Jan Olde Riekerink

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Sjoerdbokje » 10-04-2019 21:09

En weer een afkoopsom betalen. Gratis geld via het Abe Lenstra Stadion. Niet best!
Maarten de Jong, de kalkvreter!
Avatar gebruiker
Sjoerdbokje
Selectiespeler
 
Berichten: 480
Geregistreerd op: 17-02-2010 10:26

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Lipton » 10-04-2019 22:41

Voor mij is het eigenlijk best wel simpel.

We hebben al jaren een matige selectie die compleet uit balans is. Daarvoor is maar 1 persoon verantwoordelijk en dat is Hamstra.
Als ik dan lees dat JOR volgens hem te weinig gebruik heeft gemaakt van spelers uit de beloftes dan denk ik: Waarom stel jij dan z'n gigantisch grote selectie samen? Dan smoor je doorstroming vanuit de jeugd.

Het is voor ons supporters altijd lastig om te beoordelen wat er precies aan de hand is binnen een team en met de trainer. Het is vooral speculeren. Maar met JOR had ik persoonlijk wel meer dan met Streppel, realistischer en een stuk minder gekke keuzes.

Jammer dat het allemaal zo moet lopen...
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 10-04-2019 23:35

H'veen had sowieso niet aan JOR moeten beginnen. Wist vanaf 't begin af aan al waar dit op ging uitdraaien. Het is een aardige kerel, zo omschreef Hamstra hem vandaag. Dat zegt al genoeg hoe er over zijn trainerskwaliteiten wordt gedacht.

Het enige voordeel aan Cees Rozenmond als directeur is dat Verbeek in elk geval niet gaat komen, maar verder maak ik me weinig illusies. Er zal ongetwijfeld weer een nieuwe trainer komen die weer spectaculair dominant voetbal wil spelen en daar vroeger of later weer op stukloopt. Zie liever een trainer komen die wil winnen. En van winnen krijgt een ploeg vertrouwen en van vertrouwen ga je beter spelen. Niet alleen als individu, maar ook als ploeg.

Wie er moet komen? Ik vind Maurice Steijn geen verkeerde keuze. Maar mocht ie met Sparta niet promoveren zou ik Henk Fräser graag zien komen. Dat lijkt me een uitstekende trainer die hier aan een ploeg gaat bouwen die minder gemakkelijk doelpunten weggeeft. Dan wordt het vanzelf beter. We hoeven niet zoals Ajax te voetballen. Het hoeft allemaal geen hogere wiskunde te zijn. Het kan ook heel meeslepend en spectaculair zijn om met tomeloze inzet een resultaat uit het vuur slepen.

Henk Fräser lijkt me hier qua persoon ook best passen. Het lijkt me ook een hele correcte man, iemand die zich ook niet gek laat maken.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 11-04-2019 07:59

sinjoor schreef:Henk Fräser lijkt me hier qua persoon ook best passen. Het lijkt me ook een hele correcte man, iemand die zich ook niet gek laat maken.

Ik hoop niet dat Fräser hier komt en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Hij heeft helemaal niks met sc Heerenveen of de noordelijke cultuur. Verder staat Fräser bekend als een resultaattrainer en niet iemand die de jeugd de kans geeft. Een club als Heerenveen moet een dergelijke trainer dan ook niet willen.
Laten we inderdaad hopen dat Verbeek niet als trainer naar onze club komt. Ooit heeft hij het erg goed gedaan bij ons, maar is hij bij elke club erna geflopt. Blijkbaar past zijn manier van trainen bij zijn persoonlijkheid: Star en weinig willen veranderen/meebuigen. Ik weet ook niet in welke functie behalve als adviseur hij wel bij onze club zou passen. Keuzes maken, knopen doorhakken en een rechte lijn voeren kan hij als geen ander. Echter, als bestuurder bij een voetbalclub zal je ook mensen voor je moeten winnen...

Maurice Steijn vind ik geen verkeerde keuze. Hij heeft het prima gedaan bij ADO en VVV. Met tegenargumenten als 'hij beschikte wel over kunstgras en een goede keeper' overtuig je mij niet. Vergelijkbare argumenten kan je bij elke club/trainer wel verzinnen. Een trainer is zo goed als het succes van zijn team. Met fris en sprankelend voetbal heeft hij het bij zowel ADO als VVV tot nu toe prima gedaan.

Van der Gaag zou ik hier ook wel als trainer willen. Hij heeft het prima gedaan bij Excelsior, waarna het niet lukte met NAC. Met sc Heerenveen heeft hij een club en team die beschikt over het materiaal waarmee hij graag werkt: Spelers die op balbezit kunnen spelen. Het is alleen jammer dat hij vorig jaar NAC boven sc Heerenveen prefereerde, wat de keuze om toch nog voor V/d Gaag te gaan een kleine smet geeft.

Het liefst zie ik hier een buitenlandse trainer komen. Bijvoorbeeld de trainer van Heracles of een succestrainer in een Scandinavische competitie. Iemand die weet hoe je een verdediging neerzet aangezien dat de grootste frustratie van de Heerenveenfan op dit moment is. Op dit moment geeft elke omschakeling of aanval van een tegenstander je de nodige zenuwen. Uiteraard een trainer die de jeugd de kans geeft en durft door te selecteren. Aangezien dat laatste één van de succesfactoren is geweest van deze club.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 11-04-2019 09:20

Wizard schreef:
Ik hoop niet dat Fräser hier komt en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Hij heeft helemaal niks met sc Heerenveen of de noordelijke cultuur. Verder staat Fräser bekend als een resultaattrainer en niet iemand die de jeugd de kans geeft. Een club als Heerenveen moet een dergelijke trainer dan ook niet willen.
Laten we inderdaad hopen dat Verbeek niet als trainer naar onze club komt. Ooit heeft hij het erg goed gedaan bij ons, maar is hij bij elke club erna geflopt. Blijkbaar past zijn manier van trainen bij zijn persoonlijkheid: Star en weinig willen veranderen/meebuigen. Ik weet ook niet in welke functie behalve als adviseur hij wel bij onze club zou passen. Keuzes maken, knopen doorhakken en een rechte lijn voeren kan hij als geen ander. Echter, als bestuurder bij een voetbalclub zal je ook mensen voor je moeten winnen...


Ik verwacht ook niet dat Fräser komt omdat er hier weinig draagkracht voor is, maar denk dat het best goed kan uitpakken. Trainers wel/niet nemen omdat ze de jeugd wel/geen kans zouden geven vind ik geen valide argument. Dat ligt ook aan de grootte van de selectie. Van Basten gaf de jeugd een kans en dat werd uitgelegd aan het feit dat ie geen andere keuze had, terwijl JOR als oud-hoofd opleidingen de naam had jeugd een kans te geven en deed dat niet. Wij hebben gewoon een te grote selectie met teveel van hetzelfde.

Een buitenlandse trainer zoals die Duitser bij Heracles vind ik wel een goed idee, maar weet zo 1,2,3 geen kandidaat op te noemen. Een succestrainer uit de Scandinavische trainer? Ik weet niet of je die competities volgt, maar daar zie ik vooral de Engelse stijl dan technisch hoogstaand combinatiespel.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor fuotbalgek » 11-04-2019 09:47

Lipton schreef:Voor mij is het eigenlijk best wel simpel.

We hebben al jaren een matige selectie die compleet uit balans is. Daarvoor is maar 1 persoon verantwoordelijk en dat is Hamstra.
Als ik dan lees dat JOR volgens hem te weinig gebruik heeft gemaakt van spelers uit de beloftes dan denk ik: Waarom stel jij dan z'n gigantisch grote selectie samen? Dan smoor je doorstroming vanuit de jeugd.


Een goed voorbeeld is het aantrekken van Rienstra. Daar had je gewoon met Bruijn en Kongolo kunnen spelen.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met mensen die de wisselvalligheid en kwetsbaarheid met name aan de selectie toeschrijven. Voor mij is de gekozen tactiek, en met name dat deze met steeds meer angst wordt uitgevoerd, het probleem. Vier zeer aanvallende spelers, maar niet hoog druk kunnen zetten.

Exemplarisch hiervoor is hoe Emmen direct hoog onder druk gezet zou worden, maar JOR kennelijk voor de aftrap terug krabbelde. Het is niet raar dat het elftal gaat twijfelen wanneer de TS geen duidelijk verhaal heeft. Dat het vertrouwen verdwijnt waardoor de meest simpele dingen mis gaan.

Neemt niet weg dat ik geen fan van Hamstra ben, en hij ook mag vertrekken wat mij betreft. Toch wel van mening dat er meer uit deze selectie gehaald kan worden.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 11-04-2019 10:06

sinjoor schreef:Ik verwacht ook niet dat Fräser komt omdat er hier weinig draagkracht voor is, maar denk dat het best goed kan uitpakken. Trainers wel/niet nemen omdat ze de jeugd wel/geen kans zouden geven vind ik geen valide argument. Dat ligt ook aan de grootte van de selectie. Van Basten gaf de jeugd een kans en dat werd uitgelegd aan het feit dat ie geen andere keuze had, terwijl JOR als oud-hoofd opleidingen de naam had jeugd een kans te geven en deed dat niet. Wij hebben gewoon een te grote selectie met teveel van hetzelfde.

Een buitenlandse trainer zoals die Duitser bij Heracles vind ik wel een goed idee, maar weet zo 1,2,3 geen kandidaat op te noemen. Een succestrainer uit de Scandinavische trainer? Ik weet niet of je die competities volgt, maar daar zie ik vooral de Engelse stijl dan technisch hoogstaand combinatiespel.

De jeugd de kans geven is één van de succesfactoren van deze club geweest. Daar moet je je dan ook aan houden aangezien we daarop verdienen en ons onderscheiden. In datzelfde straatje wordt dan ook een trainer uitgezocht. Fräser past niet in dat profiel, JOR wel. Fräser is als Streppel die blijven vasthouden aan dezelfde spelers en dezelfde patronen. Dat JOR blijkbaar te zacht is geweest en deze groep niet voldoende kon motiveren danwel tactisch geen antwoord kon geven op de strategie van een tegenstander heeft hem de kop gekost. Wanneer de resultaten uitblijven, kijkt men naar andere factoren. De club zal dan ook opnieuw een trainer kiezen die heeft bewezen jeugd de kans te geven.

Ik volgde voorheen de competities in Scandinavië vrij intensief, maar dat is de laatste paar jaar afgezwakt. Wat ik wel weet is dat de Scandinavische cultuur vraagt om een Engelse voetbalstijl. Toch zijn er de afgelopen jaren genoeg ploegen geweest die dit deels bespelen met een voetballende oplossing. Daar zal een club als Heerenveen ook om vragen. Wanneer je dan een gelouterde Scandinavische trainer aanstelt, die de voetbalstijl in Duitsland/NL/Spanje kent, en een verdedigende oplossing heeft op de omschakeling (zoals in de Engelse stijl is vereist) kan dat wel eens goed uitpakken. Je ziet dat ook met Heracles die met een Duitse trainer veel minder naïef verdedigen en aanvallen: Frivool spel op balbezit, maar niet met open huis. En daar zit hem de crux; onze selectie is sterker dan die van Heracles of Willem II, maar bij ons in het continu open huis.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor davp » 11-04-2019 10:49

Wizard schreef:Daar zal een club als Heerenveen ook om vragen. Wanneer je dan een gelouterde Scandinavische trainer aanstelt, die de voetbalstijl in Duitsland/NL/Spanje kent, en een verdedigende oplossing heeft op de omschakeling (zoals in de Engelse stijl is vereist) kan dat wel eens goed uitpakken. Je ziet dat ook met Heracles die met een Duitse trainer veel minder naïef verdedigen en aanvallen: Frivool spel op balbezit, maar niet met open huis. En daar zit hem de crux; onze selectie is sterker dan die van Heracles of Willem II, maar bij ons in het continu open huis.


Sluit ik me helemaal bij aan en wat me daarnaast nog opvalt is dat onze selectie verre van topfit oogt. Er lopen een aantal jongens tussen (o.a. Rienstra) waarvan ik het idee heb dat ze lang niet topfit zijn. Daarnaast zit de jeugd die bijvoorbeeld bij Ajax of PSV doorbreekt vaak veel sneller op een hoger fysiek niveau (spiermassa en conditionele inhoud) dan de jongens van ons. Een beetje trainer met in z'n staf een goede conditie/fitness trainer moet dit toch veel beter kunnen ontwikkelen? Als ik zie op wat voor tempo Ajax gister speelde tegen Juventus dan is dat echt een dag en nacht verschil met het tempo wat onze jongens aan lijken te kunnen.
Avatar gebruiker
davp
Superster
 
Berichten: 1589
Geregistreerd op: 22-06-2005 10:36
Woonplaats: De Knipe

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 11-04-2019 12:32

Wizard schreef:De jeugd de kans geven is één van de succesfactoren van deze club geweest. Daar moet je je dan ook aan houden aangezien we daarop verdienen en ons onderscheiden. In datzelfde straatje wordt dan ook een trainer uitgezocht. Fräser past niet in dat profiel, JOR wel. Fräser is als Streppel die blijven vasthouden aan dezelfde spelers en dezelfde patronen. Dat JOR blijkbaar te zacht is geweest en deze groep niet voldoende kon motiveren danwel tactisch geen antwoord kon geven op de strategie van een tegenstander heeft hem de kop gekost. Wanneer de resultaten uitblijven, kijkt men naar andere factoren. De club zal dan ook opnieuw een trainer kiezen die heeft bewezen jeugd de kans te geven.


Sorry, ik denk dat jij met een roze bril naar ons verleden kijkt en geen realistisch beeld hebt. Welke jeugd heeft hier tijdens de gouden periode een kans gekregen? Hoeveel jeugdige talenten uit de eigen regio zijn er in die periode doorgebroken. De scouting was hier de sleutel tot succes! De aanwas van nieuwe spelers kwam volledig op het conto van Riemer van der Velde, die vooral in Scandinavië over een fantastisch netwerk beschikte. H'veen gaf meer geld uit aan buitenlandse scouts dan aan de eigen opleiding!
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 11-04-2019 12:37

Van Huntelaar, Suljemani, Tomasson, Alves en Finnbogason. Van v Nistelrooy tot Petter Hanson: NIEMAND van deze iconen zijn uit de eigen jeugd gekomen.

En van de laatste 5 jaar heeft alleen Van Basten ECHT voor de jeugd gekozen, volgens velen hier omdat ie geen andere keuze had. Hij heeft het hier statistisch gezien ook het best gedaan met een 8e en een 5e plaats.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 11-04-2019 14:36

sinjoor schreef:Van Huntelaar, Suljemani, Tomasson, Alves en Finnbogason. Van v Nistelrooy tot Petter Hanson: NIEMAND van deze iconen zijn uit de eigen jeugd gekomen.


Waar zeg ik 'eigen' jeugd? Het gaat me erom dat een trainer voor jonge talenten durft te kiezen en niet teveel aan ervaren/gelouterde spelers hangt. Een trainer dient de jeugd = jonge spelers uit de beloften durven in te zetten cq een kans te geven.
Wanneer het niet liep, bleven Streppel en JOR vasthouden aan dezelfde namen. En wanneer het erg goed liep werd er geen jeugdspeler een kwartier lang speelminuten gegeven. Juist dat deed Van Basten. Waarom zou je een Van der Heide, Frederiksen of een Drkusic geen speeltijd geven?
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 11-04-2019 16:59

Wizard schreef:
Waar zeg ik 'eigen' jeugd? Het gaat me erom dat een trainer voor jonge talenten durft te kiezen en niet teveel aan ervaren/gelouterde spelers hangt. Een trainer dient de jeugd = jonge spelers uit de beloften durven in te zetten cq een kans te geven.
Wanneer het niet liep, bleven Streppel en JOR vasthouden aan dezelfde namen. En wanneer het erg goed liep werd er geen jeugdspeler een kwartier lang speelminuten gegeven. Juist dat deed Van Basten. Waarom zou je een Van der Heide, Frederiksen of een Drkusic geen speeltijd geven?


Laten we nou niet steeds dezelfde fout maken door de nieuwe trainer vol te proppen met allerlei opdrachten over jeugd moeten inpassen, aanvallend dominant voetbal moeten spelen en spektakel moeten bieden. Het begint gewoon met winnen! Jeugdspelers geef je een kans in een elftal dat loopt, en horen aan de hand genomen worden van de meer ervaren spelers.

Ik denk overigens dat Van Basten volop voor de jeugd koos omdat hij ze gewoon beter vond, niet omdat het inpassen van jeugd een doel op zich was.

En laten we het reeël benaderen. Wij zijn supporters van H'veen en blijven dat een leven lang. Trainers zijn echter passanten. Een trainer krijgt vaak ook niet de tijd om echt aan een elftal te bouwen. Die worden ontslagen als ze 3 wedstrijden achter elkaar verliezen. Ik snap wel dat veel trainers hun eigen reputatie belangrijker vinden en vooral op korte termijn punten willen pakken.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor BK2007 » 11-04-2019 18:00

Van mij mag Cees even bellen met Marco van Basten. Vind dat een prima kerel echt prettig iemand. Hij gaf de club destijds internationale allure. Van Basten wordt altijd in de media door Johan Derksen afgebrand maar dat was uit rancune omdat Derksen nooit vat op Marco kreeg.
Hij schijnt niet meer te willen trainen maar wie weet kan Cees hem ompraten. Daar is Cees goed in.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 11-04-2019 22:55

BK2007 schreef:Van mij mag Cees even bellen met Marco van Basten. Vind dat een prima kerel echt prettig iemand. Hij gaf de club destijds internationale allure. Van Basten wordt altijd in de media door Johan Derksen afgebrand maar dat was uit rancune omdat Derksen nooit vat op Marco kreeg.
Hij schijnt niet meer te willen trainen maar wie weet kan Cees hem ompraten. Daar is Cees goed in.


Ben het niet vaak met je eens en het is ook niet reeël (alhoewel Marco altijd onvoorspelbaar en consequent inconsequent blijft) maar hij zou absoluut mijn eerste keus zijn! Van Basten heeft het hier gewoon prima gedaan! Hij was ondanks zijn eigen stress en twijfels een baken van rust. Ik heb ook altijd genoten van zijn aanwezigheid voor de dug out. Die lange, slanke man met die weidse gebaren, het is toch Marco van Basten.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor dirkj » 12-04-2019 08:30

BK2007 schreef:Van mij mag Cees even bellen met Marco van Basten. Vind dat een prima kerel echt prettig iemand. Hij gaf de club destijds internationale allure.


sinjoor schreef: (alhoewel Marco altijd onvoorspelbaar en consequent inconsequent blijft) … Hij was ondanks zijn eigen stress en twijfels een baken van rust. Ik heb ook altijd genoten van zijn aanwezigheid voor de dug out. Die lange, slanke man met die weidse gebaren, het is toch Marco van Basten.


En, onvergetelijk: "mijn moeder is een oude Fries".

Maar dat is allemaal nostalgie, water onder de brug.
dirkj
Selectiespeler
 
Berichten: 260
Geregistreerd op: 07-01-2007 21:50

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 12-04-2019 09:26

sinjoor schreef:Laten we nou niet steeds dezelfde fout maken door de nieuwe trainer vol te proppen met allerlei opdrachten over jeugd moeten inpassen, aanvallend dominant voetbal moeten spelen en spektakel moeten bieden. Het begint gewoon met winnen! Jeugdspelers geef je een kans in een elftal dat loopt, en horen aan de hand genomen worden van de meer ervaren spelers.
Ik denk overigens dat Van Basten volop voor de jeugd koos omdat hij ze gewoon beter vond, niet omdat het inpassen van jeugd een doel op zich was.

En daar ga je dus de mist in. Winnen is een must, maar het verdienmodel op je spelers staat minstens zo hoog. We zullen met het huidige materiaal nooit opeens 4e of 5e worden. Waar deze club het vooral van moet hebben - en vooral nu - is winst maken op spelers. Die winst kan je het snelst maken op jonge spelers zoals nu bijv. op Pierie, Vlap, Van Bergen en mogelijk Johnsen. Een mix van ervaren spelers en jonge spelers is de ideale wens. Maar de nadruk ligt hierbij op de ontwikkeling van zoveel mogelijk spelers (m.n. in transferwaarde).
Het blijft een bedrijf en focus je dus daarop. Vooral nu kunnen we Pierie voor een leuke zakcent verkopen, omdat er een trainer was die hem durfde op te stellen (ondanks zijn verdedigende gebreken). Ze hadden ook een gelouterde 30+ kunnen kopen, die verdedigend de boel dichthoudt.
Verder wil je als voetbalclub/bedrijf dat je stabiliteit (en het liefst groei) in je omzet ziet. Dat bereik je in Friesland niet met saai resultaatvoetbal. Je kunt daarop spelen, maar het publiek is jarenlang attractief en aanvallend voetbal gewend. Wanneer je die cultuur wilt veranderen naar een resultaatacceptatie systeem, gaan daar jaren over. Die jaren hebben we nu niet. De mensen en vooral sponsoren moeten weer naar het stadion komen. Het gaat dus om een systeem waarin je de mensen en sponsoren weet te vermaken. Af en toe resultaatvoetbal is prima, maar in eigen huis zal je toch (wat het publiek is gewend) het spel moeten maken; dat verwacht men ook.
Tegen de topploegen mag je best op de counter spelen, maar tegen de degradatiekandidaten verwacht men dat wij het spel maken. Dat is ook telkens het kritische geluid na weer een niet-gewonnen wedstrijd tegen een op papier mindere ploeg.
Spektakel en aanvallend voetbal is hier belangrijk aangezien dat vaak een motivatie is voor sponsoren/mensen om naar het ALS te komen. Een wedstrijd van sc Heerenveen moet een belevenis zijn hier; dat bereik je niet met Italiaans catenaccio voetbal tegen de zwakkere broeders.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 12-04-2019 17:37

Wizard schreef:

Verder wil je als voetbalclub/bedrijf dat je stabiliteit (en het liefst groei) in je omzet ziet. Dat bereik je in Friesland niet met saai resultaatvoetbal. Je kunt daarop spelen, maar het publiek is jarenlang attractief en aanvallend voetbal gewend.


Publiek jarenlang attractief en aanvallend voetbal gewend?

Kan aan mij liggen, maar heb de laatste jaren weinig attractief, aanvallend voetbal gezien. En toch is elke trainer die hier de revue passeerde aangesteld met die opdracht. En elke keer ging het weer mis. Mijn inziens omdat dat kwaliteiten vereist die onze spelers niet hebben.

We hebben dit jaar een trainer gehad die het publiek zou gaan vermaken met dominant voetbal, maar bij zijn ontslag 10e stond en met geluk slechts 3 thuiswedstrijden wist te winnen.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 12-04-2019 17:49

Zag op Van Bastens instagram een foto met zijn vrouw, samen in de tuin, hand-in-hand. De tekst: gelukkig gewoon, gewoon gelukkig!

Dus nee, ondanks dat Van Basten bijzonder wispelturig is komt hij niet terug op zijn besluit te stoppen als trainer.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor BK2007 » 12-04-2019 18:13

Ik heb zijn instagram ook even bekeken en zijn wiki, maar volgens mij moet hij toch weer eens wat gaan doen.
Dus kom op Cees even een belletje.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Feanfan 1 » 12-04-2019 18:29

Noem eens een clubs die al wel jaren attractief speelt ?
Er zijn altijd 2 ploegen nodig voor een leuke wedstrijd en zolang een ploeg het spel niet kan maken stelt de (meestal) uitploeg zich daar op in
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor fuotbalgek » 12-04-2019 19:00

Feanfan 1 schreef:Noem eens een clubs die al wel jaren attractief speelt ?
Er zijn altijd 2 ploegen nodig voor een leuke wedstrijd en zolang een ploeg het spel niet kan maken stelt de (meestal) uitploeg zich daar op in


Er zijn twee ploegen nodig voor een leuke wedstrijd is een totaal andere wereld dan niet onder de druk van Excelsior, de Graafschap en Emmen weg kunnen spelen. Laat staan de overhand in deze wedstrijden willen pakken door deze staartclubs bij de strot te pakken met hoge druk. Drie clubs die meer moeite deden een leuke wedstrijd te voetballen dan wij. Heeft weinig met de tegenstander te maken dat JOR een afwachtende tactiek kiest voor deze wedstrijden. Dat JOR niet in staat is het team als een team druk te laten zetten op de tegenstander, waardoor het een gatenkaas wordt.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Feanfan 1 » 12-04-2019 21:49

Daar is dit elftal niet goed genoeg voor. Deze ploeg heeft altijd zoveel onnodig balverlies dat je daardoor ontzettend kwetsbaar bent bij balverlies. Dan is één steekpass tussen door dodelijk
Daardoor speelde JOR, maar ook Streppel zoveel balletjes breed en terug en door dat gebrei uiteindelijk toch telkens een linie vooruit te kunnen spelen ommaar zo weinig mogelijk balverlies te hebben.
Een lange bal is ook een optie, maar Lammers en Reza waren daar ook niet geschikt voor
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 12-04-2019 22:24

fuotbalgek schreef:
Er zijn twee ploegen nodig voor een leuke wedstrijd is een totaal andere wereld dan niet onder de druk van Excelsior, de Graafschap en Emmen weg kunnen spelen. Laat staan de overhand in deze wedstrijden willen pakken door deze staartclubs bij de strot te pakken met hoge druk. Drie clubs die meer moeite deden een leuke wedstrijd te voetballen dan wij. Heeft weinig met de tegenstander te maken dat JOR een afwachtende tactiek kiest voor deze wedstrijden. Dat JOR niet in staat is het team als een team druk te laten zetten op de tegenstander, waardoor het een gatenkaas wordt.


Ik betwijfel of een andere trainer er wel toe in staat is. Met veel ruimte in je rug verdedigen en toch niet kwetsbaar zijn is gewoon niet elke verdediging gegeven. Spelers van het niveau H'veen zijn daar gewoon niet toe in staat. En buiten niet in staat zijn is het een vertrouwenskwestie. Voetbal is ook een mentaal spelletje. Als jij als verdediging zo makkelijk goals weggeeft zit je er ook helemaal niet te wachten om door te moeten schuiven, waardoor je instinctief 5 meter minder ver doorschuift. Daar ontstaan de gaten door.

De verdediging is het fundament van het elftal. Daar begint het gewoon mee. En dan kunnen we als linkse politici steeds idealistisch op het meest ideale wereld/spelbeeld blijven richten, maar in de praktijk werkt het steeds averechts. H'veen moet een trainer geen opdrachten over aanvallend voetbal meegeven. En dat hoeft helemaal niet saai te worden! Oranje speelde tijdens EK 2008 ook reactievoetbal. En heb onder Van Basten ook spectaculaire wedstrijden gezien.Wedstrijden met snelle uitbraken (die vaak spectaculaire goals veroorzaken) kunnen even onderhoudend zijn dan van achteruit opbouwen en naar voren breien. Het gaat uiteindelijk toch om de energie die spelers in een wedstrijd leggen en bovendien zijn er 2 ploegen nodig voor een leuke wedstrijd.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor fuotbalgek » 12-04-2019 22:54

sinjoor schreef:
Ik betwijfel of een andere trainer er wel toe in staat is. Met veel ruimte in je rug verdedigen en toch niet kwetsbaar zijn is gewoon niet elke verdediging gegeven. Spelers van het niveau H'veen zijn daar gewoon niet toe in staat. En buiten niet in staat zijn is het een vertrouwenskwestie. Voetbal is ook een mentaal spelletje. Als jij als verdediging zo makkelijk goals weggeeft zit je er ook helemaal niet te wachten om door te moeten schuiven, waardoor je instinctief 5 meter minder ver doorschuift. Daar ontstaan de gaten door.

De verdediging is het fundament van het elftal. Daar begint het gewoon mee. En dan kunnen we als linkse politici steeds idealistisch op het meest ideale wereld/spelbeeld blijven richten, maar in de praktijk werkt het steeds averechts. H'veen moet een trainer geen opdrachten over aanvallend voetbal meegeven. En dat hoeft helemaal niet saai te worden! Oranje speelde tijdens EK 2008 ook reactievoetbal. En heb onder Van Basten ook spectaculaire wedstrijden gezien.Wedstrijden met snelle uitbraken (die vaak spectaculaire goals veroorzaken) kunnen even onderhoudend zijn dan van achteruit opbouwen en naar voren breien. Het gaat uiteindelijk toch om de energie die spelers in een wedstrijd leggen en bovendien zijn er 2 ploegen nodig voor een leuke wedstrijd.


Ik begrijp niet wat politiek of een ideaal wereldbeeld hier mee te maken heeft. Het is toch vrij helder dat de genoemde ploegen minder kwaliteit hebben, en pas aan voetballen toekomen tegen ons wanneer blijkt dat ze daar zowaar de ruimte voor hebben.

Achterover leunen is jouw devies. Counteren tegen Excelsior, de Graafschap en Emmen. Dat is precies niet waar wij als publiek op zitten wachten, dan heb je de tribunes zo peeg. Iedere keer dat we dit doen krijgen we doelpunten tegen. Ook al staan we met 6 achterop. Juist door ze te laten voetballen komt onze verdediging onder druk te staan. Door ploegen die hier alleen maar met verdedigen bezig zouden moeten zijn.

Wanneer spelers ogenschijnlijk niet genoeg energie in de wedstrijd leggen, opeens geen bal over 5 meter meer kunnen geven, zijn het dan opeens ongemotiveerde spelers die per ongeluk prof zijn geworden? Of missen ze vertrouwen in het team en de speelwijze? Wellicht omdat een trainer daags na de wedstrijdbespreking na de warming-up opeens terugkrabbelt en daarmee de mentaliteit in het veld aan het wankelen brengt.

Door achteruitlopen wordt het niet beter. Met aanvallen blijven we inderdaad ook kwetsbaar. Maar het had wel de laatste wedstrijden voorkomen, die veel schade hebben gebracht richting volgens seizoen. Krijg nu nog maar 10.000 man binnen komend jaar. Hopelijk tegen Groningen een ommekeer, anders zie ik het somber in. Dan lopen de toeschouwersaantallen nog harder achteruit dan jij het elftal wil laten doen.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 12-04-2019 23:04

Feanfan 1 schreef:Daar is dit elftal niet goed genoeg voor. Deze ploeg heeft altijd zoveel onnodig balverlies dat je daardoor ontzettend kwetsbaar bent bij balverlies. Dan is één steekpass tussen door dodelijk
Daardoor speelde JOR, maar ook Streppel zoveel balletjes breed en terug en door dat gebrei uiteindelijk toch telkens een linie vooruit te kunnen spelen ommaar zo weinig mogelijk balverlies te hebben.
Een lange bal is ook een optie, maar Lammers en Reza waren daar ook niet geschikt voor


Dat eindeloze gebrei en balletje breed is het resultaat van dominant willen zijn, maar niet goed genoeg zijn.
We zijn ook niet meer de 4e club van Nederland, die op zijn hoogtepunt meer sponsor-inkomsten dan Feyenoord had. Vroeger waren onze spelers ook beter, en bleef het geraamte van de ploeg steeds grotendeels in tact, zodat er meerdere jaren gebouwd kon worden. Dat maakte het ook allemaal iets makkelijker.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 12-04-2019 23:23

fuotbalgek schreef:
Ik begrijp niet wat politiek of een ideaal wereldbeeld hier mee te maken heeft. Het is toch vrij helder dat de genoemde ploegen minder kwaliteit hebben, en pas aan voetballen toekomen tegen ons wanneer blijkt dat ze daar zowaar de ruimte voor hebben.

Achterover leunen is jouw devies. Counteren tegen Excelsior, de Graafschap en Emmen. Dat is precies niet waar wij als publiek op zitten wachten, dan heb je de tribunes zo peeg. Iedere keer dat we dit doen krijgen we doelpunten tegen. Ook al staan we met 6 achterop. Juist door ze te laten voetballen komt onze verdediging onder druk te staan. Door ploegen die hier alleen maar met verdedigen bezig zouden moeten zijn.


Ik denk dat het veel meer een mentale kwestie is. Tuurlijk, als je de hele week traint op afjagen en JOR besluit voor de wedstrijd ineens afwachtend te gaan spelen wordt het er niet beter van. Er was gewoon geen geloof meer. Niet bij JOR, en niet bij de spelers
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor BK2007 » 13-04-2019 09:08

Als Jansen en Jansen het nou gewoon goed doen de laatste wedstrijden kunnen die het volgend jaar natuurlijk ook samen doen.
Hoeft Hamstra niet eens verder te kijken naar een opvolger van JOR.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Forza » 13-04-2019 09:18

Van mij mag Verbeek het nog een keertje bewijzen. Laatste trainer die het hier lekker aan de loop had..


Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Daarvoor is hij iets te vaak op bezoek geweest in Langweer en daar open over geweest. Hij steunt de koers van Cees niet. Volledig terecht in mijn ogen, maar dat maakt dat hij geen functie binnen de club zal krijgen.
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 13-04-2019 13:26

sinjoor schreef:
Publiek jarenlang attractief en aanvallend voetbal gewend?

Kan aan mij liggen, maar heb de laatste jaren weinig attractief, aanvallend voetbal gezien. En toch is elke trainer die hier de revue passeerde aangesteld met die opdracht. En elke keer ging het weer mis. Mijn inziens omdat dat kwaliteiten vereist die onze spelers niet hebben.
We hebben dit jaar een trainer gehad die het publiek zou gaan vermaken met dominant voetbal, maar bij zijn ontslag 10e stond en met geluk slechts 3 thuiswedstrijden wist te winnen.

Ja, het publiek is jarenlang attractief en aanvallend voetbal gewend. Dat is ook de reden waarom het publiek redelijk snel begint te morren wanneer het niet loopt en er afwachtend wordt gespeeld. Ons publiek roert zich dan ook veel sneller dan andere vergelijkbare clubs. Het publiek kent de succesjaren en heeft de laatste jaren te weinig spektakel en aanvallend voetbal gezien. Ze zijn de slappe hap, het veelvuldig tikken achterin en dat elke tegenkans een goal is geheel zat. Ze missen dominantie en strijd in eigen huis.
En ja, dat is ook de reden waarom het publiek wegblijft en de aantallen dalen. Het voetbal is oersaai en er zit thuis totaal geen strijd, passie en voetbal in. De mensen verlangen naar een elftal dat thuis het spel probeert te maken tegen vergelijkbare en mindere tegenstanders o.b.v. strijd en dominantie.
Het punt dat we 10e staan en slechts 3 wedstrijden hebben weten te winnen thuis komt niet door ons attractieve, dominante en aanvallende voetbal. De meeste thuiswedstrijden leunden we achterover en was het defensief een gatenkaas. Clubs als Fortuna, De Graafschap, Excelsior, Emmen en VVV legden ons hun wil op. En elke voetbalkenner ziet dat dat niet komt doordat we te weinig kwaliteit hebben.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 13-04-2019 13:43

sinjoor schreef:Dat eindeloze gebrei en balletje breed is het resultaat van dominant willen zijn, maar niet goed genoeg zijn.

Het niet goed genoeg zijn is de negatieve uitkomst van de eindstand na een wedstrijd: Een veel te gemakkelijk antwoord.
De balletjes breed gingen niet om technisch en kwalitatief niet goed genoeg zijn, maar ging erom dat het tactisch en organisatorisch niet goed stond. Er moeten altijd maar 2 cv's achter de bal staan, en er maar mag 1 middenvelder de bal komen halen. Dat klopt niet. Nooit schuiven onze cv's door en nooit wordt er via een driehoek een tegenstander uitgespeeld om zo o.b.v. balbezit naar voren te schuiven. Nooit zie ik een Rienstra zich aanbieden, wegdraaien en openen. Ook Vlap speelt te aanvallend voor de huidige tactiek. En dan staat alles vast, zijn er geen afspeelmogelijkheden en wordt uiteindelijk een back die in de hoek staat aangespeeld, terwijl er 2 tegenstanders bij hem staan.
We hoeven ook niet continu de bal in de ploeg te houden om dominant voetbal te spelen. Nee, het publiek wil een team zien die dominanter en gevaarlijker is dan de tegenstander. Dat kan door hoog drukte zetten of voortdurend te loeren op de omschakeling tegen een grotere club. Enfin, dat maakt niet uit. Het publiek wil spektakel zien en een ploeg/team dat d.m.v. strijd bepalend is. Nu is het tempo veel te laag en is er geen organisatie. Technisch hebben we hele behoorlijke spelers. Helaas klopte er tactisch en organisatorisch weinig van; dat reken ik JOR aan. Hij liet het teveel maar gaan.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

VorigeVolgende

Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 8 gasten