Jans staat op voor Fries volkslied

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Moat der neist it Frysk Folksliet ek plak wêze foar it Grinzer folksliet?

Ja fansels
24
59%
Nee dat kin echt net
17
41%
 
Totaal aantal stemmen: 41

TrensFormur
Jeugdspeler
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-05-2003 13:53
Locatie: Sint Nyk
Contacteer:

Jans staat op voor Fries volkslied

Bericht door TrensFormur »

Jans staat op voor Fries volkslied

9 mei 2003

FC Groningen zal vanavond respect tonen voor het Friese volkslied. Dit vertelde Ron Jans donderdag op het persuurtje. Zoals bekend wordt bij Heerenveen voor aanvang van de thuiswedstrijden het provincielied gedraaid. Daarbij wordt de tegenstander geacht in de houding te staan en eerbied te tonen.

Het volkslied van de Friezen heeft in de afgelopen jaren nogal eens voor commotie gezorgd. Zo maakte Leo Beenhakker al eens duidelijk niets te zien in dergelijke folklore en draaien de spelers van Feyenoord zich tijdens het lied demonstratief naar de eigen supporters. Trainer Ron Jans houdt vanavond echter rekening met de Friese gevoelens, zo vertelde hij donderdag. “Tussen Groningen en Heerenveen is er over en weer veel respect,” aldus Jans. “Dat is vanavond niet anders. Ik ga bijvoorbeeld staan bij hun volkslied, anders krijg je juist een averechts effect.
Titel
De trainer vindt overigens niet dat er sprake is van een echte derby. “Want de ploegen komen immers niet uit dezelfde provincie,” zo zei Ron. “Uiteraard is het wel een duel tussen twee prachtige eredivisieclubs uit de twee noordelijke provincies. De titel 'Trots van het Noorden' staat dan ook op het spel. We hopen een slag te winnen door ze te verslaan, maar de oorlog winnen we er voorlopig niet mee. De Friezen zijn op dit moment gewoon een stapje verder."

Overigens benadrukte de trainer dat de supporters wel door moeten gaan met het bedenken van ludieke acties. “En verder hoop ik dat de fans zich vooral bezig zullen houden met het steunen van de ploeg en zich minder richten op de tegenstander. Want de steun kunnen we goed gebruiken. Bij de uitwedstrijd tegen Vitesse is al gebleken dat het invloed heeft op de spelers in het veld!"

Dit komt fan de side fan FC Grins, ik wit net at dit hjir al earne stie mar ik fûn it wol in aardich berjocht. Eins soe yn dizze wedstryd ek it Grunninger laid efkes spile wurde moatte sadat der noch mear in echte Fryslân - Grinslân ûntstiet...
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Ik zou het machtig vinden, mits beide schare supporters er niet massaal doorheen fluiten.
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

De trainer vindt overigens niet dat er sprake is van een echte derby. “Want de ploegen komen immers niet uit dezelfde provincie,” zo zei Ron. “Uiteraard is het wel een duel tussen twee prachtige eredivisieclubs uit de twee noordelijke provincies. De titel 'Trots van het Noorden' staat dan ook op het spel. We hopen een slag te winnen door ze te verslaan, maar de oorlog winnen we er voorlopig niet mee. De Friezen zijn op dit moment gewoon een stapje verder."

Overigens benadrukte de trainer dat de supporters wel door moeten gaan met het bedenken van ludieke acties. “En verder hoop ik dat de fans zich vooral bezig zullen houden met het steunen van de ploeg en zich minder richten op de tegenstander. Want de steun kunnen we goed gebruiken. Bij de uitwedstrijd tegen Vitesse is al gebleken dat het invloed heeft op de spelers in het veld!"


In het vet gedrukt drie zaken waar de Groningen supporters vaak over klagen van hun trainer dus de bevestiging die wij altijd al melden.

1/ GEEN DERBY
2/ DE TROTS VAN HET NOORDEN WORDT BEPAALD.
3/ LUDIEKE AKTIE,S OOK ONZE DUS
Lang leve het censuur
Gazza
Jeugdspeler
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-05-2003 19:43

Bericht door Gazza »

Het is natuurlijk volkomen belachelijk dat Ron Jans voor het volkslied gaat staan. Het slaat totaal nergens op. Of is het nu die grenscontrole er is de wedstrijd een soort van interland geworden zijn. Zou mooi zijn want dan horen we het Grunns Laid ook nog door de speaker(tje)s klinken.
Gebruikersavatar
Klaassie
Nieuw talent
Berichten: 122
Lid geworden op: 23-04-2003 23:14

Bericht door Klaassie »

Geen idee waar ik trouwens op gestemd heb :wink:
Green White Dynamite
Jeugdspeler
Berichten: 37
Lid geworden op: 08-05-2003 21:07

Bericht door Green White Dynamite »

Ik heb ja gestemd. Maar wat zijn fansels?

Anyway, het slaat natuurlijk nergens op, dat nationalistische gedoe van jullie. Ik ben ook tegen het Friese volkslied. Maar als dat al gespeeld word, mag het Grunns Laid ook best gespeeld worden. Eerlijk is eerlijk.

Het slaat trouwens nergens op dat Ron Jans gewoon gaat staan voor dat domme liedje van jullie. Ik dacht dat hij een goede feeling met de supporters had, maar dit valt me vies van hem tegen.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Bericht door Heert-Jan »

Als jullie dat willen, dan vraag je dat toch aan... Moet kunnen.

Maar jullie mogen van mij lekker fluiten en de spelers wat warm gaan lopen. Want dan draaien die ouderen door en beginnen mee te schreeuwen tijdens de wedstrijd(uniek)!! Zal niet de eerste keer zijn!
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2022
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Als et maar beter is dan dat dat prachtige lied van Stormvogels Telstar... :|
Green White Dynamite
Jeugdspeler
Berichten: 37
Lid geworden op: 08-05-2003 21:07

Bericht door Green White Dynamite »

Green White Dynamite schreef:Maar wat zijn fansels?
Vroeg ik dus.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Fansels = vanzelf.

Kom je op Friese les?
BBB
Selectiespeler
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 14:06
Locatie: De Jouwer
Contacteer:

Bericht door BBB »

Ik hoorde gister de Groningse aanhang ook het Gronings laid zingen. Daarmee hebben jullie wat mij betreft geen reden meer om commentaar te leveren op het gebruik van het Frysk Folksliet door de SCH (aanhang)...
Ik ruik corruptie...
Jansen
Jeugdspeler
Berichten: 32
Lid geworden op: 07-05-2003 18:59
Locatie: Grunn

Bericht door Jansen »

Een volkslied voor een competitewedstrijd spelen is volkomen misplaatst.
Ik snap dus niet dat jullie je eigen volkslied laten misbruiken voor de marketingdoeleinden van Riemer.
TrensFormur
Jeugdspeler
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-05-2003 13:53
Locatie: Sint Nyk
Contacteer:

Bericht door TrensFormur »

Fansels = natuurlijk

Roy Beukenkamp gefeliciteerd met je record, de teller staat weer op 0 minuten...
Booijstra
Wereldspeler
Berichten: 1124
Lid geworden op: 06-02-2003 15:59
Locatie: Heerenveen

Bericht door Booijstra »

Vind het wel een grappig idee...het zal alleen nooit uitgevoerd worden denk ik...
Ken iemand het Groningse volkslied ff posten dan??? Weet ik ook wat dat is... 8)
Green White Dynamite
Jeugdspeler
Berichten: 37
Lid geworden op: 08-05-2003 21:07

Bericht door Green White Dynamite »

Jaap F. schreef:Kom je op Friese les?
Ik wou alleen even weten waarop ik had gestemd.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
TrensFormur
Jeugdspeler
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-05-2003 13:53
Locatie: Sint Nyk
Contacteer:

Bericht door TrensFormur »

GRÖNNENS LAID

Van Lauwerzee tot Dollard tou,
van Drenthe tot aan 't Wad,
doar gruit, doar bluit ain wonderlaand
rondom ain wondre stad.
Ain Pronkjewail in golden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!

Doar broest de zee, doar hoelt de wind,
doar soest 't aan diek en wad,
moar rustig waarkt en wuilt het volk,
het volk van Loug en Stad.
Ain Pronkjewail in golden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!

Doar woont de dege degelkhaaid,
de wille, vast as stoal,
doar vuilt het haart, wat tonge sprekt,
in richt- en slichte toal.
Ain Pronkjewail in golden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!
Booijstra
Wereldspeler
Berichten: 1124
Lid geworden op: 06-02-2003 15:59
Locatie: Heerenveen

Bericht door Booijstra »

Dank u...
dekoning
Selectiespeler
Berichten: 691
Lid geworden op: 02-12-2002 12:48

Bericht door dekoning »

Ik vind het overbodig dat het Folksliet voor iedere wedstrijd wordt gespeeld. Als het wordt gezongen moet het spontaan gebeuren, zoals bij de wedstrijden voor de championsleague. Alleen bij een wedstrijd Heerenveen-Cambuur moet het wat mij betreft gespeeld worden met twee netjes in de houding staande ploegen, zal dan wel een bekerwedstrijd worden want Cambuur en promoveren..... :mrgreen:

Maar ach, als zoals bij Heerenveen-Groningen er bordjes met KUTLIED omhoog worden gehouden werkt dat bij mij weer als een rode lap op een stier en gooi ik er qua meezingen nog eens een schepje bovenop, en velen met mij heb ik de indruk.
Tja....
Gebruikersavatar
gurly
Jeugdspeler
Berichten: 32
Lid geworden op: 08-05-2003 17:23

Bericht door gurly »

waarom groningsvolsklied??? ze respecteren ons volkslied ook niet...
en ik vind dat dat niet leuk is, ze hebben dat lied nog nooit gezonge dus wat mij betreft hoeft et dus eg nie :!:
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

waarom groningsvolsklied??? ze respecteren ons volkslied ook niet...
en ik vind dat dat niet leuk is, ze hebben dat lied nog nooit gezonge dus wat mij betreft hoeft et dus eg nie
Welke bezoekende supporters respecteren jullie volksdeun tegenwoordig nog wel dan? Het officieel spelen van een zogenaamd volkslied voor een competitiewedstrijd is verre van gebruikelijk en wekt daarom het idee op dat jullie je speciaal voelen en dat aan heel Nederland willen laten merken. Daarom kots heel Nederland ook op jullie liedje.

En het Grunnens Laid zingen wij elke wedstrijd wel een keer maar dat komt dan spontaan vanuit de supporters en wordt nooit officieel gedraait.
..still wearin' of the green!
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Villa Cruoninga schreef: Welke bezoekende supporters respecteren jullie volksdeun tegenwoordig nog wel dan? Het officieel spelen van een zogenaamd volkslied voor een competitiewedstrijd is verre van gebruikelijk en wekt daarom het idee op dat jullie je speciaal voelen en dat aan heel Nederland willen laten merken. Daarom kots heel Nederland ook op jullie liedje.

En het Grunnens Laid zingen wij elke wedstrijd wel een keer maar dat komt dan spontaan vanuit de supporters en wordt nooit officieel gedraait.
Ik denk dat je slecht op de hoogte bent van de discussie over het Frysk Folksliet bij thuiswedstrijden. Daar kan je ook niks aan doen maar het zet je mening wel in een ander perspectief. Het is niet de nadrukkelijke wens van de supporters om het FF te zingen, daar wordt zelfs erg verschillend over gedacht en veel over gediscussieerd. Het heeft dan ook niks met beter voelen te maken, coaches en spelers van de tegenstander die er moeite mee hebben voelen zich blijkbaar soms wel minder door een eenvoudig lied.

Bij uitwedstrijden wordt het FF spontaan aan begin en einde gezongen, wat ik persoonlijk altijd een prachtig moment vind. Mooier dan het lied bij thuiswedstrijden.
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

Ok dat zal ongetwijfeld zo zijn maar de meeste uitsupporters zijn over het algemeen toch net zo slecht op de hoogte als ik. Er zal dus best een andere gedachte achter zitten dan degene die ik in mijn vorige post beschrijf maar daardoor komt het dus nog niet anders over op de bezoekers die niet inside h'veen zijn en is een afkeurende reactie dus wel te verwachten.
..still wearin' of the green!
TrensFormur
Jeugdspeler
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-05-2003 13:53
Locatie: Sint Nyk
Contacteer:

Bericht door TrensFormur »

Afkeurende reacties t.o.v. het Frysk Folksliet worden meestal afgestraft met goals... Als Roy Beukenkamp niet een engeltje op de lat had zitten haf hij wel 5 keer kunnen vissen (minimaal). Ik denk dat als de beide ploegen hun volkslied zouden spelen bij sc heerenveen - fc groningen dat zoiets dan wel een extra lading aan zo'n wedstrijd meegeeft, net als bij Ned. Duitsland.
Green White Dynamite
Jeugdspeler
Berichten: 37
Lid geworden op: 08-05-2003 21:07

Bericht door Green White Dynamite »

Ja maar daar zit het hem nou juist. Jullie Friezen doen net alsof jullie aan apart land zijn. Geen Nederlanders. Alsof elke wedstrijd een interland is ofzo. Nee dus.

Overigens had Beukenkamp geen engeltje op de lat zitten, hij keepte gewoon goed (op die goal na, dat was een grote fout). Hij is, tot aan die goal, niet voor niets meer dan 500 minuten achter elkaar ongeslagen geweest.
F.R.I.E.S.: "Fan", Rumoerloos In Een Stadion.
Gebruikersavatar
Klaassie
Nieuw talent
Berichten: 122
Lid geworden op: 23-04-2003 23:14

Bericht door Klaassie »

GWD schreef:
Overigens had Beukenkamp geen engeltje op de lat zitten, hij keepte gewoon goed (op die goal na, dat was een grote fout). Hij is, tot aan die goal, niet voor niets meer dan 500 minuten achter elkaar ongeslagen geweest.
Al was het vaak met de nodige mazzel (Vitesse-uit) hoor! Maar over kwaliteiten van Beukenkamp nix meer dan lof. Met de Friesche actie is ook aangetoond hoe jullie over hem denken en zijn kwaliteiten erkennen? Toch? Persoonlijk vind ik hem beter dan Vonk.
COR
Nieuw talent
Berichten: 97
Lid geworden op: 02-12-2002 15:45
Locatie: Duiven

Bericht door COR »

Laat daar geen misverstand over bestaan. Kijk alleen al naar de tegengoals van FCG en SCH. Nee dit jaar heeft Vonk geen punten gepakt.
Groningen - Heerenveen 0-3
Gebruikersavatar
gurly
Jeugdspeler
Berichten: 32
Lid geworden op: 08-05-2003 17:23

Bericht door gurly »

Villa Cruoninga schreef: Welke bezoekende supporters respecteren jullie volksdeun tegenwoordig nog wel dan? Het officieel spelen van een zogenaamd volkslied voor een competitiewedstrijd is verre van gebruikelijk en wekt daarom het idee op dat jullie je speciaal voelen en dat aan heel Nederland willen laten merken. Daarom kots heel Nederland ook op jullie liedje.

En het Grunnens Laid zingen wij elke wedstrijd wel een keer maar dat komt dan spontaan vanuit de supporters en wordt nooit officieel gedraait.
ook al zouden wij het volkslied zingen omdat wij ons speciaal voelen... dan is dat heel terecht, want heerenveen is gewoon speciaal! en niet iedereen kotst op het friese volkslied! want heerenveen is een van de weinige clubs waar supporters uit 'heel nederland' komen!! ennuuhhh..... WIJ ZIJN DE TROTS VAN HET NOORDEN

REMEMBER: SC Heerenveen - Groningen : 2-1 :blbl: :D
Riemer
Selectiespeler
Berichten: 745
Lid geworden op: 14-02-2003 19:32
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riemer »

Met de Friesche actie is ook aangetoond hoe jullie over hem denken en zijn kwaliteiten erkennen? Toch? Persoonlijk vind ik hem beter dan Vonk.
Moet ik die groningers alweer gelijk geven, en dit keer niet onder invloed van drank :wink:
Gebruikersavatar
Klaassie
Nieuw talent
Berichten: 122
Lid geworden op: 23-04-2003 23:14

Bericht door Klaassie »

Moet ik die groningers alweer gelijk geven, en dit keer niet onder invloed van drank
Ik had een biertje op Riemer, maar het viel toch wel mee? 8)
Plaats reactie