Vrouwenteam

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
SuperFrysk
Invaller
Berichten: 344
Lid geworden op: 08-08-2023 19:49

Vrouwenteam

Bericht door SuperFrysk »

Wat een gezeik krijgt de club te verduren over het vrouwenteam. Natuurlijk zou de club niets liever dan de dames fulltime betalen en meer op een voetstuk plaatsen, maar het vrouwenvoetbal levert nou eenmaal geen centen op.

Het is een bodemloze put zolang de vrouwen niet dezelfde aandacht trekken als mannen en dat kan jaren duren. Voor nu levert het alleen maar negatieve publiciteit op voor de club.

Nu weer een column in het NRC en dat is niet de eerste keer. Stop er maar weer mee en laat het voor wat het is.
Gebruikersavatar
davp
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22-06-2005 11:36
Locatie: De Knipe

Bericht door davp »

Ja vrouwenvoetbal interesseert mij echt geen ene moer. Het heeft bijna iets meelijwekkends, ook de hele poeha eromheen over gelijkheid etc. Commerciële waarde is vrijwel nihil, dus logisch dat er verschil is tussen de mannen en vrouwen. Gaat ook nooit anders worden, hoe graag je ook zou willen. Ook niet als de dames duurbetaalde full-time profs worden, fysiek is het verschil gewoonweg te groot.
Jazz
Verified
Beheerder
Berichten: 2508
Lid geworden op: 11-05-2015 16:56
Locatie: Leiden

Bericht door Jazz »

Ga eerst eens iets winnen voordat je gaat roepen over gelijkheid qua lonen. Geen hond kijkt er naar, er is geen geld.
Heerenveen fan in Leiden
Gebruikersavatar
Vincent
Fanmaster
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Vincent »

Rustig aan, mannen. Prima als vrouwenvoetbal je minder interesseert, maar het is nergens voor nodig om een topic te openen om er over te klagen, zeker niet met zulk taalgebruik. Vrouwenvoetbal rechtstreeks met mannenvoetbal vergelijken slaat nergens op. En niemand vraagt om gelijke lonen.
Otsje P
Verified
Superster
Berichten: 4850
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Vincent schreef: 15-04-2024 13:26 En niemand vraagt om gelijke lonen.
Niemand vraagt om gelijke lonen maar er wordt wel degelijk gevraagd om full time salarissen en "het gezeur" heeft hier en daar ook behoorlijk resultaat.

Er wordt geen euro binnen gehaald via betalende toeschouwers. Volgens mij is er dan niet meer informatie nodig. Er is geen belangstelling voor. Zolang dat niet veranderd heeft er niemand recht van spreken.

Bij LDODK zitten wekelijks 1000 man publiek maar geen speler die prof kan zijn. Zelfs de internationals kunnen niet leven van de NOC/NSF toelage. Bij 95% van de 1e teams van de Friese amateurvoetbalploegen komt meer betalend publiek dan bij onze dames. Waar hebben we het over.

Professionele sport valt of staat bij de belangstelling. Zijn er genoeg betalende toeschouwers, live of via tv. Is het antwoord nee, dan kost het alleen maar geld en moet je kappen met dat geforceerde gedoe. Niveau opschroeven en wellicht is het dan over 10 jaar in Nederland mogelijk om verantwoord betaald voetbal te spelen met de dames.
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2470
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Volgens mij doet Heerenveen zijn best door een team in de competitie te laten spelen.
Wel zou het fijn zijn om beschermd te zijn tegen het uitkopen van de leukste talenten elk jaar, maar ja dat speelt bij de mannen ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2059
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Locatie: De Fryske Marren
Contacteer:

Bericht door Marça »

Vrieskist schreef: 15-04-2024 16:05Wel zou het fijn zijn om beschermd te zijn tegen het uitkopen van de leukste talenten elk jaar, maar ja dat speelt bij de mannen ook natuurlijk.
Als we bij de vrouwen een vergelijkbaar systeem zouden hebben qua transfersommen, dan waren de Heerenveen Vrouwen al lang een stabielere club geweest. Kijk maar eens naar de vrouwen die hier gespeeld hebben en daarna Oranje hebben gehaald en nu Europees spelen. De club profiteert daar gewoon amper van mee, ondanks alle inspanningen die hiervoor zijn gedaan in het verleden. Dat is gewoon erg jammer.
SuperFrysk
Invaller
Berichten: 344
Lid geworden op: 08-08-2023 19:49

Bericht door SuperFrysk »

Vincent schreef: 15-04-2024 13:26 Rustig aan, mannen. Prima als vrouwenvoetbal je minder interesseert, maar het is nergens voor nodig om een topic te openen om er over te klagen, zeker niet met zulk taalgebruik. Vrouwenvoetbal rechtstreeks met mannenvoetbal vergelijken slaat nergens op. En niemand vraagt om gelijke lonen.
Het gaat er om dat de club iedere keer door het vrouwenvoetbal negatief in het daglicht komt, terwijl Heerenveen één van de eerste BVO's was die meedeed aan het vrouwenvoetbal. Daarnaast zijn er genoeg BVO's zonder vrouwenteam, maar toch levert het Heerenveen altijd negatieve publiciteit op.

Dan zou ik er maar gewoon mee stoppen.
Gebruikersavatar
Ferry Nijs
Jeugdspeler
Berichten: 29
Lid geworden op: 12-04-2024 15:19

Bericht door Ferry Nijs »

SuperFrysk schreef: 14-04-2024 10:47Nu weer een column in het NRC en dat is niet de eerste keer. Stop er maar weer mee en laat het voor wat het is.
Over welke column gaat het?

Of doel je op deze passage uit een interview met o.a. Daphne Koster:

Koster: „Ik ken ook clubs waar ze niet uitdragen dat ze trots zijn op hun vrouwen. Laatst was ik bij Heerenveen, de club waar Vivianne Miedema, Lieke Martens en Sherida Spitse zijn begonnen. Waarom hangen daar geen foto’s van deze vrouwen?”
igo
Invaller
Berichten: 452
Lid geworden op: 01-03-2011 12:55
Locatie: It Hearrenfean

Bericht door igo »

Ik meende ergens gelezen te hebben dat een club die Europees wil spelen verplicht is een vrouwenteam te hebben. Weet iemand of dit inderdaad zo is.
SuperFrysk
Invaller
Berichten: 344
Lid geworden op: 08-08-2023 19:49

Bericht door SuperFrysk »

Ferry Nijs schreef: 15-04-2024 18:32 Over welke column gaat het?

Of doel je op deze passage uit een interview met o.a. Daphne Koster:

Koster: „Ik ken ook clubs waar ze niet uitdragen dat ze trots zijn op hun vrouwen. Laatst was ik bij Heerenveen, de club waar Vivianne Miedema, Lieke Martens en Sherida Spitse zijn begonnen. Waarom hangen daar geen foto’s van deze vrouwen?”
Die bedoelde ik inderdaad
AMDJ
Verified
Beheerder
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-05-2006 23:57

Bericht door AMDJ »

Ben het opzich wel eens met de passage uit de column dat je ook best mag uitdragen dat deze speelsters van Heerenveen komen.

Wat betreft salarissen die hoger moeten, uiteindelijk is dat natuurlijk wel zo. Maar de timing om er nu naar te vragen is wel erg onhandig want dan gaan clubs ook kijken naar wat het allemaal oplevert. En in ons geval is dat niet veel voor een club die behoorlijk wat goede speelsters aan het NL elftal heeft geleverd.
SuperFrysk
Invaller
Berichten: 344
Lid geworden op: 08-08-2023 19:49

Bericht door SuperFrysk »

Wat heeft vrouwenvoetbal ons opgeleverd in al die jaren?
Enorm veel hoofdpijn en slechte publiciteit. Waarom moeten deze dames onder de naam SC Heerenveen spelen, waarom moeten ze perse in een stadion spelen?

Er zitten simpel gezegd niet zoveel mensen op te wachten, laat ze eerst de sportparken vullen en dan kunnen ze rustig alles opbouwen.

Maar dat gefoceerde gedoe, al het vrouwenvoetbal word je door de strot geduwd. Niemand zit er echt op te wachten, behalve een selecte minderheid.

En voor onze club is het financieel en commercieel totaal niet interessant en levert het alleen maar hoofdpijn/slechte publiciteit op.
Gebruikersavatar
Ferry Nijs
Jeugdspeler
Berichten: 29
Lid geworden op: 12-04-2024 15:19

Bericht door Ferry Nijs »

SuperFrysk schreef: 22-04-2024 09:12 Wat heeft vrouwenvoetbal ons opgeleverd in al die jaren?
Enorm veel hoofdpijn en slechte publiciteit. Waarom moeten deze dames onder de naam SC Heerenveen spelen, waarom moeten ze perse in een stadion spelen?

Er zitten simpel gezegd niet zoveel mensen op te wachten, laat ze eerst de sportparken vullen en dan kunnen ze rustig alles opbouwen.

Maar dat gefoceerde gedoe, al het vrouwenvoetbal word je door de strot geduwd. Niemand zit er echt op te wachten, behalve een selecte minderheid.

En voor onze club is het financieel en commercieel totaal niet interessant en levert het alleen maar hoofdpijn/slechte publiciteit op.
Ik zou er ook mee stoppen als het alleen geld kost. Wel las ik een bericht dat er meer sponsors zijn gevonden. Mochten zij alle kosten dekken, dan kun je er prima mee doorgaan toch? In het verleden leverde het echter niets op en betaalde de club 1 ton per jaar mee.
Bericht uit 2019: Om de vrouwen een seizoen te laten spelen, is minimaal 300.000 euro nodig. Tijdens de overgangsperiode stelt SC Heerenveen per jaar 100.000 euro beschikbaar en de KNVB 50.000 euro. Met de lening vult de gemeente het gat op.
Gebruikersavatar
jeewee
Selectiespeler
Berichten: 727
Lid geworden op: 27-03-2009 23:56
Locatie: Aldeboarn

Bericht door jeewee »

Mits kosten dekkend kun je prima mee doorgaan m.i.

Maar is het ook niet zo dat wij, omdat we natuurlijk de Europese ambities blijven houden, verplicht zijn een vrouwenteam te hebben? Zou mooi zijn als we dan weer eens Europees spelen, dan levert het vrouwenteam ook nog wat op :wink:
.-
Abenello
Jeugdspeler
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Bericht door Abenello »

Dan zouden NEC, Sparta en GAE dus al niet mee hoeven doen aan de play offs. En wat te denken van AZ, dat heeft volgens mij pas sinds dit seizoen weer een vrouwenteam.

Als ik het goed heb heeft de gemeente het vrouwenteam ooit verplicht gesteld bij het kwijtschelden van de stichting van het vrouwenvoetbal.
Gebruikersavatar
jeewee
Selectiespeler
Berichten: 727
Lid geworden op: 27-03-2009 23:56
Locatie: Aldeboarn

Bericht door jeewee »

Ken er het zijne niet van, maar even opgezocht in stukje van onze grote vriendin Marijn de Vries
Ze gaat verder: "De directie, die de Heerenveen-vrouwen niet of nauwelijks betaalt. Zelfs de trainingsmaterialen zijn beroerd voor elkaar. De directie, die het vrouwenelftal eigenlijk alleen maar nodig heeft om Europees voetbal te kunnen spelen. Zonder een vrouwenselectie mag een club dat immers niet. Niet dat Heerenveen voorlopig in aanmerking komt voor Europees voetbal, maar dat terzijde", klinkt het.
Kan er weinig 'officieels' over vinden, behalve dat de UEFA investeringen in vrouwenvoetbal verplicht wil stellen.

Bing Copilot gaf mij nog het volgende:
[1]: https://www.uefa.com/news/026e-13921811 ... for-women/ ""
[2]: https://www.uefa.com/nationalassociations/women/ ""
[3]: https://www.uefa.com/womenschampionslea ... explained/ ""

Volgens de informatie die ik heb gevonden, lijkt het erop dat er geen expliciete regel is die stelt dat een betaald voetbalorganisatie verplicht is een vrouwenteam te hebben om mee te doen aan Europees voetbal¹[1]²[2]³[3]. UEFA, de Unie van Europese Voetbalassociaties, werkt aan het bevorderen, beschermen en ontwikkelen van het Europese voetbal, inclusief het vrouwenvoetbal¹[1]²[2]. Echter, er is geen specifieke vermelding van een verplichting voor clubs om een vrouwenteam te hebben om deel te nemen aan Europese competities¹[1]²[2]³[3]. Het is mogelijk dat er andere regels of beleidslijnen zijn die niet in deze bronnen worden vermeld. Het zou het beste zijn om contact op te nemen met de betreffende voetbalorganisatie voor de meest nauwkeurige informatie.

Bron: Gesprek met Bing, 29-4-2024
(1) Empowering women in football with innovative UEFA coaching and .... https://www.uefa.com/news/026e-13921811 ... for-women/.
(2) Women's Domestic Leagues | UEFA.com. https://www.uefa.com/nationalassociations/women/.
(3) New UEFA Women’s club football system explained. https://www.uefa.com/womenschampionslea ... explained/.
.-
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2470
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Eigenlijk zouden ze in het vrouwenvoetbal in Nederland ook kunnen spelen met wat nieuwe ideeën. Probeer eens wat dingen uit, een daarvan zou bijvoorbeeld een draft kunnen zijn zoals je die hebt in de NFL (American Football). Op die manier kan je misschien talenten beter verdelen over de clubs ipv de clubs met het meeste geld.
Plaats reactie