Het oude stadion. Expeditie middenstip!

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Muck » 07-06-2009 09:08

Goed nieuws, Beetle. Vooral omdat dit serieus genomen wordt door Yme zelf en dat je niet wordt afgescheept met één of andere commercieel medewerker.
Muck
Basisspeler
 
Berichten: 981
Geregistreerd op: 09-07-2007 20:28
Woonplaats: Heerenveen

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 12-06-2009 15:25

Binnen afzienbare tijd zal Yme Kuiper een gesprek hebben met de wethouder van sportzaken in Heerenveen Buwalda. Het idee spreekt Kuiper namelijk erg aan! Als er weer nieuws is dan hoor ik het.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 12-06-2009 15:39

En aangezien ik toch in de buurt was....

Afbeelding

:D :D
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor davp » 12-06-2009 15:50

Beetle schreef:Binnen afzienbare tijd zal Yme Kuiper een gesprek hebben met de wethouder van sportzaken in Heerenveen Buwalda. Het idee spreekt Kuiper namelijk erg aan! Als er weer nieuws is dan hoor ik het.


Dan zal ik de dochter van Buwalda er ook nog even over informeren en haar vertellen dat ze haar ouwe heer wel een beetje mag pushen :wink:
Avatar gebruiker
davp
Superster
 
Berichten: 1589
Geregistreerd op: 22-06-2005 10:36
Woonplaats: De Knipe

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Hielke » 12-06-2009 16:25

Beetle schreef:En aangezien ik toch in de buurt was....


Haha, prachtig. Sommige buitenkansjes moet je inderdaad met beide handen aangrijpen. :mrgreen:

Positief, dat je initiatief wat Yme Kuiper betreft een vervolg krijgt.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Caspar » 25-06-2009 16:04

Ik weet niet of je het nog nodig hebt beetle, maar ik kwam via via oude stafkaarten van Nederland tegen. Op die van Heerenveen staat onder andere het oude stadion nog ingetekend:
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 28-06-2009 03:38

Caspar schreef:Ik weet niet of je het nog nodig hebt beetle, maar ik kwam via via oude stafkaarten van Nederland tegen. Op die van Heerenveen staat onder andere het oude stadion nog ingetekend:


Weet niet of ik er wat aan heb. Is dit een print op ware groote of kun je verder inzoomen? In ieder geval is het een unieke print aangezien dit bij mijn weten het enige plaatje is dat ik ben tegen gekomen met daarop beide stadions!
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Pietje Paaltjens » 13-07-2009 21:48

Prachtig topic! Hulde voor Beetle en de overige mensen die aan dit geweldige topic bijdragen. Diep respect.
.
Avatar gebruiker
Pietje Paaltjens
Basisspeler
 
Berichten: 555
Geregistreerd op: 25-02-2009 16:20

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor bdb » 17-07-2009 01:06

Pietje Paaltjens schreef:Prachtig topic! Hulde voor Beetle en de overige mensen die aan dit geweldige topic bijdragen. Diep respect.

Hoe voelt dat om een keertje positief te zijn? :wink:
bdb
Basisspeler
 
Berichten: 727
Geregistreerd op: 22-12-2007 13:30

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 15-08-2009 00:01

Zo, weer eens dit topic naar boven gehaald. Ik heb weer een update. Ik heb deze week een groot project afgerond in de omgeving Kerkrade. Heeft allemaal niets met dit topic te maken. Maar wat me wel duidelijk werd, is dat het voetbalverleden in Limburg erg rijk is. Het heden steekt daar een beetje karig bij af. Ik kwam iets tegen waarvan ik zeg dat dit ongeveer is wat ik met deze zoektocht voor ogen heb.

De allereerste Limburgse landskampioen was het Brunssumse Limburgia.. Deze club werd in 1920 opgericht door de plaatselijke Staatmijn Hendrik, hetzelfde jaar van oprichting van ons eigen sc Heerenveen. De fans van Roda worden wel de koempels genoemd, en hoewel er om de hoek van Kaalheide ook een mijn heeft gestaan (de particuliere Willem Sophia mijn in Spekholtzerheide, het dorp waar stadion Kaalheide eigenlijk staat), waren de voetballers van Limburgia ook daadwerkelijk mijnwerkers. In 1950 scheef deze club geschiedenis door een overwinning op Ajax, hetzelfde jaar waarin Heerenveen op 7 mei de beroemde 6-5 wedstrijd won van eveneens Ajax.

Op 24 juni van datzelfde jaar won Limburgia nota bene in het Olympisch stadion de beslissingswedstrijd om het algeheel Nederlands kampioenschap met 6-0. De club heeft deze prestatie niet meer kunnen herhalen. Waar Heerenveen op miraculeuze wijze ontsnapte aan de sanering in het betaalde voetbal viel deze club terug naar de amateurs in 1971. In 1976 behaalde de club nog het algeheel Nederlands kampioenschap in de hoofdklasse bij de amateurs maar daarna ging het snel bergafwaards. Dit liep parallel met de sluiting van de mijnen in oost-Limburg.

In 1998 viel uiteindelijk het doek voor deze club en gingen de restanten over in een andere amateurclub. De woningbouw rukte op en uiteindelijk verliet de fusieclub de terreinen aan de Venweg die pal lagen langs wat eens de trotse Hendrik mijn was. Tegenwoordig is op het terrein van de mijn Afnorth gevestigd, het commandocentrum van de noordwestelijke NAVO partners.

Recentelijk is er op de oude voetbalvelden een woonwijk gebouwd. De gemeente Brunssum ging echter beter om met het voetbalverleden dan Heerenveen. De woonwijk die er staat heeft als straatnaam het Limburgiaplantsoen gekregen. De buitenste rijen huizen hebben een schuin dak dat naar het midden loopt. Die zien er als het ware uit als waren het tribunes. Rond de oude middenstip is een cirkel van huizen gebouwd. En ten slotte is op de middenstip een plantsoen gemaakt met als prominent middelpunt het logo van de club. Dit logo is voorzien van de symbolen van de mijnbouw, het houweel en de hamer.

Hierbij enkele foto's en een filmpje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje van het Limburgiaplantoen.

Afbeelding


Nu weten we allemaal dat er van het oude Abe Lenstrastadion geen steen meer bewaard is gebleven en dat er op de huidige plek ook niets meer herinnert aan de club die dit ooit zijn thuis beschouwde. Een dergelijk eerbetoon aan het oude stadion is bij ons niet meer mogelijk maar misschien is er op kleinere schal nog wat te doen. Ik hoop dat dit een idee is waarmee de gemeente aan de slag kan.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor mitrita » 15-08-2009 00:12

Opnieuw mooi werk Beetle.
Verschil met Limburgia is natuurlijk wel dat wij nog wel bestaan....
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Markieeeeeee » 17-08-2009 18:44

Dit is echt een prachtig topic! Diep respect voor iedereen die eraan meewerkt. :D
Ik als jeugdige fan weet niks van het oude stadion, maar op deze manier wel! Bravo!

Is er inmiddels nog nieuws?
Markieeeeeee
Bankzitter
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 17-08-2009 18:11
Woonplaats: Drachten

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 19-08-2009 23:45

Ik denk dat er meer clubs zullen zijn die zich achter de oren krabben dat ze niet meer hun best hebben gedaan om hun wortels veilig te stellen. Wie weet bijvoorbeeld welke club hier recentelijk nog speelde?

Afbeelding


spoiler.


Overigens ben ik niet alleen. Er zijn meer fans die met weemoed terugdenken aan het tijdperk van een vorig stadion. Hier bijvoorbeeld een fan van FC Twente.

Waar een ander monument staat is in Geleen. Dit is de geboorteplaats van de club Fortuna 54, en daarmee ook de geboorteplaats van het betaalde voetbal. Deze club voetbalde tot de fusie met Sittardia (tot Fortuna Sittard) in het Mauritsstadion, vernoemd naar de gelijknamige staatmijn. (Ja, net als Limburgia ook geworteld in een staatmijn.)
Afbeelding
Het Mauristtadion in Geleen. Tevens het eerste stadion in Nederland voorzien van lichtmasten.

In 1971 brandde de hoofdtribune tot de grond toe af. Tegenwoordig staan er seniorenwoningen op het terrein waar eens het stadion stond. Hier staat ook het monument. En dit is, mag ik zeggen, ronduit indrukwekkend.

Afbeelding
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Jeroen » 20-08-2009 07:46

Misschien ken je het boek al of staat ie al in je boekenkast, maar ik denk dat Het Stadioncomplex wel wat voor jou is, Beetle. Alle stadions van Nederland waar ooit betaald voetbal in is gespeeld. Een prachtig document.

http://www.stadioncomplex.nl/
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 20-08-2009 10:28

Nee, die ken ik niet. Maar ik heb dat meteen besteld.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor paparazzi » 20-08-2009 11:49

Hulde voor dit topic! Ik moet eens een keer bij mijn broer langs die in Friesland woont. Hij is volgens mij de grootste anonieme verzamelaar van Heerenveen krantenartikelen, video`s e.d. Misschien dat ik Beetle nog van wat extra oude, nog nooit getoond materiaal kan voorzien.
Ikzelf ben al een tijdje niet meer in de omgeving van de Thialfweg geweest, maar kan iemand mij vertellen of die vijver nog steeds bestaat achter de oude zuidtribune? Naast de oude huishoudschool vanaf de Thialfweg konden wij vaak via prikkeldraad langs de vijver het oude stadion binnensluipen.

Belachelijk eigenlijk dat er niks meer te vinden is van `t oude stadion, ongelooflijk! Super gezellig daar altijd, waar de lucht nog echt 'voetbal ' uitademde...

Warme worst!! 8)
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 20-08-2009 12:39

paparazzi schreef:Hulde voor dit topic! Ik moet eens een keer bij mijn broer langs die in Friesland woont. Hij is volgens mij de grootste anonieme verzamelaar van Heerenveen krantenartikelen, video`s e.d. Misschien dat ik Beetle nog van wat extra oude, nog nooit getoond materiaal kan voorzien.
Ikzelf ben al een tijdje niet meer in de omgeving van de Thialfweg geweest, maar kan iemand mij vertellen of die vijver nog steeds bestaat achter de oude zuidtribune? Naast de oude huishoudschool vanaf de Thialfweg konden wij vaak via prikkeldraad langs de vijver het oude stadion binnensluipen.

Belachelijk eigenlijk dat er niks meer te vinden is van `t oude stadion, ongelooflijk! Super gezellig daar altijd, waar de lucht nog echt 'voetbal ' uitademde...

Warme worst!! 8)



Daar kun je iedereen een groot plezier mee doen!!
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor bdb » 20-08-2009 17:03

paparazzi schreef:Ikzelf ben al een tijdje niet meer in de omgeving van de Thialfweg geweest, maar kan iemand mij vertellen of die vijver nog steeds bestaat achter de oude zuidtribune?

Die is er nog steeds. Ben ik als klein jongentje tijdens het legertje spelen heel vaak ingevallen.. :lol:
bdb
Basisspeler
 
Berichten: 727
Geregistreerd op: 22-12-2007 13:30

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor mitrita » 20-08-2009 22:31

Als je die vijver bedoeld achter de staantribune waar Roel de ballen uitviste, die is wel degelijk weg.
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor bdb » 21-08-2009 15:56

Ik weet niet hoe groot die in de tijd was dat het stadion er nog stond, maar hij is er nu nog steeds wel! niet heel groot, dus ik denk dat die kleiner is gemaakt. Maar hij ligt achter een oud huis, wat bij het ziekenhuis hoort.
bdb
Basisspeler
 
Berichten: 727
Geregistreerd op: 22-12-2007 13:30

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor paparazzi » 21-08-2009 22:56

bdb schreef:Ik weet niet hoe groot die in de tijd was dat het stadion er nog stond, maar hij is er nu nog steeds wel! niet heel groot, dus ik denk dat die kleiner is gemaakt. Maar hij ligt achter een oud huis, wat bij het ziekenhuis hoort.


Aha, da`s mooi om te horen. Toch nog een klein stukje nostalgische grond! :wink:
Misschien een idee om in, danwel rondom die vijver iets van een gedenksteen te plaatsen. Roel Plet bijvoorbeeld op een statuut die met pruim tabak en een bal onder z`n arm uitkijkt richting de noordkant. 'Jirre die bal !!' :mrgreen:

Ikzelf heb een jaar of 20 geleden nogeens een training van Heerenveen gefilmd met video 8 camera op dat oude veld met die sintelbaan eromheen. Zo moet er her en der nog wel meer te vinden zijn. Indien ik eens de tijd heb zal ik dat allemaal eens een keer gaan uitzoeken.
Bij cafe Vaartjes hing in die tijd ook nog wel `t een en ander aan de muur van het oude stadion...maar ja, vind dat maar eens terug...
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor mitrita » 25-08-2009 19:55

Jeroen schreef:Misschien ken je het boek al of staat ie al in je boekenkast, maar ik denk dat Het Stadioncomplex wel wat voor jou is, Beetle. Alle stadions van Nederland waar ooit betaald voetbal in is gespeeld. Een prachtig document.
http://www.stadioncomplex.nl/


Inmiddels ook besteld en ontvangen.
Mooie uitgave, een aanrader.
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 28-08-2009 13:28

Ook binnen! Schitterend boek!
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 03-09-2009 17:39

Ik was vandaag weer eens in Limboland en ben eens gaan kijken in Geleen. ik heb de plek bezocht waar het Mauritsstadion gestaan heeft. Een foto van het gedenkteken van dit stadion staat al ergens in dit topic maar ik heb nog wat close-ups gemaakt. Morgen avond staan de foto's online.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor mitrita » 19-12-2009 21:34

Hé Beetle, waar blijven die foto's nou? :wink:

Over stadions: in Berlin zag ik in KaDeWe dit boek liggen

Afbeelding

Een boek op groot formaat met panorama fotos over 2 bladzijden van een hele serie grote en kleine stadions in Duitsland
Was nogal groot en zwaar en heb het daarom toen laten liggen.
Inmiddels wel via internet aangeschaft, aanrader voor stadionliefhebbers en groundhoppers .

Paar voorbeelden

Dortmund

Afbeelding

Schalke (oud)

Afbeelding
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Jurjenv » 14-01-2010 01:06

Fantastisch topic Beetle.
Ben wel benieuwd wat voor werk je doet aangezien je nu ook zomaar ff naar Limboland gaat enzo.
Avatar gebruiker
Jurjenv
Superster
 
Berichten: 1980
Geregistreerd op: 20-08-2009 18:31

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 15-01-2010 00:51

Die lichtmasten van Oude Schalke stadion staan nog toch? Wel eens gezien vanaf de snelweg geloof ik...
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Freeze » 15-01-2010 11:25

Er staan nog twee oude masten en die zullen blijven staan. Het oude stadion is helaas geheel verdwenen en gaat plaats maken voor een klein stadion, trainingsfaciliteiten en wat andere zaken.
Üvverall jitt et Fans vom FC Kölle
Avatar gebruiker
Freeze
Basisspeler
 
Berichten: 626
Geregistreerd op: 15-05-2005 14:57
Woonplaats: Leiden

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor Beetle » 07-03-2010 02:01

Jurjenv schreef:Fantastisch topic Beetle.
Ben wel benieuwd wat voor werk je doet aangezien je nu ook zomaar ff naar Limboland gaat enzo.



Ik kan helaas die close up beelden niet meer vinden. Ik heb ook tienduizenden foto's op de schijf staan. Wat ik daar in Limboland deed was landmeetwerkzaamheden voor een nieuwe rondweg rond de Parksad gemeenten (Kerkrade, Landgraaf, Brunssum). Binnenkort zal ik daar weer een aantal weken bezig zijn aangezien er een paar stukken trace wijzigingen zijn geweest.

Op Soccerquest is ook een topic over voormalige stadions, al is hier al vier jaar geen nieuw bericht geplaatst.

Ik vond nog wat oude foto's op het net zoals deze.
Afbeelding
Vanuit de Lindenlaan de Kruisstraat in kijkend. De huizen zijn hetzelfde als nu. Net om de hoek rechts was het stadion. Vrijwel alles is nog steeds hetzelfde, minus de mast.

Afbeelding
Nog net op de foto aan de rechter kant het Gemeentelijk sportpark Noord. Met nog steeds de grasbaan rond het voetbalveld waar ook Riemer van der Velde ooit motorcoureur was.

Afbeelding
Linksboven het stadion nog een keer.

(Bron foto's.)


Iiemand heeft een Hyves pagina opgezet met foto's uit dit topic (zonder bronvermelding).
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: Het oude stadion. Expeditie middenstip!

Berichtdoor mitrita » 07-03-2010 08:56

Mooi ook, deze foto van de oude hoofdtribune in het oude stadion
Afbeelding
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten