13-01-2006: FC Groningen-sc Heerenveen (2-0)

› je eigen voor- en nabeschouwingen

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Berichtdoor fcdinamo » 12-01-2006 16:25

@ Harris: zelfs spelersnamen van eigen spelers worden regelmatig verkeerd gespeld. Of zelfs compleet veranderd, zoals Bosman ipv Bosvelt :urgs:
ER IS MAAR 1 CLUB IN FRIESLAND!!
Avatar gebruiker
fcdinamo
Basisspeler
 
Berichten: 698
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:39
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor rolandos » 12-01-2006 16:36

30plus schreef:Yes, vandaag toestemming gekregen om het confettikanon te gebruiken. Na het wegschieten van het net, kunnen we dan het hele stadion (in ieder geval de ring onder het uitvak) met confetti "beschieten".

Word dit uit naam van vak 427 gedaan?
En ik vind het jammer dat dit op internet word gezet, het is toch ook eigenlijk tifo en dat moet je pas in het stadion laten zien.
Nieuw Noord
Avatar gebruiker
rolandos
Selectiespeler
 
Berichten: 488
Geregistreerd op: 25-01-2005 18:02
Woonplaats: akkrum

Berichtdoor xander » 12-01-2006 16:39

rolandos schreef:
30plus schreef:Yes, vandaag toestemming gekregen om het confettikanon te gebruiken. Na het wegschieten van het net, kunnen we dan het hele stadion (in ieder geval de ring onder het uitvak) met confetti "beschieten".

Word dit uit naam van vak 427 gedaan?
En ik vind het jammer dat dit op internet word gezet, het is toch ook eigenlijk tifo en dat moet je pas in het stadion laten zien.


Aan de ene kant wel jammer maar als er toestemming is gevraagd zijn er denk ik wel mensen van op de hoogte aan groninger zijde of niet soms? Of de toestemming moet bij veiligheids mensen van heerenveen gevraagd zijn? Bij wie is het nu eigelijk gevraagd 30 plus?
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Berichtdoor vlqrt » 12-01-2006 16:41

xander schreef:Aan de ene kant wel jammer maar als er toestemming is gevraagd zijn er denk ik wel mensen van op de hoogte aan groninger zijde of niet soms?


Hehe, nu zijn er in ieder geval een hele hoop Groningers op de hoogte :mrgreen:
Het is maar een spelletje
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Romano for president » 12-01-2006 16:44

Enkelblessure voor Groninger Luirink

12/1/2006 16:01

Gijs Luirink staat voorlopig aan de kant. De verdediger van FC Groningen liep op de training een enkelblessure op.

Trainer Ron Jans hield al geen rekening met Luirink. De verdediger was vanwege een vierde gele kaart toch al geschorst tegen SC Heerenveen. Maar mogelijk kan hij ook niet spelen tegen AZ.

Niet alleen Luirink ontbreekt vrijdag tegen SC Heerenveen. Stefano Seedorf (enkel) en Rasmus Lindgren (hamstring) moeten ook verstek laten gaan.
Tink om de beam!!!!!
Romano for president
Basisspeler
 
Berichten: 551
Geregistreerd op: 22-05-2003 11:01
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor H-J » 12-01-2006 17:24

Oei, Breuer én Derveld afwezig..
Bosvelt, Breuer en Derveld ontbreken in Derby
12 januari 2006
In het Euroborg stadion staat morgenavond de Noordelijke derby tussen FC Groningen en Heerenveen op het programma. Heerenveen stuit ongetwijfeld op grote tegenstand in de nieuwe voetbaltempel van de Groningers. De ploeg van trainer Ron Jans zal het eerste officiële optreden in Euroborg met een zege willen opluisteren. De Groningers hebben bovendien nog wat goed te maken, want de heenwedstrijd leverde een kansloze 4-0 nederlaag op. Heerenveen mist een drietal spelers. Michel Breuer, Paul Bosvelt en Fernando Derveld zijn niet van de partij.

