Transferbeleid (algemeen)

› wie (nog) niet pompeblêden draagt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor hilbi » 02-09-2019 14:18

Hoorde van een collega (met inside information) dat er vandaag 3 spelers medisch gekeurd gaan worden.
Avatar gebruiker
hilbi
Selectiespeler
 
Berichten: 453
Geregistreerd op: 15-06-2009 16:00

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Wizard » 02-09-2019 14:35

Halilovic en Van Hau.
Halilovic is zeker een versterking. Verder is de constructie met Van Hau natuurlijk een hele slimme. Je kunt een jaar lang kijken wat hij kan en wat zijn potentieel is zonder salariskosten. Daarnaast, nog slimmer, is zo'n speler commercieel gezien natuurlijk een prachtige zet. Wat dat betreft hoop ik niet alleen sportief dat hij het hier gaat maken, maar ook vanuit commercieel oogpunt!
Dit zouden echt twee hele mooie versterkingen (op papier) zijn. Halilovic is voetbaltechnisch gezien echt een hele grote speler en zou niet misstaan bij de top3. Hopelijk lukt het hem om dit er ook in wedstrijden bij ons uit te laten komen.

Well done, Hamstra!

ps De derde aankoop zal dan de spits van NEC of Buitink worden. Spannend....
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kevin1990 » 02-09-2019 23:22

Een aardige transferperiode als je kijkt naar de spelers die zijn gehaald. Toch vind ik dat Hamstra, door het uitblijven van een spits, gefaald heeft. Het is al 1.5 jaar duidelijk dat er een spits moet komen en het is gewoon niet gelukt. Er zit geen bewezen doelpuntenmaker in deze selectie en het werd pijnlijk duidelijk dat dit er nogal aan schort bij Heerenveen. Geen concurrentie voor Odgaard...
Kevin1990
Bankzitter
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 13-09-2012 19:01

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor davp » 03-09-2019 07:19

Wat mij betreft ook (jammerlijk) gefaald, vooral het niet aan kunnen trekken van een spits is een blijk van onvermogen. We zitten nu al voor het tweede seizoen met een jonge huurspits waarvan we nog maar moeten zien of hij goed genoeg is.

Daarnaast moet het nog maar blijken hoe de andere aankopen uitpakken. Op papier is Halilovic een groot talent, maar het is er nog nergens echt uitgekomen. Van Hau is commercieel gezien erg leuk, maar de Vietnamese competitie is natuurlijk van een heel ander niveau dan de onze. Veerman kan in potentie een leuke middenvelder voor ons worden als hij nog wat stappen zet. Maar ik snap niet dat deze jongen zo laat is gehaald, was in mijn optiek beter geweest als hij een stuk van de voorbereiding mee had gedraaid. Misschien dat Volendam eerder niet mee wilde werken?!

We gaan het zien dit seizoen en natuurlijk sta ik één-met-Heerenveen vol achter de selectie. Maar in Hamstra begin ik zo langzamerhand het vertrouwen te verliezen.
Avatar gebruiker
davp
Superster
 
Berichten: 1589
Geregistreerd op: 22-06-2005 10:36
Woonplaats: De Knipe

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Voorstopper » 03-09-2019 07:23

Het is jammer dat het elk jaar een beetje net niet is en we een selectie hebben die toch net niet in balans is. Nu hebben we ineens op het middenveld wederom zat keus, maar centraal voorin is het behelpen. Als Odgaard wegvalt zal Dreyer/Ejuke wel spelen, en in noodsituaties Botman. Maar dat kan toch gewoon niet voor een club van ons kaliber...

Ook heeft Odgaard verder niemand die hem scherp hoeft te houden, hij speelt toch wel.
The two most powerful warriors are patience and time.
Avatar gebruiker
Voorstopper
Superster
 
Berichten: 3635
Geregistreerd op: 05-06-2005 09:24
Woonplaats: Groningen

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Jazz » 03-09-2019 07:53

Jazz schreef:Ik verwacht dat er geen spits meer bij komt, het duurt allemaal te lang. Buitink kan je afstrepen, Lamprou kan je afstrepen, Reza komt niet, wie stond er nog meer op het lijstje?


Tja, ik zag het al aankomen. Wat een gemis nu zonder een extra spits. Maloku is nog niet goed genoeg om de reserve van Odgaard te worden.
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 03-09-2019 08:33

We kunnen de balans opmaken.

Verdedigers weg:
Pierie
Schmidt
Drkusic
Hornkamp
Verdedigers erbij:
Botman (gehuurd)
Van Hau (gehuurd)
Van Rhijn (1 jarig contract)

Middenveld weg:
Vlap
Schaars
Rienstra
Thorsby
Kobayashi
Middenveld erbij:
Faik
Veerman
Bruijn (was verhuurd)
Halilovic (gehuurd)

Aanvallers weg:
Johnsen (was gehuurd)
Lammers (was gehuurd)
Van Amersfoort
Aanvallers erbij:
Ejuke
Odgaard (gehuurd)
Dreyer (gehuurd)

Daarnaast is reservedoelman Bekkema nog vertrokken, en is voor Nemanja Mihajlovic geen oplossing gevonden. Die gaat niet meer spelen en kost wel 426.000 per jaar.

Ook ik ben niet tevreden dat er geen 2e spits gehaald is, ik vind het werkelijk ongelofelijk zelfs. Maar ik hoop dat we er allemaal van uit willen gaan dat Hamstra naar eer en geweten gehandeld heeft deze zomer, met een portemonnee waarvan wij niet exact weten hoe goed of slecht die gevuld was.

Verdediging: Van Rhijn lijkt me voor dit jaar een prima oplossing om jeugdinternational Floranus uit de wind te houden, dingen bij te brengen en in nood kan hij op meerdere posities spelen. Prima oplossing. Botman valt me tot nu toe ook alles mee, alleen jammer dat die gehuurd is zonder optie tot koop. Dresevic wil ik toch ook noemen, die is in de winterstop alvast gehaald met het oog op een vertrek van Pierie en/of Hoegh. Goed gehandeld. Skovgaard lijkt me de nieuw Naess. Dan is er nog Doan van Hau, daar kunnen we allemaal niks zinnigs over zeggen behalve dat het qua PR en Commercie nu al een prachtige stunt is. Hoop voor die jongen dat hij niet van het niveau Harkemase Boys is.

Middenveld: Het enorme overschot aan middenvelders is opgelost, dat lijkt nu een veel dynamischer geheel te zijn. Meer in balans en met voldoende potentie in eigen jongens (Bruijn, Kongolo, Veerman, Faik). Halilovic was een buitenkansje, en die heeft Hamstra gegrepen. Prima!

Aanval: Ejuke is een heerlijke speler, die samen met Van Bergen een prachtig duo vormt. Odgaard is nog wat stroef, maar begint ook te groeien. Die komt er wel denk ik, maar ook hier jammer dat hij gehuurd is. Dat was alleen prima geweest als er ook een 2e spits (gekocht) was om de concurrentie aan te gaan die dan volgend jaar 1e spits wordt. Al toen vorig jaar zomer Lammers gehuurd werd wist Hamstra dat deze zomer dit probleem zou ontstaan. Ik vind het dus echt onvoorstelbaar dat er 14 maanden later zo makkelijk gezegd wordt: Tsja, het is helaas niet gelukt. Lammers zou vertrekken en Hornkamp was niet goed genoeg. Nu moeten we blind gokken op een jonge huurling van Sassuolo. God verhoede dat hem iets overkomt, want dan hebben we niemand meer. Ook bij het 2e loopt maar 1 spits rond (Maloku, waarvan de status onbekend is qua huur of koop).

Onder aan de streep heeft Hamstra veel logische dingen gedaan met beperkte middelen. Veel gehuurd, maar ik heb zo het idee dat dat echt niet anders kan in onze financiële situatie. De huurlingen die er zijn lijken kwalitatief echt iets toe te voegen, dus daar kan ik mee leven. Het spitsendebacle weegt bij mij wel erg zwaar mee, waardoor Hamstra in zijn examenjaar wat mij betreft op een 5,5 blijft steken. Ook omdat we volgend jaar juni weer opnieuw kunnen gaan beginnen. Een aantal contracten van basisspelers loopt af, de 5 huurlingen zijn dan weg en we moeten één parel verkopen (Van Bergen of Ejuke gok ik) om het gapende gat in de begroting te dichten.

Zo, heel verhaal. Hoop vooral dat Johnny er een mooi team van weet te smeden en dat we een leuk seizoen tegemoet gaan!
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Otsje P » 03-09-2019 08:44

Persoonlijk vind ik het een vrij sterke transferperiode. Uiteraard had ik graag gezien dat er een eigen spits gekocht was maar ik neem aan dat iedereen begrijpt dat Gerry dat zelf ook wilde. Echter, die spits moet aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen. Je kunt voor 6 ton wel weer een Dalgaard of een te Vrede ophalen maar dat is weggegooid geld en dan kun je het beter intern oplossen. Het schijnt dat er 10 spitsen de revue zijn gepasseerd, als dat dan niet lukt dan is dat klote maar dan heb ik liever dat ze een pas op de plaats maken en het geld op zak houden dan dat er een B-spits gehaald wordt om het gezicht van Hamstra te redden en maar een spits te hebben.

Kwaliteit boven kwantiteit is deze periode het devies gebleken. Odgaard zal nog moeten bewijzen dat hij kan scoren, maar als aanspeelpunt laat hij zijn waarde al wel zien. Botman is wat mij betreft vooralsnog een regelrecht schot in de roos en dat lijkt Ejuke ook te zijn.

Je kunt wel een spits halen, maar als je bij een blessure van Odgaard tot de conclusie komt dat je beter Ejuke in de spits kan zetten dan die speler die je aan het einde van de transferperiode nog zo nodig moest halen dan is er dus weer geld weg gesmeten. In de winter maar opnieuw proberen, je hebt het geld in ieder geval nog in de portemonnee.
Otsje P
Superster
 
Berichten: 4838
Geregistreerd op: 22-02-2011 12:01

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Wizard » 03-09-2019 08:56

Otsje P schreef:Persoonlijk vind ik het een vrij sterke transferperiode....... je hebt het geld in ieder geval nog in de portemonnee.

Amen.
Je hebt Ejuke en Dreyer die ook in de spits terecht kunnen. Daarnaast is er de mogelijkheid om in de winterstop alsnog een spits aan te trekken. Naar mijn mening is dit de beste transferperiode van Hamstra tot nu toe geweest. Daarnaast is er een uitstekende zet gedaan door Halilovic aan te trekken aangezien HET probleem in dit elftal de '10' was. Daar lag de crux en dat is nu opgelost.
Verder is er een commercieel slimme zet gedaan door Doan aan te trekken die de concurrentie met Woudenberg aan kan gaan.
Met het aantrekken van Dreyer en Ejuke, de talentvolle Van der Heijden en sterke Van Bergen heb je voldoende opties voorin.

Conclusie:
Nee, ik vind het totaal geen misser dat er geen spits bijgekomen is. We hebben een prima spits, die nog even moet wennen, en de crux lag op de '10' positie, want er ontbrak een basiswaardige 10. Dat is nu opgelost. Heb duizendmaal liever dat Hamstra een talentvolle spits in de winterstop aantrekt dan dat er nu een huurspeler of b-spits op de bank terecht komt om Odgaard bij mogelijke blessures te vervangen.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Vrieskist » 03-09-2019 09:00

Precies! En in de winterstop zijn er misschien wel spitsen die willen overstappen omdat ze de hele tijd op de bank zitten (zoals Buitink).
Avatar gebruiker
Vrieskist
Beheerder
 
Berichten: 2390
Geregistreerd op: 03-12-2002 18:39
Woonplaats: Joure

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 03-09-2019 09:42

Zo lust ik er nog wel een paar, uiteraard is het uitstekend dat Hamstra geen spits gehaald heeft die er helemaal niks van kan. Maar het is zijn full-time baan om een spits te halen die er wel wat van kan. Er wordt nu gedaan alsof het 'helaas pindakaas' niet gelukt is in de laatste weken, maar dit probleem speelt al vanaf het moment dat er geen spits gekocht kon worden en Lammers gehuurd werd. 14 maanden. Dat is gewoon echt slecht gedaan. Voor de rest alleen maar logische dingen gedaan en prima spelers gehaald, dus daarvoor complimenten.

Ik vind niet dat er een spits bij moest omdat Odgaard te slecht is, maar omdat 1 spits voor een middenmotor met subtopambities in de eredivisie veel te weinig is. Odgaard is hartstikke jong en niet gewend zoveel wedstrijden te spelen. Er móet concurrentie zijn. Als hem iets overkomt wordt het weer knutselen.

Hamstra heeft deze transferperiode door te huren vooral tijd gekocht. Volgend jaar zomer staan we weer voor een exodus. We bouwen erg weinig op in ieder geval. Toch vaak de basis voor succes, een team dat al een tijd in dezelfde samenstelling speelt.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Wizard » 03-09-2019 10:02

Totaal mee oneens.
Het doel is nu om:
- Sportief te presteren (publiek en sponsoren weer naar het ALS te krijgen)
- Spelers, die je hebt gekocht beter te maken, zodat je die nog dit seizoen of volgend seizoen voor veel geld kunt verkopen.

Dat je dan een aantal spelers huurt met slimme constructies die ook direct een meerwaarde in het team hebben getuigt van een handige aanpak waarbij je relatief weinig geld kwijt bent en weinig financiële risico's loopt. Je houdt het geld in je zak en kan daarvan SKW vernieuwen en talentvolle spelers kopen waar je met z'n allen echt achter hun komst staat.
De komst van Ejuke is een prachtige en typische Heerenveen aankoop en belooft nu in de komende seizoenen een grote speler voor Eredivisiebegrippen te worden. Van Bergen idem. Dan heb je spelers om hun heen nodig die hun laten floreren. Iemand als Halilovic is zo'n speler die dit team naar een niveau hoger kan brengen en juist op zijn positie hadden we echt iemand nodig.

De afgelopen wedstrijden bleek de '10' positie onze zwakke plek. Dan moet je daarop focussen en prioriteit aan geven. Dat is uitstekend gelukt met Halilovic. Voor de rest kijk je dan naar de dubbele bezetting van posities waarbij de komst van Doan een commercieel succesje lijkt (eerst nog afwachten), maar de vooruitzichten en aanleiding lijkt goed (onderbouwd) te zijn.

Dan heb je uiteraard nog de spitspositie. Voor mij geen topprioriteit. Er staat met Odgaard een prima spits en dan zou een reserve spits iemand moeten zijn die je echt aantrekt voor de toekomst. Wanneer je teveel geld moet uitgeven voor een A-talentvolle spits (bijv. Buitink) of niet genoeg overtuigd bent (spits Nec), moet je het niet doen. Dan vind ik het juist prima dat ze het geld in de zak houden en niet zomaar een spits aantrekken. Versterk je dan op posities met spelers waarvan je wel overtuigd bent, bijv. Doan of een Dreyer.

Het aantal maanden dat de Hamstra de tijd heeft gehad zegt me niet zoveel. De lijstjes lagen klaar en het transferspel begint toch altijd pas in de laatste dagen. Ze hebben hoog ingezet voor een spits, maar het is niet gelukt. Echter, we hebben Odgaard en nog 2 spelers die ook prima in de spits kunnen spelen. In de winterstop maar weer opnieuw proberen en dan nog steeds voor een A-talentvolle spits gaan, niet minder.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 03-09-2019 10:22

Ben het vrijwel helemaal eens met je eerste deel, ik zeg ergens hierboven bijna precies hetzelfde. Bijna allemaal logische keuzes gemaakt. Alleen over de spitspositie zullen we het niet eens worden, en da's prima.

Maar ben je het ergens met me eens dat we niet echt aan het bouwen zijn zo? Het is meer overleven dan leven. Maar ik besef dat dat blijkbaar de financiële positie is waar we ons in bevinden. Als dat uiteindelijk leidt tot een prachtig nieuw trainingscomplex kan ik er heel goed mee leven.

Het lijstje met spelers dat over 8 maanden in principe vertrekt:
Odgaard (huur)
Botman (huur)
Halilovic (huur)
Dreyer (huur)
Hahn (contract loopt af)
Hoegh (contract loopt af)
Van Rhijn (contract loopt af)
Van Bergen (Er zal de komende jaren elk jaar iemand voor veel geld verkocht moeten worden)
Van Hau (huurcontract loopt af, wel optie tot koop)

Dat is wederom je halve basiselftal
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Wizard » 03-09-2019 10:30

Kaz_SCH schreef:
Maar ben je het ergens met me eens dat we niet echt aan het bouwen zijn zo? Het is meer overleven dan leven. Maar ik besef dat dat blijkbaar de financiële positie is waar we ons in bevinden. Als dat uiteindelijk leidt tot een prachtig nieuw trainingscomplex kan ik er heel goed mee leven.

Het lijstje met spelers dat over 8 maanden in principe vertrekt:
Odgaard (huur)
Botman (huur)
Halilovic (huur)
Dreyer (huur)
Hahn (contract loopt af)
Hoegh (contract loopt af)
Van Rhijn (contract loopt af)
Van Bergen (Er zal de komende jaren elk jaar iemand voor veel geld verkocht moeten worden)
Van Hau (huurcontract loopt af, wel optie tot koop)

Dat is wederom je halve basiselftal


Het is momenteel ook overleven. Ik denk dat een groot deel van de supporters dat nog steeds niet goed in de gaten heeft. Een paar seizoenen geleden voerde ik al heftige discussies met sommige leden hierover, namelijk dat de financiële positie zeer nijpend is. Het is nu zorg dragen dat het stadion weer volkomt en het sponsorenbestand groeit. Daarvoor heb je sportieve prestaties nodig en een team dat strijd levert. Gechargeerd gezegd is het eerste de hoofdtaak van Hamstra, en het tweede die van JJ.
Het is nu zaak om geld opzij te leggen voor een nieuw SKW. Dat doe je oa door slim te huren, weinig financiële risico's te lopen en alleen A-spelers aan te trekken. Pas op de plaats dus.
Verder is het alleen zeker dat spelers als Odgaard en Halilovic definitief vertrekken na dit seizoen. 3 van de 4 verdedigers, je gehele middenveld en 2 vleugelaanvallers blijven in ieder geval. Dat lijkt me een behoorlijk fundament.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 03-09-2019 10:47

Ik denk dat de meesten dat wel beseffen, tenminste, dat hoop ik. Maar daar mogen ze best wat beter over communiceren. Zeg gewoon: We hebben geen gok meer genomen met een spits omdat we dit jaar x-miljoen gereserveerd hebben voor een nieuw jeugd- en trainingscomplex. Dat complex moet er in 202x staan, daar gaan we voor. Ga pal voor je beleid staan, wees concreet, wees helder. Dan creeër je zelfs bij de meest cynische supporter veel meer draagvlaak voor dat beleid. Ik zou het van harte toejuichen in ieder geval.

Ik zie trouwens niet de huidige 2 vleugelspelers blijven, of je moet Mihajlovic bedoelen (contract tot 2021). Kans is groot dat Van Bergen of Ejuke verkocht moet worden om het gat te dichten.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor pes5 » 03-09-2019 10:55

Los van of Odgaard genoeg is.

We hebben wel geld. Hamstra heeft alleen niet iemand weten te vinden die dat geld waard is. Dat moeten we accepteren. Als je echter meer dan 2 mln voor een speler van buiten de EU kunt uitgeven, dan is er gewoon geld. Nog steeds. Als het gebrek aan goals blijft spelen over een duel of 8, dan mag Hamstra daarop afgerekend worden.

Verder hebben we een leuk team. Publieksspelers, technische spelers, dribbelaars en een stabiel ogende defensie.

Pijnpunt was naar mijn mening ons middenveld. Met Veerman en Halilovic heeft Hamstra daarop goed ingespeeld. Ik maak me echter wel zorgen om het gebrek aan goals. Het is veel te vroeg om Odgaard af te schieten, maar het is ook veeeel te vroeg om hem een prima spits te noemen. Hij heeft kwaliteiten, maar ook gebreken en mist gewoon te veel kansen. Dat is op dit moment gewoon een feit. Daarnaast zijn ook Ejuke, Van Bergen en Dreyer geen doelpuntenmachines. Ik vind het jammer dat je nu afhankelijk bent van een centrale verdediger als je 'alles of niets' wilt spelen en dat er geen doelpuntenmaker in de punt kan met een iets andere stijl dan Odgaard. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, een beperking. De komende maanden moet blijken hoe zwaar die beperking erin hakt.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Wizard » 03-09-2019 12:46

pes5 schreef:We hebben wel geld. Hamstra heeft alleen niet iemand weten te vinden die dat geld waard is. Dat moeten we accepteren. Als je echter meer dan 2 mln voor een speler van buiten de EU kunt uitgeven, dan is er gewoon geld. Nog steeds.

Het is iets minder florissant dan je hier verwoordt. Er is geld, maar dat is zeer beperkt aangezien dat geld gebruikt kan worden om het operationele gat te dichten of om een speler aan te trekken. Daarnaast moet er een potje worden opgebouwd voor het nieuwe SKW. Er was voor de komst van Ejuke nog genoeg cash om het 2 seizoenen in de huidige opzet uit te zingen. Zoveel geld is er dus niet. Wanneer je een dure speler aantrekt, betekent dat ook dat je weer een speler moet verkopen om het operationele gat te dichten. Je zult dus extra voorzichtig en goed te werk moeten gaan.
Natuurlijk beperk je jezelf met slechts één pure spits, maar heb je met de komst van Veerman, Halilovic en Doan en eerder Dreyer, Ejuke, Botman en Van Rhijn prima aankopen gedaan. Er staat nu een prima selectie. Daar mogen we als fans trots op zijn en Hamstra een pluim voor geven. Het is niet eenvoudig om met zo'n kleine portemonnee zulke aankopen/versterkingen binnen te halen.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 03-09-2019 13:02

We hebben een slordige 25 miljoen aan transfers verdiend in 2 zomers. Haal daar 20% aan kosten, belastingen, zaakwaarnemers, en opleidingsvergoedingen voor andere clubs vanaf. Hou je nog 20 miljoen over. Haal daar het begrotingstekort van afgelopen seizoen en komend seizoen vanaf en je houdt nog 8 miljoen over. Haal daar de 3 miljoen die er nu ongeveer aan spelers is uitgegeven vanaf en je houdt nog 5 miljoen over. Dan is er nog geen hoofdsponsor á 750.000 euro die wel begroot is. Hou je nog 4,25 miljoen over. Je wilt wat reserveren voor een nieuw SKW, hou je nog 2 miljoen over. Er zijn een stuk of 8 nieuwe spelers gehaald, die ongetwijfeld wat tekengeld gehad hebben.. en je komt tot de slotsom dat er nog wel wát geld is, maar dat het zeker niet tegen de plinten op klotst.

Deze berekening is natuurlijk niet waterdicht, maar je kan op je boerenklompjes aanvoelen dat er nooit heel veel geld kan zijn als je elk jaar 6 miljoen door het putje spoelt.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor KSI » 03-09-2019 14:54

vergeet ook niet de we het geld niet in een keer krijgen maar in meerdere keren.
KSI
Selectiespeler
 
Berichten: 210
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:23

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 03-09-2019 15:17

KSI schreef:vergeet ook niet de we het geld niet in een keer krijgen maar in meerdere keren.


We betalen ook niet in één keer hè
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor DSCH » 03-09-2019 20:04

Vind het overigens ook positief dat er naar de lagere divisies in Spanje wordt gekeken gezien de interesse in Moreno. Kan ook zeker een interessante markt voor ons zijn.
DSCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1236
Geregistreerd op: 09-08-2013 13:17

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor zweed1 » 03-09-2019 20:44

Nou ja ze hebben een aantal goede spelers gehaald, maar 2e spits niet gelukt. Dat reken ik Hamstra niet zo aan maar wel de scouting. Die hebben al 1,5 jaar kunnen kijken maar kwamen niet met een speler op de proppen die kwalitatief kon, wilde of waar anderszins geen problemen mee waren. Dan komt een makelaar op de laatste dag met Moreno op de proppen waarvoor ze dan te laat zijn jammer.

Scouting moet nu al kijken of er deze winter dan een spits bij kan komen, niet wachten tot december maar gewoon een lijstje klaar maken en snel toeslaan deze winter.

Blijft vreemd dat andere clubs wel spitsen kunnen halen die er 10-15 inleggen en dat ook nog clubs zijn met minder budget.

Ik zou ook nog eens kritisch kijken naar het scoutingsapparaat, lijkt ook niet erg veel meer van over. Verder jammer dat het probleem Mihalovic niet opgelost is. De blijft zijn salaris opstrijken zonder enige meerwaarde.
Avatar gebruiker
zweed1
Superster
 
Berichten: 2097
Geregistreerd op: 05-05-2007 22:51
Woonplaats: Karlstad, Zweden/Hoogmade, Nederland

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor pes5 » 03-09-2019 20:50

Hamstra is veel te lang bij Buitink blijven hangen. Vitesse vroeg een enorme transfersom, dus er is hier zeker geld. Meer dan anderen hier denken. Anders ben je niet zo lang serieus voor iemand voor wie zo'n bedrag gevraagd wordt.

Hamstra heeft betreffende de spitspositie gegokt en verloren. De komende maanden moet blijken of hem dat de kop gaat kosten. Ik hoop het niet en dat Odgaard gaat scoren en niet geblesseerd raakt.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Thinkman » 03-09-2019 21:41

Otsje P schreef:Persoonlijk vind ik het een vrij sterke transferperiode. Uiteraard had ik graag gezien dat er een eigen spits gekocht was maar ik neem aan dat iedereen begrijpt dat Gerry dat zelf ook wilde. Echter, die spits moet aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen. Je kunt voor 6 ton wel weer een Dalgaard of een te Vrede ophalen maar dat is weggegooid geld en dan kun je het beter intern oplossen. Het schijnt dat er 10 spitsen de revue zijn gepasseerd, als dat dan niet lukt dan is dat klote maar dan heb ik liever dat ze een pas op de plaats maken en het geld op zak houden dan dat er een B-spits gehaald wordt om het gezicht van Hamstra te redden en maar een spits te hebben.

Kwaliteit boven kwantiteit is deze periode het devies gebleken. Odgaard zal nog moeten bewijzen dat hij kan scoren, maar als aanspeelpunt laat hij zijn waarde al wel zien. Botman is wat mij betreft vooralsnog een regelrecht schot in de roos en dat lijkt Ejuke ook te zijn.

Je kunt wel een spits halen, maar als je bij een blessure van Odgaard tot de conclusie komt dat je beter Ejuke in de spits kan zetten dan die speler die je aan het einde van de transferperiode nog zo nodig moest halen dan is er dus weer geld weg gesmeten. In de winter maar opnieuw proberen, je hebt het geld in ieder geval nog in de portemonnee.



Helemaal mee eens, alleen kwaliteit voor een juiste prijs!
Mochten we voor de spits positie in de problemen komen dan kan Hamstra altijd nog een clubloze spits proberen te charteren. Als Bony echt niet wil, Paulo Henrique zal vast wel willen terugkeren op het oude nest!
Maar ook zonder spits of Ejuke is mogelijk. Eerst maar eens proberen met de huidige prima selectie dus!
Thinkman
Superster
 
Berichten: 2408
Geregistreerd op: 15-10-2012 19:12

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Wizard » 04-09-2019 07:58

Kaz_SCH schreef:We betalen ook niet in één keer hè

Wat betreft transfers ontvangen we relatief veel meer dan dat we uitgeven. Dat is ook nodig aangezien het jaarlijkse tekort in één keer moet worden opgehoest. Reken maar uit dat wanneer je voor 18 mio verkoopt en 6 mio inkoopt en beide in 3 jaarlijkse termijnen afspreekt, betekent dit jaarlijks 6 mio -/- 2 mio = 4 mio erbij. Tegenover een operationeel tekort van 6 mio wordt dit erg lastig. Iedereen ziet dus dat het operationeel tekort als een molensteen om de nek van de club hangt.
Je zult dus moeten spelen met het ontvangen en betalen in termijnen, spelers huren en snijden in je salarishuishouding.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 04-09-2019 09:31

Wizard schreef:Wat betreft transfers ontvangen we relatief veel meer dan dat we uitgeven. Dat is ook nodig aangezien het jaarlijkse tekort in één keer moet worden opgehoest. Reken maar uit dat wanneer je voor 18 mio verkoopt en 6 mio inkoopt en beide in 3 jaarlijkse termijnen afspreekt, betekent dit jaarlijks 6 mio -/- 2 mio = 4 mio erbij. Tegenover een operationeel tekort van 6 mio wordt dit erg lastig. Iedereen ziet dus dat het operationeel tekort als een molensteen om de nek van de club hangt.
Je zult dus moeten spelen met het ontvangen en betalen in termijnen, spelers huren en snijden in je salarishuishouding.


Klopt helemaal, cashflow is een groot probleem in de huidige situatie. Maar de inkomsten stapelen zich ook op. In jouw voorbeeld verkopen we 1 jaar voor 18 miljoen, en de jaren ervoor en er na niks. Vorig jaar hebben we ook voor 7 miljoen verkocht, en het jaar ervoor voor 14 miljoen (cijfers transfermarkt).

Dus uitgaande van jouw voorbeeld (alles in 3 termijnen), ontvangen we naast de 1e 6 miljoen van dit jaar, ook de 2e deelbetaling van 7 miljoen en de laatste termijn van de 14 miljoen een jaar ervoor. Opgeteld is het dan niet 6 miljoen inkomsten dit jaar, maar rond de 13.

Maar een lastig evenwicht is het sowieso!
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Wizard » 04-09-2019 16:18

Kaz_SCH schreef: In jouw voorbeeld verkopen we 1 jaar voor 18 miljoen, en de jaren ervoor en er na niks

Ik bekijk de situatie per jaar. In de jaren ervoor en erna koop je ook in en is je operationele tekort ook nog steeds 6 mio negatief. De cashflow situatie is dus jaarlijks hetzelfde, m.a.w. wanneer je elk jaar (dus ook afgelopen jaren en komende jaren) voor 18 mio verkoopt in 3 ontvangsttermijnen en je koopt driejaarlijks in voor 6 mio met 3 betaaltermijnen betekent dat zelfs in deze zeer florissante situatie je nog steeds een tekort heb om het operationele tekort te dekken.

Hulpopzetje:
2018: 18 mio opbrengst - 6 mio inkoop = 6-2 = 4 mio --> tekort operationeel 6 mio = 2 mio bezuinigen
2019: 18 mio opbrengst - 6 mio inkoop = 6-2 = 4 mio --> tekort operationeel 6 mio= 2 mio bezuinigen
2020: 18 mio opbrengst - 6 mio inkoop = 6-2= 4 mio --> tekort operationeel 6 mio= 2 mio bezuinigen
etc.

Je ziet wel. Dit blijft een jaarlijks zeer lastige situatie. Je zult dus moeten blijven saneren om het operationele tekort van 6 mio in deze situatie naar 4 mio te brengen om break-even te draaien.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor fuotbalgek » 04-09-2019 16:36

Nog steeds klopt je uiteenzetting niet. Namelijk in jaar twee krijg je een derde van dat jaar en een derde van voorgaand jaar is totaal 12. Jij gaat steeds van 18 mul verkoop uit waarvan je een derde krijgt, en twee derde komt niet meer terug in je berekening. Neemt niet weg dat er geen zeer ruim budget is, maar er wordt opzij gezet voor het trainingscentrum, iets wat in jouw berekeningen bijvoorbeeld niet past.

Wanneer je ieder jaar voor 18 verkoopt zijn uiteindelijk de termijnen van verschillende jaren gemiddeld ook 18 per jaar alles opgeteld. Uitgaande van jouw stelling jaarlijks 18-6, komt je uiteindelijk met termijnen van diverse jaren ook uit op jaarlijks 18-6. Ik geloof er alleen niks van dat we jaarlijks 18 binnen krijgen, nog dat we jaarlijks 6 uitgeven aan transfersommen.
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 05-09-2019 10:59

Wizard schreef:Ik bekijk de situatie per jaar. In de jaren ervoor en erna koop je ook in en is je operationele tekort ook nog steeds 6 mio negatief. De cashflow situatie is dus jaarlijks hetzelfde, m.a.w. wanneer je elk jaar (dus ook afgelopen jaren en komende jaren) voor 18 mio verkoopt in 3 ontvangsttermijnen en je koopt driejaarlijks in voor 6 mio met 3 betaaltermijnen betekent dat zelfs in deze zeer florissante situatie je nog steeds een tekort heb om het operationele tekort te dekken.

Hulpopzetje:
2018: 18 mio opbrengst - 6 mio inkoop = 6-2 = 4 mio --> tekort operationeel 6 mio = 2 mio bezuinigen
2019: 18 mio opbrengst - 6 mio inkoop = 6-2 = 4 mio --> tekort operationeel 6 mio= 2 mio bezuinigen
2020: 18 mio opbrengst - 6 mio inkoop = 6-2= 4 mio --> tekort operationeel 6 mio= 2 mio bezuinigen
etc.

Je ziet wel. Dit blijft een jaarlijks zeer lastige situatie. Je zult dus moeten blijven saneren om het operationele tekort van 6 mio in deze situatie naar 4 mio te brengen om break-even te draaien.


Interessante discussie, maar je berekening klopt (gelukkig voor de club) volgens mij niet. Jij deelt alles simpelweg door 3, en de 2e en 3e termijn ontvang je nooit. Dan zouden we na 10 jaar begrotingstekorten (en elk jaar 2 miljoen bezuinigen in dit voorbeeld) inmiddels een begroting hebben onder de 0. In dit rekenvoorbeeld verkopen we elk jaar voor 18 miljoen en kopen we elk jaar voor 6 miljoen. Dan kan het niet anders dan dat je elk jaar 18 miljoen binnen krijgt (de eerste termijnbetaling van 6 miljoen uit 2019 + de 2e termijnbetaling van 6 miljoen uit 2018 + de 3e termijnbetaling van 6 miljoen uit 2017). Je geeft ook elk jaar 6 miljoen uit (de eerste termijnbetaling van 2019, de 2e termijnbetaling van 2018 en de 3e termijnbetaling van 2017)

2021: 1e 6 miljoen uit 2021 + 2e 6 miljoen uit 2020 + 3e 6 miljoen uit 2019 = 18 miljoen IN
2020: 1e 6 miljoen uit 2020 + 2e 6 miljoen uit 2019 + 3e 6 miljoen uit 2018 = 18 miljoen IN
2019: 1e 6 miljoen uit 2019 + 2e 6 miljoen uit 2018 + 3e 6 miljoen uit 2017 = 18 miljoen IN
2018: 1e 6 miljoen uit 2018 + 2e 6 miljoen uit 2017 + 3e 6 miljoen uit 2016 = 18 miljoen IN

De cijfers zijn uiteraard fictief. Maar onze transferbalans is over de afgelopen 25 jaar (dan spreek je niet meer over toevalligheden wat mij betreft) ruim positief. Ook gemiddeld per jaar is het overschot op de transferbalans groter dan het gat in de begroting is. Gelukkig maar, want anders bestonden we allang niet meer.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

Re: Transferbeleid (algemeen)

Berichtdoor Kaz_SCH » 05-09-2019 11:48

Ik heb via Transfermarkt.de en de clubsite de meest nauwkeurige cijfers die beschikbaar zijn maar eens op een rijtje gezet voor wie het interessant vindt:

19/20: Opbrengsten 13,5 mio - Uitgaven 2,6 mio - Resultaat: 10,9 mio (4,9 miljoen na aftrek begrotingstekort)
18/19: Opbrengsten 10,2 mio - Uitgaven 1,4 mio - Resultaat: 8,8 mio (2,8 miljoen na aftrek begrotingstekort)
17/18: Opbrengsten 14,2 mio - Uitgaven 4,7 mio - Resultaat: 9,5 mio (4,5 miljoen na aftrek begrotingstekort)
16/17: Opbrengsten 0,3 mio - Uitgaven 0,3 mio - Resultaat: 0,0 mio (-5 miljoen na aftrek begrotingstekort)
15/16: Opbrengsten 4,4 mio - Uitgaven 3,5 mio - Resultaat: 0,9 mio (-3,1 miljoen na aftrek begrotingstekort)
14/14: Opbrengsten 22,8 mio - Uitgaven 3,2 mio - Resultaat: 19,6 mio (15,6 miljoen na aftrek begrotingstekort)

Totaal afgelopen 6 jaar: IN: 65,4 mio - UIT: 15,7 mio Resultaat: 48,8 mio positief

Ik vind het wel een verhelderend beeld geven zo. We hebben in 6 jaar tijd een kleine 50 miljoen meer ontvangen voor spelers dan we er zelf voor betaald hebben. Maar in dezelfde periode is het begrotingstekort opgelopen van 4 naar 6 miljoen per jaar. Dus van die 48,8 miljoen winst hebben we in 6 jaar tijd minimaal 30 miljoen in de begroting moeten stoppen. Blijft er alsnog ruim 18 miljoen over wat in de reserves is gaan zitten, reserveringen voor SKW, en bijvoorbeeld zaakwaarnemers en met name tekengelden voor transfervrije spelers.

Nou is over de afgelopen 25 jaar gebleken dat we structureel goed presteren op de transfermarkt, dus het is niet erg om een klein gedeelte van je transferopbrengsten te gebruiken om je begroting op peil te houden. Maar 6 miljoen per jaar is veel te gek. Als je een paar keer een seizoen hebt als 15/16 en 16/17 kom je gauw in de problemen.

Spelers verkopen blijft de komende jaren dé kurk waar we op drijven, tot we het begrotingstekort onder controle hebben. Plus het blijft verstandig om geld opzij te zetten om mindere jaren op te kunnen vangen. Er is dus wel geld, maar het is erg onverstandig en gevaarlijk om het allemaal uit te geven.
Kaz_SCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1350
Geregistreerd op: 11-05-2006 09:50

VorigeVolgende

Keer terug naar Transfers & geruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HVNFL en 10 gasten