door wijzijnscheerenveen » 14-01-2019 21:54
Hij is een voorbeeldprof, nimmer verzakend op en buiten het veld. Maar nu dreigt een vertrek met slaande deuren voor Morten Thorsby (22) bij SC Heerenveen.
Van alle spelers van SC Heerenveen was hij wel de laatste bij wie je het verwachtte: een disciplinaire schorsing, een verwijdering naar het tweede elftal zelfs. Een woedende technisch manager Gerry Hamstra, kil antwoordend op de vraag of een lijmpoging tussen speler en club nog mogelijk is. ,,Natuurlijk valt dit nog te lijmen”, zei Hamstra. ,,Wij willen dat Morten Thorsby deze maand nog vertrekt.”
Het grote pokerspel tussen Heerenveen en Sampdoria is begonnen. De Serie A-club legde vorige week de kaarten op tafel door te melden dat Thorsby deze zomer transfervrij de overstap maakt naar Italië.
De tegenzet van Hamstra volgde maandag met de mededeling dat Thorsby in ieder geval voorlopig geen eerste elftalspeler meer is van Heerenveen.
Learn more
Bal ligt bij Italianen
De bal ligt met andere woorden weer bij Sampdoria. Wil de Italiaanse subtopper voorkomen dat het in de zomer een speler krijgt die een halfjaar niet heeft gespeeld, dan moet de club deze maand alsnog een (bescheiden) transfervergoeding betalen aan Heerenveen.
Het doet Morten Thorsby pijn dat het op deze manier moet. Voetballers komen en gaan, zijn vaak domweg handelswaar en in een wereld waar geld regeert, worden nog weleens beslissingen genomen waar je in moreel opzicht je vraagtekens bij kunt zetten – de Noorse jeugdinternational weet het allemaal.
Maar in zijn stoutste dromen had hij niet kunnen denken dat hij lijnrecht zou komen te staan tegenover Heerenveen, de club waar hij al ruim 4,5 jaar alom wordt gewaardeerd. Of eigenlijk: lijnrecht tegenover Gerry Hamstra.
Persbericht aanleiding
De druppel voor Thorsby? Het persbericht dat Heerenveen maandag verstuurde. ,,De middenvelder was zonder reden afwezig bij de eerste twee trainingen van het jaar”, meldt Heerenveen.
,,Oneerlijk, want nu wordt alle schuld op mij afgeschoven”, zegt Thorsby. Daarom vertelt de middenvelder zijn kant van het verhaal.
Terug naar 2 januari dit jaar. Zowel Heerenveen als Thorsby krijgt bericht van Sampdoria. De club wil dat Thorsby de volgende dag naar Italië vliegt voor een medische keuring en contractbesprekingen.
Sampdoria handelt legaal: een voetballer mag een halfjaar voor het verstrijken van zijn contract, zoals Thorsby dat heeft bij Heerenveen, met een potentiële nieuwe club praten.
Thorsby wil graag naar Sampdoria. ,,Voor mij is deze kans a once in a lifetime. Maar ik wilde ook dat Heerenveen een transferbedrag voor mij zou krijgen. Ik voetbal hier nu al 4,5 jaar. Heb in die periode met iedereen altijd een goede relatie gehad. Ik hou van deze club.”
En dus vraagt Thorsby om goedkeuring aan Hamstra. Mag hij de eerste training op woensdag 3 januari, die vooral uit loopoefeningen bestaat, laten schieten? ,,Ik heb Gerry eerlijk verteld hoe het zat: er zijn andere clubs geïnteresseerd, maar Sampdoria is de enige club waar ik naartoe wil”, zegt Thorsby. ,,Dus is dit de laatste kans voor Heerenveen om nog iets aan mij te verdienen.”
Uiteenlopende opvattingen
Hamstra geeft geen toestemming. ,,Als ik dat wel had gedaan, dan waren de volgende dag andere spelers naar me toegekomen met het verhaal dat ze met een nieuwe club wilden praten”, zegt de technisch manager. ,,Zo werkt het niet. Wij wilden deze maand een bod van Sampdoria. Morten wilde naar Italië om te onderhandelen over een contract dat pas in de zomer ingaat.”
Volgens Thorsby klopt daar niets van. ,,Dit is het deel waarover we het niet eens zijn. Ik hoopte op een transfer in januari. Stel dat ik in de zomer wilde vertrekken naar Sampdoria, dan had ik toch later met die mensen kunnen spreken?”
Thorsby legt de woorden van Hamstra naast zich neer en stapt woensdag op het vliegtuig. ,,Normaal gesproken niks voor mij om zoiets te doen”, erkent hij. ,,Maar ik wist dat dit de enige kans was op een transfer in januari. Zowel voor Heerenveen als voor mij. Als Gerry me had laten gaan, dan was er nu niks aan de hand geweest.”
'Alleen verliezers'
Opvallend genoeg zei Hamstra op 4 januari tegenover diverse media dat hij Thorsby wél toestemming had gegeven voor gesprekken met Sampdoria. Hamstra ontkende dit maandag. ,,Die uitspraken heb ik nooit gedaan.”
Thorsby hoeft zich vervolgens van Hamstra niet te melden op het trainingskamp in La Manga. ,,Het is hartstikke jammer dat het zo is gelopen”, vervolgt Hamstra. ,,Vooral omdat ik dit niet van Morten had verwacht. Maar hij is onze werknemer. Spelers kunnen niet zomaar zeggen dat ze wegblijven.”
Ondertussen zit Thorsby met de situatie in zijn maag. ,,Ik wil niet herinnerd worden als een egoïstische jongen. Dat past totaal niet bij mij. Het enige wat ik wilde, was het beste voor iedereen. Ik vind het buiten proporties hoe Gerry dit heeft aangepakt. Het is zo onnodig allemaal. Deze situatie lijkt alleen maar verliezers op te leveren.”
Stuk uit de lc