Trainer Gertjan Verbeek heeft 18 man geselecteerd voor de ontmoeting met FC Groningen. De nieuwe aankoop Kevin Moeliker zit tegen Groningen voor het eerst op de bank. Door de absentie van Breuer (hamstring) en Derveld, hij liep bij krachttrainingoefeningen een spierblessure in het bovenbeen op, moet de trainer in het hart van de defensie een andere kompaan zoeken voor Hansson.
Paul Bosvelt is geschorst en dat betekent dat Verbeek ook op het middenveld een wijziging door moet voeren. Een meevaller is de aanwezigheid van Abdelkarim Kissi. De Marokkaanse middenvelder werd niet opgeroepen voor de strijd om de Afrika Cup en is de komende weken gewoon beschikbaar.

Het belooft vrijdagavond een spannende derby te worden, want Groningen en Heerenveen zijn dit seizoen, althans in de stand op de ranglijst, aan elkaar gewaagd. Beide ploegen hebben 29 punten uit achttien duels. Alleen het doelsaldo van Heerenveen (+8) is beter dan dat van de Groningers (+2).

Heerenveen kan doorgaans goed uit de voeten op Groninger bodem. Van de elf eerder gespeelde duels won Heerenveen er drie tegenover Groningen twee. Zes onderlinge confrontaties leverden geen winnaar op. De goede resultaten zijn geen garantie voor hernieuwd succes, want FC Groningen is dit seizoen op eigen terrein een bijzonder taaie opponent.


De 29 punten die Groningen tot dusverre veroverde, werden vooral (22) in thuisduels behaald. De ploeg van Jans won in het Oosterpark zeven maal en verloor slechts één maal. De Groningers verloren thuis verrassend genoeg van Sparta, maar klopten PSV en hielden AZ op een gelijkspel.

FC Groningen scoort thuis moeizaam. Negen duels leverden slechts twaalf treffers op. Een schril contrast met Heerenveen dat in thuisduels 27 maal raak schoot. Het geringe aantal doelpunten heeft ongetwijfeld te maken met de vorm van Erik Nevland. De Noor die vorig seizoen in twintig duels zestien doelpunten maakte, scoorde dit seizoen slechts één maal.

Ook trainer Ron Jans kan net als zijn collega Verbeek niet beschikken over een fitte selectie. Verdediger Gijs Luirink ontbreekt vanwege een schorsing en naast de geschorste Gijs Luirink zijn Jeroen Lambers, Stefano Seedorf, Kiran Bechan en Rasmus Lindgren niet inzetbaar. Kruiswijk en Silva staan op scherp en zijn bij een volgende gele kaart geschorst. Bij Heerenveen moet alleen Yildirim op zijn tellen passen.
Jeroen Lambers zit er na zijn knieblessure weer aan te komen, maar is er vrijdag nog niet bij. Gijs Koopmans neemt als reservedoelman plaats op de bank. Stefano Seedorf kampt met een enkelblessure, terwijl Kiran Bechan nog altijd herstelt van een hamstringkwetsuur. Rasmus Lindgren tenslotte, kampt sinds de wedstrijd tegen BV Veendam met hamstringklachten en zit niet bij de selectie.

Trainer Ron Jans blikt op de site van FC Groningen alvast vooruit op het eerste officiële duel in Euroborg: "Wij denken de opstelling van SC Heerenveen grotendeels te weten. Op één of twee posities na hebben we daarover wel zekerheid. Spelhervattingen zijn de grote kracht van Heerenveen. In de uitwedstrijd wilden wij het hen moeilijk maken door druk vroeg druk op de achterhoede te zetten. Destijds kon Waterman via de zijkanten echter goed de medespelers vinden. En Paul Bosvelt leek wel een magneet. Morgenavond begint het zoals gebruikelijk weer met strijd, maar ook voetballend willen we wat laten zien."
Nieuwe spits: kappen - draaien van Keimpema
H-J
Superster
 
Berichten: 2346
Geregistreerd op: 15-05-2004 17:46
Woonplaats: De Vlecke

Berichtdoor Supersub » 12-01-2006 17:39

Ik denk volgende opstelling:
VDB
H. Drost-Seip-Hansson-J.Drost
Kissi-Hanssen-Pranjic
Yildirim-Bruggink-Samaras

Ik weet niet zeker of H. Drost al weer fit is, ander staat daar bakkati.
in de vakantie is alles een beetje mooier
Supersub
Selectiespeler
 
Berichten: 191
Geregistreerd op: 27-06-2005 14:01
Woonplaats: Burgum

Berichtdoor berry27 » 12-01-2006 18:54

h drost speelt morgen op rechtsback ,heb vandaag gekeken by de training ene kon er uit opmaken dat j drost hanson seip en h drost achterin staan morgen
berry27
Nieuw talent
 
Berichten: 51
Geregistreerd op: 29-11-2005 22:00
Woonplaats: kampen

Berichtdoor nr1 » 12-01-2006 19:22

damn breuer en derveld, die zulle we missen, vooral breuer die het achterin mooi schoon hield. Maar derveld ook, die heb ik namelijk hoger dan seip, maar dat is persoonlijk.
nr1
Nieuw talent
 
Berichten: 74
Geregistreerd op: 30-12-2005 20:14

Berichtdoor Caniggia » 12-01-2006 19:42

Bruggink :shock: in de spits dat word weer net als tegen PSV 100 keer op paal , lat of naast schieten.
Hoop dat Samaras :) in vorm is misschien kan die dan scoren.
Jammer dat Tarvajarvi niet in de spits staat die is tenminste wel op tijd bij de bal en balvast ,dit in tegenstelling tot Bruggink.
Avatar gebruiker
Caniggia
Selectiespeler
 
Berichten: 252
Geregistreerd op: 01-05-2005 16:48
Woonplaats: ZEVENHUIZEN

Berichtdoor 30plus » 12-01-2006 20:32

30plus schreef:
Yes, vandaag toestemming gekregen om het confettikanon te gebruiken. Na het wegschieten van het net, kunnen we dan het hele stadion (in ieder geval de ring onder het uitvak) met confetti "beschieten".

Word dit uit naam van vak 427 gedaan?
En ik vind het jammer dat dit op internet word gezet, het is toch ook eigenlijk tifo en dat moet je pas in het stadion laten zien.


vak 427 is alleen voor de thuiswedstrijden, er is geloof ik geen vak 427 in de Euroborg. Je ziet nou toch ook nog niets? Ik heb er toch geen foto bij geplaatst. :grmbl:
30plus
Basisspeler
 
Berichten: 612
Geregistreerd op: 25-01-2004 04:42
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Beetle » 12-01-2006 20:39

Romano for president schreef:niemand heeft meer kaarten over voor eigen vervoer(2 x)?????????


Ik ken iemand die nog een over heeft.
Geef ff een pbtje.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Berichtdoor rolandos » 12-01-2006 20:40

30plus schreef:vak 427 is alleen voor de thuiswedstrijden, er is geloof ik geen vak 427 in de Euroborg. Je ziet nou toch ook nog niets? Ik heb er toch geen foto bij geplaatst. :grmbl:


Is ook niet verkeerd bedoeld,alleen ik vind dat je dit pas met de opkomst moet zien (dat is mijn mening).
En ik wou graag weten wie dit gesponsord heeft ik weet dat Nieuw Noord dit niet heeft geregeld, dus ik dacht dat dit van vak 427 kwam.
Nieuw Noord
Avatar gebruiker
rolandos
Selectiespeler
 
Berichten: 488
Geregistreerd op: 25-01-2005 18:02
Woonplaats: akkrum

Berichtdoor Heerenveen rules » 12-01-2006 20:41

Bruggink in de spits, ik moet het nog maar zien. Tegen PSV was hij verre van doeltreffend. Ik vind dit echt een noodgreep en hiermee geven ze aan dat ze gewoon een nieuwe spits moeten halen.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Berichtdoor Force » 12-01-2006 21:31

Ik ben het met je eens dat er een nieuwe spits moet komen. Maar ik vind dat je een speler niet op 1 wedstrijd kunt afrekenen. Hij speelde inderdaad een ongelukkige partij tegen PSV, maar dat is dan ook niet de minste ploeg. Je moet een speler z'n tijd gunnen,
want niemand kan in 1 wedstrijd laten zien wat hij kan op deze positie.
Ik heb alle vetrouwen in Bruggink morgen, en ik hoop echt dat hij er wat van gaat maken.
We shall see.
Force
Wereldspeler
 
Berichten: 1317
Geregistreerd op: 31-10-2005 18:54

Berichtdoor Jeroen » 12-01-2006 21:59

We zullen ons morgen helemaal thuis voelen in de Euroborg! Er liggen vlaggetjes klaar, mét pompebled!! :lol:
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor nielstel » 12-01-2006 22:02

en de groningers maar denken dat dat onze tifo acties zijn haha wat een lol :lol:
nielstel
Bankzitter
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 01-04-2005 18:56
Woonplaats: Appelscha

Berichtdoor Force » 12-01-2006 22:12

Ja ik stap op in Frieschepalen.

Wat een feest, allemaal vlaggetjes. Die groningers weten wel van feestvieren zeg!
Force
Wereldspeler
 
Berichten: 1317
Geregistreerd op: 31-10-2005 18:54

Berichtdoor Craig Montgomery » 13-01-2006 08:43

michel schreef:
Was het niet Tony Alberda die ging liggen?


durf ik je niet te zeggen. Wel herinner ik me nog een vermeende handsbal van Tony
een paar jaar daarvoor waardoor SCH nog een gelijkmaker mocht noteren, volgens mij
eerste jaar dat SCH weer in de eredivisie zat.


Dit was één van de wedstrijden waarvoor Dick Jol naar de groenteboer zou zijn geweest! Groningen stond tot de 80e minuut met 2-0 voor, in de laatste minuut scoorde Alberda discutabel koppend (uit de handen van Lodewijks) de 2-2 in. Jol keurde de goal goed, waar 9 van de 10 scheidsrechters de goal had afgekeurd. Ik stond zelf in het Groningen-vak, met m'n handjes 5 cm omhoog. Naast me stond een grunninger van 150 kilo schoon aan de haak met tranen in zijn ogen, onbetaalbaar..........

bdw, vanavond geen Jol maar Haverkort.
De "uit-supporters" in vak 22 horen daar niet thuis!!
Avatar gebruiker
Craig Montgomery
Bankzitter
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 20-12-2005 14:50
Woonplaats: Ik zie het stadion vanuit mijn slaapkamer.

Berichtdoor Roelof » 13-01-2006 08:50

Nééé, geen Haverkort. Meestal als we Haverkort hebben, dan verliezen (althans, dat zegt mijn gevoel).

Nog even werken en dan lekker op de namiddag de stad in voor een pilsje. Net als na de wedstrijd. Waar kunnen we de Grunningers in de stad verwachten, Poenkt (of Harris)?
Roelof
Wereldspeler
 
Berichten: 1436
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:16

Berichtdoor Hoekstra » 13-01-2006 08:56

Ik heb nog 1 kaartje over voor de wedstrijd Groningen-Heerenveen, eigen vervoer (heerenveenvak)
Graag contact opnemen met 06-50477061
Hoekstra
Bankzitter
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 13-01-2006 08:47

Berichtdoor André » 13-01-2006 09:00

GRONINGEN - Trainer Ron Jans van FC Groningen heeft topscorer Yuri Cornelisse gepasseerd voor de officiele openingswedstrijd in de Euroborg.

Daarnaast kan Jans tegen SC Heerenveen niet beschikken over Rasmus Lindgren; de middenvelder heeft last van zijn hamstring. Ook Bechan, Seedorf, Lambers en Luirink zijn geblesseerd. De opstelling: Roorda; Silva, Sankoh, Kruiswijk en Van der Linden; Buijs, Matthijs en Levchenko; Van de Laak speelt achter de spitsen Nevland en Salmon.


Trainer Ron Jans kan morgenavond in het thuisduel met SC Heerenveen niet beschikken over een vijftal spelers. Naast de geschorste Gijs Luirink zijn Jeroen Lambers, Stefano Seedorf, Kiran Bechan en Rasmus Lindgren niet inzetbaar.

Gijs Luirink kreeg in het duel met Roda JC zijn vierde gele kaart van het seizoen en is daardoor automatisch een duel geschorst. Afgelopen week liep hij op de training echter ook nog een kwetsuur aan de enkelbanden op bij een blocktackle. Of hij inzetbaar is in de volgende wedstrijd tegen AZ, is op dit moment ook nog niet zeker.

Jeroen Lambers zit er na zijn knieblessure weer aan te komen, maar is er vrijdagavond nog niet bij. Gijs Koopmans neemt als reservedoelman plaats op de bank. Stefano Seedorf kampt met een enkelblessure, terwijl Kiran Bechan nog altijd herstelt van een hamstringkwetsuur. Rasmus Lindgren tenslotte, kampt sinds de wedstrijd tegen BV Veendam met hamstringklachten en zit niet bij de selectie. Van Jong FC Groningen zijn naast Koopmans ook Rogier Krohne, Valery Sedoc en Marcel Pannekoek bij het eerste elftal gehaald.

SC Heerenveen
Bij de tegenstander ontbreekt in ieder geval de geschorste Paul Bosvelt. Ook de inzetbaarheid van de verdedigers Michel Breuer en Fernando Derveld is twijfelachtig. Trainer Ron Jans blikte na de donderdagtraining vooruit op het eerste officiële duel in Euroborg: "Wij denken de opstelling van SC Heerenveen grotendeels te weten. Op één of twee posities na hebben we daarover wel zekerheid. Spelhervattingen zijn de grote kracht van Heerenveen. In de uitwedstrijd wilden wij het hen moeilijk maken door druk vroeg druk op de achterhoede te zetten. Destijds kon Waterman via de zijkanten echter goed de medespelers vinden. En Paul Bosvelt leek wel een magneet. Morgenavond begint het zoals gebruikelijk weer met strijd, maar ook voetballend willen we wat laten zien."


Als Groningen ook nu weer volop druk gaat zetten op de verdediging kon het wel eens heel lastig worden. We kennen allemaal de trap kwaliteit van VDB en de andere verdedigers.
Opvallend is toch wel dat Jans Cornelisse heeft gepasseerd. Nu zie ik niet geregeld wedstrijden van Groningen dus wellicht dat Jeroen/Nielshh dit even kan toelichten :P

Voorspelling: vrijdagavondwedstrijd: 0-0 of 1-1. Een draak van een wedstrijd :P
André
Wereldspeler
 
Berichten: 1349
Geregistreerd op: 21-02-2003 17:19

Berichtdoor KingBee » 13-01-2006 09:25

KingBee schreef:Ik heb nog een kaartje over voor vrijdag as!!

Het is een buskaart waarmee je in Heerenveen moet opstappen, het is voor kostprijs over te nemen en belangstellenden kunnen mailen of een PB-tje sturen!


kaartje is nog steeds te koop, ik ben vanmiddag om 17.15 uur bij het stadion dus belangstellenden kunnen nog reageren en dan het kaartje vanmiddag van me over nemen.
Net fan dat benaude!
Avatar gebruiker
KingBee
Wereldspeler
 
Berichten: 1030
Geregistreerd op: 10-01-2003 15:04
Woonplaats: Damwoude

Berichtdoor KingBee » 13-01-2006 09:54

Geen Noordelijke derby voor Derveld en Breuer

12/1/2006 17:59

SC Heerenveen moet het tegen FC Groningen doen zonder Michel Breuer en Fernando Derveld. Het tweetal is geblesseerd.
Derveld kampt met een spierblessure, terwijl Breuer met onwillige hamstring enkele weken aan de kant staat. Trainer Gertjan Verbeek moet de blessures puzzelen wie hij in het centrum van de verdediging koppelt aan Petter Hansson.

Meevaller voor Verbeek is de beschikbaarheid van Abdelkarim Kissi. De Marokkaanse middenvelder stond op de nominatie voor de selectie voor de Afrika Cup, maar bondscoach Fakhir liet hem buiten zijn definitieve selectie.

Paul Bosvelt moet vrijdag in Euroborg ook op de tribune plaatsnemen. De middenvelder liep in de slotfase van de wedstrijd tegen Ajax tegen een rode kaart aan en is voor één duel geschorst.

vi.nl
Net fan dat benaude!
Avatar gebruiker
KingBee
Wereldspeler
 
Berichten: 1030
Geregistreerd op: 10-01-2003 15:04
Woonplaats: Damwoude

Berichtdoor GF Grunn » 13-01-2006 10:40

We zullen ons morgen helemaal thuis voelen in de Euroborg! Er liggen vlaggetjes klaar, mét pompebled!!


Jammer Jeroen, als het goed zit gaan die vlaggetjes of wat het ook zijn die door. Dingen zijn rood (!) met H'veen logo, dat kunnen ze de gemiddelde Grunneger ook niet aan doen.
Thank God I'm a country boy! ;)
Avatar gebruiker
GF Grunn
Nieuw talent
 
Berichten: 61
Geregistreerd op: 07-12-2004 10:36

Berichtdoor rich » 13-01-2006 10:42

Poeh wordt nog lastig vanavond... Bosvelt derveld en breuer niet...

Wat denken we dat de opstelling wordt dan?
rich
Bankzitter
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 31-12-2005 11:28

Berichtdoor Wolter » 13-01-2006 11:55

Ik heb net gebeld met Tijn, die al in alle vroegte op het stadion moest zijn voor één of andere NOS radio-uitzending ('t is wat met die mediageilheid Knipoog ) en volgens Nijland, heeft Groningen deze dingetjes aangeboden gekregen maar men heeft niet het plan er ook daadwerkelijk iets mee te doen en het hele spul staat op de nominate direct weg gegooid te worden.


Van het fcg forum geen vlaggetjes dus :wink:
Avatar gebruiker
Wolter
Bankzitter
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 13-01-2006 11:53

Berichtdoor Harris » 13-01-2006 12:28

Mooi historisch stuk in het DvhN:

Groningen versus Heerenveen: 70 jaar strijd om noordelijke hegemonie

Het begon met Henk Plenter en Abe Lenstra. Zij stonden, reeds voor de oorlog, model voor de intense voetbalstrijd tussen Groningen en Heerenveen. De helden van nu komen uit Noorwegen (Erik Nevland) en Griekenland (Samaras); eigentijdse huurlingen die te hulp zijn geroepen in dé meest besproken slag van Noord-Nederland: FC Groningen versus SC Heerenveen. Oftewel Groningen contra Friesland, met als inzet - al zeventig jaar lang - de hegemonie van het Noorden. Boeiende voetbalgeschiedenis in acht delen van tien jaar. Immers, zonder verleden geen heden. Hoe passend dat juist vanavond om 20.30 uur met het duel FC Groningen-Heerenveen de Euroborg officieel wordt geopend.

1930 - 1940 Groningen regeert met strakke hand de noordelijke voetbalwereld. Het chique Be Quick, met de onverwoestbare Siebolt Sissingh als exponent van de gouden jaren in het vorige decennium, grossiert in noordelijke titels en kan zelfs al buigen op een landstitel (1920). Stadgenoot Velocitas doet daar nog een KNVB-beker bij door in 1934 Feyenoord te verslaan. Heerenveen staat nog niet op de voetbalkaart, maar de kiem is al wel gelegd. De tiener Abe Lenstra (van 1920), een natuurtalent, staat op punt van doorbreken.

1940-1950 Abe is daar en jawel, hij stuwt Heerenveen naar ongekende hoogte. De man met de karakteristieke kuif leidde zijn club, toen er op het hoogste niveau nog in vier regionale klassen werd gespeeld, naar negen noordelijke titels. Heroi¨sch waren de wedstrijden tegen Be Quick, jaar-in-jaar-uit de aartsrivaal van de pompeblêdden. De helden van toen: bij Heerenveen naast Abe linksbuiten Germ Hofma, spits Marten Brandsma en binnenspeler Hennie Jonkman, bij Be Quick Henk Plenter (mister Be Quick), doelman Geert Prummel, Frans Hogenbirk en Hennie Rozema.

1950-1960 Onder leiding van trainer Otto Bonsema stoot het GVAV van Klaas Buist, Siep Benninga, Abel Alting en Otto Roffel Be Quick van de stedelijke voetbaltroon. Die ontwikkeling zet zich door na de invoering van het betaald voetbal in Nederland. Mede omdat Be Quick het advies van oud-international en trainer Mede omdat Be Quick het advies international en trainer Arie de Vroet niet wenst op te volgen (’haal spelers van buiten’), wordt Be Quick laatste in één van de vier profklassen (1D). De eerste zeven van elke klasse promoveren naar twee nieuw te vormen hoofdklassen. GVAV is daar wel bij. Heerenveen daarentegen weer niet. Ook Abe wil spelers van buiten aantrekken, maar hij stuit op zuinigheid bij de penningmeester. Lenstra gaat vervolgens naar Sportclub Enschede en zonder hem valt Heerenveen in een diep gat. Aartsrivaal Leeuwarden, later Cambuur geheten, neemt het Friese vaandel zelfs over.

1960-1970 Dankzij de visionair Jan Hekman, die spelers als Piet Fransen, Bé Kuiper, Jan Renders, Martin Koeman en Gerrit van Tilburg naar Groningen lokte, boert GVAV vrij goed in het vaderlandse profvoetbal. De degradatie in 1958 uit de eredivisie werd al in 1960 goed gemaakt. De club is in deze periode de onbetwiste vaandeldrager van het noordelijke voetbal. Ook voor Be Quick daagt er weer een sprankje hoop. De Good Old promoveert van de tweede naar de eerste divisie. Dat geldt ook voor Heerenveen, dat in die tijd niet zelden als opvangplaats fungeert voor spelers die het in het Oosterpark niet (meer) konden bolwerken, zoals Rikkert La Crois, Martin Koeman en Henk Klunder.

1970-1980 Groningen blijft met afstand voetbalstad nummer 1 van Noord-Nederland. Eerst nog even onder de naam van GVAV, maar sinds 1971 onder de naam van FC Groningen. Weliswaar kost het af en toe veel moeite de eredivisiestatus te behouden, maar jongens als Henk Cornelis, Bjarne Jensen en uiteraard de maestro zelve, Piet( je) Fransen, kunnen uiteindelijk de degradatie in 1970 niet verhinderen. Datzelfde jaar bereikte Heerenveen de eerste divisie, zodat de noordelijke broederstrijd weer los kan barsten. Eén jaartje overigens maar, want met keeper Tonnie van Leeuwen als bijkans onneembare veste is GVAV in de eerste divisie een succesnummer. Promotie is het logische gevolg.

1980-1990 Het is voor de buitenwacht nog niet merkbaar, maar in het Friese Haagje wordt begin jaren tachtig de basis gelegd voor een revival die tot de dag van vandaag voortduurt. Het heeft te maken met de komst van Riemer van der Velde op het bestuurlijke pluche. De voormalige ijscoboer uit Bakkeveen, die ook nog even profvoetbal heeft gespeeld bij - jawel - Be Quick, haalt Heerenveen uit de donkerste spelonken van het profvoetbal. Hij van het profvoetbal. Hij bouwt een nieuw stadion, kweekt een aansprekende Abe-cultuur en dat blijkt in Friesland de sleutel tot succes. In 1990 promoveert Heerenveen - weliswaar via de nacompetitie naar de eredivisie. Maar in Groningen is het, met dank aan Renze de Vries, toch nog écht te doen als het op noordelijk topvoetbal aankomt. in het Oosterpark wordt zelfs Europees gespeeld.

1990-2000 Terwijl Heerenveen, ondanks een degradatie, aan een onstuitbare opmars bezig is, raakt het voetbal in Groningen in een impasse. De FIOD stuit in 1989 in het Oosterpark op een zwartgeldcircuit en dat betekende het roemloze einde van Renze de Vries en co. Hij laat de club in grote problemen achter, uitmondend in een (af- )gang naar de eerste divisie (1998). Heerenveen heeft de noordelijke hegemonie heroverd. Heerenveen ontwikkelt een slim en uitgekiend transferbeleid en dat loont met spelers als Ruud van Nistelrooij, Jon Dahl Tomasson en Daniel Jensen. Ondanks alle ellende in Groningen worden plannen gemaakt voor een nieuw stadion.

2000-2010 Tot halverwege dit decennium is Heerenveen de onbetwiste primus inter pares van het noordelijke voetbal. De Friezen dringen zelfs door tot het internationale bal der kampioenen, de Champions League, en zijn bijna jaarlijks op het Europese toneel te vinden. FC Groningen krabbelt stukje bij beetje overeind. Sportief doen beide clubs tot op heden niet voor elkaar onder, getuige de stand op de ranglijst. Maar een blik op de huishouding van beide clubs maakt duidelijk dat Groningen de onderliggende partij is. Waar Heerenveen met een begroting van 21 miljoen euro werkt, houdt de teller bij FC Groningen op bij 11.8 miljoen. Nu de Euroborg gereed is, lijkt Groningen klaar om de noordelijke hegemonie op afzienbare termijn weer over te nemen. (bron: DvhN)
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Sikke » 13-01-2006 12:51

Op Hansson na is de hele "as" weg dus vandaag

Waterman, Breuer, Bosvelt en Huntelaar.

Sikke
God made a few sexy men
And put some hair on the others
Avatar gebruiker
Sikke
Selectiespeler
 
Berichten: 221
Geregistreerd op: 03-12-2002 20:59

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten