Jan Olde Riekerink

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor DSCH » 13-04-2019 17:15

Ik ben het redelijk met Sinjoor eens. Dat aanvallende, dominante voetbal is nu niet (meer) realistisch. Ik heb nu 10 jaar een seizoenkaart en ik heb het zelden gezien. Iedere trainer die kwam kreeg de opdracht mee en geen enkele trainer heeft het voor elkaar gekregen, en we hebben toch heel wat trainers gehad de afgelopen jaren.

Daarnaast is niet alleen de kwaliteit van de ED drastisch achteruit gegaan ook het voetbal is veranderd. Veel meer resultaat gericht, de belangen worden groter en groter. En in die wereld willen wij naïf aanvallend voetbal gaan spelen. Je krijgt dan keer op keer het deksel op je neus, daar zijn wij toch wel het meest duidelijke voorbeeld van.

Ik wil gewoon een trainer die de absolute wil om te winnen bovenaan zijn lijstje heeft staan. Hoe maakt me niet uit, als de 3 punten maar binnen worden gesleept. Communiceer als club zijnde dat ook: resultaat gaat voor alles. Het publiek zal het accepteren want door te winnen trek je mensen aan. Door succes komen sponsoren terug. Maar het belangrijkste: winst geeft vertrouwen. En misschien, heel misschien, geeft dat vertrouwen aanvallend, dominant voetbal.
DSCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1236
Geregistreerd op: 09-08-2013 13:17

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 13-04-2019 21:58

Wizard schreef:
Ja, het publiek is jarenlang attractief en aanvallend voetbal gewend. Dat is ook de reden waarom het publiek redelijk snel begint te morren wanneer het niet loopt en er afwachtend wordt gespeeld. Ons publiek roert zich dan ook veel sneller dan andere vergelijkbare clubs.



Joh, we hebben hier de afgelopen 10 jaar 9 trainers versleten waarbij het voetbal tijdens de 2e seizoenen van Jans en Van Basten nog het leukst was. Juist omdat ze realistisch speelden.

De reden dat ons publiek mort is er onder elke nieuwe trainer weer aanvallend, dominant voetbal wordt beloofd. En gezien de toeschouwersaantallen in de afgelopen jaren hebben steeds minder mensen daar vertrouwen in. H'veen moet gewoon naar zijn achterban communiceren dat we een andere koers gaan varen.

Vergeet niet dat keepers vroeger terugspeelballen in de handen mochten pakken, waardoor het ook logisch was dat ploegen van achteruit opbouwden. Daar kregen ze ook de tijd voor omdat de tegenstander nauwelijks druk zette op de keeper bij terugspeelballen. Kijk hoe moeilijk het is voor verdedigers om met ruimte in de rug onder de druk uit te spelen!
Sinds die regel is aangepast is het voetbal langzaam gaan veranderen.

Ik ben er van overtuigd dat het saaie, voorspelbare gebrei voortkomt uit het hinkelen op 2 gedachten. Enerzijds van achter willen opbouwen en zodoende een overzicht proberen te creeëren, maar anderzijds gewoon niet het vertrouwen en de kwaliteiten hebben om de tegenstander stuk te spelen.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Forza » 13-04-2019 21:58

Ik wil gewoon een trainer die de absolute wil om te winnen bovenaan zijn lijstje heeft staan. Hoe maakt me niet uit, als de 3 punten maar binnen worden gesleept. Communiceer als club zijnde dat ook: resultaat gaat voor alles.


Ik ben het hier niet mee eens. De kern van wat ik ga zeggen, gaat niet over hoelang iemand supporter is. Het gaat over wat voor mij de kern van de club en de clubgedachte is of was.

We gaan naar het voetbal om ons te vermaken. Er was ooit een slogan... De beste acteurs in het mooiste theater. Dat is ver weg. Ik ben altijd (bijna dertig jaar) gegaan met het idee, dat we geen kampioen worden en niet degraderen. Voor het eerste was het materiaal bijna nooit genoeg en voor het laatste altijd te goed. Ik, en met mij vele anderen denk ik, zagen liever een 3-4 na een fantastische pot dan een bloedeloze 0-0. De kern is niet het eindresultaat, maar de manier waarop. Met elkaar. Voor elkaar. Amusement. Een club met smoel, ook als het eens tegenzat. Lang, lang geleden werd het contract van Foppe de Haan verlengd op het moment dat media riepen om zijn ontslag. Omdat er een idee was, een filosofie. Dàt maakte de club. Niet de plek op de ranglijst.

Ook met een trainer met een absolute wil om te winnen worden we geen kampioen en eindigen ergens tussen 4 en 14. Soms zit het mee, soms tegen. Bijna altijd was het leuk om te zien. Nu al een aantal jaren niet meer.

Vergeet niet dat keepers vroeger terugspeelballen in de handen mochten pakken, waardoor het ook logisch was dat ploegen van achteruit opbouwden.


En dus zat Maarten de Jong (ja, ik word oud) op zijn knieën en duwde de bal met zijn hoofd naar de keeper. Resultaat? Nul. Amusement? 10+
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor HUNTELAAR » 14-04-2019 08:09

Over Maarten de jong gesproken, het betoog van vooral Jan de Jonge in fryslan Hjoed is wat mij betreft een kijktip. Helaas nog niet van terug gezien op feanonline.
Niet op voorhand oordelen, maat gewoon even kijken. Oordeel dan zelf.
HUNTELAAR
Basisspeler
 
Berichten: 831
Geregistreerd op: 25-02-2005 19:49

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 14-04-2019 10:34

Forza schreef:
Lang, lang geleden werd het contract van Foppe de Haan verlengd op het moment dat media riepen om zijn ontslag. Omdat er een idee was, een filosofie. Dàt maakte de club. Niet de plek op de ranglijst.


Misschien moet H'veen Foppe nog een keer terugvragen. Dan krijg je prachtige persconferenties, een prachtige FOX documentaire waardoor er camera's in de kleedkamer en bij besprekingen aanwezig waren, maar eindigen we als 12e omdat de oude meester het ook niet aan de gang kreeg. Of we vragen Verbeek terug, die enkel slaagde bij clubs met een sterke voorzitter en overal zijn kop aan dezelfde steen stootte
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor DSCH » 14-04-2019 10:39

Forza schreef: Ik ben het hier niet mee eens. De kern van wat ik ga zeggen, gaat niet over hoelang iemand supporter is. Het gaat over wat voor mij de kern van de club en de clubgedachte is of was.

We gaan naar het voetbal om ons te vermaken. Er was ooit een slogan... De beste acteurs in het mooiste theater. Dat is ver weg. Ik ben altijd (bijna dertig jaar) gegaan met het idee, dat we geen kampioen worden en niet degraderen. Voor het eerste was het materiaal bijna nooit genoeg en voor het laatste altijd te goed. Ik, en met mij vele anderen denk ik, zagen liever een 3-4 na een fantastische pot dan een bloedeloze 0-0. De kern is niet het eindresultaat, maar de manier waarop. Met elkaar. Voor elkaar. Amusement. Een club met smoel, ook als het eens tegenzat. Lang, lang geleden werd het contract van Foppe de Haan verlengd op het moment dat media riepen om zijn ontslag. Omdat er een idee was, een filosofie. Dàt maakte de club. Niet de plek op de ranglijst.

Ook met een trainer met een absolute wil om te winnen worden we geen kampioen en eindigen ergens tussen 4 en 14. Soms zit het mee, soms tegen. Bijna altijd was het leuk om te zien. Nu al een aantal jaren niet meer.


Juist door veel meer resultaatgericht te gaan voetballen kan die kerngedachte terugkomen. Nu spelen we naïf, geromantiseed voetbal. Een spelopvatting die niet past bij de kwaliteiten van de selectie. Ze willen wel strijd leveren, ze willen ontzettend graag, maar de spelopvatting gaat ze boven de pet. Het is niet vol te houden. Keer terug naar de basis, ga voetballen op resultaat en naar de kwaliteiten van de selectie. Dan is strijd leveren ook een stuk makkelijker en daar zal het publiek zich mee kunnen identificeren. Dan zul je misschien idd ook ergens tussen plek 4-14 eindigen, maar met veel bevredeginder voetbal. Namelijk met strijd en passie. En dat is een stuk beter dan onszelf keer op keer naar de slachtbank te laten leiden.
DSCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1236
Geregistreerd op: 09-08-2013 13:17

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 14-04-2019 10:47

Forza schreef: Bijna altijd was het leuk om te zien. Nu al een aantal jaren niet meer.



Vroeger hadden we betere spelers en een kern die jaren bij elkaar bleef. Vroeger liepen er hier topspitsen waardoor aanvallend voetbal ook loont en makkelijker is.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 14-04-2019 12:02

Wat jammer dat H'veen niet wat slagvaardiger is geweest toen Henk de Jonge aangaf bij Graafschap te stoppen. Had intern met JOR afgesproken dit jaar af te maken om daarna plaats te maken. Henk had hier prima kunnen uitleggen dat voetbal in 1e instantie draait om winnen
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Forza » 14-04-2019 22:10

Misschien moet H'veen Foppe nog een keer terugvragen. Dan krijg je prachtige persconferenties, een prachtige FOX documentaire waardoor er camera's in de kleedkamer en bij besprekingen aanwezig waren, maar eindigen we als 12e omdat de oude meester het ook niet aan de gang kreeg. Of we vragen Verbeek terug, die enkel slaagde bij clubs met een sterke voorzitter en overal zijn kop aan dezelfde steen stootte


Dat raad ik niemand aan.

Ik pleit wel voor iemand waar supporters, sponsors, medewerkers van de club zich in kunnen herkennen.

Vast heel gek...

Tieme Klompe?
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor BK2007 » 15-04-2019 06:52

Tieme Klompe zou misschien kunnen. Maar dan kan je ook zoals nu Johnny Jansen hoofdcoach maken toch?
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 15-04-2019 07:26

DSCH schreef:Dat aanvallende, dominante voetbal is nu niet (meer) realistisch. Ik heb nu 10 jaar een seizoenkaart en ik heb het zelden gezien. Iedere trainer die kwam kreeg de opdracht mee en geen enkele trainer heeft het voor elkaar gekregen, en we hebben toch heel wat trainers gehad de afgelopen jaren.

Ik wil gewoon een trainer die de absolute wil om te winnen bovenaan zijn lijstje heeft staan. Hoe maakt me niet uit, als de 3 punten maar binnen worden gesleept. Communiceer als club zijnde dat ook: resultaat gaat voor alles. Het publiek zal het accepteren want door te winnen trek je mensen aan. Door succes komen sponsoren terug. Maar het belangrijkste: winst geeft vertrouwen. En misschien, heel misschien, geeft dat vertrouwen aanvallend, dominant voetbal.

Naïef aanvallen is het grote probleem. In de succesjaren werd er echt niet aanvallender gespeeld als in een aantal seizoenen van de afgelopen 10 jaar. Het probleem is dat we te naïef aanvallen (namelijk te veel ruimtes tussen de linies waardoor we het niet kunnen belopen).
Ik weet wel zeker dat het gros van onze supporters geen trainer wil die wil winnen hoe dan ook. En sponsoren komen niet massaal terug vanwege succes. Een deel zal naar ons komen vanwege succes. De meeste sponsoren komen naar Heerenveen, omdat het een belevenis is. Nu nog hoor je oud-sponsoren praten over de tijden van weleer waar een wedstrijd van Heerenveen een belevenis was vanwege het frivole en aanvallende spel met strijd en beleving. Daar hunkeren ze naar, daar hunkeren de meeste supporters, die zijn weggebleven, naar.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 15-04-2019 07:38

sinjoor schreef:De reden dat ons publiek mort is er onder elke nieuwe trainer weer aanvallend, dominant voetbal wordt beloofd. En gezien de toeschouwersaantallen in de afgelopen jaren hebben steeds minder mensen daar vertrouwen in. H'veen moet gewoon naar zijn achterban communiceren dat we een andere koers gaan varen.

Ik ben er van overtuigd dat het saaie, voorspelbare gebrei voortkomt uit het hinkelen op 2 gedachten. Enerzijds van achter willen opbouwen en zodoende een overzicht proberen te creeëren, maar anderzijds gewoon niet het vertrouwen en de kwaliteiten hebben om de tegenstander stuk te spelen.

Dat moet de club dus absoluut niet doen. Wanneer CR zoiets zou doen, betekent dat direct de teloorgang van de club. Wat zijn de kernwaarden van de club en wat wil een feanfan zien? Geen doodsaai resultaatvoetbal. Nee, attractief voetbal waarbij de club zoveel mogelijk baas in eigen huis is.
Het publiek roert zich door een zoveelste foute pass, rondgetik door centrale verdedigers of wanneer een gelijkwaardige of zwakkere tegenstander te veel aan de bal is en ons hun wil oplegt.

Dat voorspelbare gebrei komt puur doordat we geen aanspeelpunt op het middenveld of in de aanval kunnen vinden. Dat kan dan komen door a) gebrekkige passing of zelfvertrouwen, of, b) het niet goed vrijlopen door teamgenoten, zodat je geen aanspeelpunt hebt. (a) Kijkend naar dit team is er genoeg technische bagage om goed te kunnen passen. Echter b) faalt hopeloos. Wellicht is er ook weinig zelfvertrouwen.
Je hebt spelers nodig die a en b beheersen en tot het uiterste worden gedreven. Dit laatste vond niet plaats helaas. Wanneer dat niet lukt, moet je als coach/team eerder en sneller je aanvallers bereiken danwel je spelers meer hier op laten trainen.
Aanvallend voetbal kan ook door hoog pressie te spelen; aanvallend voetbal is niet per se de bal rondtikken en gestaag zoeken naar openingen louter op balbezit spelen.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 15-04-2019 07:50

DSCH schreef:Keer terug naar de basis, ga voetballen op resultaat en naar de kwaliteiten van de selectie. Dan is strijd leveren ook een stuk makkelijker en daar zal het publiek zich mee kunnen identificeren. Dan zul je misschien idd ook ergens tussen plek 4-14 eindigen, maar met veel bevredeginder voetbal. Namelijk met strijd en passie. En dat is een stuk beter dan onszelf keer op keer naar de slachtbank te laten leiden.

Dit is dus pas romantiserend voetballen. Voetballen op resultaat klinkt wel heel erg gemakkelijk. Wat wil je dat ze doen? Met z'n 10en achter de bal spelen op de counter? Dat is resultaatvoetbal.
Natuurlijk wil het publiek resultaat zien. Natuurlijk wil niemand hier naïef aanvallend voetbal, waarbij achterin open huis wordt gehouden, zien.Mensen willen een strijdend Heerenveen zien. Dat je tegen AC Millaan afwachtend voetbalt, accepteert het publiek. Maar dat je afwachtend speelt tegen Excelsior accepteert het publiek niet. En al helemaal niet wanneer Excelsior dan ook de beste kansen krijgt en wij moeite hebben met een pass over 10 meter. En ook niet wanneer de bal maar wordt rondgespeeld zonder dat het leidt tot een kans. Liever zien we een vleugelspeler die een mannetje probeert te omspelen en dit 3 van de 8 keer lukt, dan dat de bal continu wordt teruggespeeld naar een teamgenoot voor balbezit. Nee, wij houden van het flitsende spel, een actie en het leveren van inzet. Uiteraard niet met de nodige naïviteit van teamgenoten die op zo'n moment teveel voor de bal staan.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 15-04-2019 07:57

Forza schreef:We gaan naar het voetbal om ons te vermaken. Ik, en met mij vele anderen denk ik, zagen liever een 3-4 na een fantastische pot dan een bloedeloze 0-0. De kern is niet het eindresultaat, maar de manier waarop. Met elkaar. Voor elkaar. Amusement. Een club met smoel, ook als het eens tegenzat. Lang, lang geleden werd het contract van Foppe de Haan verlengd op het moment dat media riepen om zijn ontslag. Omdat er een idee was, een filosofie. Dàt maakte de club. Niet de plek op de ranglijst.

Hiermee kan ik me dus perfect identificeren. Ik word liever 8e in een seizoen waarin ik fantastische wedstrijden met een verlies van 3-4 heb gezien dan 4e waarin we tig wedstrijden 0-0 spelen of een doodsaaie 1-0 winst. Ik wil vermaakt worden en kan dan genieten van een Johnsen of Van Bergen en niet van een Pelle of Vlap op de vleugel.
Ik weet dan ook zeker dat, wanneer er weer spektakel is in het ALS en er weer clubmensen aan het roer staan, de supporters wel weer terugkeren. Spektakel bereik je niet door passief resultaatvoetbal of naïef balbezitvoetbal.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor pes5 » 15-04-2019 21:01

Daar sluit ik me ook helemaal bij aan. Dat is ook typisch Heerenveen publiek. Foppe wist dat als geen ander. Zei ook niet voor niks altijd dat hij altijd de sfeer bij Heerenveen in het stadion altijd een echte voetbalsfeer vond, die heel goed bij de geest van de wedstrijd past. Hier zitten heel veel liefhebbers op de tribune.

M.i. ook DE reden dat er minder en minder mensen komen. Amusementswaarde is echt zwaar gekelderd.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Forza » 15-04-2019 21:49

Als je in de positie bent, dat je geen kampioen wordt en te goed bent om te degraderen is je publiek vermaken feitelijk alles wat je kunt doen. Als ook dat niet gebeurt, dan loopt het snel leeg. Er was een wachtlijst, ik neem maar aan dat die verhalen klopten, het aantal wegblijvers is dus nog veel hoger dan het verschil tussen 26.000 en nu. Dat is ongekend en wijzen naar externe factoren lijkt me dan niet op zijn plaats. De club moet eerst en vooral naar zichzelf kijken en hier rekening mee houden bij de aanstelling van een nieuwe trainer.
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Trevorp » 16-04-2019 07:24

pes5 schreef:Daar sluit ik me ook helemaal bij aan. Dat is ook typisch Heerenveen publiek. Foppe wist dat als geen ander. Zei ook niet voor niks altijd dat hij altijd de sfeer bij Heerenveen in het stadion altijd een echte voetbalsfeer vond, die heel goed bij de geest van de wedstrijd past. Hier zitten heel veel liefhebbers op de tribune.

M.i. ook DE reden dat er minder en minder mensen komen. Amusementswaarde is echt zwaar gekelderd.


Dat
Avatar gebruiker
Trevorp
Selectiespeler
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 30-10-2015 09:22

Vorige

Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten