Dwight Lodeweges

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

Ik had hier laatst een discussie over de opvolging van Dwight. Ik zou voor een trainer kiezen die niet uit de H'veen school komt en out-of-the-box denkt. Toen een ander opmerkte liever echte clubmensen als Klompe of Talan te zien komen, 'verweet' ik hem een roze bril. Overigens gaf hij dat ook toe, en begrijp ik andersom het sentiment, maar maak me wel zorgen dat wij ons verleden teveel door een roze bril zijn gaan bekijken.

Het succes van H'veen ontstond begin jaren 90 door belangrijke pijlers als Riemer en Foppe, daarnaast speelden 2 andere factoren een hele grote rol. H'veen heeft destijds het geluk gehad dat Cambuur lange tijd verstoken bleef van eredivisie voetbal, waardoor het een groot achterland aan sponsoren aan zich wist te binden. Lange tijd wedijverde H'veen met Feyenoord om de derde club van Nederland te worden wat betreft sponsorinkomsten. Daarnaast was H'veen destijds de concurrentie een stap voor het de bouw van een nieuw stadion, en plukte het lange tijd de vruchten van die voorsprong. Vanaf 1997 tot en met 2007 was H'veen de 4e club qua begroting.
Inmiddels hebben alle andere clubs een nieuw stadion, is het ALS aan veroudering onderhevig en is bij geen enkele andere BVO de begroting en sponsorinkomsten zo drastisch teruggelopen als bij ons. Vergelijken met het verleden is daarom zinloos.

Daarnaast zijn wij het verleden teveel gaan romantiseren. Onder Foppe is er ook vaak kritiek geweest op het spel van H'veen. Vooral toen de nieuwigheid van de eerste jaren eraf was en er inmiddels wat verwachting heerste.
Die kritiek werd mede veroorzaakt doordat Foppe door de Europese wedstrijden inmiddels tot een hernieuwd inzicht was gekomen, waarbij hij H'veen veel zakelijker liet spelen. Uiteindelijk werd men echter zo ontevreden over het vertoonde spel, dat Foppe een jaar eerder stopte dan zijn contract liep.

Juist door realistisch naar het verleden te kijken, verbaas ik me regelmatig over de rol van Foppe, zeker nu H'veen mede volgens zijn visie terug moet naar het H'veen spel van vroeger. Eerlijk gezegd vermoed ik dan dat Foppe het verleden zelf ook een beetje door een roze bril is gaan bekijken.
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

AllardP schreef:
Hij is aanvoerder van AA Gent, de kampioen van België, en speelt nu in de Champions League. Na deze opmerking weet ik genoeg van jouw verstand van voetbal.
l.
So what? heb jij of iemand anders hier ooit Sven Kums gemist nadat hij hier vertrokken was? Hier heeft ie het iig nooit waargemaakt, daar was het teveel een belg voor.
Gebruikersavatar
Superfries1996
Wereldspeler
Berichten: 2408
Lid geworden op: 10-04-2012 20:21

Bericht door Superfries1996 »

Zou hij intern al onder druk staan? In de winterstop exit voor zowel Vonk als Lodeweges lijkt me het beste.
nou nou
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1007
Lid geworden op: 05-07-2015 21:02

Bericht door badfrisianboy »

Ik blijf er bij dat Vonk totaal, maar dan ook totaal heeft gefaald met het samenstellen van deze armetierige selectie. Een TD die een dergelijk zwakke aanval op het veld zet dient zo snel mogelijk zijn koffers te pakken. Voordat Te Vrede ook maar één wedstrijd had gespeeld wist ik al hoe het zou gaan dit seizoen. Schandalige aankoop. Verlengen met Slagveer een waardeloze beslissing. Geen vleugelspelers halen die een voorzet kunnen geven en maar roepen dat je wel 4-3-3 wilt spelen maar ondertussen er niet de spelers voor halen. Sterker nog; er worden spelers gehaald die totaal niet in dat systeem passen. Wanbeleid is het en niks anders. Ik verwijt Vonk meer dan Lodeweges.
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Feanfan 1 schreef:Er is geen enkele coach die met dit materiaal kan presteren. In de voorbereiding was het al duidelijk dat er nauwelijks kansen werden gecreëerd en er zijn ook te weinig spelers die een goal kunnen maken.
Verbeek had Alves en Huntelaar, Jans had Dost, Van Basten had Finnbogason, Lodeweges moet het met Veerman/Te Vrede doen
Er valt meer uit dit elftal te halen dan Dwight nu doet. Dwight moet zich gaan aanpassen aan het materiaal wat hij ter
beschikking heeft. Hij moet schijt hebben aan de zogenaamde huisstijl die hem wel of niet opgelegd wordt. Zoals Verbeek ten tijde van Alves en Nilsson ook geen 4-3-3 speelde.
Je hebt Veerman en Te Vrede.. en je hebt vleugels die geen voorzetten afleveren, dan moet je afstappen van het gekunstelde 4-3-3. Dan moet je 4-4-2 gaan spelen. Je middenveld versterken en zekerheid gaan inbouwen.
En natuurlijk missen we Van Aken en Buys, mannen met ervaring. Maar waarom zet Dwight in vredesnaam Thern op de linksbuiten positie? Dan ben je dus echt de weg helemaal kwijt.
badfrisianboy schreef:Ik blijf er bij dat Vonk totaal, maar dan ook totaal heeft gefaald met het samenstellen van deze armetierige selectie. Een TD die een dergelijk zwakke aanval op het veld zet dient zo snel mogelijk zijn koffers te pakken. Voordat Te Vrede ook maar één wedstrijd had gespeeld wist ik al hoe het zou gaan dit seizoen. Schandalige aankoop. Verlengen met Slagveer een waardeloze beslissing. Geen vleugelspelers halen die een voorzet kunnen geven en maar roepen dat je wel 4-3-3 wilt spelen maar ondertussen er niet de spelers voor halen. Sterker nog; er worden spelers gehaald die totaal niet in dat systeem passen. Wanbeleid is het en niks anders. Ik verwijt Vonk meer dan Lodeweges.
Ben het met je eens.. maar dan nog kan Dwight er meer uithalen dan hij nu doet. Zoals ik hierboven al zei moet Dwight schijt hebben aan het opgelegde 4-3-3 en kijken wat voor materiaal hij heeft.. en daar het beste van maken.
En dan kun je wellicht nog net onderaan in het linkerrijtje eindigen.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

badfrisianboy schreef:Ik blijf er bij dat Vonk totaal, maar dan ook totaal heeft gefaald met het samenstellen van deze armetierige selectie. Een TD die een dergelijk zwakke aanval op het veld zet dient zo snel mogelijk zijn koffers te pakken. Voordat Te Vrede ook maar één wedstrijd had gespeeld wist ik al hoe het zou gaan dit seizoen. Schandalige aankoop. Verlengen met Slagveer een waardeloze beslissing. Geen vleugelspelers halen die een voorzet kunnen geven en maar roepen dat je wel 4-3-3 wilt spelen maar ondertussen er niet de spelers voor halen. Sterker nog; er worden spelers gehaald die totaal niet in dat systeem passen. Wanbeleid is het en niks anders. Ik verwijt Vonk meer dan Lodeweges.
Dit is nou eenmaal het gevolg van het beleid bij H'veen, waar enkel mensen worden aangesteld waar Riemer en Foppe invloed op hebben. Vonk heeft geen ervaring of netwerk om zelfstandig te kunnen functioneren, en is gewoon de uitvoerder van Riemer en Foppe.

Overigens zal H'veen best betere spelers op het oog hebben gehad dan Te Vrede, maar ontbeert het de club aan financiele middelen. Ook daar mogen Riemer en Foppe best verantwoordelijkheid voor nemen, want beide heren zaten in de rvc toen de club het beleid inzette om de jacht op de top in te zetten en er veel teveel geld werd uitgegeven.
Dat beide heren afstand namen van het beleid toen het kalf al verdronken was doet daar mijn inziens weinig van af.

Laat Riemer en Foppe clubiconen zijn, het zijn geweldige ambassadeurs voor onze club. Maar laat het beleid over aan nieuwe mensen, met nieuwe ideeen over de toekomst en stel een bestuur en directie aan die op geen enkele wijze vriendjes van Riemer of Foppe zijn.
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

Flying Tilster schreef:
Ben het met je eens.. maar dan nog kan Dwight er meer uithalen dan hij nu doet. Zoals ik hierboven al zei moet Dwight schijt hebben aan het opgelegde 4-3-3 en kijken wat voor materiaal hij heeft.. en daar het beste van maken.
En dan kun je wellicht nog net onderaan in het linkerrijtje eindigen.

Helemaal eens, maar denk dat Dwight deze speelwijze opgelegd heeft gekregen en zich daaraan heeft geconformeerd.

Mijn inziens is het geen toeval dat de club na het tijdperk Verbeek enkel nog succes heeft behaald wanneer er autonoom werkende trainers aan de leiding waren, die een eigen invulling gaven aan de speelstijl.
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

Superfries1996 schreef:Zou hij intern al onder druk staan? In de winterstop exit voor zowel Vonk als Lodeweges lijkt me het beste.

Denk dat het intern veel te onrustig is, en de heren bovenin veel te druk zijn met overleven om gezamelijke consensus te bereiken om een dergelijke beslissing te nemen. Zolang meerdere kampen de club verscheuren is H'veen stuurloos en zijn we aan de Goden overgeleverd.
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

Lardy schreef:Tsja. En dan Thern uit de as halen terwijl hij de enige middenvelder is die kan scoren. Zo'n grote chaos heb ik nog nooit gezien bij Heerenveen. Nogmaals, Roger Schmidt, die tactiek moeten we hanteren. 4-4-2 vlak, Slagveer en Cavlan op de vleugels.

Ik zou de komende wedstrijden heel praktisch 5-2-3 spelen, met 3 centrale verdedigers, en 2 backs die afhankelijk van hoe de wedstrijd verloopt dieper kunnen spelen. Dat zorgt ervoor dat je defensief vrij stevig staat, en je aanvallend nog alle kanten opkunt. Met dit systeem kun je wat opportunistischer spelen, waardoor je wat minder afhankelijk bent van de vrom van de dag.
CJF
Invaller
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-01-2009 15:13

Bericht door CJF »

Goed idee Sinjoor!. Ik ben het volledig met je eens. Als we aanvallend weinig inbrengen kunnen we er beter voor zorgen dat het achterin dicht blijft. Dan maar hopen op een doelpuntje per wedstrijd. Twee spitsen: Larsson en slagveer. Met hun snelheid moeten we op de counter wel iets kunnen bereiken. NAC haalde op deze manier, onder Ernie Brandts, ook de play-offs.
Beer will change the world, I don't know how but it will.
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Heerenveen kiest de aanval: ''De mensen op de tribune plezier bezorgen''

SC Heerenveen neemt het zondagmiddag in het Abe Lenstra Stadion op tegen Feyenoord. Trainer Dwight Lodeweges gooit het 'behoudende' concept overboord en kiest weer voor de aanval.
"We moeten weer echt voor voetbal gaan kiezen”, vertelt de oefenmeester in gesprek met de Leeuwarder Courant. “We willen als Heerenveen zelf weer ons lot bepalen. We moeten terug naar hoe ik vind dat we de boel hier vorig jaar op poten hebben proberen te zetten", legt Lodeweges uit.
“Ik wil goed voetballen, een team ontwikkelen en de mensen op de tribune plezier bezorgen”, vervolgt de coach, die mogelijk weer kan beschikken over Jordy Buijs. Toch neemt hij het zekere voor het onzekere. "Eerst een groen licht van de medische staf", aldus Lodeweges.
Dwight gaat weer normaal doen, nu de rest nog.
Spijt heb je morgen maar!
bollebert
Basisspeler
Berichten: 837
Lid geworden op: 01-08-2005 12:19

Bericht door bollebert »

Wat heeft die afgelopen tijd gedaan dan?
Dit verhaal veels te vaak gehoord.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Goed streven, maar zondag zal blijken of dit naïef is of niet. Gezien de belabberde vorm van voor deze mini break ben ik geneigd te denken dat we tegen Feyenoord dan het deksel op de neus krijgen.
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Typisch een uitspraak van een trainer die het niet meer weet en eigenlijk al afscheid heeft genomen. Wie staat er volgend jaar voor de groep?
Gebruikersavatar
Crash
Superster
Berichten: 2546
Lid geworden op: 04-05-2005 10:56
Locatie: Heerenveen

Bericht door Crash »

Ik verwacht ook dat dit zijn laatste seizoen is. Lodeweges blijft sowieso niet lang op één plek en laten we eerlijk zijn, met de ontiegelijke rotzooi in de leiding van de club is het ook logisch om te vertrekken. In zo'n puinhoop wil niemand werken. Het is wachten op spelers die aan het eind vh seizoen ook elders tegen een bal aan willen trappen, wanneer blijkt dat men niet binnen enkele weken tot een oplossing komt. (de oplossing welke zo'n beetje iedereen hier al heeft aangedragen)
Thinkman
Wereldspeler
Berichten: 2408
Lid geworden op: 15-10-2012 20:12

Bericht door Thinkman »

Crash schreef:Ik verwacht ook dat dit zijn laatste seizoen is. Lodeweges blijft sowieso niet lang op één plek en laten we eerlijk zijn, met de ontiegelijke rotzooi in de leiding van de club is het ook logisch om te vertrekken. In zo'n puinhoop wil niemand werken. Het is wachten op spelers die aan het eind vh seizoen ook elders tegen een bal aan willen trappen, wanneer blijkt dat men niet binnen enkele weken tot een oplossing komt. (de oplossing welke zo'n beetje iedereen hier al heeft aangedragen)
Zijn contract loopt af, er zal waarschijnlijk in de winterstop gesproken worden over wel of niet doorgaan. Denk dat we afscheid gaan nemen; Dwight denkt aan pensioen, afbouwen in Canada en vakantie in Portugal. Hier nog één keer vlammen dan.
Over zijn opvolging wordt binnen het bestuur ongetwijfeld keihard nagedacht. Wordt inderdaad nog lastig om een goede trainer te vinden die wil werken bij onze club.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Misschien is Verbeek wel weer beschikbaar voor komend seizoen. Hij is de enige die sinds het Foppe tijdperk nog een langere periode prima heeft gepresteerd. Een man van de club.
Alex Pastoor, nu Sparta, zou op termijn ook een optie kunnen zijn. Er zijn natuurlijk legio trainers beschikbaar en ondanks de misere nu blijft Heerenveen een mooie club voor buitenstaanders.
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Als we voor volgend seizoen op zoek moeten naar een andere trainer, wat ook ik verwacht., dan graag een type Verbeek.
Gert-Jan zal voor ons onbetaalbaar zijn en hier evt. alleen uit club-liefde terug komen in een bestuursfunctie.

Maar een trainer die hard trainen en wedstrijden spelen op 110% combineert met plezier in het spelletje, en zo bouwt aan een hechte groep, die voor elkaar door het vuur gaat, ja die zie ik graag komen!!!!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Dat wordt dan Huub Stevens.
Samen maken we de club sterk.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Oprotten met deze grijze muis. Je verkracht de club!
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Heerenveen rules schreef:Oprotten met deze grijze muis. Je verkracht de club!
Dan ook Vonk en van der Wiel die het beide vinden dat we een geweldige selectie hebben. Trouwens waar haalt van der Wiel die wijsheid vandaan!?!
Laatst gewijzigd door Baggerraartje op 18-10-2015 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
CS1984
Jeugdspeler
Berichten: 38
Lid geworden op: 12-10-2015 17:03

Bericht door CS1984 »

Wegwezen
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Vd berg en Larsson maar blijven handhaven! Waardeloos! 2 goals laat Vd berg gewoon zijn man lopen!

Larsson doet helemaal niets!
Spijt heb je morgen maar!
bennieeee
Invaller
Berichten: 360
Lid geworden op: 02-02-2015 10:51

Bericht door bennieeee »

Tijd om je conclusies te trekken
Je gooit alles om en laat spelers spelen die wel willen of je stapt op.

Ik wist het wel.
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Zijn vondst, waar ze twee weken op konden trainen, pakte geweldig uit. Man man man. Lodeweges, stop er toch mee.
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

Ik vermoed dat Dwight zijn laatste wedstrijd als H'veen trainer erop heeft zitten.

Hij hoopte tegen beter weten in nog iets teweeg te kunnen brengen en heeft met deze speelstijl moedwillig het risico gelopen weggespeeld te worden. Ik vermoed dan ook dat dwight wist dat het deze wedstrijd erop of eronder zou worden.
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Wie gaat de beslissing nemen?!
Alle ballen op Henkie!
Rick
Wereldspeler
Berichten: 1149
Lid geworden op: 20-03-2007 23:26

Bericht door Rick »

Wellicht dat co adriaanse te porren is. Na zo'n wanvertoning mogen ze morgen om 06:00 20 km hardlopen
sinjoor
Invaller
Berichten: 276
Lid geworden op: 06-12-2014 14:07

Bericht door sinjoor »

xander schreef:Wie gaat de beslissing nemen?!

Dwight een beetje kennende stapt hij waarschijnlijk zelf op, zoals hij eigenlijk overal voortijdig opstapte of op non-actief werd gezet (NEC, Groningen, Grampus 8, Edmomton, VVOP A1, Harderwijk)
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Wat een schandalige vertoning, een dieptepunt voor de club in 25 jr tijd!

Dwight Lodeweges, alstublieft de eerste trein nemen! Dit kan niet langer!!
Miereneukert!
Plaats reactie