Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor fuotbalgek » 24-05-2017 15:04

Ik had liever gezien dat de club zelf met een herfinanciering eigenaar van het stadion was geworden aangezien het stadion de melkkoe van het buiten weinig succesvolle project sportstad is.

Desondanks goed nieuws dat de kosten naar beneden gaan. Onze stadionhuur is ridicuul hoog.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor AllardP » 31-01-2018 20:12

Opvallend dat er hier helemaal geen aandacht is besteed aan het jaarverslag ’16-’17! Lijkt me goed om even de highlights door te nemen:
    Verlies van 1,5 miljoen.
    Het operationeel verlies – voor transferinkomsten – bedroeg 4 miljoen. Dit was 2,6 miljoen in het voorgaande seizoen.
    De voornaamste oorzaken voor de verslechtering: terugloop in inkomsten (1 miljoen) en meer uitgaven aan salarissen (0,6 miljoen).
    Eigen vermogen neemt af van 21,5 naar 20,0 miljoen.
    Vreemd vermogen (schulden) daalt van 7,5 miljoen naar 5,6 miljoen.
    Solvabiliteit (eigen vermogen als percentage balanstotaal) is 78,5% (was 74,8%).
    Kortlopende schulden (<1 jaar) 5,4 miljoen, kortlopend vermogen (cash en vorderingen) 12,5 miljoen.

De transferinkomsten voor St. Juste, Larsson, Van Aken en Johnsen (in totaal zo’n 12,5 miljoen) en Thern (paar ton?) zitten hier niet in. De uitgaven aan Mihajlovic, Rojas, Woudenberg, Hansen en Bulthuis (zo’n 3 miljoen?) ook niet.

Mijn observaties:
    De daling van inkomsten (tv-inkomsten, sponsoring, recette, merchandising) is veruit het grootste zorgpunt.
    Het goede nieuws is dat we financieel zeer gezond zijn, zowel op korte als lange termijn (solvabiliteit).
    Met de te verwachten winst over het lopende jaar is de kans groot dat we aan het eind van het seizoen geheel schuldenvrij zijn. Heb je verder niets aan, maar toont wel aan hoe veel geld de club nog altijd heeft.
    De vermogenspositie van de club wordt waarschijnlijk onderschat. De waarde van de selectie is volgens de balans 2,9 miljoen, maar ik denk dat de totale transferwaarde van spelers als Pieirie, Dumfries, Kobayashi en Zeneli daar ver bovenuit gaat.
    We besparen jaarlijks 1 miljoen op de stadionhuur. Het belang daarvan moeten we niet overschatten, omdat we voor 39,5% eigenaar zijn van Sportstad. Winst van Sportstad wordt uitgekeerd (en verlies ingehouden), dus dat gedeelte is in feite vestzak-broekzak.
    Het is mij niet duidelijk waarom we zo ontzettend veel geld op de bank hebben staan: 6,0 miljoen vorig jaar, 8,4 miljoen euro afgelopen zomer en nu waarschijnlijk een stuk meer door alle verkopen. Dit geld zouden we moeten investeren in de toekomst van de club, maar voorlopig staat het allemaal niets te doen.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor BK2007 » 31-01-2018 20:31

Mijn observatie: het is altijd verstandig wanneer je zo'n riskant bedrijfsplan hebt als de onze (hiermee bedoel ik structureel tekort jaarlijks afdekken met transfers) dat je geld achter de hand houdt. Verder wil men investeren in een nieuw trainingscomplex. Dit is niet bepaald gratis en zal men ook voor moeten sparen.
Conclusie: houdt geld in de pocket.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor BK2007 » 01-02-2018 19:26

http://www.vitesse.org/nieuws/vitesse_i ... start.html

Bij Vitesse hebben ze dus voor 8 miljoen een nieuw complex laten bouwen. Ik neem aan dat de club ook zo iets in de planning heeft. Dus mag er wel even achter de oren gekrabd gaan worden hoe dit gefinancierd gaat worden.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor tha boelie » 01-02-2018 21:08

Dan heb je wel een fantastisch complex. Volgens pes5 zijn de plannen in vergevorderd stadium, ben benieuwd. Z`on accommodatie kan net even die ene (jeugd) speler over de streep trekken om voor onze club te kiezen. 8 miljoen is wel enorm veel geld, maar als het resulteert dat er betere jeugdspelers afgeleverd worden aan het eerste elftal ga je die 8 miljoen op den duur wel terugverdienen.

Van Wijnen even vragen of ze het voor een schappelijk prijsje willen bouwen....
tha boelie
Basisspeler
 
Berichten: 804
Geregistreerd op: 31-10-2010 01:31

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor AllardP » 01-02-2018 22:08

@BK2007. We hebben helemaal geen 'riskant bedrijfsplan'. Over een periode van tientallen jaren hebben we gemiddeld gezien ruime winst gemaakt met transfers, dus daar mag je best rekening mee houden. We zijn een verkoopclub en dat gaat niet veranderen. Kijk voor de lol eens in jaarverslagen van andere clubs: we zijn gezonder dan alle concurrenten en hebben zelfs een ruim hogere solvabiliteit dan het steenrijke Ajax.

Als de club wil investeren in een nieuw jeugdcomplex, dan sta ik daar helemaal achter. Maar daarvoor hebben we niet zo'n gigantische kasvoorraad nodig: nu 8 miljoen en in de zomer minstens zo'n 13 miljoen. Dat peperdure complex van Vitesse kunnen we dus lachend pinnen, zonder achter oren te krabben. Daarbij nog een paar kanttekeningen:
- Vermoedelijk zal ons complex minder kosten dan die van het megalomane Vitesse.
- Er zijn mogelijk partners om mede te investeren.
- Financiering door kasgeld op te potten is niet nodig gezien de ijzersterke balans en bovendien duur.

We kunnen het met zijn allen hier proberen in te vullen, maar vooralsnog mis ik gewoon een visie over wat te doen met al dat kasgeld. En trouwens ook een visie op de toekomst van de club. Het beleid lijkt gericht op overleven, terwijl we veel hogere ambities kunnen hebben.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor fuotbalgek » 02-02-2018 01:05

Riskant of niet, het vastleggen van jaarlijks terugkerende kosten op incidentele inkomsten blijft een vorm van gokken. Investeren is niet verkeerd, maar het aantrekken van Mihaljovoc en Rojas laat zien hoe je geanticipeerde inkomsten kunt verneuken. Allard pleit voor de risicovolle bedrijfsvoering die kuiper cs werd opgelegd met alle gevolgen (veenstra) vandien.

Clubs als pec en heracles draaien op een veel lager budget net zo goed. Wat mij betreft is het dan ook niet een zaak van over investeren. We moeten terug naar slimmer investeren. Zoals 20 jaar geleden. Eerder hier vandaag nog geopperd, kijk eens in de jupiler league. Maak meer van je budget, liever dan meer budget maken.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor BK2007 » 02-02-2018 18:53

AllardP schreef:- Vermoedelijk zal ons complex minder kosten dan die van het megalomane Vitesse.
- Er zijn mogelijk partners om mede te investeren
.- Financiering door kasgeld op te potten is niet nodig gezien de ijzersterke balans en bovendien duur.


Ad1. Dat hangt van de plannen af, minimaal hetzelfde kost ongeveer hetzelfde.
ad2. Wie dan ?
Ad3.Wat bedoel je hiermee ? Lenen ? Er is geen enkele bank die geld uitleent aan een voetbalclub. Ik meen dat wij zelfs niet eens rood mogen staan bij de Rabo.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor AllardP » 07-02-2018 19:34

BK2007 schreef:ad2. Wie dan ?


Gaan we iets bouwen dat alleen maar gebruikt gaat worden voor onze jeugd? Of wordt het een multifunctioneel complex waar anderen gebruik van kunnen maken? Dat laatste lijkt me wel zo slim en opent mogelijkheden voor financiering.

BK2007 schreef:Ad3.Wat bedoel je hiermee ? Lenen ? Er is geen enkele bank die geld uitleent aan een voetbalclub. Ik meen dat wij zelfs niet eens rood mogen staan bij de Rabo.


Waarom zou een bank niet lenen aan een bedrijf met onze liquiditeits- en solvabiliteitsratio's? Staat ook helemaal los van of je rood mag staan of niet.

In het jaarverslag staat dat we over ons banktegoed de creditrente krijgen van huisbankier Rabo. Die is 0,01% volgens de website. Met een inflatie van 1,5% verliezen we daar gewoon geld op. Zonde. Bovendien kunnen we met dat geld allemaal dingen doen die rendement opleveren voor de club. Bijvoorbeeld in verbetering van de trainingsfaciliteiten. Maar waarom doen we dat dan niet? We zwemmen al jaren in de centjes en er is nog steeds niets gebeurd. Geen visie, geen ambitie.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Wizard » 08-02-2018 15:57

AllardP schreef:
Waarom zou een bank niet lenen aan een bedrijf met onze liquiditeits- en solvabiliteitsratio's? Staat ook helemaal los van of je rood mag staan of niet.

Reeds voor de crisisjaren is bekend dat banken niet zomaar voetbalclubs mogen financieren. Wellicht dat dit anno 2018 is veranderd, maar BK2007 heeft hierin absoluut een punt. In dat kader is het ruime bedrag aan LM geheel te verklaren om zodoende deze uitbreiding zelf te financieren en daarnaast nog een potje over te houden voor tegenvallers (en je liquiditeit t.o.v. je lopende verplichtingen dekkend te houden).
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 08-02-2018 16:11

Gewoon een bedrijf het sportcomplex laten sponsoren, ala AFAS. Ik ben een voorstander van het "Groenleven Trainingscomplex" :lol:
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor badfrisianboy » 18-03-2018 23:54

Voor de forumleden die dat interessant vinden hierbij een overzicht van het aantal punten die de clubs in de eredivisie hebben behaald op basis van de eindstand van de afgelopen negen seizoenen. Dit zijn de punten die gebruikt worden voor de verdeling van de TV gelden.

01) AJAX 782
02) PSV 748
03) FEYENOORD 714
04) AZ 611
05) VITESSE 536
06) FC TWENTE 536
07) FC UTRECHT 523
08) FC GRONINGEN 501
09) SC HEERENVEEN 476
10) HERACLES ALMELO 376
11) ADO DEN HAAG 353
12) PEC ZWOLLE 312
13) RODA JC 177
14) WILLEM II 167
15) NAC BREDA 146
16) EXCELSIOR 136
17) SPARTA ROTTERDAM 48
18) VVV-VENLO 42

CLUBS DIE NIET MEER IN DE EREDIVISIE ZITTEN: NEC (219), CAMBUUR LEEUWARDEN (99), RKC WAALWIJK (85), GO AHEAD EAGLES (59), DE GRAAFSCHAP (41), FC DORDRECHT (7) EN FC VOLENDAM (1).

De eindstand van dit seizoen moet daar nog bij opgeteld worden. De kampioen van dit seizoen krijgt er 180 punten bij. De nummer twee 170, de nummer drie 160, etc. etc.

Om FC Groningen voorbij te gaan moeten we drie plekken hoger eindigen dan de oosterburen. Om FC Utrecht voorbij te gaan moeten we vijf plekken hoger eindigen dan de dom-stedelingen. Om FC Twente en Vitesse voorbij te gaan dienen we zeven plekken hoger te eindigen dan beide clubs. Van onderen komt er voorlopig nog geen gevaar. Clubs als Heracles, ADO Den Haag en PEC Zwolle staan op te grote afstand om ons te kunnen bedreigen.

Met de huidige stand op de ranglijst zullen we dus FC Groningen en FC Twente gaan inhalen op de TV-gelden lijst en dus twee plekken stijgen. De nummer 9 van de TV-gelden ranglijst ontvangt 4,05% van de te verdelen TV-gelden. De nummer 8 ontvangt 4,85% en de nummer 7 ontvangt 5,9%. Concreet betekend dat, bij de huidige 2 plaatsen winst, dat we ongeveer € 1.400.000,- extra TV-gelden tegemoet mogen zien komend seizoen.

De slechte prestaties van FC Groningen en FC Twente dit seizoen kunnen ons dus een mooie financiële meevaller opleveren. Maar dan mogen we zelf niet verder zakken op de ranglijst en beide genoemde clubs eigenlijk niet meer stijgen (tenzij we zelf ook nog weer een aantal plaatsen op de ranglijst stijgen). Na vorig seizoen dit bedrag te hebben verloren op de laatste speeldag kunnen we dat bedrag dit seizoen weer terug verdienen.
badfrisianboy
Basisspeler
 
Berichten: 994
Geregistreerd op: 05-07-2015 20:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Kaz_SCH » 19-03-2018 14:31

Bedankt voor de heldere post! Die Play-Offs kunnen me echt gestolen worden momenteel, maar dit is van groot belang voor de club. Er staat zéker nog iets op het spel de komende 6 wedstrijden. Die 1.4 miljoen wat mij betreft direct reserveren voor een gloednieuw trainingscomplex, dat lijkt me voor de middellange termijn veel crucialer dan nog een middelmatige speler erbij.

Hoop dat het lijstje ook een eye-opener is voor veel supporters: Over de afgelopen 9 (!!) seizoenen zijn we momenteel de 9e club van Nederland. Wellicht volgend jaar 7e of 8e. Dat is de realiteit.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Ebiede » 19-03-2018 22:34

Kaz_SCH schreef:
Hoop dat het lijstje ook een eye-opener is voor veel supporters: Over de afgelopen 9 (!!) seizoenen zijn we momenteel de 9e club van Nederland. Wellicht volgend jaar 7e of 8e. Dat is de realiteit.


Dit soort berichten lees ik wel vakker en vind ik opmerkelijk. Niemand verwacht dat we om een kampioenschap gaan spelen of elk jaar Europees voetbal halen.

De pijn zit hem er in dat er vervelend voetbal wordt gespeeld. Meer ballen breed en achteruit, dan vooruit. Meer Goals tegen dan voor. Geen hoge druk en afjagen van tegenstanders.

Als de insteek van het voetbal is zoals bovenstaand, zal er veel minder geklaagd worden. Het is heel simpel, het voetbal wat we nu spelen is dodelijk saai en weinig avontuurlijk. Resultaat een leeg stadion.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor AllardP » 20-03-2018 21:07

Kaz_SCH schreef:Hoop dat het lijstje ook een eye-opener is voor veel supporters: Over de afgelopen 9 (!!) seizoenen zijn we momenteel de 9e club van Nederland. Wellicht volgend jaar 7e of 8e. Dat is de realiteit.


Qua prestaties inderdaad. Qua financiële mogelijkheden zijn we minstens top-zes. Het enige dat dit lijstje aantoont, is dat we al jaren beneden onze stand presteren. Als dat blijft aanhouden, dan glijden we op een gegeven moment ook financieel af. Helaas bespeur ik bij de club maar heel weinig besef dat het echt anders moet om toeschouwers en sponsoren te behouden.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Kaz_SCH » 21-03-2018 09:50

Minstens top 6? Ik wil je graag geloven, maar zeg je dat puur op basis van het Eigen Vermogen en de liquide middelen? Ik denk dat de cijfers van Vitesse en zeker ook Utrecht misschien slechter zijn of lijken dan die van ons, maar bij Utrecht zit er altijd nog een Van Seumeren die wat extra mogelijk kan maken, mocht hij dat nodig achten. Zo'n suikeroompje hebben wij niet. Denk dat we vooral moeten kijken naar AZ, wat die de afgelopen 10 jaar hebben neergezet, na de duistere periode van Scheringa, vind ik echt razend knap.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 21-03-2018 11:29

Kaz_SCH schreef:Minstens top 6? Ik wil je graag geloven, maar zeg je dat puur op basis van het Eigen Vermogen en de liquide middelen? Ik denk dat de cijfers van Vitesse en zeker ook Utrecht misschien slechter zijn of lijken dan die van ons, maar bij Utrecht zit er altijd nog een Van Seumeren die wat extra mogelijk kan maken, mocht hij dat nodig achten. Zo'n suikeroompje hebben wij niet. Denk dat we vooral moeten kijken naar AZ, wat die de afgelopen 10 jaar hebben neergezet, na de duistere periode van Scheringa, vind ik echt razend knap.


AZ heeft met het verkopen van de naam van het stadion en trainingscomplex aan AFAS miljoenen gekregen, en krijgen miljoenen per jaar. Ze krijgen een leuk zakcentje van de hoofdsponsor. Jaar op jaar verdienen ze miljoenen met de verkoop van spelers. Het is een combinatie van goed beleid, investeren in de voorzieningen, goede sponsoring en attractief voetbal.
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Mackan68 » 21-03-2018 11:42

Kaz_SCH schreef:Minstens top 6? Ik wil je graag geloven, maar zeg je dat puur op basis van het Eigen Vermogen en de liquide middelen? Ik denk dat de cijfers van Vitesse en zeker ook Utrecht misschien slechter zijn of lijken dan die van ons, maar bij Utrecht zit er altijd nog een Van Seumeren die wat extra mogelijk kan maken, mocht hij dat nodig achten. Zo'n suikeroompje hebben wij niet. Denk dat we vooral moeten kijken naar AZ, wat die de afgelopen 10 jaar hebben neergezet, na de duistere periode van Scheringa, vind ik echt razend knap.

Denk alleen eens aan de gok met Janssen die ze voor een paar ton genomen hebben.... Ook bij AZ zit echter een hele groep ondernemers die het mogelijk heeft gemaakt voor AZ om het stadion terug te kopen nadat dat bij het Scheringa debacle aan de gemeente verkocht moest worden. Ooit hadden we de grootste sponsor sociëteit van Nederland, maar zoiets zie ik bij ons niet gebeuren. Kijk momenteel eens hoe lang het al duurt voor daadwerkelijk SKW eens aangepakt wordt. Ten opzichte van AZ lopen we echt mijlenver achter. En dat halen we ook niet zomaar 1,2,3 weer in. Helemaal wanneer de bezoekersaantallen van ons richting die van het AFAS stadion gaan. Pijnlijk.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Avatar gebruiker
Mackan68
Superster
 
Berichten: 6778
Geregistreerd op: 01-08-2004 14:46
Woonplaats: De 'achterbuurt' van Techum

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Superfries1994 » 21-03-2018 11:55

Streppel zegt dat we lager staan qua spelersbegroting dan de 7e plaats. Dat vind ik lastig te geloven. Utrecht zal niet veel hoger zitten, maar vooruit, daar gaan we nu even vanuit. PSV, Ajax, AZ, Feyenoord en Vitesse zitten sowieso hoger. Welke clubs zitten dan nog boven Heerenveen als het gaat om het salarishuis? Groningen? Heracles? ADO? Lijkt me heel erg sterk. Al deze clubs hebben geen dure oud-international zoals Schaars of buiten-EU spelers zoals Rojas en Kobayashi in de ploeg. ADO ging vanaf het begin van het seizoen al voor directe handhaving, dus het lijkt me sterk dat zij dat als doelstelling hebben, terwijl ze de 7e spelersbegroting van Nederland zouden hebben. Groningen staat er ook veel minder op dan wij. Veel waarschijnlijker lijkt het me dat Streppel weer aan het goochelen is met feiten en cijfers om zijn eigen falen mee goed te praten.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Jazz » 21-03-2018 13:03

Is er niet een Friese multimiljonair die veel clubliefde heeft en die graag wilt bijspringen? :lol:
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor diepFries » 21-03-2018 13:38

Superfries1994 schreef:Streppel zegt dat we lager staan qua spelersbegroting dan de 7e plaats. Dat vind ik lastig te geloven. Utrecht zal niet veel hoger zitten, maar vooruit, daar gaan we nu even vanuit. PSV, Ajax, AZ, Feyenoord en Vitesse zitten sowieso hoger. Welke clubs zitten dan nog boven Heerenveen als het gaat om het salarishuis? Groningen? Heracles? ADO? Lijkt me heel erg sterk. Al deze clubs hebben geen dure oud-international zoals Schaars of buiten-EU spelers zoals Rojas en Kobayashi in de ploeg. ADO ging vanaf het begin van het seizoen al voor directe handhaving, dus het lijkt me sterk dat zij dat als doelstelling hebben, terwijl ze de 7e spelersbegroting van Nederland zouden hebben. Groningen staat er ook veel minder op dan wij. Veel waarschijnlijker lijkt het me dat Streppel weer aan het goochelen is met feiten en cijfers om zijn eigen falen mee goed te praten.
Ik vermoed dat de spelersbegroting van FC Twente nog wel wat hoger ligt dan de onze. Al zijn het veelal ook kortlopende contracten en huurlingen, dus weinig restwaarde en geen stabiele basis, gezien ook de prestaties op het veld.
In case of doubt, make it sound convincing
Avatar gebruiker
diepFries
Superster
 
Berichten: 1639
Geregistreerd op: 05-06-2007 12:12
Woonplaats: Groningen

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Mackan68 » 21-03-2018 14:04

Jazz schreef:Is er niet een Friese multimiljonair die veel clubliefde heeft en die graag wilt bijspringen? :lol:

Vast wel, maar (te) veel geld gaat bijna altijd gepaard met (te) veel lust naar veel macht.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Avatar gebruiker
Mackan68
Superster
 
Berichten: 6778
Geregistreerd op: 01-08-2004 14:46
Woonplaats: De 'achterbuurt' van Techum

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Kaz_SCH » 22-03-2018 09:13

Superfries1994 schreef:Streppel zegt dat we lager staan qua spelersbegroting dan de 7e plaats. Dat vind ik lastig te geloven. Utrecht zal niet veel hoger zitten, maar vooruit, daar gaan we nu even vanuit. PSV, Ajax, AZ, Feyenoord en Vitesse zitten sowieso hoger. Welke clubs zitten dan nog boven Heerenveen als het gaat om het salarishuis? Groningen? Heracles? ADO? Lijkt me heel erg sterk. Al deze clubs hebben geen dure oud-international zoals Schaars of buiten-EU spelers zoals Rojas en Kobayashi in de ploeg. ADO ging vanaf het begin van het seizoen al voor directe handhaving, dus het lijkt me sterk dat zij dat als doelstelling hebben, terwijl ze de 7e spelersbegroting van Nederland zouden hebben. Groningen staat er ook veel minder op dan wij. Veel waarschijnlijker lijkt het me dat Streppel weer aan het goochelen is met feiten en cijfers om zijn eigen falen mee goed te praten.


Dit vond ik ook verbazingwekkend. Alleen Twente nog eventueel, die werken ook nog steeds met een begroting van rond de 30 miljoen, maar dat zal heel hard achteruitlopen op deze manier. Heracles staat er om bekend dat ze enorm percentage van de totale begroting in de 1e selectie steken, maar hun totale begroting is 11 miljoen. Groningen staat er beroerder op dan wij.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor AllardP » 22-03-2018 15:39

Totale onzin inderdaad. Er is niemand die eraan twijfelt dat de grote drie, AZ en Vitesse meer uitgeven dan wij, maar voor de rest? Onze salariskosten zijn hoger dan de complete begroting van Excelsior, VVV en Sparta en van ongeveer hetzelfde niveau als de complete begroting van Willem II, NAC, Roda, Heracles en PEC.

Dan blijven nog enkele kandidaten over. Van deze namen heeft Twente heeft op papier een enorme begroting, maar die gaat grotendeels op aan het aflossen van de schuldenberg. De ranglijst is daar wel het bewijs van. Groningen besteedde vorig jaar een half miljoen minder aan salarissen en heeft die achterstand niet ingelopen. ADO gaf vorig jaar twee miljoen minder uit aan salarissen; ook daar zie ik geen reden om aan te nemen dat dit spectaculair is toegenomen. Van Utrecht weet ik het niet; die club is nogal schimmig met zijn financiën. Onze totale begroting is ruim twee miljoen hoger, maar het is niet uit te sluiten dat Utrecht minder overige kosten heeft.

Kortom: we hebben de zesde of zevende spelersbegroting. Wederom een kutsmoes van Streppel. Hij zal pas tevreden zijn als wij hem met zijn allen bedanken dat we zo knap gelijke tred houden met Excelsior.

Tot slot: 'begroting' zegt lang niet alles. Zoals ik hier al veel vaker heb aangetoond, is onze financiële situatie dermate goed dat we met een gerust hart meer kunnen uitgeven dan we momenteel doen. Dit geldt - behalve voor Ajax - voor geen enkele andere club.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Wizard » 22-03-2018 16:13

Superfries1994 schreef:Streppel zegt dat we lager staan qua spelersbegroting dan de 7e plaats. Dat vind ik lastig te geloven. ..... Veel waarschijnlijker lijkt het me dat Streppel weer aan het goochelen is met feiten en cijfers om zijn eigen falen mee goed te praten.

Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse, Utrecht, ADO, Twente: Deze clubs hebben allen een hogere spelersbegroting.
Dat Streppel zijn eigen falen na elke wedstrijd poogt te maskeren is zeker een feit. Het klopt wat hij zegt, maar het is triest om de prestatie van een club hieraan te hangen. Er speelt natuurlijk veel meer dan alleen de spelersbegroting. Qua selectiesterkte ie is onze selectie bijv. absoluut sterker dan de selectie van ADO.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor AllardP » 22-03-2018 16:46

Je zegt heel stellig dat de spelersbegroting van Utrecht en ADO hoger is, maar waar baseer je dat op? Ik kan de cijfers van Utrecht niet vinden (alleen de totale begrotingen, waarbij de onze hoger is) en de uitgaven van ADO lagen vorig jaar nog een heel stuk lager (9,2 miljoen vs. 11,2 miljoen). Het is sowieso absurd om te stellen dat Twente meer kan uitgeven aan spelers, want die club staat aan alle kanten onder curatele en kan nauwelijks eigen beleid voeren.

Tenzij jij meer informatie hebt, blijf ik van mening dat Streppels bewering domweg niet klopt.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor tha boelie » 22-03-2018 17:37

Ik kijk liever naar de kwaliteit van de selectie. Het is duidelijk dat Ajax, Psv, Feyenoord en AZ een betere selectie hebben. Daarna komen wij in een groepje met Utrecht en Vitessse vind ik. Dan zou je minimaal bij de eerste 7 moeten en kunnen eindigen.
tha boelie
Basisspeler
 
Berichten: 804
Geregistreerd op: 31-10-2010 01:31

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Wizard » 23-03-2018 22:13

AllardP schreef:Je zegt heel stellig dat de spelersbegroting van Utrecht en ADO hoger is, maar waar baseer je dat op?
Tenzij jij meer informatie hebt, blijf ik van mening dat Streppels bewering domweg niet klopt.


Qua begroting zitten Utrecht, Heerenveen, Ado en Groningen volgens mij heel dicht bijelkaar (even uit m'n hoofd). Alleen Twente zit een stuk hoger. Van deze clubs werken Groningen en Heerenveen met een operationeel tekort, waarbij het jaarlijkse tekort van Heerenveen significant is. Groningen en Heerenveen hebben dan ook een lager salarisplafond dan clubs als Utrecht en Ado (Ado heeft haar begroting inclusief spelersbudget dit seizoen trouwens significant opgekrikt). Verder kan je voorgaande ook enigszins terugvinden in het voorbije seizoen danwel in het nieuws. Leuk voorbeeld is bijv. dat Twente de slag om Maher puur won van Utrecht omdat het meer salaris kon bieden. Daarnaast hebben Utrecht en Ado toezeggingen dat tekorten worden aangevuld door hun suikerooms, waardoor ze met een hoger plafond werken.
NB Twente heeft nog genoeg financiële armslag met een begroting van bijna 10 mil. hoger dan de onze.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor gwgwgw » 25-03-2018 16:57

tha boelie schreef:Ik kijk liever naar de kwaliteit van de selectie. Het is duidelijk dat Ajax, Psv, Feyenoord en AZ een betere selectie hebben. Daarna komen wij in een groepje met Utrecht en Vitessse vind ik. Dan zou je minimaal bij de eerste 7 moeten en kunnen eindigen.


Maar wat is nu precies kwaliteit? Qua resultaat kunnen we ons al 3 seizoenen niet meer meten met andere subtoppers. Onze winstpartijen tegen linkerrijtje ploegen:

2017/2018
2x gewonnen (psv, ado)

2016/2017
(fc twente, fc groningen)

2015/2016
(feyenoord, az)

In 3 seizoenen tijd maar 6x een wedstrijd tegen een linkerrijtje ploeg gewonnen. Ik vraag me zelfs af of er nog ploegen zijn die het nog slechter doen dan ons op dat gebied. Zelfs nummer laatst fc twente wist 2x te winnen van een linkerrijtje ploeg dit seizoen (fc utrecht en heracles).
gwgwgw
Selectiespeler
 
Berichten: 251
Geregistreerd op: 31-07-2012 20:59

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor AllardP » 11-04-2018 00:47

Wizard, ik zou het prettig vinden als je je eerst wat zou verdiepen voor je met halve waarheden gaat strooien. Je doet nu net alsof alleen Heerenveen en Groningen een operationeel tekort hebben, maar daar klopt natuurlijk helemaal niets van. Zo leed ADO over het vorige jaar een verlies van 3 miljoen zonder noemenswaardige transferinkomsten. Utrecht maakte een winst van 3 miljoen, alleen dankzij de verkoop van Haller en Amrabat, na maar liefst negen opeenvolgende jaren verlies.

Wij hadden vorig jaar een beperkt verlies, maar dankzij enorme transferklappers uit het verleden is onze balans vele malen sterker dan die van de concurrentie. Sterker nog, door de verkopen van afgelopen zomer maken we straks weer vette winst en zijn we volgens mijn berekeningen (zie eerdere post) zelfs helemaal schuldenvrij. Waar wij een gezonde huishouding hebben, moeten Utrecht en ADO op de geldschieter leunen om niet failliet te gaan. Deze betalen echter niets buiten de begroting om, dus de cijfers kun je prima met elkaar vergelijken. En die laten dus zien dat wij een hoger budget hebben.

Je bewering dat Twente veel meer armslag heeft door de hogere begroting slaat echt helemaal nergens op. Die club balanceert nog altijd op het randje van faillissement en moet continu in de gaten houden of er genoeg geld in kas is. Dit terwijl wij ruim acht miljoen op de bank hebben staan niets te doen. Verder staan ze onder curatele van de KNVB (en de gemeente) en betalen ze zich helemaal arm aan rente en aflossingen. Straks na degradatie mogen ze weer hun handje ophouden bij de gemeente en kunnen ze aan competitievervalsing gaan doen in de Juup.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten