Bas Dost

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Bas Dost

Berichtdoor BK2007 » 09-05-2010 17:11

Smit de voorzitter van Heracles bevestigd dat de clubs over een transfersom eruit zijn. De komst van Dost hangt nog af van de contractbesprekingen tussen SCH en Dost zelf. :D
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Bas Dost

Berichtdoor Skopperij » 09-05-2010 17:11

Die houden we nog even dicht totdat het écht officieel is... ;)
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Bas Dost

Berichtdoor Caspar » 14-05-2010 12:36

Volgens de clubsite heeft Bas Dost voor 5 jaar getekend, dus dit topic mag weer open.

Welkom Bas!


Bas Dost voor vijf jaar naar Friesland

14 mei 2010
sc Heerenveen heeft Bas Dost binnen. De 20-jarige spits bereikte met de Friese club overeenstemming over een contract voor vijf jaar. Met de komst van Bas Dost, die door een groot aantal clubs begeerd werd, heeft sc Heerenveen de gewenste opvolger voor Gerald Sibon in huis. De aanvaller moet nog wel medisch gekeurd worden voor hij zijn handtekening onder het contract bij sc Heerenveen kan zetten.

Bas Dost speelt de komende vijf seizoenen voor sc Heerenveen.
sc Heerenveen bereikte vorige week al overeenstemming met Heracles Almelo en is nu ook persoonlijk rond met de aanvaller die over twee weken zijn 21ste verjaardag viert. Bas Dost begon zijn betaalde voetballoopbaan in 2007 bij FC Emmen. Twee jaar geleden maakte hij de overstap naar Heracles Almelo. In Doetinchem kwam hij in zijn eerste jaar tot 27 optredens in de hoofdmacht en drie doelpunten.

Het afgelopen seizoen brak de centrumaanvaller definitief door. Dost speelde alle 34 wedstrijden voor de ploeg van trainer Gertjan Verbeek, waarin hij veertien maal het net wist te vinden. Dost wordt niet alleen begeerd vanwege zijn doelpuntenproductie. De jonge spits past precies in de speelwijze die de nieuwe trainer Ron Jans voor ogen staat.

sc Heerenveen is blij met de handtekening van Bas Dost. Volgens directeur Yme Kuiper past de nieuwe aanwinst uitstekend bij sc Heerenveen. ,,Dost heeft vele kwaliteiten. Hij is zowel over de grond als door de lucht gevaarlijk, is redelijk snel en schuwt het verdedigende werk evenmin. Bovendien komt hij uit het Noorden.’’

De defensie van sc Heerenveen is met de komst van Bas Dost van een plaag verlost. De aanvaller kwam in de afgelopen twee seizoenen drie maal in actie tegen sc Heerenveen en wist in iedere ontmoeting het net te vinden.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Bas Dost

Berichtdoor FC Drogeham » 14-05-2010 12:40

In Doetinchem kwam hij in zijn eerste jaar tot 27 optredens in de hoofdmacht en drie doelpunten.


¿Qué?

Verder natuurlijk een uitstekende transfer :)
Avatar gebruiker
FC Drogeham
Basisspeler
 
Berichten: 800
Geregistreerd op: 20-07-2003 16:49
Woonplaats: Drogeham

Re: Bas Dost

Berichtdoor joop » 14-05-2010 12:41

vooral dit is opvallend:

De jonge spits past precies in de speelwijze die de nieuwe trainer Ron Jans voor ogen staat.


Dost past toch het beste in 4-3-3 en Jans speelt toch altijd 4-4-2 of wil hij dat veranderen?
...
joop
Basisspeler
 
Berichten: 612
Geregistreerd op: 07-11-2006 18:21

Re: Bas Dost

Berichtdoor Superfries88' » 14-05-2010 12:44

Mooi! Weliswaar zal de technische staf hem nog flink bij moeten schaven, maar ik denk dat hij wel de potentie/kwaliteit heeft om uit te groeien tot een zeer waardevolle spits. Bovendien gewoon een Nederlander en dat juich ik toe.

Welkom Bas!
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Bas Dost

Berichtdoor Caspar » 14-05-2010 12:44

Volgens mij is Jans een type trainer dat zijn speelwijze aanpast aan het team, in plaats van andersom.

