TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivisie

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivisie

Berichtdoor Jeroen » 08-08-2012 07:41

Maar even een apart topic, aangezien dit ook de financien van sc Heerenveen aangaat:

Murdoch koopt tv-rechten eredivisie

door Marcel van der Kraan
AMSTERDAM - De Nederlandse eredivisieclubs hebben de grootste tv-deal in de historie van het voetbal gesloten. Voor meer dan 1 miljard euro worden de uitzendrechten vanaf het seizoen 2013-2014 voor twaalf jaar verkocht aan het Amerikaanse tv-netwerk Fox van mediamagnaat Rupert Murdoch, dat onder de naam Sky eerder dit jaar ook de rechten van de Bundesliga heeft gekocht.

De even sensationele als verrassende deal is afgelopen week in Londen gesloten en in de voorbije dagen in het diepste geheim voorgelegd aan de directies van alle eredivisieclubs. Vanwege de enorme omvang van het contract moesten alle betrokkenen een document tot geheimhouding tekenen.
60 miljoen euro

Het bedrijf van Murdoch betaalt in het eerste jaar een bedrag van ruim 60 miljoen euro, daarna loopt het contract op naar 80 en 100 miljoen euro per seizoen. Gemiddeld komt het tv-contract neer op zo’n 80 miljoen per jaar (960 miljoen euro totaal tot 2025). Daarbovenop neemt Fox ook meteen de schuld van meer dan 60 miljoen euro, die Eredivisie Live nog heeft, voor zijn rekening. Daarmee komt de deal boven het miljard euro.

De eredivisieclubs behouden 49 procent van hun aandelen, de overige 51 procent komt in handen van Fox. De verwachting is dat in Nederland de zender nog meer sporten gaat uitzenden en dat er op den duur een complete sportzender ontstaat.

Topclubs krijgen leeuwendeel van inkomsten

Door Marcel van der Kraan
AMSTERDAM - De topclubs in de eredivisie hebben oorlog moeten voeren met de kleinste clubs VVV Venlo en PEC Zwolle om het allergrootste tv-contract in de geschiedenis van het betaalde voetbal er doorheen te drukken. Nadat een delegatie van de eredivisie op hoog niveau een megadeal had bewerkstelligd, gingen tot verbazing van het gros van de eredivisieclubs de kleinste spelers in het spel dwarsliggen.

PEC Zwolle, dat net uit de eerste divisie is gepromoveerd en opeens miljoenen in de schoot krijgt geworpen, en VVV Venlo, dat de laatste twee jaar in de laatste minuut van de play-offs nota bene degradatie naar de eerste divisie ontliep, eisten een groter stuk van de taart.
Inkomsten

Onder aanvoering van PSV-directeur Tiny Sanders maakten de Nederlandse topclubs duidelijk dat hun grotere aandeel gebaseerd is op de goede prestaties over een langere periode en op de uitstraling die de topclubs daardoor hebben bij de waardebepaling van de uitzendrechten.Ajax, Feyenoord, PSV, AZ en FC Twente eisten 53 procent van de inkomsten (gemiddeld kan dat neerkomen op 8 miljoen euro per jaar). De verdere verdeelsleutel zorgde ervoor dat de andere eredivisieclubs dan per seizoen met zo’n drie tot vijf miljoen euro genoegen moesten nemen.

De besprekingen kwamen diverse keren vast te zitten, maar na harde woorden en zware discussies is er een compromis uitgekomen. Daarbij lijkt de verdeelsleutel in grote lijnen op die in de Bundesliga. Om toch hun ergernis uit te spreken zijn enkele clubs, waaronder PEC Zwolle, onder protest akkoord gegaan.


Even de persconferentie afwachten, maar op voorhand vind ik het onbegrijpelijk dat AZ bij de top 5 zit en wij niet. Nu krijgt AZ dus 8 miljoen per jaar en moeten wij het met waarschijnlijk zo'n 5 miljoen doen.

Die top 5 staat wel vast de komende 12 jaar... :angry:
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Squerrel » 08-08-2012 07:52

Dat geld kan me eigenlijk niet zo heel veel schelen al moet je kijken naar de de resultaten van de afgelopen 10 jaar en dan staan wij toch wel ver boven AZ lijkt mij.

Waar ik meer bang voor ben is dat we straks op dinsdagavond naar het stadion moeten voor pak em beet, Heerenveen-Ajax.
Laatst bijgewerkt door Squerrel op 08-08-2012 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Bedankt Torcida:-)
Squerrel
Superster
 
Berichten: 4510
Geregistreerd op: 08-07-2003 08:30
Woonplaats: Onder de tjonger

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Johanson16 » 08-08-2012 08:03

Als het werkelijk zo blijkt te zijn dat clubs als Twente en AZ zonder meer bij een elitaire club van 5 gaat horen is het laatste woord hierover nog niet gezegd :twisted: Waaraan heeft een club als AZ dat dan verdiend? Dat ene kampioenschap?

Wat dat betreft was het model dat met Eredivisie Live gehanteerd werd gewoon eerlijker.
Avatar gebruiker
Johanson16
Selectiespeler
 
Berichten: 392
Geregistreerd op: 05-07-2008 16:26

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor BBB » 08-08-2012 08:23

Op het eerste gezicht financieel ongetwijfeld een goede deal voor de clubs. Maar of het echt zo gunstig uit zal pakken moet ik nog zien. Heb het gevoel dat er qua acceptatie bij het publiek van toegangsprijzen/aanvangstijden/(sport-)aantrekkelijkheid in de huidige situatie sprake is van een evenwicht (waarbij imo niet veel ruimte is voor een beter evenwicht in die zin dat het voetbal al redelijk op zijn max. zit qua belangstelling etc.). Maar wel een wankel evenwicht waarbij een verandering van een van de factoren, wat niet ondenkbaar is na zo'n deal, de aantrekkelijkheid nogal kan beinvloeden. En dat zullen de clubs heel goed aan moeten voelen anders denk ik dat dit op langere terrmijn helemaal niet goed hoeft uit te pakken voor het voetbal.
Ik ruik corruptie...
Avatar gebruiker
BBB
Basisspeler
 
Berichten: 643
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:06
Woonplaats: De Jouwer

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Tukkers Delight » 08-08-2012 08:25

Johanson16 schreef:Als het werkelijk zo blijkt te zijn dat clubs als Twente en AZ zonder meer bij een elitaire club van 5 gaat horen is het laatste woord hierover nog niet gezegd :twisted: Waaraan heeft een club als AZ dat dan verdiend? Dat ene kampioenschap?

Wat dat betreft was het model dat met Eredivisie Live gehanteerd werd gewoon eerlijker.

Ik kan er niet over oordelen of dit eerlijk is want ik ken de verdeelsleutel niet, logisch zou zijn om de verdeling (deels) te baseren op de CPM-index zoals nu ook al gebeurt, daarnaast is het natuurlijk logisch dat hoe groter de club is, hoe meer sponsoren en media geinteresseerd zijn. Wanneer ik me niet vergis waren Ajax, PSV en Twente ook de enige clubs die vorig seizoen door ESPN live werden uitgezonden, zelfs Feyenoord heeft daar niet meer de status van een top 3 club.

Laten we eerst maar eens afwachten wat precies de verdeelsleutel wordt, 8 miljoen voor Ajax is procentueel gezien natuurlijk veel minder dan 4 miljoen voor Heracles.
Closing The Gap
Avatar gebruiker
Tukkers Delight
Wereldspeler
 
Berichten: 1088
Geregistreerd op: 14-07-2009 14:28
Woonplaats: Newquay, Chigasaki?

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Ebiede » 08-08-2012 08:35

TD is me voor meer als de andere clubs klakkeloos akkoord zijn gegaan met dit voorstel zijn het grote domkoppen.

Eerlijk is elk jaar verdelen op basis van CPM-index. Grote clubs zullen hier toch altijd bovenin eindigen. Mocht je een keer een goed jaar hebben dan wordt dit ook gelijk beloond, net zo als een slecht jaar gestraft wordt.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Tukkers Delight » 08-08-2012 08:59

Om het even in het juiste perspectief te plaatsen: ik weet niet hoe het met Heerenveen zit maar Twente heeft voor komend seizoen 3,7 miljoen Euro aan tv-gelden begroot, er vanuit gaande dat die 51% gelijk wordt verdeeld over de genoemde 5 clubs (wat ik waag te betwijfelen) dan zou dit bedrag stijgen naar 8,1 miljoen waarmee de inkomsten dus met 4,4 miljoen toenemen, een prachtig bedrag maar in het beste geval nog geen 10% van de begroting.

Overigens ben ik wel benieuwd naar deze constructie, begrijp ik het nu goed dat Murdoch een meerderheidsaandeel neemt in EL en daarmee de Nederlandse tv-rechten in zijn bezit heeft en deze weer kan door verkopen aan bijvoorbeeld de NOS (samenvattingen)? Of betaalt Murdoch 1 miljard over 10 jaar en kunnen de clubs daarnaast nog eens de rechten voor samenvattingen zelf vermarkten?
Closing The Gap
Avatar gebruiker
Tukkers Delight
Wereldspeler
 
Berichten: 1088
Geregistreerd op: 14-07-2009 14:28
Woonplaats: Newquay, Chigasaki?

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Johanson16 » 08-08-2012 09:01

Ook de rechten voor samenvattingen zijn verkocht begreep ik. Las op NU.nl iemand van de NOS reageren met iets van: "We zetten in op de zondag 19.00 bord op schoot tijd." Dat zou dus betekenen dat de NOS nu met Sky om tafel moet?
Avatar gebruiker
Johanson16
Selectiespeler
 
Berichten: 392
Geregistreerd op: 05-07-2008 16:26

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Tukkers Delight » 08-08-2012 09:21

OK, bedankt voor deze info. Onderstaand nog een stukje m.b.t. de verdeelsleutel dat ik vond op het FCGforum:

Het contract gaat volgens mij van 35 miljoen naar 60 miljoen en daarna naar 80 miljoen.
Op dit moment ontvangt Feyenoord ongeveer 10%. Gaan ze naar 8 miljoen per jaar, dan komt dat nog altijd rond die 10% neer.

Gaan we even wat verder terug (Sindsdien wordt er zo'n 10 miljoen minder binnen gehaald), de verdeling van 2010/2011:
Ajax 5,2 miljoen (11,55%)
PSV 5 miljoen (11,11%)
Feyenoord 4,6 miljoen (10,22%)
Twente 4,1 miljoen (9,1%)

Dat betekent dat deze 4 clubs al 41,98% kregen in 2010. Veranderd er dan zoveel in vergelijking met het nieuwe contract?

Natuurlijk wordt het gaat qua miljoenen wel groter, maar qua percentage natuurlijk niet. En ergens klopt deze verdeling ook wel. Iemand die geen fan is van een specifieke club, zal eerder naar Ajax-PSV kijken dan naar Willem II-Zwolle.

Edit:
Ik heb AZ niet meegenomen in de berekening, van deze club kon ik zo gauw namelijk geen gegevens vinden. Geen percentage en ook geen bedrag. maar dat zal rond het percentage van Twente liggen gok ik en dan kom je op zo'n 51% tussen de 5 clubs. Dat betekent dat ze 2% meer gaan verdelen, dan dat ze nu verdelen.
Closing The Gap
Avatar gebruiker
Tukkers Delight
Wereldspeler
 
Berichten: 1088
Geregistreerd op: 14-07-2009 14:28
Woonplaats: Newquay, Chigasaki?

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lardy » 08-08-2012 09:49

Voor Eredivisie Live betaal ik nu maandelijks al 19 euro, redelijk veel als je het mij vraagt. Met deze bedragen heeft Eredivisie Live iets van 560.000 abonnees gekregen, de doelstelling was 800.000. Denken ze bij Fox/Sky dat als er €25 of meer betaald moet worden en wel voldaan wordt aan dat aantal. Ik denk het niet.
Lardy
Superster
 
Berichten: 4822
Geregistreerd op: 17-07-2008 19:35

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Jeroen » 08-08-2012 09:55

Wel als er Premier League, Serie A en Bundesliga bij komt. Dan wordt het nog veel duurder. Sport1 kan wel inpakken denk ik.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Tukkers Delight » 08-08-2012 09:58

Lardy schreef:Voor Eredivisie Live betaal ik nu maandelijks al 19 euro, redelijk veel als je het mij vraagt. Met deze bedragen heeft Eredivisie Live iets van 560.000 abonnees gekregen, de doelstelling was 800.000. Denken ze bij Fox/Sky dat als er €25 of meer betaald moet worden en wel voldaan wordt aan dat aantal. Ik denk het niet.

Wat er gaat gebeuren is dat de samenvattingen later gaan worden uitgezonden (na 21.00 uur) en nog maar op 1 dag (zondag) in de week waarmee ze veel mensen gaan dwingen om alsnog een abonnement af te sluiten, vergelijkbaar met de situatie in Engeland.
Closing The Gap
Avatar gebruiker
Tukkers Delight
Wereldspeler
 
Berichten: 1088
Geregistreerd op: 14-07-2009 14:28
Woonplaats: Newquay, Chigasaki?

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lardy » 08-08-2012 10:07

Tukkers Delight schreef:Wat er gaat gebeuren is dat de samenvattingen later gaan worden uitgezonden (na 21.00 uur) en nog maar op 1 dag (zondag) in de week waarmee ze veel mensen gaan dwingen om alsnog een abonnement af te sluiten, vergelijkbaar met de situatie in Engeland.


Maar jij denkt toch niet dat er hordes mensen een duur abonnement nemen omdat ze dan niet op de samenvattingen hoeven te wachten. Ik snap het idee erachter wel, maar Nederland heeft helemaal geen cultuur met de betaaltelevisie, dan werkt hier nauwelijks. Als ze alle competities uitzenden dan wil ik best een euro of €25 betalen, maar er gaan niet veel mensen €40,- neertellen voor voetbal. Ik weet niet wat de bedragen gaan worden, maar hoopgevend zijn alle berichten in de media niet.
Lardy
Superster
 
Berichten: 4822
Geregistreerd op: 17-07-2008 19:35

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Jeroen » 08-08-2012 10:13

Sport1 + EL kost bij Ziggo nu al bijna 35 euro.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor grunnstad » 08-08-2012 10:17

Denk ze gewoon die CPM index blijven hanteren. Stel AZ of Twente of Feyenoord valt weg uit de top vijf en Vitesse/Heerenveen/Groningen neemt die plek over. Dan wordt dat heus herverdeeld. Die CPM index neemt namelijk alles mee: prestaties, imago, populariteit, commercie, financieel beleid. Is wel de meest eerlijke verdeling lijkt mij. Overigens zal aan die ranglijst niet snel iets wijzigen. Vermoed dat met name clubs als Zwolle, RKC, Willem II hebben geklaagt, die komen namelijk nooit hoger op die ranglijst.

Woensdag maar even de VI afwachten voor meer info.
Voor eeuwig groen en wit
grunnstad
Basisspeler
 
Berichten: 565
Geregistreerd op: 16-05-2005 12:50

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Tukkers Delight » 08-08-2012 10:31

grunnstad schreef:Vermoed dat met name clubs als Zwolle, RKC, Willem II hebben geklaagt, die komen namelijk nooit hoger op die ranglijst.

Het waren inderdaad VVV en vooral Zwolle die lang dwars hebben gelegen en onder protest akkoord zijn gegaan.
Closing The Gap
Avatar gebruiker
Tukkers Delight
Wereldspeler
 
Berichten: 1088
Geregistreerd op: 14-07-2009 14:28
Woonplaats: Newquay, Chigasaki?

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor NOXX » 08-08-2012 10:40

Is het niet zo dat de sammenvattingen op een open zender moeten worden uitgezonden?!!?
NOXX
Selectiespeler
 
Berichten: 201
Geregistreerd op: 25-08-2011 16:24

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lardy » 08-08-2012 10:41

NOXX schreef:Is het niet zo dat de sammenvattingen op een open zender moeten worden uitgezonden?!!?


Ja, staat in de mediawet.
Lardy
Superster
 
Berichten: 4822
Geregistreerd op: 17-07-2008 19:35

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor heerenveenown » 08-08-2012 10:43

Ik heb het idee dat dit heel goed is voor het Nederlandse voetbal :mrgreen:
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lipton » 08-08-2012 11:38

Hoe dan ook, deze deal is wel lekker voor de verschillende clubs in NL. Ook voor de Zwolle's RKC's en Willem 2's gaat het beter worden.
Zou ook eens tijd worden dat een club als Heerenveen een redelijk bedrag krijgt voor TV rechten, nu is het wel te hopen dat alle clubs normaal blijven doen en dat geld verstandig besteden.
Er is nog weinig bekend over het verdeel model die men gaat hanteren, dus het is nog pure speculatie over bedragen e.ct.
Ik denk niet dat er veel gaat veranderen, de basis blijft volgens mij voorlopig het zelfde.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor NOXX » 08-08-2012 11:58

Denk dat het ongeveer het zelfde wordt als in Engeland. Wedstrijden om half 1, half 3 en een om 6uur. Zo komen de samenvattingen later op de avond. Net als Match of the Day op BBC.
NOXX
Selectiespeler
 
Berichten: 201
Geregistreerd op: 25-08-2011 16:24

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor vries153 » 08-08-2012 12:11

Het gaat in dit geval niet om het sky gedeelte van murdoch maar Fox als je meer wilt weten op VI staat een interview met uitleg

http://www.vi.nl/VI-TV-1/VI-Media.htm?linkedVideo=225351&linkedCategory=viradio
vries153
Selectiespeler
 
Berichten: 241
Geregistreerd op: 23-07-2003 18:48
Woonplaats: gorredijk

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Lardy » 08-08-2012 12:59

heerenveenown schreef:Ik heb het idee dat dit heel goed is voor het Nederlandse voetbal :mrgreen:


Voor het Nederlands voetbal wel, de consument zal het uiteindelijk minder gaan vinden aangezien er maandelijks meer betaald moet worden. Wat ik overigens wel raar vindt is dat wij buiten de top 5 vallen en zowat 3 miljoen minder krijgen. Leuk voor AZ natuurlijk, maar wat doen zijn anders dan wij?
Lardy
Superster
 
Berichten: 4822
Geregistreerd op: 17-07-2008 19:35

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor heerenveenown » 08-08-2012 13:01

En er komt een nog groter verschil met de Jupiler League
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Tukkers Delight » 08-08-2012 13:14

Lardy schreef:Wat ik overigens wel raar vindt is dat wij buiten de top 5 vallen en zowat 3 miljoen minder krijgen. Leuk voor AZ natuurlijk, maar wat doen zijn anders dan wij?

Dit nieuws wordt op de manier de De Telegraaf gewend is gebracht maar in feite verandert er, zoals ik het begrijp, weinig aan de verdeelsleutel, ook nu is het al zo dat de top 5 de helft van de televisiegelden opstrijkt en het is niet zo dat de nummer 6 ineens de helft krijgt van wat de nummer 5 ontvangt, ook zal de verdeling elk jaar opnieuw geïndexeerd worden aan de hand van de CPM index en sportieve prestaties.
Closing The Gap
Avatar gebruiker
Tukkers Delight
Wereldspeler
 
Berichten: 1088
Geregistreerd op: 14-07-2009 14:28
Woonplaats: Newquay, Chigasaki?

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Otsje P » 08-08-2012 13:36

Tukkers Delight schreef:Dit nieuws wordt op de manier de De Telegraaf gewend is gebracht maar in feite verandert er, zoals ik het begrijp, weinig aan de verdeelsleutel, ook nu is het al zo dat de top 5 de helft van de televisiegelden opstrijkt en het is niet zo dat de nummer 6 ineens de helft krijgt van wat de nummer 5 ontvangt, ook zal de verdeling elk jaar opnieuw geïndexeerd worden aan de hand van de CPM index en sportieve prestaties.


Dat mag ik hopen inderdaad. Het wordt nu gebracht alsof is vastgelegd dat die 5 clubs voor de komende 12 jaar die percentages krijgen. Dat is natuurlijk onmogelijk. Ik ga er ook vanuit dat dit elk jaar opnieuw zal worden geïndexeerd. De directies van de andere 13 clubs zijn natuurlijk niet helemaal gestoord. Die zouden nooit met zo'n deal akkoord gaan.
Otsje P
Superster
 
Berichten: 4838
Geregistreerd op: 22-02-2011 12:01

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Blizzard » 08-08-2012 14:28

Tja. Wat betreft de verdeelsleutel kan ik begrijpen dat de bovengenoemde clubs meer geld krijgen dan de rest. Toch vind ik dat de verschillen tussen bijvoorbeeld ons en AZ wel erg groot worden. Ik zie toch meer in een trapsgewijze opbouw:

Nu lijkt AZ bijvoorbeeld 8 miljoen te krijgen en wij 5 miljoen. Dat is wel een erg groot contrast. Ik zou 7m/6m logischer vinden.

Ajax en PSV 10m
Feyenoord en Twente 8m
AZ 7m
Heerenveen 6m

Zo moet het ongeveer zijn.

Gelukkig gaan alle clubs er wel op vooruit zo lijkt het. Dat is nodig ook want het was echt belachelijk hoe weinig de tv rechten hier opleverden.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor grunnstad » 08-08-2012 14:40

Nee, eerlijk is die CPM index. Daar wordt namelijk alles in meegenomen. En zal zeker voor de traditionele top drie gelden dat zij altijd bij de top vijf behoren. Twente zal daar voorlopig ook wel blijven en AZ valt daar weg straks, let maar op. Maar de CPM index houdt wel in dat andere clubs eenzelfde kans hebben op dat geld als AZ en Twente nu.
Voor eeuwig groen en wit
grunnstad
Basisspeler
 
Berichten: 565
Geregistreerd op: 16-05-2005 12:50

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor forca hveen » 08-08-2012 14:41

HILVERSUM - Mediamagnaat Rupert Murdoch neemt een meerderheidsbelang in Eredivisie Live. Wat de gevolgen hiervan zijn voor de NOS, is nog onduidelijk.

De publieke omroep zendt de samenvattingen van de Eredivisie dit seizoen nog uit, maar die rechten lopen daarna af.

Vijf vragen aan algemeen directeur Jan de Jong.

Kan de tv-kijker ook volgend seizoen nog om 19.00 uur op zondagavond de samenvattingen van de Eredivisie bij de NOS zien?
''We zijn in gesprek met de Eredivisie en de uitkomst van die gesprekken staat nog niet vast. Je ziet vaak wel dat als Murdoch in betaaltelevisie stapt, er een trend is naar kortere samenvattingen die later op tv zijn, om op die manier meer abonnees voor zijn eigen zender aan te trekken. De vraag is wie daar welk bedrag voor over heeft.''

U heeft gezegd dat uw inzet tijdens de onderhandelingen met de eredivisieclubs is om de samenvattingen ook in de toekomst zondagavond 19.00 uur uit te zenden, maar niet tegen elke prijs. Wat is voor u een brug te ver?
''Sta mij toe dat ik nu niet al mijn kaarten prijsgeef, maar het zit hem in een paar dingen. Het moet in verhouding staan tot wat andere tv-rechten kosten. Daarnaast hebben we te maken met bezuinigingen. Het moet een bedrag zijn waar wij achter willen en kunnen staan. En dat verantwoord is in het licht van het voorgaande.''

En zou u de samenvattingen ook om 20.00 uur of 21.00 uur willen uitzenden?
''Onze inzet is zondagavond 19.00 uur. Wij vinden dat wij niet met die traditie moeten breken.''

Wat denkt u dat er verder voor de tv-kijker verandert door deze deal?
''Dat hangt ervan af wat Muroch nog meer wil. Het zou me verbazen als het beperkt blijft tot Eredivisie Live. Ik denk dat hij ook gaat kijken naar open-net-zenders, kranten of radiozenders. Dat zou wel betekenen dat het Nederlandse medialandschap heel erg op zijn kop komt te staan. Ik vind het nog heel vroeg om te zeggen of dat een positieve of een negatieve ontwikkeling is. Je ziet wel dat Nederland een soort speeltuin wordt voor buitenlandse mediamagnaten. Dat vind ik op zichzelf een verontrustende ontwikkeling.''

Sommige deskundigen denken dat Murdoch van Eredivisie Live uiteindelijk een zender voor alle soorten sport gaat maken. Betekent deze deal het begin van het einde voor NOS Studio Sport?
''Gelukkig hebben we nog meer rechten, zoals het WK voetbal in 2014, 2018 en 2022 en de Olympische Spelen in 2014 en 2016. Het einde van NOS Studio Sport is wel vaker aangekondigd, met Sport 7 en Talpa. Ik geloof dat het instituut Studio Sport zo sterk is dat we ook deze aanval zullen overleven. Maar dat het impact zal hebben, is zeker. Die samenvattingen zijn alleen al een hartstikke belangrijk fundament. We zullen het zien.''
Bron: ANP


Ben wel erg benieuwd wat er dan allemaal gaat veranderen in het medialandschap dat op zijn kop zou worden gezet....
Wel is het mooi dat de clubs dan meer televisiegelden krijgen want dat is uitzonderlijk laag in Nederland. In bijvoorbeeld Engeland krijgen ze tv-gelden ter hoogte van de hoogste begrotingen in Nederland.
forca hveen
Superster
 
Berichten: 3357
Geregistreerd op: 29-01-2008 19:46

Re: TV-rechten: Sky/Murdoch koopt de rechten voor de eredivi

Berichtdoor Blizzard » 08-08-2012 14:44

# Club CPM-punten
1. Ajax 3.051
2. PSV 2.533
3. FC Twente 2.424
4. Feyenoord 2.192
5. AZ 2.068
6. SC Heerenveen 1.969
7. FC Groningen 1.767
8. FC Utrecht 1.679
9. ADO Den Haag 1.517
10. NEC 1.492
11. Heracles 1.441
12. NAC Breda 1.397
13. De Graafschap 1.360
14. Roda JC 1.347
15. Vitesse 1.322
16. VVV-Venlo 1.256
17. Excelsior 1.202
18. RKC 1.097
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten