Heerenveen rules schreef:Ach Mackan, jij hebt een Foppe, Riemer fobie. Het gaat om wat het team nodig heeft en heb er alle vertrouwen in.
Mackan heeft geen Riemer/Foppe fobie, maar is gewoon kritisch op de schadelijke bemoeienissen van onze clubiconen in de afgelopen jaren.
En waar baseer jij dat vertrouwen in Foppe op? Het verleden? Ik heb soms het idee dat wij door zo'n roze bril naar ons verleden kijken, dat we helemaal vergeten zijn dat Foppe door het slechte spel in zijn laatste 4 H'veen-jaren zelfs een jaar eerder terugtrad als hoofdtrainer. We hadden allemaal respect en waardering voor Foppe, maar vonden het ook allemaal een goede zaak dat hij ermee ging stoppen.
Ik wil de successen van Foppe niet bagatelliseren, maar H'veen was destijds qua inkomsten met afstand de 4e club van Nederland. H'veen was na PSV de eerste club met een nieuw stadion en plukte daar jarenlang de financiele voordelen van.
We zijn een keer 2e geworden in een periode dat Twente, Groningen en AZ nog mijlenver achter ons lagen qua status en inkomsten. Dat is Willem 2 en Roda in die jaren ook gelukt, met een veel lagere begroting. Dus laten we die roze bril eens afzetten zodat we onze toekomst niet steeds laten afhangen van het verleden.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het Foppe zelf was die maar al te graag in wilde springen. Waarom Tieme Klompe niet tijdelijk de honneurs waar laten nemen? Dwight was nota bene aangesteld op voordracht van Foppe en volgde de sportieve koers die door Riemer en Foppe werd ingezet.
Voor de supporters is Foppe een clubicoon en ontleed -voor de supporters- daar zijn status en charisma aan. Voor de spelers is Foppe een 72 jarige bejaarde man die mijlenver van hun afstaat.
Daarnaast zijn Foppe en Dwight nogal hetzelfde in de manier van praten en benadering. Wat dat betreft zouden het broers kunnen zijn. Ik zie niet in wat Foppe bij deze groep teweeg kan brengen om hen weer aan het voetballen te krijgen.
Dit verklaart tevens waarom Foppe vorige week nog wilde bemiddelen in de bestuurscrisis, en daar een paar dagen later op terug kwam. Dat werd door sommigen al hoopvol opgevat als het einde van zijn bemoeienissen, maar het tegendeel is waar.
De opvolger zal wéér iemand uit Foppe's koker worden en zal zich weer moeten laten leiden door de adviezen en bemoeienissen van Riemer en Foppe. Hiermee sluit je bijvoorbaat een sterke trainer met eigen ideeen uit.
Ik vrees dat het bij H'veen nog lang aanmodderen blijft.