Bij Heracles speelde Dost veel in een kaatsende rol. Hij was veel aanspeelbaar en vond makkelijk de snelle buitenspelers van Heracles. Die snelle buitenspelers heeft Heerenveen (nog) wel met Beerens, Assaidi en Elyounoussie. ik ben wel tevreden met deze transfer.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Bas Dost

Berichtdoor FC Drogeham » 14-05-2010 12:45

joop schreef:vooral dit is opvallend:

De jonge spits past precies in de speelwijze die de nieuwe trainer Ron Jans voor ogen staat.


Dost past toch het beste in 4-3-3 en Jans speelt toch altijd 4-4-2 of wil hij dat veranderen?


Dost past ook wel in een 4-4-2 als je een bewegende spits om hem heen laat voetballen. Assaidi lijkt me daar wel geschikt voor.
Avatar gebruiker
FC Drogeham
Basisspeler
 
Berichten: 800
Geregistreerd op: 20-07-2003 16:49
Woonplaats: Drogeham

Re: Bas Dost

Berichtdoor Calimero » 14-05-2010 13:15

Perfectly!

Dit laat zien dat we nog wel gericht kunnen scouten en nog steeds aantrekkelijk zijn voor jonge spelers met potentie. Jonge, Nederlandse jongen die nog een hoop hier kan en mag leren. Dit verdient een compliment natuurlijk ;)
Avatar gebruiker
Calimero
Superster
 
Berichten: 5191
Geregistreerd op: 13-12-2009 11:36

Re: Bas Dost

Berichtdoor JelleV » 14-05-2010 13:21

Iemand enig idee hoeveel hij gekost heeft?
Avatar gebruiker
JelleV
Nieuw talent
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 09-03-2010 17:30

Re: Bas Dost

Berichtdoor Calimero » 14-05-2010 13:23

JelleV schreef:Iemand enig idee hoeveel hij gekost heeft?


2.3 mln als ik me niet vergis.
Avatar gebruiker
Calimero
Superster
 
Berichten: 5191
Geregistreerd op: 13-12-2009 11:36

Re: Bas Dost

Berichtdoor Heerenveen rules » 14-05-2010 13:33

Goede transfer en mooi op tijd!

Hij lijkt me meer een 4-3-3 spits, maar ik hoop toch echt dat Jans voor 4-4-2 kiest.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Bas Dost

Berichtdoor Blizzard » 14-05-2010 13:53

Cyn schreef:Perfectly!

Dit laat zien dat we nog wel gericht kunnen scouten en nog steeds aantrekkelijk zijn voor jonge spelers met potentie. Jonge, Nederlandse jongen die nog een hoop hier kan en mag leren. Dit verdient een compliment natuurlijk ;)


Zo moeilijk is het niet om deze speler te ´scouten´. Dat had ik ook nog wel kunnen doen tijdens Studio Sport met het bord op schoot.

Niettemin een prima aankoop. Gaan we denk ik nog veel plezier van beleven. Heb hem thuis tegen Heracles live aan het werk gezien en toen viel het me al op hoe slim hij telkens bewoog op het veld. Aan de bal ook goed zoals je van een grote, sterke spits mag verwachten.

Nu de verdediging nog.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Bas Dost

Berichtdoor paparazzi » 14-05-2010 14:02

Ik ben in een minder juichende stemming als menigen hierboven.
Dost heeft het afgelopen seizoen prima gedaan in een goed draaiend seizoen bij Heracles. Let wel ; een goed draaiend seizoen.
Inmiddels weten de verdedigers in Nederland ook hoe Dost speelt, en ik vraag me daarom dan ook werkelijk af of ie dit kunstje nog een keer kan herhalen.

Ik ben nog lang niet overtuigd of deze jongen daadwerkelijk de kwaliteiten bezit om in de top van de ere divisie mee te draaien. (er zijn wel meer aanvallers die eens een seizoen goed presteren op het hoogste nivo.)

Oke, het is een risico. Hopen dat `t goed uitpakt...'
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bas Dost

Berichtdoor Lipton » 14-05-2010 14:02

Ach, we hebben het over een spits van 20 jaar, er zijn weinig spelers die al zoveel ervaring hebben als hij.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: Bas Dost

Berichtdoor jelgrins » 14-05-2010 14:08

Hulde! In ieder geval op tijd vastgelegd voor de voorbereiding.

off topic: slordig van de off. site dat Almelo in Doetinchem zou moeten liggen :?
jelgrins
Nieuw talent
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 28-12-2007 17:24

Re: Bas Dost

Berichtdoor Caspar » 14-05-2010 14:08

paparazzi schreef:Inmiddels weten de verdedigers in Nederland ook hoe Dost speelt, en ik vraag me daarom dan ook werkelijk af of ie dit kunstje nog een keer kan herhalen.


Met welk kunstje speelt Dost dan? Als ik aan spelers met kunstjes denk, denk ik aan Yildirim, die zijn man niet voorbij kwam maar de bal eromheen krulde. Dan denk ik aan Papadopulos, die eigenlijk alleen maar kan scoren met zijn hoofd. Of aan Assaidi, die naar binnen trekt en dan schiet. Dat zijn voorspelbare acties waar een verdediger zich op voor kan bereiden. Maar Dost is een jonge spits die makkelijk aanspeelbaar is, de kaats ziet en bovendien makkelijk scoort met zijn voeten en zijn hoofd. Ik zie veel potentie in hem.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Bas Dost

Berichtdoor ---E--- » 14-05-2010 14:12

Zozo, ze kunnen het wel. Simpele aankopen waarmee je de top makkelijker bereikt dan met die vage Balkan figuren.
---E---
Basisspeler
 
Berichten: 733
Geregistreerd op: 01-03-2008 23:43

Re: Bas Dost

Berichtdoor paparazzi » 14-05-2010 14:17

Bas Dost komt telkens op een bepaalde manier voor zijn man als hij kopt, let daar maar eens op. Ook de manier van zichzelf vrijspelen op de rand van de zestien, valt mij op. Als mij dat soort dingen al opvallen, dan zullen er zeker in Nederland verdedigers rondlopen welke dit ook zijn opgevallen.

Het is dan aan de spits om eraan te werken dat dit niet consequent optreedt tijdens een aanvalsactie. Anders val je zeer snel door de mand bij de verdediging van de tegenpartij.
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bas Dost

Berichtdoor Heerenveen rules » 14-05-2010 14:27

paparazzi schreef:Als mij dat soort dingen al opvallen, dan zullen er zeker in Nederland verdedigers rondlopen welke dit ook zijn opgevallen.


Sibon was ook erg voorspelbaar in zijn acties. Heel veel spitsen zijn dit. Als je het goed uitvoert maakt dit niet uit.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Bas Dost

Berichtdoor Venderwel » 14-05-2010 14:54

Als jij het meest gewilde aanvallende talent van Nederland binnen haalt, dan is dat gewoon goed! En ook niet overdreven veel voor betaald in mijn ogen!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: Bas Dost

Berichtdoor Hielke » 14-05-2010 15:01

Het pleit voor Dost dat hij voor Heerenveen kiest. Zeker in de huidige situatie. Hij lijkt me een jongen die niet alleen talentvol, maar ook zelfbewust en gedreven is. Iemand die komt om zich verder te ontwikkelen, en niet om tegen een riant salaris de bloemetjes buiten te zetten. Ik hoop dat hij in de voetsporen kan treden van Huntelaar.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Bas Dost

Berichtdoor sibon time » 14-05-2010 16:09

Goede aankoop, hoop ik maar. En dat terwijl er nog wedstrijden gespeeld worden, play-offs, ze kunnen het blijkbaar toch. Nu maar hopen dat het geld niet op is voor nog twee verdedigers en een middenvelder.
Avatar gebruiker
sibon time
Selectiespeler
 
Berichten: 244
Geregistreerd op: 06-06-2003 16:02
Woonplaats: Gorredijk

Re: Bas Dost

Berichtdoor VeurAltiedEmmn » 14-05-2010 16:25

Interview met Bas Dost en Ron Jans op de website van RTV Drenthe:

http://www.rtvdrenthe.nl/sport/47638/do ... heerenveen
VeurAltiedEmmn
Basisspeler
 
Berichten: 509
Geregistreerd op: 06-07-2009 08:40

Re: Bas Dost

Berichtdoor Skopperij » 14-05-2010 16:45

Bij RTV Drenthe klinkt Dost heel wat enthousiaster dan voor de camera's van de NOS 8)

Prima transfer natuurlijk. Je haalt een jongen met een ijzersterke kop, zowel fysiek (kan goed koppen) als mentaal (niet te belazerd om verdedigende meters te maken en verzaakt nooit). Bas Dost heeft een goed niveau en is een redelijk zekerheidje.
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Bas Dost

Berichtdoor 1983 » 14-05-2010 16:51

Het lijkt op voorhand een prima aankoop en ook lekker op tijd dit. Hopelijk halen ze de andere aankopen ook ruim voor de start van de voorbereiding binnen. Is er btw nog bekend geworden of die gelimiteerde transfersom die Dost wou in het contract is opgenomen en welk bedrag dit is?
Avatar gebruiker
1983
Superster
 
Berichten: 5276
Geregistreerd op: 08-04-2005 12:11

Re: Bas Dost

Berichtdoor ItFean82 » 14-05-2010 17:12

De woorden van Jans vind ik iets minder. "dit is de belangrijkste aankoop voor het nieuwe jaar". Met andere woorden, een echte "top" verdediger komt er waarschijnlijk niet. Het zullen wel weer een kopic en een djuric gaan worden. Maar ja dat kan ook niet anders, als je bijna de helft van je transfergeld aan deze spits uitgeeft. Overigens wel een goede aankoop, maar ik had liever eerst een verdediger gehad.
Op naar het volgende seizoen....
Avatar gebruiker
ItFean82
Superster
 
Berichten: 5832
Geregistreerd op: 27-04-2006 15:35

Re: Bas Dost

Berichtdoor Baggerraartje » 14-05-2010 17:32

ItFean82 schreef:De woorden van Jans vind ik iets minder. "dit is de belangrijkste aankoop voor het nieuwe jaar". Met andere woorden, een echte "top" verdediger komt er waarschijnlijk niet. Het zullen wel weer een kopic en een djuric gaan worden. Maar ja dat kan ook niet anders, als je bijna de helft van je transfergeld aan deze spits uitgeeft. Overigens wel een goede aankoop, maar ik had liever eerst een verdediger gehad.


Waarschijnlijk bedoeld hij met belangrijkste dat, er zoveel kapers op de kust lagen, dat ze heel blij zijn dat hij voor heerenveen koos. Ik ga er vanuit dat er nog een Nederlandse CV bij komt.
Trouwens een hele goede zaak dat er weer voor nederlanders wordt gekozen.
Baggerraartje
Superster
 
Berichten: 2342
Geregistreerd op: 09-01-2006 15:04

Re: Bas Dost

Berichtdoor zweed1 » 14-05-2010 18:57

Prima aankoop, goed gedaan.

Nu ons concentreren op de verdediging.

Goede aankopen lijken mij:

[*]Kruiswijk (Centraal Links), die kost 1 a 2 mln;
[*]De Jong (Links Achter) of El Akchouci beiden transfervrij;
[*]Botteghin (Centraal Rechts, ca. 4 ton), Marcellis, kost 1 a 2 mln of Joel Ekstrand van Helsingborg (contract loopt in december 2010 af).
Avatar gebruiker
zweed1
Superster
 
Berichten: 2097
Geregistreerd op: 05-05-2007 22:51
Woonplaats: Karlstad, Zweden/Hoogmade, Nederland

Re: Bas Dost

Berichtdoor JelleV » 14-05-2010 21:49

Bas Dost: ‘Nu begint het pas

sc Heerenveen verzekerde zich vandaag voor vijf jaar van de diensten van Bas Dost. De jonge spits stond dankzij zijn goede prestaties bij Heracles Almelo in de belangstelling van een groot aantal clubs, maar hoefde niet lang na te denken over het aanbod van de Friese club. Volgens Dost is de stap naar sc Heerenveen mooi, maar slechts een begin. ,,Nu begint het pas echt. Bij Heerenveen moet ik me opnieuw bewijzen en laten zien dat ik ook op een hoger niveau uit de voeten kan.’’
Meerdere clubs hengelden naar de diensten van Bas Dost. Er was interesse vanuit Duitsland, maar ook Feyenoord en Ajax hingen aan de lijn bij Dost zijn zaakwaarnemer Henk Nienhuis. Dat Dost uiteindelijk uit Almelo zou vertrekken, stond al langere tijd vast, maar de transfer kwam afgelopen weekend, na de uitschakeling van Heracles Almelo door Roda JC, in een stroomversnelling.

De spits is blij dat de kogel eindelijk door de kerk is. De aanwakkerende geruchten over zijn toekomst maakten het hem soms moeilijk zijn gedachten bij het voetbal te houden. ,,Vooral vlak na de winterstop heb ik daar een tijdje last van gehad. Ik kon me minder goed focussen en heb daar vaak met Verbeek over gesproken. Uiteindelijk heb ik de draad wel weer opgepikt.’’

De keuze voor sc Heerenveen was uiteindelijk niet moeilijk. De Friese club volgde Dost al langere tijd en die wist daardoor dat het de Friezen serieus was. Bovendien kiest Dost met de stap naar sc Heerenveen voor de weg der geleidelijkheid. ,,Ik ben jong en moet spelen. Ik heb er niets aan om bijvoorbeeld bij Ajax op de bank te belanden. Heerenveen is wat dat betreft de ideale club. Veel jonge spelers en vooral aanvallers, hebben zich in het verleden bij Heerenveen goed ontwikkeld en zijn geslaagd in het betaalde voetbal. Die weg hoop ik ook te volgen.’’

Bij sc Heerenveen moet hij concurreren met de Tsjech Michal Papadopulos. Bas Dost heeft er alle vertrouwen in dat hij uitgroeit tot de vaste centrumspits van de Friese club. ,,Ik heb met Jans en met de clubleiding gesproken en weet dat ik in hun plaatje pas. Het is natuurlijk niet zo dat ze me een basisplaats garanderen, die zal ik zelf af moeten dwingen.’’

Bas Dost ziet de overgang naar Friesland als een enorme verbetering. De spits kan bijna niet wachten tot hij zijn kunsten in een uitverkocht Abe Lenstra stadion mag laten zien. ,,Ik heb bij Heracles een mooie tijd gehad, maar Heerenveen is een club van een andere orde. Het feit dat Heerenveen een minder jaar achter de rug heeft, heeft geen invloed gehad op mijn beslissing. Zoiets kan gebeuren. Iedereen bij de club wil zo snel mogelijk terug naar de subtop en ik hoop mijn steentje bij te dragen.’’

De reacties uit zijn eigen omgeving, van familie en vrienden, sterken Bas Dost in zijn gevoel dat hij door voor sc Heerenveen te tekenen, de juiste keuze heeft gemaakt. ,,Iedereen is enthousiast. Ik heb enorm veel zin in het nieuwe seizoen, maar ga eerst lekker op vakantie. Ik heb alle 34 competitie wedstrijden gespeeld, nog wat bekerduels en dan was er ook nog eens de drukte rondom mijn transfer. Ik kan wel even wat rust gebruiken, zodat ik helemaal uitgerust ben als ik me voor de eerste training bij Heerenveen meld.’’

Bij sc Heerenveen is men blij met de komst van Bas Dost. Hoewel de spits maandag nog medisch gekeurd moet worden, gaat directeur Yme Kuiper er vanuit dat zijn club met het aantrekken van de spits van Heracles Almelo een belangrijke slag heeft geslagen. ,,Dost is een jonge en talentvolle speler die zich nog volop kan ontwikkelen. Dat Dost voor ons kiest, geeft aan dat Heerenveen, ondanks dat we een minder jaar achter de rug hebben, nog een goede naam heeft in voetballand. Met Dost is Heerenveen beter uitgerust om de stap terug naar de subtop te maken.’’
Avatar gebruiker
JelleV
Nieuw talent
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 09-03-2010 17:30

Volgende

Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten