit het centrum zie verdwijnen. Hij is te traag, laconiek en arrogant om een stabiele goede prestatie neer te zetten.
drika746
Superster
 
Berichten: 2580
Geregistreerd op: 05-01-2007 21:37

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Hielke » 05-11-2008 08:20

In AD Sportwereld vandaag een behoorlijk stevig artikel over de Heerenveenverdediging:

Defensie zwakste schakel
Door ROB HARTOG

HEERENVEEN - Huntelaar, Alves, Samaras, Sulejmani en Bradley. Het is maar een kleine greep uit de rij pareltjes die Heerenveen de afgelopen jaren voor relatief weinig geld naar Friesland lokte en later met veel winst verkocht.

Grindheim, Elyounoussi, Paulo Henrique en Pranjic zijn de exponenten van de nieuwe lichting potentiële geldbronnen. De alom geroemde scoutingstaf van de Friezen is een lichtend voorbeeld voor veel eredivisieclubs.

Heerenveen draait sportief en financieel op al die talentenjagers die wekelijks in binnen- en buitenland op pad zijn. Nergens in ons land is de clubkas zo goed gevuld als in Friesland. Tientallen miljoenen euro's stroomden binnen.

Heerenveen heeft vooral oog voor aanvallend talent. Bijna alle spitsen die de club binnenhaalt zijn trefzeker. Ook de middenvelders hebben een neusje voor de goal. Vorig seizoen was de Amerikaan Bradley in de reguliere competitie (samen met Sulejmani) met 15 treffers clubtopscorer. Dit seizoen is Pranjic met acht treffers het productiefst.

Minder succesvol zijn de scouts in hun speurtocht naar verdedigers. De defensie is de zwakste schakel binnen de Friese voetbalmachine. Heerenveen scoorde dit seizoen 21 maal (alleen AZ maakte er twee meer), maar incasseerde in negen competitieduels al 20 tegentreffers. Alleen Sparta (21) en Volendam (23) waren kwetsbaarder.

Het is geen toeval dat Heerenveen, dat morgen voor de UEFA Cup op bezoek gaat bij het Duitse Wolfsburg, zoveel tegengoals krijgt. Het is te gemakkelijk dat alleen toe te schrijven aan de naar de reservebank verbannen doelman Brian Vandenbussche óf aan zijn vervanger Kenny Steppe. De jonge Belg debuteerde prima tegen Vitesse, maar presteerde tegen AZ zwak. Hij was schuldig aan twee Alkmaarse goals.

De aanvallende speelwijze biedt veel ruimte voor vijandelijke counters. Dat vraagt extra capaciteiten van de verdedigers en juist die ontbreken. Jong-A-Pin ontwikkelt zich goed, maar is nog geen topper. Zonder ondersteuning van solide centrale verdedigers maakt hij vaak verkeerde keuzes. Breuer, Bak Nielsen en Dingsdag zitten aan hun plafond. Het trio is geschikt voor de subtop, maar mist de klasse om door te groeien naar de échte top.

Met die constatering is Michael Dingsdag het ongetwijfeld niet eens. Het Amsterdamse lefgozertje roept herhaaldelijk dat hij rijp is voor de top, lonkt nadrukkelijk naar een buitenlands avontuur, maar overschat zichzelf daarmee. Hij is slechts een simpele verdediger, zoals ook een delegatie van het Engelse Wolverhampton Wanderers afgelopen weekeinde heeft kunnen zien. Eerder vond het Schotse Celtic hem al te licht.

Het is voor coach Sollied te hopen dat Daryl Janmaat snel herstelt van zijn blessure. Tot aan de winterstop moet Sollied zich defensief behelpen. Hij heeft intern al aangedrongen op versterking. ,,We missen een leider, een veldgeneraal. Een absolute topper die je vrijdag koopt en er zaterdag al staat,'' zei hij deze week. (sportwereld.nl)
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor forca hveen » 05-11-2008 09:59

Naja het zijn gewoon wel de feiten. Ben het alleen niet eens met de conclusie over bak nielsen. Denk niet dat die al aan zijn top zit, maar dat hij meer ritme op moet doen na zijn lange afwezigheid door blessureleed. Wel mooi trouwens dat ze even vermelden dat dingsdag zichzelf overschat :lol:

Verder een mooi realistisch artikel. Niet opgeblazen en niet heerenveen de grond in borend maar gewoon nuchter de feiten hoe het zit. Niet meer en niet minder.
forca hveen
Superster
 
Berichten: 3357
Geregistreerd op: 29-01-2008 19:46

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Venderwel » 05-11-2008 16:14

Volgens mij hebben wij allemaal nog te weinig van Bak Nielsen kunnen zien om uitspraken te kunnen doen over of hij tegen z'n plafond zit of niet. Dit geldt ook voor de journalist, in mijn ogen. Maar voor de rest, uiterst realistisch stukje!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Gekko » 05-11-2008 20:26

Volgens VI was Steppe tegen Vitesse ook niet goed. Onzin weer van VI.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Johanson16 » 05-11-2008 22:04

De vermoedelijke opstelling tegen Wolfsburg lijkt mee een duw in de goede richting.
Gezien de training wordt verwacht dat Kopic de plek van Dingsdag overneemt. Dan is het nog een koud kunstje om Janmaat straks terug te plaatsen en Breuer de positie van JAP over te laten nemen.. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Johanson16
Selectiespeler
 
Berichten: 392
Geregistreerd op: 05-07-2008 16:26

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor forca hveen » 05-11-2008 22:08

en Popov neemt wellicht de plek van JAP in. Maarja blijft altijd afwachten met Sollied waar hij straks daadwerkelijk mee aan komt zetten. Zou het wel lef vinden de verdediging zo op de schop te gooien maar is waarschijnlijk wel noodzakelijk.
forca hveen
Superster
 
Berichten: 3357
Geregistreerd op: 29-01-2008 19:46

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor mitrita » 07-11-2008 00:20

Johanson16 schreef:De vermoedelijke opstelling tegen Wolfsburg lijkt mee een duw in de goede richting.


De waarheid is hard en stemt niet vrolijk.
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor SCH-FAN » 07-11-2008 11:59

Hoe komt het dat het verdedigend zo slecht staat??

Mijn inziens komt dit door de slechte as, wat bestaat uit het centrale duo, de middenvelders (Vayrinen en Grindheim) en Sibon.
Centrale duo: Dingsdag kan niet verdedigen. Bak Nielsen wel maar die zakt mee weg met het niveau van het spel. Hetzelfde geldt voor Breuer. In het centrum moet, naast Bak, nog een bikkel komen die erin vliegt en het duel niet schuwt.
De centrale middenvelders: Naar mijn bescheiden mening spelen Vayrinen en Grindheim te aanvallend, er zit meestal een redelijk groot gat tussen de centrale verdedigers en de centrale middenvelders. Grindheim of Vayrinen moeten veel meer controlerend spelen.
Sibon: Gerald Sibon is hopeloos uit vorm en dan is de hele aanval al compleet lam gelegd. Hij kan de volle 90 minuten niet meer er vol tegenaan (wat op zich logisch is met zijn leeftijd). Maar daardoor speelt het team wel minder.

Pressie spelen Marc Lammers, oud-bondscoach van de hockeydames, denkt veel na over pressie spelen. Bij Heerenveen is het zo dat meestal Grindheim of Vayrinen of Pranjic druk gaan zetten. Echter het is zo dat als Grindheim bijvoorbeeld druk gaat zetten dat de rest van het team niet mee doet. Hierdoor vallen er enorme gaten op het middenveld. Marc Lammers praat met zijn team altijd over pressie spelen. Iedereen weet wat hij moet doen en er zijn een aantal spelers die aangeven dat ze druk gaan geven. Bij Heerenveen mis ik dit compleet. Het zou zo moeten zijn dat Grindheim bepaalt dat er pressie wordt gegeven en dat de rest dan mee doet ( en NIET Grindheim alleen al het werk laten doen).

Als ik trainer was zou ik dus praten over het pressie spelen en ik zou ervoor zorgen dat de as beter wordt (al heb je daar de spelers misschien niet helemaal voor). Mijn opstelling zou zijn, met de spelers die we nu hebben (zonder Roorda want hij is lang geblesseerd):

----------------------------------------------------Steppe----------------------------------------------------------------
Janmaat--------------------Bak Nielsen--------------------------Breuer------------------------------JAP (hebben niks beters)
----------------------------------Svec-----------------------------Grindheim-------------------------------------------
---------Beerens-------------------------------Vayrinen------------------------------------Pranjic---------------------
--------------------------------------------------Sibon--------------------------------------------------------------------

Ik denk dat dit wel een opstelling is waarbij de as flink verbeterd wordt, nu nog gaan overleggen hoe je pressie moet spelen en wie dat moet gaan bepalen en uitelggen wat de afzonderlijke talken zijn per speler bij het pressie spelen. Heerenveen scoort elke wedstrijd wel een doelpunt maar de verdedigende organisatie klopt voor geen meter, ik denk dat de verdedigende organisatie zo beter beter staat.
Twente heeft een Cheik maar wij hebben de Koning!
SCH-FAN
Wereldspeler
 
Berichten: 1109
Geregistreerd op: 22-08-2007 14:21

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Riverside » 07-11-2008 15:56

Misschien dat prorail dit elftal verdedigend weer op de rails zou kunnen krijgen. Anders zou ik het ook niet meer weten.
Riverside
Beheerder
 
Berichten: 5900
Geregistreerd op: 08-09-2005 23:14
Woonplaats: Heerenveen

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Flying Tilster » 08-11-2008 01:45

Voorstopper schreef:Zijn allebei teveel met zichzelf bezig. Allebei willen ze de boel coachen, dat kan gewoon niet.


Verdedigend lijkt mij dat hier het probleem zich huist. We hebben 2 kapiteins op 1 schip en dat gaat niet. Dingsdag was vorig jaar de "gemaakte" leider, maar m.i. is Bak Nielsen de natuurlijke leider. Op dit moment is het muizen achterin vanwege de blessures en spelers die het niveau nog niet aankunnen (Popov, Kopic). In mijn optiek zal dan Dingsdag het veld moeten ruimen voor een aankoop. Want ik kan me niet voorstellen dat Sollied tevreden is met het niveau van de achterhoede.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Avatar gebruiker
Flying Tilster
Superster
 
Berichten: 5690
Geregistreerd op: 24-09-2005 08:34
Woonplaats: Kootstertille

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor teamplayer » 11-11-2008 09:22

´waarom wordt er nu veel over dit probleem gesproken en vorig jaar niet.... dat is de vraag die ik mezelf heb gesteld. Onder Verbeek was alles gericht op aanvallen en dat lukte meestal vrij goed. Nu kiest Trond voor meer balans tussen aanvallen en verdedigen, maar in plaats van meer zekerheid, gebeurt het omgekeerde en komt de nadruk op bijvoorbeeld de negatieve punten van Dinsdag/ 1 tegen 1 en snelheid, in plaats van de positieve/zijn trap en inzicht en opbouw van achteruit. En dit geldt voor al onze verdedigers. Oplossingen zijn vrij simpel. Meer verdedigende zekerheid vanaf het middenveld/zoals een vaste verdedigende middenvelder/4-4-2 of nog aanvallender en verder van het doel afspelen - op de helft van de tegenstander. Dat heet pressing.
STERK DOOR EENHEID!!!!!!!!!!
teamplayer
Wereldspeler
 
Berichten: 1145
Geregistreerd op: 06-09-2007 16:55
Woonplaats: makkum

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Blizzard » 22-11-2008 21:58

Als we zo doorgaan komen we op 79 tegendoelpunten uit na 34 wedstrijden. Het is dat we zelf nog regelmatig weten te scoren want dit soort aantallen verwacht je met alle respect bij clubs als Sparta, Volendam, ADO en De Graafschap.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Swollenaer » 22-11-2008 22:09

Met Svec heb je controleur extra momenteel.. Achterin zijn we dus niet goed genoeg, heel duidelijk.. Kwaliteitsgebrek, er moet in de winter geinvesteerd worden in minimaal 2 ECHTE verdedigers, categorie: TOP, anders verliezen we de slag.. Alex van Chelsea mss optie? :D
Euh.... who's our man, who can do what no one can?
Avatar gebruiker
Swollenaer
Selectiespeler
 
Berichten: 279
Geregistreerd op: 12-07-2004 21:16
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor hakol65 » 22-11-2008 22:59

Hoe komt het gehele elftal weer op de rails? Elk jaar weer je suporters teleurstellen door je beste spelers voor veel geld te verkopen en geen spelers van naam aan te kopen. Inmiddels de rijkste club van nederland en dan nu met 6-0 aan de kont krijgen van een club waar we een paar jaar geleden nog ver boven stonden. Het zal wel Friese zuinigens zijn. Nu geen paniekaankopen in de winterstop, maar alvast werken aan een sterk team voor volgend seizoen. Laat de euro`s maar eens rollen en dan niet voor kwaliteit buiten maar binnen de lijnen.
hakol65
Bankzitter
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 22-11-2008 22:06

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor Wiggs » 22-11-2008 23:30

Swollenaer schreef:Met Svec heb je controleur extra momenteel.. Achterin zijn we dus niet goed genoeg, heel duidelijk.. Kwaliteitsgebrek, er moet in de winter geinvesteerd worden in minimaal 2 ECHTE verdedigers, categorie: TOP, anders verliezen we de slag.. Alex van Chelsea mss optie? :D


vorig jaar stond er nagenoeg dezelfde verdediging
Ben het dus niet eens met jou redenering,denk dat de zone dekking niet geschikt is voor het type spel/spelers wat er rondloopt
Kijk maar eens naar Janmaat bij de eerste goal,komt niet uit zijn"zone"waardoor Kufo een uur krijgt de bal op de plek te leggen waar hij wil.
De vuist moet op tafel .......................
Wiggs
Wereldspeler
 
Berichten: 1315
Geregistreerd op: 03-12-2006 17:24

Re: Hoe komt het elftal verdedigend weer op de rails

Berichtdoor drika746 » 22-11-2008 23:34

Wiggs schreef:Ben het dus niet eens met jou redenering,denk dat de zone dekking niet geschikt is voor het type spel/spelers wat er rondloopt
Kijk maar eens naar Janmaat bij de eerste goal,komt niet uit zijn"zone"waardoor Kufo een uur krijgt de bal op de plek te leggen waar hij wil.


Kennelijk weet je niet wat zone-voetbal inhoud. Bij zone-voetbal beweegt het hele elftal ten opzichte van de bal, min of meer ongeacht de positie van de tegenstander. Dit betekend dat als Janmaat zich aan deze zone-dekking had gehouden, hij veel verder naar binnen had moeten staan. In de theorie van zone-dekking is het totaal niet relevant dat Elia aan de zijlijn staat.

Het grootste probleem lijkt onzekerheid, wisselende samenstellingen, een gebrek aan communicatie en leiderschap en extra druk op de verdediging door een verzwakte voorhoede.
drika746
Superster
 
Berichten: 2580
Geregistreerd op: 05-01-2007 21:37

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten