[Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor appelscha » 17-08-2010 21:38

Dan kom je dus uit op Luis Sitjar ;).. Het oude stadion.
APPELSCHA
Avatar gebruiker
appelscha
Selectiespeler
 
Berichten: 418
Geregistreerd op: 16-10-2007 00:03
Woonplaats: Appelscha

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 18-08-2010 10:17

Waar het verkeerd lezen van het affiche van een oefenwedstrijd toe kan leiden :mrgreen:
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor feanfans » 18-08-2010 11:38

Leuk hoor, maar wat moet die relschopper op de foto? :mrgreen:
Of ga je me vertellen dat je dat stoeltje niet op het veld gesmeten hebt :wink:
feanfans
Superster
 
Berichten: 2186
Geregistreerd op: 22-12-2005 16:48

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor SCH1920 » 19-08-2010 16:00

Door de posts van de voorbije dagen wil ik ook niet zo egoïstisch zijn om jullie wat foto's te ontnemen. Geen foto's van een wedstrijdbezoek, helaas enkel de stadions. Niet lang geleden heb ik in België twee stadions bezocht.

Het eerste stadionbezoek van deze trip is aan het Jules Otten Stadion (capaciteit 13.000) in Gent, van bekerhouder AA Gent. Hier zal Feyenoord zijn wedstrijd voor de Europa Cup moeten afwerken tegen de Koninklijke Atletiek Associatie Gent. Het stadion van 'de Buffalo's' is vernoemd naar Jules Otten, één van de grondleggers van AA Gent. Het Jules Otten Stadion werd in gebruik genomen in 1920 en moet over enkele seizoenen plaatsmaken voor het modernere Arteveldestadion.

Afbeelding
Het uitvak van 'Den Ot', de gehele korte zijde, is nagenoeg elke wedstrijd vol.

Afbeelding
De lange zijde.

Afbeelding
Korte zijde waar de fanatieke Buffalo's tijdens thuiswedstrijden staan.

Het tweede bezochte stadion ligt in de stad Antwerpen (of er net buiten). In Antwerpen staan twee stadions die de moeite waard kunnen zijn. Het Olympisch Stadion van fusieclub Germinal Beerschot Antwerpen en het Bosuilstadion van Royal Antwerp FC. De keuze viel (uiteraard) op 'Den Bosuil' - wat een schitterende naam ook! - vanwege de positieve verhalen op internet over het stadion en de rijke geschiedenis van Royal Antwerp Football Club. In de Bosuil werden sinds de opening in 1923 35 interlands tussen België en Nederland gespeeld. Vandaag de dag kunnen er 16.649 mensen in, vroeger zelfs 60.000.

Hoewel ze momenteel niet in dezelfde klasse spelen is rivaliteit tussen GBA en Antwerp FC is zeer groot. Het leidt regelmatig tot rellen tussen beide verenigingen. GBA is het (ex-)vriendje van de Z-Side, terwijl Antwerp FC, die zich nota bene de laatste tijd profileert als jodenclub, banden heeft met supporters van Feyenoord. Ook 'Hand in hand' is een veel gezongen lied onder de supporters van Antwerp. De gemeente ziet graag een fusie tussen Antwerp en GBA met een nieuw stadion. Maar cultuur vernietigen, nooit!

Onlangs werd er wel een oefenwedstrijd gespeeld tussen de tweede- en eerste klasser, in het Bosuilstadion. Op FootballCulture staat een mooi verslag daarvan.

Royal Antwerp heeft de glorietijden achter zich gelaten. Opgericht in 1880 en koninklijk geworden in 1920. Viermaal werden ze landskampioen, tweemaal won het de nationale beker. In 1993 stond Antwerp in de finale van de Europa Cup voor bekerwinnaars en verloor het met 3-1 van Parma. Ook Louis van Gaal speelde er een enkele seizoenen.

Foto's van de Bosuil zijn er legio, maar ik wilde dit forum wel verrijken met enkele kiekjes. Abe Lenstra scoorde er immers ook meermaals voor het Nederlands elftal in de 'Hel van Deurne'.

Afbeelding
RAFC in graffiti, op de achtergrond het stadion.

Afbeelding
De toegangspoorten van de Bosuil, op de achtergrond wordt de samenwerking tussen Manchester United en Antwerp op nederige wijze geuit.

Afbeelding
Spelers bekogelen is helaas niet mogelijk.

Afbeelding
Gedeelte van het uitvak.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de 'hoofdtribune'.

Afbeelding
Prachtig toch?

Hier nog een tien minuten durend filmpje over Antwerp FC, zeker de moeite waard.

Met sjaaltjes van beide clubs en foto's ben ik huiswaarts gekeerd. Ik kan iedereen aanraden eens Den Bosuil te bezoeken!
Avatar gebruiker
SCH1920
Selectiespeler
 
Berichten: 429
Geregistreerd op: 06-12-2009 22:41

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor xander » 19-08-2010 22:18

Nog een wat oud verslag van mij, hier nog niet gepost Werder Bremen 1-0 Saint-Etienne 12 maart 2009 bezocht. Hoe snel het met sommige clubs kan gaan van europees voetbal naar degradatie candidaat al 2 seizoenen lang.

Afbeelding

09/03/2009Coupe de l'UEFA
Plus de 1500 supporters au Weserstadion
La passion verte n’a pas de frontière. Jeudi soir, les Verts pourront compter sur le soutien de plus de 1500 supporters au Weserstadion. La très grande majorité aura effectué en bus le long trajet jusqu’à Brême, c’est à dire en effectuant plus de 15 heures de transport. Chapeau !


ASSE kwam met meer dan 1500 fans, zeer netjes gezien ze een reis van 1400 kilomteren moesten maken.

Afbeelding
Eerst even naar het stadion toe. Onderweg kwamen we ook dit stadion tegen, waarschijnlijk speelt Werder Bremen II hier.
Afbeelding
Afbeelding
Niet echt een mooi stadion. Ze zijn bezig het stadion te renoveren, er komt een heel nieuw dak op.
Afbeelding
Hierna het mooie oude centrum van Bremen ingegaan waar we nog een aantal biertjes genuttigd hebben. Zo vloog de tijd voorbij.

Afbeelding
2 uur voor de wedstrijd vertrokken de Saint Etienne supporters in een gigantische corteo met veel vuurwerk en onder leiding van 2 capo's van het centrum naar het stadion. Dit alles duurde circa een uur. Gigantisch leger politie op de been, Wolfsburg was er niks bij.
Afbeelding
Strenge foulering en met resultaat, geen vuurwerk in het stadion.

Afbeelding
De wedstrijd was niet geheel uitverkocht. Maar dat was aan de sfeer niet te merken, 90 minuten een top sfeer van beide kanten. Ook werd er over een weer gezongen met de verschillende tribunes. Onder leiding van maar liefst 3 capo's met megafoon ging het ASSE vak 90 minuten lang VOCAAL tekeer. Echt geweldig, dat moet je hebben beleefd.

De wedstrijd was niet echt goed. Na afloop nog een Jensen beker proberen te scoren maar helaas, niet gelukt (het bier wordt in plastic bekers geschonken met opdruk van een speler).

Hier nog wat foto's van gisteravond:
Afbeelding
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=xeogA_BRUu8
http://www.youtube.com/watch?v=m7Selj6wReQ
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xander op 12-03-2012 20:01, in het totaal 3 keer bewerkt
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 06-09-2010 19:49

Go Ahead Eagles - Helmond Sport (2-0)
De Adelaarshorst, 3 september 2010

Fietsen in de tuin, krat bier voor de deur en de buren op visite. Dat is de Vetkampstraat. Lantaarnpalen zijn er op wedstrijddagen van Go Ahead niet nodig. Er is immers de Adelaarshorst. Eén de meest authentieke stadions die Nederland nog rijk is. De wc is een pikdonker hok achter de tribune waar iedereen op goed geluk tegen de muur aan pist.

Bij binnenkomst kopen we een programmaboekje van Jannie. Iedereen in Deventer kent Jannie. Ze rent bij een gunstig wedstrijdverloop heen en weer met een grote rood-gele vlag, voor het fanatieke vak langs. Op de vlag staat 'Jannie maak ze gek'. Het publiek haakt daar op in, met het liedje: 'Jannie maakt ze gek'. Sommige dingen in het leven zijn heerlijk overzichtelijk.

Op de tribune zijn wij onderdeel van een gemêleerd gezelschap. Algemeen Beschaafd Nederlands is er niet in de mode. Anti-rookbeleid ook niet. Sigaretten, sigaren en joints -soms gezamenlijk opgerookt- zorgen voor een rookgordijn. Het regent droogkomische opmerkingen. Want één ding moet je de Go Ahead-fans nageven: ze zijn bijzonder vermakelijk.

Hun ploeg verzorgt een aantrekkelijke wedstrijd en wint verdiend met 2-0. 'Wij staan bovenaan', zong het vak met Helmond-supporters in de beginfase onophoudelijk. Een feit, maar die bal krijgen ze ongenadig terug gekaatst. Het thuispubliek stort zich in de slotminuten verbaal vol overgave op het bezoekersvak. 'Wij staan bovenaan', 'Helmond is een lachertje', 'Houdoe en bedankt'.

In de Vetkampstraat heerst na afloop een euforische stemming. 'Zo'n sfeer zie je hooguit bij NAC en Twente', vertrouwt een rood-geel uitgedoste man mij toe. Een oude vrouw ziet vanuit haar deuropening de stoet voetbalfans langs trekken. In de tuin er naast ligt een fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Vetkampstraat.

Afbeelding
Oud...

Afbeelding
...En opgelapt.

Afbeelding
De voorzijde valt wat uit de toon.

Afbeelding
De harde kern is er klaar voor.

Afbeelding
De avond valt boven de Adelaarshorst.

Afbeelding
Jong en... Eh. Oud stromen toe.

Afbeelding
Het veld ligt er netjes bij.

Afbeelding
Een klein uur voor de wedstrijd is het nog rustig bij de harde kern.

Afbeelding
Lights on!

Afbeelding
Stadions zonder lichtmasten zijn geen stadions!

Afbeelding
Eagles.

Afbeelding
Fly like an eagle!

Afbeelding
Iemand heeft z'n dekbedovertrek meegenomen.

Afbeelding
De Combi... Voor al uw voetbalwedstrijden!

Afbeelding
Good old Paul Bosvelt.

Afbeelding
O ja, er werd ook nog gevoetbald.

Afbeelding
Van graspollen aanstampen kwam weinig terecht in de rust...

Afbeelding
Iedereen springt van de stoel als Go Ahead scoort.

Afbeelding
'Wij staan bovenaan!'

Afbeelding
Kortom, een dolle boel in Deventer.

Afbeelding

Afbeelding

Het merendeel van de foto's is van 1920, waarvoor dank!
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Eric » 06-09-2010 20:59

Staan er nou gewoon normale stoelen langs het veld? :D

Mooi verslag weer Hielke en 1920!
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 06-09-2010 21:33

Hielke schreef:Anti-rookbeleid ook niet. Sigaretten, sigaren en joints -soms gezamenlijk opgerookt- zorgen voor een rookgordijn.


Het is maar goed dat de voetbalwet er is gekomen, dan kunnen dit soort overtreders gepakt worden! En dan moeten ze zich elke wedstrijd melden op het bureau, geweldige oplossing toch?!
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor SCH1920 » 07-09-2010 16:51

Voor de wedstrijd tegen NEC was er nog genoeg tijd om in de middag een wedstrijd in Duitsland te bezoeken. Helaas behoorde Schalke 04-Hannover 96 niet tot de mogelijkheden. We lieten het er niet bij zitten en zochten door naar een geschikt alternatief. Dat werd een bezoek aan de voormalig Intertoto-opponent van Heerenveen: MSV Duisburg. In de tweede Bundesliga was het niet aansprekende FC Ignolstadt 04 de tegenstander. Voor de stedelijke trots uit 1902 de eerste competitiewedstrijd in eigen stadion na het Love Parade-drama.

De reis vanuit het noorden gaat richting Arnhem, alwaar we richting Dusseldorf trekken om vervolgens over de Autobahn in Duisburg uit te komen. Daar is het zoeken naar het stadion. Gelukkig wijst een aardige nordicwandelaar van zeventig (hij was fout in de óóórlog!) ons de weg. Na een rit van pakweg drie uur komen we aan bij de Schauinsland-Reisen-Arena, of makkelijker: het Wedau-stadion. Daar is het zonnig en lopen de eerste fans - veelal gekleurd in het blau-weiss - richting het stadion.

Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van het stellen van zielige vragen aan stewards, maar toch besluit ik me eraan te wagen. Waar ik kaarten kan kopen. Als antwoord krijg ik tot mijn verbazing een vraag: of ik kaarten voor de thuisvakken wil of voor het bezoekersvak. Vanzelfsprekend kiezen we voor het thuisvak, waarna we de gewezen route naar de kassa’s afleggen. Flessen en blikjes bier liggen in het gangpad. Allerlei vage Duitse subculturen mengen zich voor de kassa, waar je voor een stehplatz slechts negen euro neerlegt. Na een kijkje en koopje in de fanshop lopen we de tribune op.

Het moderne stadion met twee ringen oogt van binnen erg mooi. Toch is het bij lange na niet vol. Van de 31.500 plaatsen zijn er bijna 12.000 verkocht en bijna allemaal voor de fanatieke Nordkurve. Voor een stad van een half miljoen inwoners in dat niet erg veel. Vanaf de noordzijde, dicht tegen het veld, waar we het gras écht kunnen ruiken, kijken we uit op een tamelijk lege zuidkant. Enkel in het uitvak staan wat in rood geklede mensen te springen.

Afbeelding
Buitenkant stadion.

Afbeelding
'Sfeer', zoals dat vlaggengezwaai de hele wedstrijd doorging.

Afbeelding
De geluid van de bezoekers zal geen moment de overkant bereiken.

Wanneer de spelers bezig zijn met de warming-up drinkt de tatoeagerijke aanhang halve liters in de zon en heft het zijn eerste liederen aan. Bij het verlaten van het veld worden de spelers extra toegezongen door de aanhang. Na het op typisch Duitse wijze aankondigen van de spelers door de speaker klinkt de prachtige MSV-hymne door de luidsprekers als de spelers opkomen.

“Wir sind Zebras, weiss-blau
Unser Club: der MSV!
Und wir stehen für euch immer hier,
denn hier zwischen Rhein und Ruhr
Ja, da gib es einen nur:
MSV, unser Club im Revier”


Sjaaltjes worden in het gehele stadion boven de hoofden geheven, waarna men luidkeels meebrult met de prachtige melodie. Aan het einde van het nummer draait de geluidsman de knoppen uit, kan de scheidsrechter de wedstrijd laten beginnen en zingt het publiek zelfstandig twee refreinen achtereen. Terwijl ik al jaloers was geworden op zo’n prachtig clublied, denk ik in mezelf: hier kunnen ze in Heerenveen nog wat van leren.

Vervolgens begint de Nordkurve haar eigen wedstrijd te zingen. Er wordt wat gezwaaid met levensgrote vlaggen. De twee capo’s lijken geen moment aan te voelen wat er op het veld gaande is. De thuisploeg lijkt het ook best zonder steun af te kunnen, want al snel na de 1-0 in de vierde minuut volgt ook de 2-0 tegen een zwak spelend Ignolstadt. De zebra’s, zoals de club zich vanwege de gestreepte shirts noemt, worden geen strobreed in de weg gelegd. Het wordt in de negentiende minuut 3-0, maar een minuut later is het alweer 3-1.

Een doelpuntenfestijn wordt het echter niet. Na de pauze, waarin voetballers van weleer (o.a. Alfred Nijhuis) in het zonnetje worden gezet, scoort MSV Duisburg nog eenmaal voor het oog van de Nordkurve. Even daarna begint het te regenen. De sfeer in het stadion wordt er niet minder op. De regen wordt zelfs aangegrepen door de supporters van Ignolstadt om hun bovenlijven aan ons te etaleren. De eerste en tweede ring op noord scanderen nu zelfs MSV! MSV! MSV! over en weer. Vermaak langs de lijn vult de rest van de middag, want op het veld gebeurt bijzonder weinig meer.

Afbeelding
Ook nog een strafschop: in eerste instantie raak. Afgekeurd, en daarna naast...

Afbeelding
Die gast met z'n capuchon!

Afbeelding
Wij krijgen andere associaties...
De spelers nemen ruim de tijd om het publiek op originele wijze te danken.


Na afloop van de wedstrijd in Duisburg trekken we dorstig naar de kroegen bij De Waagh in Nijmegen. Op de weg naar Nijmegen zingen we nog wat Duisburg-liedjes door de slagers heen. Honderd kilometer verderop is in Nijmegen de sfeer geheel anders. Pakweg dertig man thuispubliek staat. Het publiek zingt amper en wordt overstemd door het uitvak. Echter is het wel een publiek dat zich roert, dat meeleeft met het elftal en fluitconcerten zeikerig aanhoudt.

Ondanks het wandklimmen, het veelvuldig en massaal zingen van liedjes en het prachtig gezongen clublied, deed deze wedstrijd me beseffen waarom de Duitse sfeer me niet zo weet te fascineren. Het is afstandelijk. De echte voetbalbeleving ontbreekt. Alsof een cd elke wedstrijd opnieuw afgedraaid wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb een vermakelijke middag gehad en een wedstrijdbezoek in Duitsland is best de moeite waard. Maar ik wil meer woedende mensen zien bij een foute beslissing van de scheids. Ik wil striemende fluitconcerten horen. Ik wil liederen horen die op de juiste momenten worden ingezet. Geen vlaggen en geen overbodige megafonen. Maar gewoon zingen en zeiken. Heerlijk.
Avatar gebruiker
SCH1920
Selectiespeler
 
Berichten: 429
Geregistreerd op: 06-12-2009 22:41

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 07-09-2010 18:13

Mooi verslag/betoog. De laatste alinea is mij uit het hart gegrepen. Wat voetbalbeleving betreft zitten wij op één lijn.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Eric » 07-09-2010 18:39

Ik kan mezelf ook compleet vinden in die laatste alinea. Daarom spreekt de Engelse competitie iedereen waarschijnlijk ook zoveel meer aan.
Wat ik wel jammer vind aan je stukje is dat er weer de vergelijking Duitsland > WOII moet worden gemaakt.
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Ebiede » 07-09-2010 19:07

Eric schreef:Wat ik wel jammer vind aan je stukje is dat er weer de vergelijking Duitsland > WOII moet worden gemaakt.



SCH1920 schreef:Gelukkig wijst een aardige nordicwandelaar van zeventig (hij was fout in de óóórlog!) ons de weg.


Inderdaad de beste man was destijds al 5 jaar en had een bewuste keuze voor Nazi-Duitsland gemaakt :?
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 02-10-2010 10:11

Soms heb ik er, na alle combiregelingen en sfeerverboden, even behoefte aan: oervoetbal. Dat geluk zocht ik gisteravond op Sportpark Schoonenberg, in Velsen-Zuid. Drie kwartier voor de aftrap van de huis, de auto naast het stadion parkeren en een kaartje kopen bij een 150 jaar oud dametje die in een bemost hokje zit. Kopje koffie erbij en precies op tijd voor de aftrap van Telstar - MVV (1-1) op de tribune. Tussen alle mopperende oude mannetjes, die er -in dezelfde opstelling- ook zaten bij mijn vorige bezoek aan Telstar.

Toen gebruikten ze ook dezelfde kreten. 'Naar vóóóóóóóren Telstarrrrr!'; 'Ga eens voetballen!'; 'Wissel die [willekeurige spelersnaam]!' en andersoortige krachttermen, die niet voor herhaling vatbaar zijn. Meer dan door het dramatisch slechte voetbal, bood de capo van Telstar vermaak. Een grijze man, die tijdens elke thuiswedstrijd met een gitaar, een blaastoetertje en een grote vlag voor de Oosttribune langs holt, met wilde armgebaren en kwieke danspasjes het wat ingedutte thuispubliek opzwepend.

Helaas staat ook in Velsen-Zuid de tijd niet stil. Kartonnen klappertjes hebben, als pijnlijk gevolg van de samenwerking met AZ, hun intrede gedaan. En in de vernieuwingsdrang, die al twee nieuwe tribunes heeft opgeleverd, is de stinkende, massief betonnen pisbak gesneuveld en vervangen door een kleurloos en verrijdbaar evenemententoilet. Tot teleurstelling van de Telstar-supporters, die nu een in de rij moeten tijdens de rust. Wel hebben ze een kraantje voor het handen wassen tot hun beschikking, maar op die luxe zit natuurlijk niemand te wachten.

Afbeelding
R.I.P.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 23-10-2010 11:38

¡Hala Madrid!

Geen Europees voetbal met Heerenveen zorgt voor een bepaalde leegte. Niet dat ik de thuiswedstrijden mis. Die zijn, op een enkeling na, niet memorabel. De uitwedstrijden zijn dat wél. Het volgen van de loting, het boeken van de reis, de lange autorit of het wachten op Schiphol tussen medesupporters, de training bekijken, de speelstad verkennen, een café opzoeken en tot slot lang niet het leukste onderdeel: de wedstrijd.

Het is herfstvakantie. Voetbaltijd. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. De speelschema's van diverse Europese landen worden uitgeprint. De voorwaarden zijn overzichtelijk: het liefst een Zuid-Europees land en twee wedstrijden. Het wordt Madrid. De twee grootmachten uit die stad, Real en Atlético, spelen op respectievelijk dinsdag- en donderdagavond. Beter kan niet. Op naar Schiphol en vliegen maar. Van de regen in de dr... zon. Kortebroekenweer. Twintig graden, strakblauwe hemel.

Afbeelding
Cultuur snuiven.

Afbeelding
Het kristallen paleis, gelegen in een fraai stadspark.

Afbeelding
Misschien wel het mooiste stadion van Madrid: de stierenvechtarena.

Barcelona heeft, terecht, de naam van een fraaie stad. Van Madrid had ik geen hoge verwachtingen. De centraal gelegen hoofdstad heeft weinig alom bekende culturele hoogtepunten. Misschien wel daarom is de verrassing aangenaam. Een levendige stad met vele gezichten. De statige buurten met veel hoge gebouwen gaan naadloos over in levendige, kronkelige volksbuurten, vol kleine winkeltjes en restaurantjes. Oneindig veel. Om lekker doorheen te slenteren en af en toe een tussenstop te maken. Op een bankje, waar tussen de middag ook de lokale bevolking bivakkeert. Siësta.

Deel I; Naar het circus

Kort na de landing op Barajas Aeropuerto is het tijd voor hoofddoel één: Real Madrid - AC Milan. Een klassieker van de eerste orde. En hoewel ik net als vele anderen niets op heb met het patserige, poenerige en overcommerciële imago van de Champions League en De Koninklijke in het bijzonder, verheug ik me zeer op deze wedstrijd. Voor een topwedstrijd in één van de Europese voetbaltempels zet ik graag mijn principes tijdelijk aan de kant.

Afbeelding
Estadio Santiago Bernabéu, van binnen veel imposanter dan van buiten.

Afbeelding
Voetbal is heerlijk overzichtelijk en altijd en overal hetzelfde. Waar je ook komt, overal zijn de stalletjes met sjaals.

Afbeelding
Een heerlijk chaotische drukte rondom het stadion.

Een kleine vier uur nog tot de aftrap. De metro stopt bij het kolossale stadion. Buiten lijkt het alsof de wedstrijd op het punt van beginnen staat. Een krioelende menigte van toeristen in Madridkleuren en -traditiegetrouw- drukke, uitgelaten Italianen zorgen voor een gezellige mierenhoop rondom de dichte poorten. Iedereen drinkt glazen bier en maakt foto's.

Maar dan ineens, we zijn inmiddels een paar uur verder, slaat de stemming even om. Een grote groep van honderden Italiaanse ultra's marcheert naar het stadion. Uit alle hoeken en gaten duiken ME'ers op. Er klinkt geschreeuw. De Madrilenen fluiten naar de uitsupporters en zwaaien met middelvingers. 'Milan, Milan, vaffanculo!'. Plotseling zet de massa zich in beweging. De groep Italianen wordt uiteen gedreven. Een dag later zijn in de sportkrant Marca foto's te zien van agenten die met wapenstokken inslaan op Milanista, alsof het een politieke betoging in een bananenrepubliek betreft.

Afbeelding
De groep Milanezen wordt onvriendelijk ontvangen en krijgt klappen van de ME.

Afbeelding
Madrid? Milan? Nee hoor. Stiekem telt voor alle Guardia Civil-agenten maar één club!

In het stadion is de rust terug. De eerste indruk is overweldigend: een muur van blauwe stoeltjes die haast tot in de hemel reikt. Mijn 'goedkope' kaartje -voor 55 euro gekocht via de website van de club- stuurt me naar een stoeltje in de nok van het machtige stadion. Het veld lijkt verrassend dichtbij. De spelers, die inmiddels warmlopen, zijn met enige voorkennis goed van elkaar te onderscheiden. De glimmende schedel van Clarence Seedorf, de roze balletschoenen van Cristiano Ronaldo en de voortanden van Ronaldinho.

Afbeelding
Waarschuwing: niet geschikt voor mensen met hoogtevrees.

Afbeelding
Kijk nou: een bekende sticker!

Als ik om me heen kijk en Japanners druk zie fotograferen, zijn mijn verwachtingen wat sfeer betreft tot onder het nulpunt gedaald. De tribunes duizelen inmiddels niet meer voor mijn ogen, maar staan stil. Zelfs Bernabéu went, helaas. Ik zie, net als de ruim 80.000 andere aanwezigen, de sterren het veld betreden. Voetbal kijken van deze afstand heeft iets surrealistisch. Alsof je naar een 3D-film kijkt. Een digitale circusvoorstelling. Ik heb het gevoel nooit bij een wedstrijd van Real Madrid te zijn geweest.

Het niveau van het voetbal is onwerkelijk. Anders dan op televisie. Het is snel, onnavolgbaar soms. Het wervelt. Voor Nederlandse begrippen -laat ik me tot Heerenveen beperken- is het niveau van Real Madrid haast buitenaards. Ronaldo is een onuitstaanbare egoïst, maar speelt werkelijk briljant. Dankzij hem vallen binnen twee minuten twee doelpunten en is de wedstrijd al snel beslist. De sfeer is lang niet slecht. De 'Ultra Sur' achter het doel krijgt met enige regelmaat het hele stadion mee. 'Hala Madrid!' klinkt het dan, of 'Milan, Milan, vaffanculo!'. Voor Ronaldinho, ex-Barça, en Robinho, voor het geld naar Manchester City gegaan, zijn striemende fluitconcerten en niet al te vriendelijke liedjes gereserveerd.

Afbeelding
Het 3D-scherm.

Voetbal kijken is overal hetzelfde, maar de lokale tradities maken een prettig verschil. In Madrid zit iedereen om mij heen gedurende de hele wedstrijd nootjes te knagen. Bij voorkeur zonnebloempitten. Onophoudelijk. Het zorgt voor een ritmisch geknaag. Het restafval klettert op de grond. In de rust komen tovert iedereen plotseling een in aluminiumfolie verpakt pistoletje tevoorschijn en begint de volgende gang. Pas na de wedstrijd, tegen elven, worden de restaurantjes opgezocht en is het tijd voor een warme hap.

Afbeelding
Bernabéu na een avondje Champions League.

Na de wedstrijd, die eindigt in 2-0, baan ik me een weg door de lege zonnebloempitten. Op naar de metro, op naar het hotel. En op naar Atlético.

(Wordt vervolgd.)
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Surhuisterveen » 23-10-2010 11:58

Mooi verslag Hielke.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Jeroen » 23-10-2010 12:13

Prachtig. Bernabeu is het mooiste stadion waar ik geweest ben. Ben benieuwd naar je verslag van Atletí, daar heb ik helaas geen wedstrijd mee kunnen pakken.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor longa » 23-10-2010 14:26

Prachtig verslag weer. Mooi ook die stickers, die politie-agent. :lol:
Avatar gebruiker
longa
Selectiespeler
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 20-03-2009 14:21
Woonplaats: Doetinchem

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 24-10-2010 11:45

Deel II; Zelfde stad, andere wereld

In het zuiden van Madrid ligt een blinde vlek op de toeristische kaart: Estadio Vicente Calderón. De thuishaven van Atlético Madrid komt in geen enkele reisgids voor. Het is een Japannervrije zone. De tweede club van Madrid is van het volk. Een grote, trotse vereniging, waar men niets van de overcommerciële, gehypte grote broer moet hebben. Voor buitenlanders is het onmogelijk gemaakt om via de internetsite kaarten voor thuiswedstrijden van Atletí' te bestellen. Die gaan maar naar Real, moet de gedachte zijn.

Atlético heeft een merkwaardige historie. De club werd in 1903 door Baskische studenten werd opgericht als dochterclub van Athletic Bilbao en verhuisde pas later naar Madrid. De rood-witgestreepte thuisshirts zijn verantwoordelijk voor de al even bijzondere bijnaam: De Matrassen. Vroeger werden in Spanje veel matrassen verkocht die een rood-witte hoes hadden. Toegegeven, het is niet de meest flatteuze bijnaam. Dan klinkt De Koninklijke toch net iets beter.

Afbeelding
Aan de grotendeels drooggelegde rivier ligt in de verte Estadio Vicente Calderón.

Afbeelding
Aan deze weg, die naar het stadion leidt, zou ik alleen vanwege de naam al willen wonen...

Afbeelding
Eén minpuntje: lelijkere stadionlampen dan die van Atlético kan ik me niet heugen.

Afbeelding
Een doorgaande weg onder de hoofdtribune... Weer eens wat anders dan een supportershome.

Ruim op tijd spuugt de metro een vroeg plukje supporters uit. De houder van de Europa League en de Supercup speelt een poulewedstrijd tegen het Noorse Rosenborg BK. In de straten rondom het stadion zoek ik, rond zes uur, naarstig naar iets eetbaars. Tevergeefs. Voor een warme hap is het in Spanje nog veel te vroeg. Enig speurwerk levert een gezellige rood-witte supportersbar waar hamburgers worden geserveerd. Altijd goed.

Rondom het stadion is het een oase van rust vergeleken bij het krankzinnige Madrileens-Milanese circus twee dagen eerder. Plukjes supporters drentelen richting het stadion of zitten rustig keuvelend op een bankje. Een soort collectieve siësta. Overal worden knabbelnootjes verkocht. Zakkenvol, om de wedstrijd te overleven. Op elke hoek van de straat zijn sjaals te koop met 'Antimadridista' erop, als ode aan de aartsrivaal. Of 'Fuck The Vikings'. De tegenstander komt immers uit Noorwegen.

Afbeelding
Anti-Madrid, het blijft een tikkeltje merkwaardig in Madrid.

Afbeelding
Veel Madrilenen zullen zich afvragen wat er op 17 mei 2009 precies gebeurde.

Een uur voor de wedstrijd is het betonnen trappenhuis volledig uitgestorven. Alsof de wedstrijd is afgelast. De fraaie, karakteristieke en door de tand des tijds aangetaste tribunes van Vicente Calderón zijn leeg. Op een enkele nootjeseter na. Dit is een echt voetbalstadion, met het gepassioneerde publiek dicht op het veld. Alhoewel, vooralsnog heerst er een doodse stilte. Heerlijk. De muziekterreur zoals in de Nederlandse stadions, kent men hier niet. Het clublied wordt gedraaid, meer niet. Geen André Hazes, Jan Smit of Coldplay. Het voelt als een traktatie. Evenals het ontbreken van reclameboodschappen, gladjakkerige stadionspeakers of, het allerergst, het dweperige volksvermaak dat men in Duitsland nodig acht.

Afbeelding
Stil, aan de overkant.

Afbeelding

Afbeelding
De eerste ultra meldt zich.

Een kwartier voor de aftrap stromen de tribunes vol. Pas na het eerste fluitsignaal komt de grote massa binnen, waardoor er voor een goedgevuld huis -30.000 mensen- kan worden gespeeld. De sfeer is veel echter dan aan de andere kant van de stad. Gevoelsmatig zijn er verder geen buitenlandse toeristen aanwezig in het stadion. Alleen maar lokaal volk.
Achter het doel is een fanatiek vak dat met enige regelmaat de rest van het stadion meekrijgt. Vrijwel alle liedjes zijn ook in Heerenveen, of één van de andere Nederlandse stadions hoorbaar.

Afbeelding
De slechtzichtplek!

Afbeelding

Afbeelding
Als voetbalsupporter moet je soms creatief zijn!

Atlético heeft een superseizoen achter de rug en kan beschikken over goede spelers als Forlan, Simão en Ujfalusi. Voor hem, als één van de publiekslievelingen, hebben de supporters een even simpel als hilarisch liedje. Het gaat ongeveer zo: 'Oe, oe, oe, oe, oe, oe, Ujfalusi!' Oerwoudgeluiden voor een langharige, blanke Tsjech.

Afbeelding
De vlaggenzwaaiers. Sommige vlaggen hangen van ellende aan elkaar - net als het voetbal van de thuisclub.

Afbeelding
Een koud windje op de onoverdekte tribunes. Mutsenweer in Madrid!

Afbeelding
Los Fanaticos.

Het spel van Atlético is tamelijk armoedig. Sterspeler Kun Agüero, de schoonzoon van Maradona en de Madrileense Messi, wordt node gemist. Eigenlijk spelen de Noren beter, toch wordt het 1-0, waardoor de volumeknop in het stadion omhoog kan.

Afbeelding
'Aáááááááátlééééééétíííííííííí!'

Pas met het inbrengen van de luid toegezongen en bijna verafgode Agüero komt er leven in de wedstrijd. Alle zijn acties leveren gevaar op, en hij scoort kort na zijn invalbeurt. Voor het thuispubliek, dat het Europese wedstrijdje als een plichtmatig tussendoortje lijkt te beschouwen, toch een hoogtepunt. Hun held scoort de beslissende goal. Het moet raar lopen wil Agüero niet binnen afzienbare tijd schitteren bij een Europese topclub.

Een kwartier voor tijd valt de 3-0. Dat is voor veel thuissupporters het teken om de restaurants op te gaan zoeken. Iedereen lijkt genoeg te hebben van de zonnebloempitten en de pistachenoten en gaat er vandoor. De buit is binnen. In de 85ste minuut lijkt het alsof de scheidsrechter heeft afgefloten, zó massaal worden de uitgangen opgezocht. Het laatste fluitsignaal krijgt haast niemand meer mee. Alleen een paar buitenlandse toeristen die voor even deel uitmaakten van het andere Madrid. Het échte Madrid.

Afbeelding
Etenstijd.

Afbeelding\
Resultaat van een avondje Europacup.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor xander » 24-10-2010 11:57

Hielke schreef:Maar dan ineens, we zijn inmiddels een paar uur verder, slaat de stemming even om. Een grote groep van honderden Italiaanse ultra's marcheert naar het stadion. Uit alle hoeken en gaten duiken ME'ers op. Er klinkt geschreeuw. De Madrilenen fluiten naar de uitsupporters en zwaaien met middelvingers. 'Milan, Milan, vaffanculo!'. Plotseling zet de massa zich in beweging. De groep Italianen wordt uiteen gedreven. Een dag later zijn in de sportkrant Marca foto's te zien van agenten die met wapenstokken inslaan op Milanista, alsof het een politieke betoging in een bananenrepubliek betreft.


Even wat bewegende beelden ervan ;)
Afbeelding
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=CGc_CMlk ... _embedded#!

BTW zeer mooie verslagen!
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 25-10-2010 16:22

Madrid is inderdaad een geweldige stad, en Bernabeu een fantastisch stadion. Maar het mooiste stadion is toch echt de stierenarena. Gemiste kans dat je daar niet heen geweest bent, de sfeer die daar hangt tijdens het stierenvechten is echt een hele belevenis. En als je daarna in een restaurantje een straat verderop ook nog eens verse stierenstaart (net geslacht in de arena) eet ben je volgens mij geslaagd voor de Spaanse inburgeringscursus :wink:

Ben een keer bij Real geweest, buiten het stadion gezellige en chaotische drukte, in het stadion ruk. Toen speelden ze tegen Sporting Lissabon (nu Sporting Portugal inderdaad), maar van rivaliteit was geen sprake. Daarnaast zijn de Ultras Sur een stel bij elkaar geraapte Neonazi's, rechtsere supportersgroepen dan hen bestaan geloof ik niet...
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Criz » 27-10-2010 12:50

Bij de Graafschap uit wist je me nog te vertellen dat je even geen tijd had voor een buitenlands reisje, Hielke. Maar dit is wel weer een verdomd mooie! Mooi verslag weer, heb je nog meer op de planning? :mrgreen:
Avatar gebruiker
Criz
Wereldspeler
 
Berichten: 1071
Geregistreerd op: 09-08-2004 13:01

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Gekko » 27-10-2010 12:52

In PVV kringen gaan stemmen op hem zijn paspoort te ontnemen omdat hij meer in het buitenland (Europa en Friesland) zit dan in Nederland. Maar ook deze was weer zeer de moeite waard.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Hielke » 27-10-2010 13:24

Dank voor de leuke reacties op het verslag.

Criz schreef:Bij de Graafschap uit wist je me nog te vertellen dat je even geen tijd had voor een buitenlands reisje, Hielke.


En daar was toen geen woord van gelogen. Maar een paar vrije dagen bleken er wel te vinden en deze trip was last minute-werk, omdat beide clubs de kaarten pas heel laat in de vrije verkoop gooiden.

Gekko schreef:In PVV kringen gaan stemmen op hem zijn paspoort te ontnemen omdat hij meer in het buitenland (Europa en Friesland) zit dan in Nederland. Maar ook deze was weer zeer de moeite waard.


Haha, als Friesland me in dat geval asiel wil verlenen zou ik daar bepaald geen moeite mee hebben hoor!
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Surhuisterveen » 27-10-2010 13:33

Eind november een weekendje naar Londen met oa Jeroen. Waarschijnlijk komt er in dit topic wel een verslag van dat tripje.
We gaan sowieso naar West Ham United- Wigan.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Criz » 27-10-2010 13:51

Surhuisterveen schreef:Eind november een weekendje naar Londen met oa Jeroen. Waarschijnlijk komt er in dit topic wel een verslag van dat tripje.
We gaan sowieso naar West Ham United- Wigan.

Leuk! Gaan wij ook heen!
Avatar gebruiker
Criz
Wereldspeler
 
Berichten: 1071
Geregistreerd op: 09-08-2004 13:01

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 08-11-2010 23:57

Afgelopen weekend weer eens naar Hannover geweest, nadat een aantal van Hannover zaterdag bij Heerenveen - Heracles waren. Sechsundneunzig speelde tegen Dortmund, de koploper. Van te voren was bekend dat er ruim 10.000 fans van Borussia aanwezig zouden zijn, en dat klopte inderdaad. We waren nog niet van de snelweg af, of we stonden al in de file met auto's vol met zwart-gele sjaals en vlaggen. Men zit blijkbaar met smart te wachten op een nieuwe landstitel in de Ruhrstad. Bij het stadion liepen vele fans van Dortmund van het stadion naar het stadion. Elk groepje van meer dan 4 mensen had een privé-peloton van politie bij zich. Zong je er ook nog bij, dan kreeg je een motor en busje er gratis bij!

De wedstrijd was niet spectaculair, de sfeer was opzich wel prima in het uitverkochte Niedersachsenstadion. Was het niet de enorme geel-zwarte massa aan de overkant die we hoorden of zagen springen, dan was het wel de 'Nordkurve'. Ondanks de snelle 0-1 achterstand bleef men achter de ploeg staan. Duidelijk is wel dat Dortmund kampioen gaat worden met dit spel. Enorm hechte defensie, prima keeper en levensgevaarlijk in de snelle tegenstoot. 6 kansen, 4 goals, dat zegt genoeg. En dan misten ze daarbij ook nog een penalty, nadat centrale verdediger Haggui (die al eens eerder rood gepakt had dit jaar) een op de grond liggende spits van Dortmund tegen het hoofd had getrapt. Hij kon vertrekken en heeft vijf wedstrijden schorsing gekregen. Na de tijd het gebruikelijke tafereel van op de grond zittende spelers voor het uitvak, die daarna aan het hossen waren mét de supporters. Na afloop dropen we rustig af, en konden we weer aansluiten in de file de stad uit, tussen de geel-zwarte fans.

Een aantal foto's:

Afbeelding
De autobahn

Afbeelding
De stoet Dortmund fans op weg naar het stadion

Afbeelding
Privé-begeleiding

Afbeelding
Het stadion

Afbeelding
Merchandise-verkoop

Afbeelding
Zo loop je het stadion binnen

Afbeelding
Vlak voor de aftrap

Afbeelding
Volle tribunes

Afbeelding
Vlaggen op de tribunes

Afbeelding
Veel belangstelling van de pers voor de wedstrijd

Afbeelding

Afbeelding
Wedstrijdmoment

Afbeelding

Afbeelding
Ludiek doekje, had iets te maken met het transport van kernafval dit weekend van Frankrijk naar Noord-Duitsland

Afbeelding
Iedereen sluit netjes achteraan in de rij voor eten en drinken

Afbeelding
Oproep tot tegendemonstratie tegen een mars van neonazi's in Hannover.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor xander » 09-11-2010 00:15

http://www.youtube.com/watch?v=KY1jvjUJY_o vanaf 2.50 5.50 min Dortmund met 10.000 fans in Hannover, beelden die je in Nederland nooit meer zult zien.
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Jeroen » 09-11-2010 14:36

Mooi verslag! Ik mis alleen nog een berekening van de onnodige politiekosten.. 8)

In Duitsland is die massale inzet toch helemaal niet nodig?
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor Caspar » 09-11-2010 17:22

Haha, ik zie een bekende tatoeage! :lol:
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: [Groundhopping] Wedstrijdbezoek in binnen- en buitenland

Berichtdoor xander » 10-11-2010 16:07

Spirit Nord 113 > 07.11.10 | Borussia Dortmund

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.bn99.com/ausgabe113.pdf
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

VorigeVolgende

Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten