[Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 13-07-2009 09:13

Een stukje dat ik eerder al eens maakte, over een bezoek aan de stadsderby van Barcelona. Inmiddels ruim twee jaar geleden.

De Tovenaar en de Ontgoocheling

Ondergedompeld in het bad der commercie. Tegen aanzienlijke betaling hobbelen we door het oude Camp Nou, zien Ronaldinho geregisseerd een paar ballen richting de deklat schieten en kunnen, te gênant voor woorden, op de foto met een Eto’o van bordkarton. Langs het gemillimeterde gras dringen hordes uit Azië ingevlogen flitspalen zich samen.

De imposante tribunes van Camp Nou -met prettig verouderde stoeltjes- krijgen nauwelijks aandacht. Alle ogen zijn gericht op een kleine, tengere jongen in vrijetijdskleding. Op het veld staat Lionel Messi. Hij kijkt, lacht, zwaait en is weer weg. Het moment is vereeuwigd in menig Aziatisch fotoalbum. Mijn oog valt op twee glazenwassers. De voorbereiding op de allesbepalende stadsderby omvat een dag voor de wedstrijd twee emmers water en twee borstels.

Afbeelding
Drukte rond Camp Nou als de spelersbus arriveert.

FC Barcelona - RCD Espanyol
Camp Nou, 9 juni 2007

Het oude Camp Nou zucht onder een zinderende zomerse warmte. Het reusachtige blok beton, dat al getuige was van een schat aan voetbalhistorie, gaat een nieuw hoofdstuk toevoegen. FC Barcelona tegen Espanyol. Vandaag méér dan een beladen stadsderby. Voor de dichte poorten van het stadion hangt een bedrukte, zenuwachtige sfeer. De naderende climax zorgt voor meer dan gezonde spanning bij de supporters. Vele uitzonderingen daargelaten uiteraard, het ziet ook zwart van de toeristen.

Ook ik ben een dagje gloryhunter. Beide koplopers, Madrid en Barcelona, hebben op deze één na laatste speelronde 72 punten, waarbij de Koninklijke verreweg het gunstigste doelsaldo bezit. Op de laatste speeldag wacht beide grootmachten een niemendalletje. Dit is dé dag.

De eerste ring van Camp Nou heeft de merkwaardige eigenschap een dak boven het hoofd te hebben: de tweede ring. Vanwege dit gegeven is het uitzicht op het veld prachtig, maar loopt de tribune nog buiten het gezichtsveld door. Oneindig, voor je gevoel. Opvallend gegeven: een stadion zonder geluidsoverlast. Voor de wedstrijd en in de rust praat iedereen met elkaar. De marteling van de hitparadedisco die de Nederlandse stadionbezoeker wekelijks ondergaat, kent men in Spanje niet.

Afbeelding
Tribunes als muren.

Negen uur 's avonds. Het licht gaat aan, de zon onder. De avond van de kerende kansen is begonnen. Niet veel later is het al 0-1; de ruisende zee is bijna te horen. Maar, plotseling, gejuich, veel gejuich. Mensen met radio’s en oortjes horen dat verderop, in Zaragoza, de aartsrivaal op achterstand staat. De Catalaanse kampioenskoorts stijgt en komt tot ontploffing als De Tovenaar de zaken recht zet, vlak voor de rust. Met de hand. Messi scoorde met de hand. Iedereen zag het, deze kopie van Maradona, behalve de scheidsrechter.

Het kippenvel staat me op de armen als Messi direct na de rust nogmaals doel treft en zijn naam door het stadion galmt. Het is alsof meer dan 90.000 gelovigen een god aanroepen, inclusief de bijbehorende gebaren van aanbidding. Feitelijk gebeurde dit ook, besef ik me nu. Het kampioensfeest start even later. Het stadion juicht alsof er nogmaals is gescoord. 2-1 voor Zaragoza. Te zien is hoeveel het voor een Catalaan betekent om Real Madrid af te troeven. Heel veel. Uit blijdschap scheldt men, de diepe haat richting de hoofdstad gutst eruit. Camp Nou is doorgaans stil, nu staat, zingt en springt iedereen.

Maar dan. Een siddering, alsof men een enorme bak ijswater over de zwoele tribunes uitstort. Verdwazing, dat is het goede woord. Het is de negentigste minuut. Wat voor minuut. Tamudo scoort, 2-2. Een ijzingwekkende stilte vult Camp Nou. Vrijwel exact op hetzelfde moment raakt een allesbepalende radioboodschap Barcelona recht in het hart. ‘Madrid, 2-2.’ Na tien tellen blaast de scheidsrechter voor knock-out.

Wat rest is aansluiten in de rouwstoet, de stille Catalaanse nacht in.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 07-08-2009 08:33

Op 25 juli stap ik in Hull van de ferry. De reis naar Schotland gaat verder per auto. De eerste tussenstop is Dumfries, in zuidelijk Schotland. Palmerston Park. Daar voetbalt niet Dumfries FC of Dumfries Rovers. Nee, daar resideert de koningin van het zuiden. Queen of the South. Kortweg Queens.

De reis naar Dumfries voert langs diverse voetbalepicentra. Je zou twaalf dagen kunnen vullen met het bezoeken van stadions op alleen dit traject. We zoeven ze allemaal voorbij. De weg glooit, over oneindig Engels heuvelland. Hoe dichter bij Schotland, hoe leger en ruiger de omgeving. Levende schilderijen, dat zijn het.

Engeland houdt op in Carlisle. ‘Welcome to Scotland,’ zegt het bord langs de weg. Wij slaan af naar links, manoeuvreren ons onwennig over wat verkeerdom draaiende rotondes en parkeren de auto voor Palmerston Park.

Afbeelding

Queen of the South – Livingston
Palmerston Park, 25 juli 2009

Vroeger was niet alles beter. De troosteloze aanblik van vervallen Britse industrie, die zo nu en dan langs flitst, onderstreept deze stelling. Vroeger waren de voetbalstadions beter. Mooier, romantischer, echter. Op foto’s uit vervlogen tijden leven ze voort. De smalle turnstiles, de machtige terraces, de houten tribunes, de krakende lichtmasten; ingeklemd tussen huisjes waarvan de houdbaarheidsdatum al enige tijd is verstreken.

Palmerston Park kan welhaast als museumstuk dienen. Een relikwie. Een dinosaurus die zich noodgedwongen enigszins aan de veranderde leefomgeving heeft aangepast, maar het vertikt om uit te sterven. Eén nieuwerwetse tribune valt uit de toon bij de machtige terraces en de houten hoofdtribune.

Afbeelding
Palmerston Park.

Afbeelding
Lichtmasten in de achtertuin.

Afbeelding
De hoofdtribune van Palmerston Park.

Afbeelding
Het mooiste stukje buitenkant, wat mij betreft.

De korrelige foto’s van vroeger tijden komen tot leven op Palmerston Park. Vandaag wordt hier zomaar een wedstrijdje gespeeld. Weggedrongen in de kantlijn van de rijke voetbalhistorie. Eerste ronde Challenge Cup. Een thuiswedstrijd tegen Livingston. ‘Don’ thin’ so mate,’ antwoordt de gezette bobby voor de stadionpoort, op de vraag of het druk gaat worden.

In de benauwde supporterspub onder de tribune wordt gelachen en, vooral, gedronken. De sfeer is familiair. Ik voel me te gast op een feest van louter onbekenden. Alles in dit stadion is oud, zo ook de steward bij de ingang. Hij knikt vriendelijk als wij passeren en pakt vervolgens zijn uitschuifbare mobiele telefoon uit zijn broekzak. Er is een sms’je binnengekomen.

Afbeelding
Oude, overwoekerde staanplaasten. Vandaag de dag niet meer in gebruik.

Afbeelding
De prachtige statribune van Queen of the South.

Afbeelding
Een juweeltje.

We zitten niet ver van de zee. Voor de vele meeuwen dient het stadion als openbaar toilet. Al jarenlang, zo te zien. Het dak boven de grootste resterende statribune van Schotland bevat een prachtige authentieke klok. En stront. De oudste vogelpoep dateert van rond de oorlog, schat ik.

Onder de tribune is de catering. In een rommelig keukentje staat een dikke kok achter een tafel, met zijn hoofd in een te klein petje geperst. De vette geur van opgewarmde pies en hamburgers walmt ons tribunevak in. Er komt toch nog heel wat volk af op Queens tegen Livingston. Ik zit er tussen en eet een hamburger.

Afbeelding
De vliegende toeschouwers van Queen of the South.

Afbeelding
Houten stoeltjes op de hoofdtribune. Let op de witte tinten.

Afbeelding
De harde kern meldt zich.

Afbeelding
De tifosi op leeftijd kijken uit op de moderne tribune van Palmerston.

Alles lijkt volgens het vaste sjabloon te verlopen, totdat er vlak voor de wedstrijd grote ophef ontstaat. Onderaan de trap zit een haast onzichtbare trede. Een oude baas schuifelt voor me langs, richting zijn stoel. Plotseling valt hij voorover, draait zich razendsnel om en ligt gestrekt op zijn rug. Vlak voor me. Het is net alsof ik hem heb laten struikelen. Gelukkig krabbelt de man weer overeind, want de minuut stilte is vandaag al ingeruimd voor een andere clubcoryfee. Op de tribune wordt de val nog minutenlang nabesproken.

Afbeelding
Een minuut stilte vooraf. Voor wie is mij niet duidelijk. De persoon met de gouden tip wordt rijkelijk beloond.

Afbeelding
Wedstrijdmoment.

Bij Queen of the South maakt een nieuwe spits zijn entree. Nummer negen begint aan de achtste club uit zijn loopbaan. Hij oogt minstens tien kilo te zwaar. ‘Een aanwinst met een groot fysiek vermogen,’ maakt het clubblad ervan. Volgens mij had daar beter kunnen staan: ‘Een traag, log gevaarte dat niet kan rennen, springen en schieten.’ Als hij de bal heeft lijken de rondcirkelende meeuwen extra harde lachgeluiden te produceren.

Afbeelding
De verzorgster van Livingston snelt het veld in...

Afbeelding
Met haar trage, goedbedoelde maar cabareteske optreden krijgt de dame de hoon van het thuispubliek over zich heen.

Beide ploegen spelen aandoenlijk slecht, dat maakt het soms best vermakelijk. De bal vliegt alle kanten op en er gaan meer ballen het stadion uit, dan er op doel worden geschoten. Een vroege toevalstreffer beslist de zaak. In de tweede helft schiet een Schotse verdediger een meeuw van het dak. Hilariteit alom; het enige hoogtepunt na de rust. De thuissupporters zijn niet tevreden, maar klappen niettemin enthousiast. Het overleven van de eerste ronde Challenge Cup mag best met een pintje worden gevierd.

Wij geven gas en laten Dumfries achter ons. De eerste Schotse indrukken zijn opgedaan. Ondergescheten houten stoeltjes. Het kan slechter.

Afbeelding
Een blik op de oude hoofdtribune.

Afbeelding
Nog één keer: de terrace van Palmerston Park.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Squerrel » 07-08-2009 08:55

Toen ik je naam zag staan als laatste poster in dit topic wist ik niet hoe snel ik het topic aan moest klikken. Wederom prachtig verhaal Hielke, hulde.
Bedankt Torcida:-)
Squerrel
Superster
 
Berichten: 4510
Geregistreerd op: 08-07-2003 08:30
Woonplaats: Onder de tjonger

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor mitrita » 07-08-2009 09:47

Prachtig verhaal en mooie beelden, ik neem aan dat er nog vèèèèèl meer volgt.
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Surhuisterveen » 07-08-2009 10:21

@ Hielke; heb je zoveel vrije tijd? Man, wat voor werk doe je? :P
Je maakt altijd goede verslagen, top.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 10-08-2009 20:21

Celtic – Sunderland
Celtic Park, 1 augustus 2009

Op het station van Helensburgh is een kiosk, het ruikt er naar Schots ochtendvoedsel. Voor anderhalve pond koop ik The Times. Op de voorkant staat het markante hoofd van Sir Bobby Robson. ‘Footballer, manager, hero,’ kopt de krant. Hij is dood. De belangrijkste wedstrijd van zijn leven heeft hij verloren. De vlag in de voetbalwereld hangt halfstok. Groot-Brittannië rouwt. Terwijl de trein richting Glasgow boemelt lees ik de zeventien (!) pagina’s die de krant voor Sir Bobby heeft ingeruimd.

Afbeelding
Gezellige drukte bij Celtic Park, als de bus arriveert.

Afbeelding
'Prrrrrrrrrrogrrrraaaaams!'

Afbeelding
De Meccano-achtige buitenkant van Celtic Park.

Afbeelding
Gesnapt! Deze twee Newcastle-boefjes horen hier vandaag niet te zijn...

Plotseling word ik overvallen door een oprechte angst. Ik vrees dat het tot de nok toe gevulde Sunderland-vak het eerbetoon aan het Newcastle-icoon zal verstoren, de rivaliteit tussen de beide clubs is namelijk gigantisch. De minuut applaus begint en de eerste fluitgeluiden stijgen op, links van mij. Het zal toch niet...? Nee, het zal niet. De dissonanten worden razendsnel tot de orde geroepen en ook het uitvak klapt. Nog tijdens de applausminuut zet Sunderland massaal een lied in. ‘There’s only one Bobby Robson!’. Groots. Indrukwekkend. Dit zijn momenten die je bijblijven.

Van binnen is Celtic Park een voetbaltempel. Het stadion is groot, maar zeer compact. De bijnaam, 'Paradise', is niet geheel misplaatst. Een paradijs gelegen in een afzichtelijke buurt, dat wel. Tweederde van de stoeltjes is bezet voor de oefenwedstrijd tegen Sunderland, die begint met een plichtmatig You’ll never walk alone. Hier en daar gaat een sjaaltje de lucht in, het einde van het lied wordt niet eens gehaald.

Afbeelding
De vlaggen wapperen fier.

Afbeelding
'Paradise'.

Afbeelding
De warming-up van Celtic.

Nog matter dan het thuispubliek is het spel van Celtic. Er zit geen enkele lijn in en flater na flater wordt begaan. Door mijn fanatiek meelevende buurman aanvankelijk steeds afgedaan als ‘unlucky’. Na de rust echter als ‘fucking crazy’.

Sunderland dicteert op het veld en op de tribunes. De anti-Newcastle liederen vullen Celtic Park. Zo nu en dan afgewisseld met een verbale plaagstoot richting het thuispubliek. Begroet met een Britse ‘booooohhh’ en de nodige obscene gebaren. Uit het niets volgt een mooi moment. Een mislukte poging van Celtic fladdert de tribune in. Vlak voor me zit een gezette jongen met kortgeschoren kapsel. Met een vloeiende beweging springt hij op van zijn stoeltje en zet zijn hoofd, vloeiend als Bep Bakhuys, tegen de bal, die terug het veld op vliegt. Er volgt een terecht applaus, voor de beste actie van de eerste helft.

Afbeelding
Het thuispubliek is niet tevreden...

Afbeelding
Het bomvolle uitvak wel, dat juicht na de 0-1.

Afbeelding
Celtic-supporters houden zich zo nu en dan bezig met het Sunderland-vak.

In de rust maakt Georgios Samaras zich op voor een invalbeurt. Een weerzien met een oude bekende. Nu dus in dienst van The Celtic Football Club. Een Griek in de stromende regen. Kort nadat hij invalt breekt een warm zonnetje door. ‘Welcome in fucking Glesgoe,’ klinkt het naast me. Mijn buurman blijft zich verbazen over het wisselvallige weer. Hij weet niet dat ik uit Nederland kom.

Afbeelding
Nederlands weer in Schotland.

Afbeelding
Vreugde bij rood-wit.

Afbeelding
Actiemoment.

Na de 0-2 ontploft het uitvak. Een indrukwekkend ‘We are Sunderland’ galmt door het stadion. De dubbele bodem van ‘We are Premier League’ hoef ik niet uit te leggen. In de tachtigste minuut houden veel supporters van Celtic het voor gezien. In de pub is ongetwijfeld meer te beleven. Het staat weliswaar 1-2, maar de wedstrijd is al lang en breed doodgebloed. Een prachtactie van Samaras zorgt nog bijna voor de gelijkmaker. Dan is het over.

Of toch niet.

Het uitvak zingt een laatste groet. Een Tribute. Eerst zachtjes, vervolgens uit volle borst. Het gezang vult Celtic Park. ‘There’s only one Bobby Robson!’. Het thuispubliek klapt. ‘One Bobby Robson! There’s only one Bobby Robson!’.

De man wiens vijanden zelfs z’n vrienden zijn, is niet meer.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 12-08-2009 13:49

Dank voor de positieve reacties op mijn eerdere verhaal, hierbij de laatste.

Heart of Midlothian – Bolton Wanderers
Tynecastle, 4 augustus 2009

Op de één na laatste dag van mijn vakantie in Schotland staat Edinburgh op het programma. Blikvanger in de Schotse hoofdstad is Edinburgh Castle, gelegen op een rots. De anderhalve kilometer van het kasteel tot het parlementsgebouw, The Royal Mile, is de Schotse Ramblas te noemen. De stad bruist er en is een lust voor het oog. Vele duizenden toeristen hopen zich op. Links, rechts, voor en achter; overal zijn de bouwwerken even mooi en historisch.

Afbeelding
Edinburgh Castle.

Afbeelding
Voor de deur van Edinburgh Castle trapt men blijkbaar ook wel eens een balletje...

Rijdend door Gorgie Street is attentie vereist. Links ligt stadion Tynecastle, diep verscholen tussen de huizen en gebouwen. Rond het middaguur staan alle hekken open. Terwijl we de tribune beklimmen spreekt een man met hesje ons aan, vanaf het veld. ‘Have you seen Martin?’ Nee, helaas. Ik vergaap me ondertussen aan de oude mainstand van Tynecastle. Een prachtige tribune, ingeklemd tussen drie nieuwe ‘stands’, die echter niet uit de toon vallen. Tynecastle is een mooi, beklemmend voetbalstadion.

Afbeelding
Tynecastle, de fraaie oude mainstand, van buiten...

Afbeelding
...en van binnen.

Afbeelding
De overige tribunes zijn vrij modern.

Het logo van Hearts, opgericht in 1874, is afgeleid van een plaveisel in de straten van Edinburgh. De verzameling keien ligt exact in het hart van Lothian en is genoemd naar een beroemde roman van Sir Walter Scott. Vroeger bevonden zich hier de stadsgevangenis en de executieplaats. Om deze reden is het gebruikelijk om in het voorbijgaan op deze ‘verachtelijke plaats’ te spugen. Ik beeld me in dat vooral supporters van aartsrivaal Hibernian hun speeksel loslaten op het hart van Midlothian. Dit beeld wordt echter bijgesteld tijdens de rust van Hearts – Bolton. Opvallend veel mensen spugen in de wc. Blijkbaar ook een nare plek. Of gewoon vies bier.

Afbeelding
Het hart van Lothian, verwerkt in de straatstenen van The Royal Mile.

Heart of Midlothian - Bolton Wanderers. Voetbalpoëzie. Een wedstrijd die niet vaak gespeeld is, maar desalniettemin een flinke historie kent. Het was de openingswedstrijd van stadion Tynecastle, in april 1886. Hearts nam het op tegen ‘the well-known professional club’, zoals de krant destijds schreef. Ik neem 123 jaar later voor tien pond plaats op de derde rij van Tynecastle, pal aan de middenlijn. Op een seizoenkaartenplek dus. Achter me zit een oud stel, dat een bekend gezicht mist. Op mijn stoel zit normaal ‘that old man’, zo blijkt uit de fluisterconversatie.

Afbeelding
De warming-up.

Afbeelding
Onder begeleiding van het vrolijke Hearts-clublied betreden de elftallen het veld.

Tynecastle is voor tweederde volgelopen als de wedstrijd begint. Tijdens de eerste helft gebeurt er niets. Niets om voor naar Edinburgh te rijden, in elk geval. Het stadion vergoedt veel. Niet alles. Op de tribune eten mensen vette, uiteen brokkelende pies. Het goed gevulde uitvak zingt ‘We’re by far the greatest team, the world has ever seen.’ Dit zorgt voor hoongelach. ‘It’s just fucking Bolton.’ Het thuispubliek zingt de Schotse variant van ‘Who are you?’, namelijk ‘Wh’ are ye?’.

Afbeelding
De supporters van Bolton. Zij steunen niet het beste team dat de wereld ooit zag.

Afbeelding
Zó saai was de eerste helft nou ook weer niet...

De avond stevent af op een bloedeloze 0-0, tot het plotseling 1-1 staat. Twee prachtige doelpunten maken de wedstrijd én het publiek wakker. Ineens staat heel Tynecastle achter de thuisploeg. Klappend, schreeuwend, gebarend en zingend. Echt iedereen. Een heerlijke felle voetbalsfeer.

De wissels vermoorden de wedstrijd. Onder staande ovatie betreedt een jeugdige debutant, ‘Hearts-supporter for all his life’, het veld. Toch kijken we naar twee vreemdelingenlegioenen. Als Dawid Kucharski zijn opwachting maakt, wordt het mijn achterbuurman teveel, de internationalisering van het profvoetbal. ‘Ku Char Ski. Kucharski,’ stamelt hij. ‘Are we scouting for mad names?’

Afbeelding
Deze grensrechter moet vrezen voor een avondje onbetaald verlof op z'n loonstrook.

Afbeelding
Corners nemen kunnen ze niet, die van Bolton.

De zon gaat onder in Edinburgh, het is bijna half tien. De scheidsrechter blaast af voor 1-1. Mijn Schotse avontuur is ten einde en eindigt zoals het begon: met een slechte wedstrijd in een mooi stadion.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 06-09-2009 13:07

BV Veendam - Helmond Sport
De Langeleegte, 4 september 2009

Ik vind het van een fascinerend soort zelfkennis getuigen om je stadion De Braak of De Langeleegte te noemen. Er worden al genoeg zaken in het voetbal mooier gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. Je bereikt De Langeleegte via de aangelegen Korteleegte. Ergens tussen Groningen en de door god en alle mensen verlaten vlakte rond de Duitse grens. Daar ligt Veendam. De Langeleegte.

Het regent. Een koude wind snijdt over de tribunes, soms komen er druppels mee. Het knusse, authentieke stadion herbergt achter het doel een uitvak zoals een uitvak hoort te zijn. Bevolkt door tien supporters van Helmond Sport. De camerapaal die voor ons staat is gericht op de hoek van het stadion. Daar is geen tribune, laat staan publiek.

Het is een doelpuntrijke speelronde in de Eerste Divisie. Behalve aan De Langeleegte. In de rust zoeken we (Jeroen, Voorstopper en ik, liefhebbers van Oost-Gronings voetbal) verkleumd de catering op. Het is opgehouden met zachtjes regenen en een fatsoenlijke doelpoging hebben we nog niet gezien. Er is verontwaardiging af te lezen van sommige gezichten. De koffie is op. Drieduizendeenenvijftig toeschouwers, daar had men geen rekening mee gehouden.

Na de koffieloze pauze volgt een al even inhoudsloze tweede helft. De grensrechter maakt een fout en krijgt allerlei verwensingen naar zijn hoofd. Onder meer een verbeten 'Pipo!'. Veendams voor hoerenjong. Het scorebord zegt negentig. Precies op het moment dat iedereen verwacht dat het niet meer gaat gebeuren, gebeurt het toch nog.

De scheidsrechter fluit af. 'Hè, hè,' hoor ik om mij heen. Zeg dat wel. In de gutsende regen verlaten we Veendam. De lichtmasten verworden tot stipjes en verdwijnen uit het zicht.

De Langeleegte, zonder koffie en zonder doelpunten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Gekko » 06-09-2009 17:35

Overigens betekent leegte laag gelegen gebied (laagte dus eigenlijk). Langeleegte is langgerekt laaggelegen gebied. Hollanders denken altijd bij leeg aan 'er zit niks in' maar het is dus net even anders.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Royce_SCH » 06-09-2009 20:14

Mooi verslag weer Hielke. Ik kom ook geregeld bij de BV kijken als ik op vrijdagavond niks te doen heb. Je kunt daar mooi rustig voetbal kijken. En niet onbelangrijk het bier is relatief gezien goedkoop. :D
NIET JIJ, MAAR WIJ ZIJN HEERENVEEN!!
Avatar gebruiker
Royce_SCH
Superster
 
Berichten: 2128
Geregistreerd op: 25-02-2007 15:18

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Jeroen » 07-09-2009 08:21

Dat de koffie op was vond ik nog het ergst. Begin september en koude voeten in het stadion.. pff. :x
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor r--dj » 29-10-2009 14:45

Beetje laat maar toch, Zomer 2008
Op vakantie in Denemarken en da ga je toch ook even langs bij de stadions die binnen bereik liggen.
3de dag van de vakantie, na 2 uur rijden, eindelijk in Odense aangekomen. Vanuit daar was het nog een heel gedoe maar uiteindelijk, na een klein uurtje, het stadion gevonden:
Afbeelding

Na een paar dagen aan het strand te hebben gelegen werd het weer tijd voor wat voetbalavonturen.
Na het teletekst, in het onduidelijke deens, te hebben ontcijferd kwamen we erachter dat niet ver van onze verblijfplaats een eredivisieduel werd gespeeld. Het ging dan ook tusen Vejle BK, wie kent het niet, en AB Aalborg, nog deelnemer in de CL afgelopen jaar.
Supporters verzamelden zich 2 uur voor de wedstrijd van het stadion en sommige hadden al het nodige bier gehad. Na binnenkomst van het stadion bleek dat er een staanvak was voor de plaatselijke ultras, ze hadden nog een leuke actie trouwens. Top wedstrijd, top sfeer maar helaas 2-3 verloren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op 1 van de laatste dagen nog even naar Aarhus gereden om daar het complex van de gelijknamige club, AGF Aarhus, te bekijken:
Afbeelding
Afbeelding

Opbrengst van deze vakantie: 3 Sjaaltjes en een Vlag.
Trommel
Avatar gebruiker
r--dj
Selectiespeler
 
Berichten: 179
Geregistreerd op: 09-10-2008 13:51

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor bdb » 29-10-2009 14:48

Zo! Aan die laatste foto gezien aardig verbrand zie ik! :wink:
bdb
Basisspeler
 
Berichten: 727
Geregistreerd op: 22-12-2007 13:30

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 07-11-2009 10:17

Go Ahead Eagles - HFC Haarlem
De Adelaarshorst, 6 november 2009

Ik ben niet zo van de spontane acties. Meestal bekijk ik vooraf zorgvuldig alle speelschema's, om er dan ruim van tevoren een wedstrijd uit te pikken. Zo niet gisteren. Om de Europacupkater -een nederlaag door een Duits doelpunt in blessuretijd- weg te spoelen, besluit ik dat een avondje Eerste Divisie goed zou doen. Go Ahead Eagles - HFC Haarlem is het doel. Het logo van de Deventer trots is niet bekend bij Ticketboxmedewerksters. Ik moet het aanwijzen.

De Vetkampstraat, anderhalf uur voor de aftrap. Het is donker. Een komen en gaan van mensen. Veelal bewegen ze zich voort per scooter of fiets. Behendig tussen het smalle hekje door, het stadionterrein op. De teleurstelling is groot, het papiertje op het kassaraam onverbiddelijk. 'Go Ahead Eagles - HFC Haarlem UITVERKOCHT'. 'En het is niet eens op tv', sombert een Vetkampstraatbewoner. Hij draait uit ellende maar een sjekkie en sjokt weg. De derde plaats zorgt duidelijk voor Eagleskoorts in Deventer.

Het is net Jiskefet, mijn tribunevak aan de fanatieke zijde. Het is lang niet vol, want iedereen is naar het midden getrokken. Daar waar de harde kern huist. Sommige mensen om mij heen zitten, anderen staan. Er wordt onophoudelijk gerookt. Soms gaat er een joint rond. Gezellig, het lijkt wel een Indianenstam. Het noodlijdende Haarlem staat al snel op voorsprong. Dat willen de dertig meegereisde supporters weten. Het antwoord volgt snel. 'En wie heeft er nog een kwartje voor Haarlem?' In het uitvak loopt een man naar voren en houdt zijn pet omkeerd in de lucht, richting het Deventer zangkoor. Dat is humor.

Al snel wordt duidelijk dat koploper Cambuur gaat verliezen. Lang gekoesterde dromen worden nieuw leven ingeblazen, aan de Vetkampstraat. De koppositie is bij winst een feit. Maar Go Ahead speelt tergend slecht. Het uitvak blijft maar zingen. 'We're only sing when we're winning'. Ik moet er om lachen. De mensen om mij heen kijken verbaasd op. Ze besluiten tot het opsteken van een nieuwe sigaret. Sommigen lopen weg om bier te halen. In de tweede helft zitten er totaal andere mensen in mijn vak dan voor de rust.

Haarlem voetbalt de gehele wedstrijd beter dan de nummer drie. Het komt in de tweede helft zelfs opnieuw op voorsprong. Een ijzige stilte vult de koude Adelaarshorst. Maar met veel passie en wilskracht komt de overwinning er alsnog, voor de thuisclub: 3-2. Het uitpuilende stadion ontploft, want Cambuur heeft verloren. Een 'Wij staan bovenaan, wij staan bovenaan!' schalt door het stadion. Ik mompel zachtjes mee, ter ondersteuning. De vijanden van je vijanden zijn immers je vrienden.

Voor €12,50 heb ik een avond topvermaak in Deventer. Tijdens het laatste kwartier is de sfeer ongekend. Het arme uitpubliek kijkt lijdzaam toe, uitgezwaaid door de thuissupporters. 'Haarlem zien we nooit meer terug!'. In dit staaltje rauwe leedvermaak schuilt een mogelijke kern van waarheid. De overwinning wordt gevierd alsof de titel, en dus promotie reeds een feit is. 'Wij staan bovenaan!', galmt het nogmaals.

Terwijl ik het stadion verlaat wordt De Vetkampstraat opgeschrikt door een harde knal van illegaal vuurwerk. In een van de deuropeningen staat een oude vrouw. Ze aanschouwt de uitbundige stroom mensen en ziet dat het goed is.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Surhuisterveen » 08-11-2009 14:06

Wederom leuk stukkie. Zou mooi zijn als we daar volgend jaar één van onze 17 uitwedstrijden spelen.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 14-11-2009 11:46

Telstar - Go Ahead Eagles
Sportpark Schoonenberg, 13 november 2009

Sportpark Schoonenberg in Velsen-Zuid is voor mij het op twee na dichtstbijzijnde stadion waar profvoetbal wordt gespeeld. Een verloren, herfstachtige vrijdagavond in november bood een mooie gelegenheid om twintig minuten verderop een Eerste Divisie-wedstrijd mee te pakken. Laagvlieger Telstar tegen hoogvlieger Go Ahead. Voetballend had het allemaal weinig om het lijf. Go Ahead speelde dramatisch, maar pakte met een 1-0 winst de koppositie. De beelden spreken echter voor zich:

Afbeelding
Op een steenworp afstand van de IJmuidense hoogovens ligt het vernieuwde Sportpark Schoonenberg. Het gezellige stadion bestaat uit een nieuwe tribune en een oude tribune. Er heerst een prettige, ontspannen voetbalsfeer.

Afbeelding
Voor alle fans!

Afbeelding
Achter de oude tribune kun je de hond uitlaten.

Afbeelding
Van het Jupiler-bier krijg je een volle blaas...

Afbeelding
Gelukkig biedt dit karakteristieke en oh zo stinkende urinoir uitkomst.

Afbeelding
De oude tribune met achteraan het uitvak. Ik ben een liefhebber van dergelijke roestige, kromgebogen hekken.

Afbeelding
Tegen de achtergrond van de nieuwe tribune betreden de beide elftallen het veld. Het Telstar van de uitermate impopulaire 'AZ'er' Edward Metgod (Een spandoek: 'We Met god, we didn't like him') en het Go Ahead van Ulderink en Bosvelt.

Afbeelding
Mijn enthousiaste achterbuurman kwam als kleine jongen al op Schoonenberg, aan de hand van zijn vader. Een echte oersupporter dus ('Naar vóóóóóren Telstar!'). Het sjaaltje is decennia oud en dateert nog uit de goeie, oude Eredivisietijd.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Gekko » 14-11-2009 19:22

Ik herinner me een herfstige door-de-weekse competitiewedstrijd daar met Heerenveen in de eerste divisie. Belangrijk voor de periodetitel. Telstar - met Eric Regtop - won met 4-2 van Heerenveen. Prachtige authentieke atmosfeer daar.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 14-11-2009 22:33

Gekko schreef:Ik herinner me een herfstige door-de-weekse competitiewedstrijd daar met Heerenveen in de eerste divisie. Belangrijk voor de periodetitel. Telstar - met Eric Regtop - won met 4-2 van Heerenveen. Prachtige authentieke atmosfeer daar.


Die tijden had ik graag actief meegemaakt, maar helaas heb je daar zelf bijzonder weinig invloed op. Hoe dan ook, gelukkig zijn er nog altijd van die stadions waar alles bleef zoals het was.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Douwe » 14-11-2009 22:42

Leuk dat je bij de Witte Leeuwen op bezoek bent geweest. Voor mij het dichtsbijzijnde stadion waar je op vrijdagavond nog spontaan langs kunt gaan. En waar je geen hoge verwachtingen van het voetbal moet hebben.
Vorige week Telstar - Zwolle, na 10 minuten Zwolle met 10 verder en 1-0 voorsprong voor Telstar. Daarna alsnog verliezen met 2-3....
Douwe
Nieuw talent
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 04-12-2002 20:07

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Squerrel » 16-11-2009 09:15

Gekko schreef:Ik herinner me een herfstige door-de-weekse competitiewedstrijd daar met Heerenveen in de eerste divisie. Belangrijk voor de periodetitel. Telstar - met Eric Regtop - won met 4-2 van Heerenveen. Prachtige authentieke atmosfeer daar.


Telstar had toen inderdaad wel een aardig ploegie met Regtop en die andere dude die ook nog bij Cambuur en Emmen heeft gespeeld, kom even niet op zijn naam. Maar aanvallend waren ze toen erg sterk. Het uitvak daar had geen eigen ingang, een minuut of 5 voor tijd wilde een grote groep heerenveen supporters weg, vanwege de stand, en dat ging dan tussen het Telstar publiek door, best bizar maar het had wel wat :lol:
Bedankt Torcida:-)
Squerrel
Superster
 
Berichten: 4510
Geregistreerd op: 08-07-2003 08:30
Woonplaats: Onder de tjonger

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Pietje Paaltjens » 16-11-2009 09:37

Prachtige reportage Hielke. M.n. de foto's van de fan met zijn oude sjaaltje en het urinoir zijn schitterend.
.
Avatar gebruiker
Pietje Paaltjens
Basisspeler
 
Berichten: 555
Geregistreerd op: 25-02-2009 16:20

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Stiffie » 16-11-2009 10:24

Gekko schreef:Ik herinner me een herfstige door-de-weekse competitiewedstrijd daar met Heerenveen in de eerste divisie. Belangrijk voor de periodetitel. Telstar - met Eric Regtop - won met 4-2 van Heerenveen. Prachtige authentieke atmosfeer daar.


Die wedstrijd herinner ik mij ook nog wel, volgens mij was het op een woensdaavond. Met een groepje met het openbaar vervoer vanuit Friesland er naartoe. Er waren toen echt veel supporters mee. Er werden romeinse kaarsen en ander vuurwerk mee naar binnen gesmokkeld en afgestoken weet ik nog wel. Dat kon toen allemaal veel gemakkelijker :P
Born to party, forced to work
Stiffie
Superster
 
Berichten: 2305
Geregistreerd op: 02-12-2002 21:53

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Gekko » 16-11-2009 13:12

Squerrel schreef:Telstar had toen inderdaad wel een aardig ploegie met Regtop en die andere dude die ook nog bij Cambuur en Emmen heeft gespeeld, kom even niet op zijn naam.


Michel van Oostrum bedoel je. Echte eerste divisiespits die ze er makkelijk inlegde.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 19-12-2009 10:48

HFC Haarlem - De laatste stuiptrekkingen

Tijdens mijn laatste bezoek aan de Jan Gijzenkade werden de tribunes van het bouwvallige Haarlem-stadion bevolkt door zo'n 200 Schotten. Het was de avond voorafgaand aan Nederland - Schotland. Ondersteund door de nodige sterke drank en uitgedost in Schotse kledij maakten de buitenlandse gasten er destijds een onvergetelijke sfeer van. En dat tijdens Haarlem - Omniworld.

Haarlem haalt het nieuwe jaar. Dat is het beste nieuws sinds tijden bij een van 's lands oudste profclubs. De dreiging van een accuut faillisement hing lange tijd als een bijl boven het hoofd van de club, maar is nu even afgewend. Supporters schrapen ondertussen via loterijen, lege flessenacties en collectes alle kwartjes bijeen om de club te redden. Een oudere supporter reed zelfs in zijn scootmobiel naar Deventer om geld op te halen. De 'maffia uit Zeist' gaf de club deze week een boete van €10.000. Kon er ook nog wel bij.

Afbeelding
Winterwonderland aan de Jan Gijzenkade.

Het landschap is wit en de temperatuur ligt ver onder het vriespunt. Ik glibber naar de stadionkassa's en mag voor tien euro naar Haarlem - Cambuur kijken. Haarlem-supporters zijn nergens te bekennen. Wel staat op de stoep een groep agenten. 'Laat ze toch stikken hier man, ga lekker naar huis', roept een fietsende voorbijganger tegen de dienders.

Afbeelding
De afgekeurde statribunes achter de goal, van de achterzijde.

Afbeelding
Het veld is –wonder boven wonder- goedgekeurd.

Afbeelding
Het karakteristieke scorebord.

Bij de toegangspoort staan twee mensen voor me. Chinezen. Ze kijken wat wereldvreemd, en rommelen wat met papieren. De een heeft een telefoon, de ander een oortje. Als ze uit het zicht zijn roept de mevrouw die de loten verkoopt naar de stewards: 'Daar heb je belchinezen, hou ze in de gaten!'.

Stel je hebt een Chinees uiterlijk en een hart voor Haarlem. Dan heb je een probleem. Omdat ook belchinezen van koffie houden, sta ik achter ze in de knusse kantine. De opmerkingen zijn niet van de lucht. ‘Daar heb je de belchinees!’; ‘Niet bellen hoor!’; ‘Hé belchinees, wat wordt het vanavond?’ De ene Chinees praat Nederlands. Hij zegt een Chinees restaurant te bezitten in Amsterdam. Vandaar dat hij in deze barre kou bij Haarlem – Cambuur komt kijken. Blijkbaar.

Afbeelding
De betonrotuitslaande North-side.

Afbeelding
De toeschouwers waren bijna op één hand te tellen.

Hekkensluiter Haarlem is een doodzieke patiënt. Weinig mensen zullen er rouwig zijn als de club verdwijnt – getuige de publieke belangstelling. Zo’n vijfhonderd mensen bevolken de tribunes, waaronder dus twee Chinezen. Het veld is wit en de bal oranje. Balorige Haarlem-jeugd gooit sneeuwballen naar het busje Cambuur-supporters. Even later stormen ze kwaad in de hekken, als Cambuur kinderlijk eenvoudig naar 0-4 loopt. Ze schreeuwen: ‘Alles is hier kut, behalve wij.’

Afbeelding
Woede bij de harde kern na de zoveelste wanvertoning van de hekkensluiter.

In de dertigste minuut is de helft van het thuispubliek al naar de kantine. ‘Ze lachen zich in het land toch dood, om ons’, zegt een steward op leeftijd beschaamd. In de rust slaat een gefrustreerde thuissupporter een kantinestoel kapot. ‘Jongens, jongens. Die stoelen kunnen er ook niks aan doen’, klinkt het sussend. Het is gelatenheid troef onder de nog resterende supporters. ‘Trek dan de stekker er maar uit’, hoor ik. Een man aan de bar biedt zijn seizoenkaart per opbod aan. Niemand biedt.

Afbeelding
Kort na rust worden alle spandoeken ingepakt. Symbolisch?
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor SCH1920 » 20-12-2009 22:49

Leuk dat je een bezoek hebt gebracht aan Haarlem. HFC Haarlem mag natuurlijk nooit verdwijnen. 1889 opgericht, grote stad, legendes als Kick Smit, Ruud Gullit, een landstitel, twee KNVB-bekers. De club heeft natuurlijk ook nu snel resultaten nodig. Als het eenmaal gaat leven in zo'n stad van 150.000 inwoners dan gaan al die mensen niet naar het dichtbij gelegen Ajax. Helaas ziet het er somber uit met de komst van de topklasse. Maar een financiële injectie kan natuurlijk snel wonderen doen. Ze horen wel op het niveau top eerste divisie, onderste plaatsen eredivisie.
Avatar gebruiker
SCH1920
Selectiespeler
 
Berichten: 429
Geregistreerd op: 06-12-2009 22:41

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Lipton » 20-12-2009 23:31

Ach man, wat een rotzooi daar, laat Haarlem en Telstar maar snel verdwijnen, daar zit echt geen toekomst in!
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Ebiede » 21-12-2009 14:39

Lipton schreef:Ach man, wat een rotzooi daar, laat Haarlem en Telstar maar snel verdwijnen, daar zit echt geen toekomst in!


Dit vind ik misplaatste arrogantie.. tig jaren geleden werd er ook over onze liefde geroepen dat er geen toekomst in zit.

Juist die 500 mensen die er wel zijn hebben hun ziel en zalligheid over om bij Haarlem te komen. Dat is hun leven en passie.. net als wij die hebben voor Heerenveen. Laat ze daar voor vechten en knokken. Charme heeft het en ik gun ze het beste.

Als er geen toekomst in zit, dan zou het profvoetbal in Nederland stoppen met bestaan. Een grote financier is toch de overheid.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 21-12-2009 16:10

Als je realistisch bent, is het einde voor Haarlem wel degelijk in zicht. Ten eerste is het allerminst zeker of er nog een volgende thuiswedstrijd komt, vanwege het dreigende faillisement. Mocht de club deze crisis (financieel) overleven, dan zal het na dit seizoen waarschijnlijk einde verhaal zijn. Even uitgaande van degradatie; Haarlem staat stijf laatste en zal deze winterstop waarschijnlijk nog enkele spelers van waarde moeten verkopen.

De Topklasse zal gehakt maken van dit soort clubs zonder geld en functie (of dit ook voor Telstar geldt betwijfel ik overigens sterk). Clubs als Rijnsburgse Boys, Quick Boys en Spakenburg betalen hun spelers veel meer, en trekken wél duizenden toeschouwers. De topamateurs liggen mijlenver voor op de onderkant van de Eerste Divisie. Met de promotie-/degradatieregeling zal dit waarschijnlijk rechtgetrokken gaan worden.

Als je mijn verslagje hebt gelezen kom je wellicht tot de zelfde vraag die ik mezelf afgelopen vrijdag in Haarlem stelde: wat heeft dit in godsnaam nog met betaald voetbal te maken? Totaal niets. Treurig voor de overgebleven supporters, maar de realiteit.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Lipton » 21-12-2009 19:07

Ebiede schreef:Dit vind ik misplaatste arrogantie.. tig jaren geleden werd er ook over onze liefde geroepen dat er geen toekomst in zit.


Hoezo misplaatste arrogantie?

Wij mogen trots zijn dat mensen als Riemer wat van onze club gemaakt hebben, bij Haarlem ging het van goed naar alleen maar slechter. Ze hebben nu zoveel kansen gehad maar er is nooit structureel goed beleid gevoerd.
Ze zouden eens het voorbeeld moeten nemen aan een club als Go Ahead Eagles (of aan een club als Heracles), die doen teminsten nog een poging om er wat van te maken!
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Heerenveen rules » 21-12-2009 20:55

Lipton schreef:Ach man, wat een rotzooi daar, laat Haarlem en Telstar maar snel verdwijnen, daar zit echt geen toekomst in!


Wat heb jij er nou mee voor dat zulke clubs verdwijnen? Ik vind zoiets echt iets hebben als ik die foto's zie van die stadions. Doet me terugdenken aan vroeger toen het voetbal nog van de supporters was en je nog een uur voor de wedstrijd kon beslissen of je heenging.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

VorigeVolgende

Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast