Competitiestart seizoen 2009/2010

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Hielke » 28-01-2009 11:33

Ajax slaat groot alarm over speelkalender 2009/10

Ajax kan zich totaal niet vinden in de speelkalender voor het seizoen 2009/2010. De nieuwe competitie gaat al in het laatste juli-weekeinde van start en dat valt mogelijk samen met de voorrondes van de Champions League.

De Amsterdamse club heeft daarom een brief gestuurd naar de KNVB én naar alle Eredivisieclubs waarin wordt gepleit om het nieuwe seizoen alsnog later aan te vangen. Ajax vreest een gigantisch programma in de maand augustus. (vi.nl)


De nieuwe competitie start op 31 juli 2009. Exact een maand eerder dan we dit jaar aftrapten. De nieuwe opzet van het Europees voetbal ligt hieraan ten grondslag.

Wanneer wij dit jaar meedraaien in de play-offs om Europees voetbal dan zou de laatste wedstrijd uiterlijk op 3 juni gespeeld worden. Logisch gevolg is dat van een normale rustperiode en daaropvolgende voorbereiding nooit sprake kan zijn. Het effect van een slechte voorbereiding hebben we dit jaar gemerkt. Bovendien vind ik dat het publiek hiermee tekort wordt gedaan. Heel veel mensen zullen juist in deze periode, aan het einde van juli en het begin van augustus, vakantie vieren. Klantvriendelijk is het dus niet van de KNVB.

Ik hoop dat Heerenveen zich aansluit bij Ajax en serieus gaat pleiten voor een verlate competitiestart.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Blizzard » 28-01-2009 12:20

Hoe zit het dan met de voorronde wedstrijden voor de CL en Uefa Cup. Die worden toch al heel vroeg gehouden. Daarvoor zal je wel getraind en ingespeeld moeten zijn natuurlijk. Zeker als je het op moet nemen tegen Scandinavische of Russische teams die op dat moment midden in de competitie zitten. Misschien moet je de playoffs in de Eredivisie maar helemaal schrappen (muv p/d) om zo het seizoen voor iedereen die Europees gaat eerder te kunnen laten eindigen.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Caspar » 28-01-2009 12:24

Blizzard schreef:Hoe zit het dan met de voorronde wedstrijden voor de CL en Uefa Cup. Die worden toch al heel vroeg gehouden. Daarvoor zal je wel getraind en ingespeeld moeten zijn natuurlijk. Zeker als je het op moet nemen tegen Scandinavische of Russische teams die op dat moment midden in de competitie zitten.


Ik denk dat dit een "probleem" van de clubs zelf is en dat daarvoor niet ook nog de hele competitie op de schop hoeft. Gewoon eind augustus is voor zo'n 15 ploegen uit de eredivisie vroeg genoeg.

Misschien moet je de playoffs in de Eredivisie maar helemaal schrappen (muv p/d) om zo het seizoen voor iedereen die Europees gaat eerder te kunnen laten eindigen.


Dit is inderdaad een van de beste oplossingen, maar of de KNVB daar ooit nog achter gaat komen...?
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor TORCIDA » 28-01-2009 15:10

tja en van klantenbinding hebben ze nog nooit gehoord. man 31 juli is midden in de bouwvak noord. Dit is jereinste kolder om dan de competitie te laten beginnen. Hoeveel mensen zijn er wel niet op vakantie? Dit lijkt gewoon nergens op. Elke club moet dit voorstel weigeren.
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Arjen » 28-01-2009 15:38

Al snel een reactie van de KNVB....

KNVB verbaast zich over kritische noten Ajax
Geschreven op woensdag, 28 januari om 15:20

De KNVB is verrast door de kritische kanttekeningen die Danny Blind, manager technische zaken bij Ajax, heeft geplaatst bij de competitieopzet voor volgend seizoen. Volgens manager competitiezaken Bert van Oostveen liggen financiële redenen ten grondslag aan de uitspraken van de Amsterdammers. Dat uitgerekend Blind de onvrede heeft geuit, wordt in Zeist al helemaal niet begrepen. “We krijgen sterk de indruk dat Ajax vooral commerciële belangen, zoals het Amsterdam Tournament, niet uit het oog verliest en dat dit een belangrijke reden is voor de club om nu toch tegen deze kalender te ageren”, aldus Van Oostveen op de officiële website van de Nederlandse voetbalbond. De club van trainer Marco van Basten is van mening dat het speelschema voor de nummer twee van de Eredivisie in augustus veel te vol dreigt te worden.

“De afgelopen seizoenen is de competitie altijd later in augustus begonnen. Uitgerekend Ajax was toen veelal de nummer twee die uit moest komen in de voorronde van de Champions League, om deze vervolgens niet te overleven. Gebrek aan spelritme was toen volgens de technische mensen een voorname reden voor het uitblijven van succes”, zo weerlegt de beleidsbepaler de kritiek van de Amsterdamse club.

“Er moeten keuzes gemaakt worden. We kunnen niet én later beginnen én een winterstop inplannen én op tijd klaar zijn voor het WK 2010”, zo verklaart Van Oostveen. “De nationale competities moeten van de FIFA op 16 mei 2010 zijn afgerond. Natuurlijk maakt de KNVB in samenspraak met de betrokkenen een competitieprogramma. Dat is precies het idee van het technisch platform: draagvlak voor de gemaakte keuzes is belangrijk.”

Opmerkelijk is het dat Blind zelf zitting heeft in het eerder genoemde technische platform. “Het zal u niet verbazen dat Danny Blind in de optiek van de KNVB niet de meest voor de hand liggende persoon is om kritisch te zijn op die kalender waaraan hij zelf heeft meegeschreven en waarover we eerder in het technisch platform unaniem consensus hebben bereikt”, zo besluit Van Oostveen. (voetbalzone.nl)
Avatar gebruiker
Arjen
Superster
 
Berichten: 2035
Geregistreerd op: 03-12-2002 19:15
Woonplaats: Sneek

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor ItFean82 » 28-01-2009 17:11

Ik vind het niet eens zo gek bedacht van de KNVB. De UEFA cup begint meestal vroeg in het seizoen, en eigenlijk altijd net iets te vroeg in het seizoen. Altijd wordt er geklaagd over wedstrijdritme en dergelijke. Als er eerder aan de competitie begonnen wordt zal je in de UEFA cup ook beter voor de dag kunnen komen, aangezien je team 4 a 5 wedstrijden verder is dan normaal in het seizoen.

Ben het er wel mee eens dat het qua vakantie minder uitkomt maar goed je kan ook niet overal aan denken.
Op naar het volgende seizoen....
Avatar gebruiker
ItFean82
Superster
 
Berichten: 5832
Geregistreerd op: 27-04-2006 15:35

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Superfries88' » 28-01-2009 17:46

Voor de KNVB is het al niet eenvoudig om een speelschema op te stellen, maar je hebt nu meer dingen om rekening mee te houden. Je kan gewoon niet iedereen te vriend houden. Wel ben ik van mening dat de voetbalbond zo snel mogelijk de play-offs volledig moet afschaffen. Voor de PO-winnaar(s) is er amper tijd om rust te nemen en je daarna alweer voor te bereiden.

Ik begrijp het standpunt van de KNVB in grote lijnen dus wel, maar ik snap Ajax ook wel weer. Voor de clubs is het gewoon verre van ideaal. Een seizoen is vaak al lang, dan komt er een WK voorbij, dan een korte vakantie en dan moet je er behoorlijk snel staan. De Olympische Spelen van afgelopen zomer moet Zeist toch ook aan het denken hebben gezet, hoop ik.

Kortom: ik heb begrip voor beide standpunten, maar het is niet te doen om iedereen tevreden te maken.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor forca hveen » 28-01-2009 23:42

De oplossing is om de play-offs af te schaffen. Hierdoor begin je wat eerder met de zomerstop waardoor de spelers toch hun rust kunnen pakken.
Vakantie is dan jammer maja dat is dan niet anders. Op deze manier zou het voor de voetballers wel zorgen voor een goede rust in de zomer ipv zo kort als het nu is door de play-offs.

Dat blind eerder heeft toegestemd met het speelschema als vertegenwoordiger van de eredivisieclubs maakt hem wel wat ongeloofwaardig.
forca hveen
Superster
 
Berichten: 3357
Geregistreerd op: 29-01-2008 19:46

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Jeroen » 29-01-2009 10:00

Superfries88' schreef:Je kan gewoon niet iedereen te vriend houden.


Het lijkt me evident dat je je betalende klanten (de supporters dus) het eerst tevreden stelt.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor diepFries » 29-01-2009 10:08

Die brengen uiteraard ook meer dan de helft van de begroting binnen.. :?

Het enige wat voor de KNVB en de clubs (Eredivisie) telt, zijn t.v.-inkomsten en sponsor-gelden. De fans die de eerste wedstrijd(en) moeten missen leveren heus hun seizoenkaart niet in. Misschien nemen ze er zelfs wel een Eredivisie Live-abonnement bij om toch alles te kunnen volgen..
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Jeroen » 29-01-2009 10:12

Ik kan niet helemaal inschatten of je enigszins sarcastisch reageert, maar in de bouwvak zijn de kijkcijfers het laagst van het hele jaar, dus zowel tv-gelden als sponsoruitingen leveren op dat moment ook weinig op. Kan me dus ook niet voorstellen dat die partijen er blij mee zullen zijn.

En uiteraard zegt de supporter zijn seizoenkaart niet op, dat is juist waar nu misbruik van gemaakt wordt.. de supporter blijft toch wel komen. :|
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor diepFries » 29-01-2009 10:29

Die partijen zijn dan wel weer heel erg blij met de play-offs aan het einde van de competitie en reken maar dat ze daar meer op verdienen dan ze 'verliezen' tijdens die 1-2 minder bezochte/bekeken openingswedstrijden. En ja, we (supporters) worden onderste boven gekeerd en uitgekleed waar we zelf bij staan :(
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor KingBee » 29-01-2009 11:25

Ik vind zo'n vroege start helemaal geen probleem, zitten we ook eens wat vaker met mooi weer op de tribune!
Net fan dat benaude!
Avatar gebruiker
KingBee
Wereldspeler
 
Berichten: 1030
Geregistreerd op: 10-01-2003 15:04
Woonplaats: Damwoude

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor paparazzi » 02-02-2009 23:12

Wellicht verkeerde topic ; maar ik kan even niet zo snel uitvogelen/vinden hoe het dit seizoen ('08-'09) zit met de aankomende play offs.
Geeft plaats 5 niet meer rechtstreeks recht op Uefa Cup voetbal?

Wie kan er mij (en wellicht meerdere) in een paar korte bewoordingen uitleggen hoe het zit dit seizoen? Waarvoor dank!
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Superfries88' » 02-02-2009 23:15

Kampioen gaat de CL in, de nummer twee speelt voorronde CL. Nummers 3 en 4 spelen in de UEFA Cup (overigens is er sprake van een nieuw systeem) en 4 t/m 8 spelen om één UC-ticket. Het kan natuurlijk nog zo zijn dat er nog wat verschuift ivm de bekerwinnaar.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor paparazzi » 02-02-2009 23:20

Superfries88' schreef:Kampioen gaat de CL in, de nummer twee speelt voorronde CL. Nummers 3 en 4 spelen in de UEFA Cup (overigens is er sprake van een nieuw systeem) en 4 t/m 8 spelen om één UC-ticket. Het kan natuurlijk nog zo zijn dat er nog wat verschuift ivm de bekerwinnaar.


Kijk, dat maakt het een stuk duidelijker! Volgens Jan Reker (zojuist in voetbal international op rtl) stuit de dan nr 2 in de voorronde van de cl op altijd een grote club?
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Blizzard » 02-02-2009 23:56

Kijk, dat maakt het een stuk duidelijker! Volgens Jan Reker (zojuist in voetbal international op rtl) stuit de dan nr 2 in de voorronde van de cl op altijd een grote club?


Volgens mij krijg je eerst een ronde tegen "gewone" clubs en dan mag je in de laatste voorronde aantreden tegen de nummer 3 of 4 uit een grote competitie. Engeland, Spanje, Italië zullen dat wel zijn dus.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor drika746 » 03-02-2009 00:42

De Nederlandse club stroomt sowieso in de laatste (3e) ronde van de voorrondes in. Afhankelijk van de coëfficiënten van de desbetreffende club is deze geplaatst of niet tijdens de loting. Geplaatste club loten vanzelfsprekend over het algemeen makkelijker dan ongeplaatste clubs.
drika746
Superster
 
Berichten: 2580
Geregistreerd op: 05-01-2007 21:37

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor menjo » 12-02-2009 12:15

Heerlijk lekker in de zomer voetballen. Eindelijk wanneer de velden wel goed zijn wordt er gevoetbalt, en niet in de achterlijke maanden als januari en dec.
Ik ben voor de zomer competitie, tuurlijk zijn er mensen op vakantie. Maar ja, die zijn er met kerst en in het voorjaar ook.
Ik vind het een super goed idee.
menjo
Basisspeler
 
Berichten: 956
Geregistreerd op: 08-11-2003 23:46

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Jordi-Hearrenfean » 12-02-2009 12:45

drika746 schreef:De Nederlandse club stroomt sowieso in de laatste (3e) ronde van de voorrondes in. Afhankelijk van de coëfficiënten van de desbetreffende club is deze geplaatst of niet tijdens de loting. Geplaatste club loten vanzelfsprekend over het algemeen makkelijker dan ongeplaatste clubs.


Onjuist.

De Nederlandse nummer 2 speelt eerst tegen een kampioen uit een kleiner land. Mocht dat gewonnen worden spelen ze nog tegen een nummer 3 of 4 uit een grote competitie(Engeland,Spanje,Italie).

Zal dus een helse klus worden om volgend jaar 2 CL deelnemers te hebben.
17 mei 2009!
Jordi-Hearrenfean
Selectiespeler
 
Berichten: 374
Geregistreerd op: 14-09-2008 16:22
Woonplaats: Assen

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor SCH-FAN » 22-02-2009 09:56

Ik wist niet waar ik mijn vraag moest posten dus ik dacht dat hij hier het beste bij past.

Hoe zit het nu precies met de play offs, op de knvbsite kan ik niks vinden.
Ik dacht dat ik ergens heb gelezen dat de eerste 4 zeker zijn van europees voetbal.
Stel de bekerfinale is AZ Twente en Heerenveen wordt 5e in de competitie. Is de nummer 5 dan ook zeker van europees voetbal omdat er een uefaticket vrij is gekomen???

Dit is namelijk vrij belangrijk omdat Heerenveen of 4e of 5e zal worden.
Twente heeft een Cheik maar wij hebben de Koning!
SCH-FAN
Wereldspeler
 
Berichten: 1109
Geregistreerd op: 22-08-2007 14:21

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Hielke » 22-02-2009 11:38

SCH-FAN schreef:Hoe zit het nu precies met de play offs, op de knvbsite kan ik niks vinden.


Toevallig dacht ik hier vandaag ook aan, aangezien PSV-uit aanstaande vrijdag de (voorlopige) strijd om plek vier zal zijn.

Op papier gaat het alsvolgt:

Nummer 1: CL
Nummer 2: voorronde CL
Nummer 3: UEFA Cup
Nummer 4: UEFA Cup
Nummer 5 t/m 8: play-offs om 1 UEFA Cup-ticket.

Op dit moment is de stand van zaken in de beker én de competitie volgens mij (corrigeer me als ik er naast zit) echter zodanig dat een vijfde plaats, die we momenteel stevig in handen hebben, ook voldoende zou zijn voor directe UEFA Cup-plaatsing.

AZ en FC Twente lijken op dit moment namelijk op de twee CL-tickets af te stevenen. De kans dat één van beide de beker wint is aanzienlijk, waarmee volgens mij het directe UEFA Cup-ticket zou 'zakken' naar plaats vijf. Een ander, nog mooier, scenario zou zijn dat wij de bekerfinale halen. Dan zouden we sowieso zeker zijn van de UEFA Cup, aangezien de verliezend finalist ook Europa in mag.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Caspar » 22-02-2009 11:49

Hielke schreef:AZ en FC Twente lijken op dit moment namelijk op de twee CL-tickets af te stevenen. De kans dat één van beide de beker wint is aanzienlijk, waarmee volgens mij het directe UEFA Cup-ticket zou 'zakken' naar plaats vijf. Een ander, nog mooier, scenario zou zijn dat wij de bekerfinale halen. Dan zouden we sowieso zeker zijn van de UEFA Cup, aangezien de verliezend finalist ook Europa in mag.


Raar dat ik je helemaal niet hoor over het allermooiste scenario: zelf de beker winnen! :wink:
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Hielke » 22-02-2009 12:01

Caspar schreef:Raar dat ik je helemaal niet hoor over het allermooiste scenario: zelf de beker winnen! :wink:


Dat klopt, er zijn al optimisten genoeg op dit forum. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Odet-G » 22-02-2009 12:03

Heerlijk, volgend seizoen weer Europees voetbal. :mrgreen: We hebben nog wat recht te zetten in Milaan, geloof ik.
Avatar gebruiker
Odet-G
Bankzitter
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 22-02-2009 11:59

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor SCH-FAN » 22-02-2009 12:29

Hielke schreef: Een ander, nog mooier, scenario zou zijn dat wij de bekerfinale halen. Dan zouden we sowieso zeker zijn van de UEFA Cup, aangezien de verliezend finalist ook Europa in mag.

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik meende ergens gelezen te hebben dat de verliezend finalist alleen dat ticket krijgt als de winnaar de landskampioen is. Klopt dit??
Twente heeft een Cheik maar wij hebben de Koning!
SCH-FAN
Wereldspeler
 
Berichten: 1109
Geregistreerd op: 22-08-2007 14:21

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor drika746 » 22-02-2009 12:57

SCH-FAN schreef:Bedankt voor de heldere uitleg. Ik meende ergens gelezen te hebben dat de verliezend finalist alleen dat ticket krijgt als de winnaar de landskampioen is. Klopt dit??


Als de winnaar iets "hogers" haalt, cl of v. cl dan krijgt de verliezend finalist het uefa cup tciket
drika746
Superster
 
Berichten: 2580
Geregistreerd op: 05-01-2007 21:37

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Hielke » 22-02-2009 13:02

Voor alle duidelijkheid zijn hier de KNVB-reglementen op dit gebied na te lezen. Het heeft een hoog abacadabra-gehalte, maar bevestigt volgens mij alles wat hierboven is geschreven.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor SCH-FAN » 22-02-2009 14:21

Hielke schreef:
Op dit moment is de stand van zaken in de beker én de competitie volgens mij (corrigeer me als ik er naast zit) echter zodanig dat een vijfde plaats, die we momenteel stevig in handen hebben, ook voldoende zou zijn voor directe UEFA Cup-plaatsing.

Dit is volgens mij toch alleen het geval als Twente en Az 1 en 2 worden in de competitie en ook in de finale staan. Dus dit is nu nog niet zeker.
Twente heeft een Cheik maar wij hebben de Koning!
SCH-FAN
Wereldspeler
 
Berichten: 1109
Geregistreerd op: 22-08-2007 14:21

Re: Competitiestart seizoen 2009/2010

Berichtdoor Venderwel » 23-02-2009 07:05

Normaal gesproken gaat het ticket van de beker naar de verliezend finalist als de winnaar iets hoger haalt als de UEFA cup.
Als deze ook hoger haalt dan UEFA Cup, dan gaat het ticket naar de competitie. Dus mocht Heerenveen niet in de finale komen, dan lijkt het me prettig als AZ en FC Twente de finale spelen.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten