Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Ferry Nijs
Jeugdspeler
Berichten: 29
Lid geworden op: 12-04-2024 15:19

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Ferry Nijs »

Een beter betalende hoofdsponsor zou ook welkom zijn om het gat verder te dichten. Op dit moment ontvangen we volgens mij zo'n 6,5 ton Ausnutria. Als je kijkt naar clubs in de omgeving: Groningen ontvangt 1,5 miljoen vanaf 2024/25 van Orangegas, Dijkstra Draisma betaalt 5 ton per jaar aan Cambuur en Zwolle krijgt 1,5 miljoen van Circus. Dat moet bij ons toch minimaal naar de miljoen.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

SuperFrysk schreef: 12-04-2024 18:21 Maar meer TV-gelden zou toch helpen bij het terugbrengen van het begrotingstekort, dan is dat toch een gemiste kans?
Stel je had nu 7de gestaan, dan had het begrotingstekort al flink terug gekund
We staan al 7e, maar ik snap wat je bedoelt. Het zou eenmalig om een dikke miljoen gaan die je dan extra krijgt aangezien Twente ons de komende jaren sowieso passeert.
Laatst gewijzigd door Abenello op 12-04-2024 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Ferry Nijs schreef: 12-04-2024 19:15 Een beter betalende hoofdsponsor zou ook welkom zijn om het gat verder te dichten. Op dit moment ontvangen we volgens mij zo'n 6,5 ton Ausnutria. Als je kijkt naar clubs in de omgeving: Groningen ontvangt 1,5 miljoen vanaf 2024/25 van Orangegas, Dijkstra Draisma betaalt 5 ton per jaar aan Cambuur en Zwolle krijgt 1,5 miljoen van Circus. Dat moet bij ons toch minimaal naar de miljoen.
Ferry de Haan zei gisteren dat ze onderzoek hadden gedaan en dat een hoofdsponsor inderdaad meer dan een miljoen moet gaan opleveren.
hhage
Basisspeler
Berichten: 940
Lid geworden op: 18-07-2015 14:05

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door hhage »

Hoe kan het zo zijn dat we vergeleken bij andere clubs zo weinig krijgen van de hoofdsponsor? We zijn qua supporters de 5de club van Nederland, hebben een unieke identiteit. Toch ingrediënten die een hoofdsponsor wat meer geld over de brug kan laten brengen.
Gebruikersavatar
Ferry Nijs
Jeugdspeler
Berichten: 29
Lid geworden op: 12-04-2024 15:19

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Ferry Nijs »

hhage schreef: 13-04-2024 08:26 Hoe kan het zo zijn dat we vergeleken bij andere clubs zo weinig krijgen van de hoofdsponsor? We zijn qua supporters de 5de club van Nederland, hebben een unieke identiteit. Toch ingrediënten die een hoofdsponsor wat meer geld over de brug kan laten brengen.
Het heeft denk ik te maken met het gebrek aan grote bedrijven in de omgeving en matige sportieve prestaties. Dat we veel publiek trekken zegt blijkbaar niet zoveel, omdat het al 8 jaar niet lukt om een goed betalende hoofdsponsor te vinden. In het verleden hadden we met Univé een landelijk opererend bedrijf als sponsor, omdat we structureel in de top 6 van de Eredivisie en vrijwel jaarlijks Europees speelden. Als hoofdsponsor heb je dan beduidend meer exposure.

Ondanks genoemde redenen vind ik 6,5 ton te laag, maar ik vraag me af of we 1 miljoen voor de voorkant wel gaan redden. Sinds het afhaken van Univé in 2016 zitten we rond de 5 ton voor de voorkant. Op dit moment levert het shirt ongeveer een miljoen op. Mascot Workwear en Effektief zullen elk rond de 1,5 ton betalen. Mocht het niet lukken, dan kun je misschien voor 2,5 ton iedere 8-9 wedstrijden met een andere sponsor op de voorkant spelen. Dat deed Willem II vorig seizoen ook. Zoiets lijkt mij een beter idee dan weer een jaar met Kika op de borst spelen, mocht het niet lukken om de 1 miljoen te benaderen en je vast blijft houden aan het bedrag van 1 miljoen.

Als je voor de voorkant wel een sponsor kunt vinden die 1 miljoen wil betalen, kom je al aardig in de buurt van Groningen. Zij hebben op dit moment geen rugsponsor. Zwolle krijgt het lastiger om straks een sponsor te vinden die evenveel wil betalen. Het contract met Circus loopt volgend jaar af en kan vanwege het verbod op shirtsponsoring van een gokbedrijf niet worden verlengd.
Gebruikersavatar
Pibe
Jeugdspeler
Berichten: 19
Lid geworden op: 08-04-2024 14:43

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Pibe »

Ik heb me eerder wel eens afgevraagd of de rode opdruk het vinden van een shirtsponsor ook bemoeilijkt. Het zou mij niet verbazen als een deel van de bedrijven niet dusdanig van hun logo of huisstijl wil afwijken. Als ik het zo zie zijn we de enige club in de Eredivisie die harde eisen stelt aan een specifieke kleur anders dan zwart en wit.

Verder is hoofdsponsorschap voor regionale bedrijven een stuk minder interessant en voor (multi-)nationale bedrijven is Heerenveen weer een stuk minder interessant.
Feanfan 1
Verified
Forumicoon
Berichten: 7737
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Feanfan 1 »

Is het niet mogelijk om 4 bedrijven te vinden die allemaal 500.000 betalen en dat Heerenveen met die 4 bedrijven op de voorkant van het shirt staan ?
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1016
Lid geworden op: 05-07-2015 21:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door badfrisianboy »

In dit topic werd er gesproken over de TV-gelden. Soms is het handig om in een overzicht wat helderheid te scheppen.

Nummer 5 op de TV-ranglijst ontvangt 7,84% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 6 op de TV-ranglijst ontvangt 6,93% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 7 op de TV-ranglijst ontvangt 5,88% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 8 op de TV-ranglijst ontvangt 4,84% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 9 op de TV-ranglijst ontvangt 4,18% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 10 op de TV-ranglijst ontvangt 3,80% van de te verdelen TV-gelden.

Verdeling huidig seizoen 2023 - 2024:
Totaal € 84,0 miljoen aan TV-geld

5. FC Utrecht: € 6,6 miljoen
6. Vitesse: € 5,8 miljoen
7. sc Heerenveen: € 4,9 miljoen
8. FC Twente: € 4,1 miljoen
9. Heracles Almelo: € 3,5 miljoen
10. Sparta Rotterdam: € 3,2 miljoen


Verdeling komend seizoen 2024 - 2025 bij handhaving Vitesse:
Totaal € 110,0 miljoen aan TV-geld:

5. FC Utrecht: € 8,6 miljoen (+ € 2,0 miljoen)
6. Vitesse: € 7,6 miljoen (+ € 1,8 miljoen)
7. FC Twente: € 6,5 miljoen (+ € 2,4 miljoen)
8. sc Heerenveen: € 5,3 miljoen (+ € 0,4 miljoen)
9. Heracles Almelo: € 4,6 miljoen (+ € 1,1 miljoen)
10. Sparta Rotterdam: € 4,2 miljoen (+ € 1,0 miljoen)


Verdeling komend seizoen 2024 - 2025 bij degradatie Vitesse:
Totaal € 110,0 miljoen aan TV-geld:

5. FC Utrecht: € 8,6 miljoen (+ € 2,0 miljoen)
6. FC Twente: € 7,6 miljoen (+ € 3,5 miljoen)
7. sc Heerenveen: € 6,5 miljoen (+ € 1,6 miljoen)
8. Heracles Almelo: € 5,3 miljoen (+ € 1,8 miljoen)
9. Sparta Rotterdam: € 4,6 miljoen (+ € 1,4 miljoen)
10. Nog niet bekend: € 4,2 miljoen (+ Nog niet bekend)

Conclusies:
- Bij handhaving Vitesse zakken we naar de achtste plaats op de TV-ranglijst, maar ontvangen we wel € 0,4 miljoen meer TV-geld.
- Bij degradatie Vitesse blijven we op de zevende plaats staan op de TV-ranglijst en ontvangen we € 1,6 miljoen meer aan TV-geld.
- Voor het seizoen 2025 - 2026 zal er volgens mij € 135,0 miljoen aan TV-geld worden verdeeld. Bij handhaving op de zevende plaats op de TV-ranglijst ontvangen we dat seizoen in dat geval € 7,9 miljoen aan TV-geld.
Gebruikersavatar
Ferry Nijs
Jeugdspeler
Berichten: 29
Lid geworden op: 12-04-2024 15:19

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Ferry Nijs »

Mooi overzicht badfrisianboy. Als we de komende seizoenen stabiel rond plek 7-8 spelen en Vitesse maakt op korte termijn geen revival in de subtop gaat het begrotingstekort al met 3 miljoen naar beneden. Uiteraard hebben we wel te maken met concurrentie onder ons die ook meer tv-geld binnenkrijgt en dat ongetwijfeld zal gebruiken om hun voetbalbegroting te verhogen.

Tegelijkertijd moet die belachelijk hoge stadionhuur omlaag. Het gaat door de jaarlijkse indexering op dit moment richting de 3 miljoen, plus bijkomende onderhoudskosten. Is de huur zo hoog omdat wij met onze hoge huur het verliesgevende Sportstad overeind houden? Ik vermoed van wel, maar ik vraag me af hoe de financiering van Sportstad in elkaar zit na een nieuwe lening in 2017 en hoe dat zit na 2032. Kan iemand dat uitleggen? Ik bedoel: na 30 jaar moet dat toch wel eens zijn afbetaald en kan daarmee ook de huur fors omlaag of is die 2-3 miljoen huur grotendeels noodzakelijk voor de exploitatie van Sportstad? Het is toch belachelijk dat een voetbalclub moet opdraaien voor o.a. een zwembad dat verlies maakt. Daarmee zijn we tamelijk uniek in Nederland.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1384
Lid geworden op: 11-05-2006 10:50

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Kaz_SCH »

badfrisianboy schreef: 13-04-2024 20:01 In dit topic werd er gesproken over de TV-gelden. Soms is het handig om in een overzicht wat helderheid te scheppen.

Nummer 5 op de TV-ranglijst ontvangt 7,84% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 6 op de TV-ranglijst ontvangt 6,93% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 7 op de TV-ranglijst ontvangt 5,88% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 8 op de TV-ranglijst ontvangt 4,84% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 9 op de TV-ranglijst ontvangt 4,18% van de te verdelen TV-gelden.
Nummer 10 op de TV-ranglijst ontvangt 3,80% van de te verdelen TV-gelden.

Verdeling huidig seizoen 2023 - 2024:
Totaal € 84,0 miljoen aan TV-geld

5. FC Utrecht: € 6,6 miljoen
6. Vitesse: € 5,8 miljoen
7. sc Heerenveen: € 4,9 miljoen
8. FC Twente: € 4,1 miljoen
9. Heracles Almelo: € 3,5 miljoen
10. Sparta Rotterdam: € 3,2 miljoen


Verdeling komend seizoen 2024 - 2025 bij handhaving Vitesse:
Totaal € 110,0 miljoen aan TV-geld:

5. FC Utrecht: € 8,6 miljoen (+ € 2,0 miljoen)
6. Vitesse: € 7,6 miljoen (+ € 1,8 miljoen)
7. FC Twente: € 6,5 miljoen (+ € 2,4 miljoen)
8. sc Heerenveen: € 5,3 miljoen (+ € 0,4 miljoen)
9. Heracles Almelo: € 4,6 miljoen (+ € 1,1 miljoen)
10. Sparta Rotterdam: € 4,2 miljoen (+ € 1,0 miljoen)


Verdeling komend seizoen 2024 - 2025 bij degradatie Vitesse:
Totaal € 110,0 miljoen aan TV-geld:

5. FC Utrecht: € 8,6 miljoen (+ € 2,0 miljoen)
6. FC Twente: € 7,6 miljoen (+ € 3,5 miljoen)
7. sc Heerenveen: € 6,5 miljoen (+ € 1,6 miljoen)
8. Heracles Almelo: € 5,3 miljoen (+ € 1,8 miljoen)
9. Sparta Rotterdam: € 4,6 miljoen (+ € 1,4 miljoen)
10. Nog niet bekend: € 4,2 miljoen (+ Nog niet bekend)

Conclusies:
- Bij handhaving Vitesse zakken we naar de achtste plaats op de TV-ranglijst, maar ontvangen we wel € 0,4 miljoen meer TV-geld.
- Bij degradatie Vitesse blijven we op de zevende plaats staan op de TV-ranglijst en ontvangen we € 1,6 miljoen meer aan TV-geld.
- Voor het seizoen 2025 - 2026 zal er volgens mij € 135,0 miljoen aan TV-geld worden verdeeld. Bij handhaving op de zevende plaats op de TV-ranglijst ontvangen we dat seizoen in dat geval € 7,9 miljoen aan TV-geld.
Fijn overzicht, dankjewel! Is het ook nog zo dat we Twente nog een jaartje onder ons kunnen houden als we maximaal 5 plekken onder Twente eindigen? Dat zou een zeer welkome 1,1 miljoen extra zijn
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Kaz_SCH schreef: 15-04-2024 10:51 Fijn overzicht, dankjewel! Is het ook nog zo dat we Twente nog een jaartje onder ons kunnen houden als we maximaal 5 plekken onder Twente eindigen? Dat zou een zeer welkome 1,1 miljoen extra zijn
Het gaat om maximaal 3 plekken en dat is zo goed als onmogelijk. Dan zou Twente nog een plaatsje moeten zakken en Heerenveen nog 3 plekken moeten stijgen.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Ferry Nijs schreef: 14-04-2024 19:33 Mooi overzicht badfrisianboy. Als we de komende seizoenen stabiel rond plek 7-8 spelen en Vitesse maakt op korte termijn geen revival in de subtop gaat het begrotingstekort al met 3 miljoen naar beneden. Uiteraard hebben we wel te maken met concurrentie onder ons die ook meer tv-geld binnenkrijgt en dat ongetwijfeld zal gebruiken om hun voetbalbegroting te verhogen.

Tegelijkertijd moet die belachelijk hoge stadionhuur omlaag. Het gaat door de jaarlijkse indexering op dit moment richting de 3 miljoen, plus bijkomende onderhoudskosten. Is de huur zo hoog omdat wij met onze hoge huur het verliesgevende Sportstad overeind houden? Ik vermoed van wel, maar ik vraag me af hoe de financiering van Sportstad in elkaar zit na een nieuwe lening in 2017 en hoe dat zit na 2032. Kan iemand dat uitleggen? Ik bedoel: na 30 jaar moet dat toch wel eens zijn afbetaald en kan daarmee ook de huur fors omlaag of is die 2-3 miljoen huur grotendeels noodzakelijk voor de exploitatie van Sportstad? Het is toch belachelijk dat een voetbalclub moet opdraaien voor o.a. een zwembad dat verlies maakt. Daarmee zijn we tamelijk uniek in Nederland.
Veel van het financiële gedeelte van Sportstad is niet openbaar. Wat ik wel weet:

In 2017 is de lening geherfinancierd, het ging toen om een lening van 25 miljoen die inderdaad loopt tot 2032. De herfinanciering had verschillende oorzaken:

- De Friesland Zorgverzekeraar wilde van hun aandeel af. De uitkoop daarvan zit in die 25 miljoen. Hierdoor hebben zowel sc Heerenveen als de gemeente een hoger percentage van de aandelen verkregen
- Sc Heerenveen wilde lagere huurlasten, wat ze toen ook gekregen hebben
- De rente was ontzettend laag, waardoor de rentelasten omlaag konden

Het probleem met de huursom die sc Heerenveen moet betalen is dat deze oorspronkelijk stamt uit de tijd dat we een omzet hadden van 25+ miljoen euro, toen was deze veel makkelijker te dragen. En elke keer dat sc Heerenveen nu minder wil gaan betalen, gaat dat ten koste van de (armlastige) gemeente Heerenveen, het geld moet immers ergens vandaan komen.

Op de supportersavond van afgelopen donderdag vertelde Ferry de Haan wederom dat ze dichtbij een oplossing zijn, die in stappen uitgevoerd zal worden. Je zou het nieuws dan eigenlijk dit seizoen nog wel verwachten.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Nog iets gevonden. Sportstad lijkt inderdaad het verlieslatende deel (Gemeentelijk Sportcentrum) te moeten bekostigen, maar per 2026 loopt dat het huurcontract af en als ik het goed lees wil Sportstad de verlieslatende delen dan weer overdragen bij de gemeente. Wellicht is dat één van de stappen die tot een lagere huursom voor sc Heerenveen kan bijdragen.

https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100285263

"Bij het gemeentelijk sportcentrum wordt deze onrendabele
top sinds de oprichting tot heden volledig gedragen door Sportstad. Dit is alleen mogelijk doordat
Sportstad geconsolideerd (resultaten van alle bedrijfsonderdelen opgeteld) zwarte cijfers draait,
waarmee zij de forse onrendabele top van het gemeentelijke sportcentrum op kan vangen. Dit kan
zij alleen maar doen door de positieve resultaten, die Sportstad behaalt met haar overige activiteiten
en vanuit haar eigen vastgoed, in te zetten om de exploitatie van het Gemeentelijk Sportcentrum in
de lucht te houden. Vanaf de oprichting/ingebruikname (2006) is de exploitatie van het
Gemeentelijk Sportcentrum verliesgevend."
Gebruikersavatar
Ferry Nijs
Jeugdspeler
Berichten: 29
Lid geworden op: 12-04-2024 15:19

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Ferry Nijs »

Dank voor het uitzoeken.

Ik heb in de krantenarchieven gezocht, maar kwam weinig noemenswaardigs tegen. Wat ik destijds had gemist: Heerenveen heeft in de coronatijd nog geprobeerd om de aandelen van sportstad te slijten aan de gemeente voor iets van 9 miljoen, maar daar had de gemeente geen oren naar. De gemeente opperde dat wij als supporters of andere geïnteresseerden de aandelen van de sportclub maar moesten overnemen. Dat zal niemand doen, want er wordt volgens mij zelden tot nooit dividend uitgekeerd. Pas als Heerenveen ergens (onder)in de KKD speelt en het water tot de lippen staat zal het overnemen van de aandelen een optie zijn om een faillissement af te wenden. Toch een fijne gedachte dat we altijd nog 9 miljoen achter de hand hebben. :)
Otsje P
Verified
Superster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Otsje P »

Betreffende het doorverkooplijstje van Abenello:

Een mooi lijstje maar de vlieger gaat niet helemaal op volgens mij. In het geval van binnenlandse transfers hoeft er volgens mij namelijk geen opleidingsvergoeding betaald te worden. Driouech naar PSV zorgt dus niet voor een opleidingsvergoeding. Het doorverkooppercentage is natuurlijk wel geldig. Ook Gudmundsson lijkt een binnenlandse transfer te maken, van de ene naar de andere Italiaanse club dus geen opleidingsvergoeding. En als van Ewijk naar een Premier League club zou gaan dan is ook hier geen sprake van een opleidingsvergoeding. Bovendien zit je bij van Ewijk volgens mij op een te hoog doorverkooppercentage maar ik hoop dat ik dat mis heb.

Vooralsnog wat van Ewijk betreft nog geen geruchten overigens.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Ooit gold de opleidingsvergoeding inderdaad alleen voor internationale transfers, maar dat is al heel lang niet meer zo. Zo profiteerden Groningen en Willem ll in 2017 al mee van de transfer van Van Dijk van Southampton naar Liverpool.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Met de degradatie van Vitesse krijgen we komend seizoen definitief 1,6 miljoen extra. De inkomsten zullen voor het eerst sinds jaren weer eens meer dan 20 miljoen zijn.
AMDJ
Verified
Beheerder
Berichten: 92
Lid geworden op: 30-05-2006 23:57

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door AMDJ »

Abenello schreef: 19-04-2024 23:09 Met de degradatie van Vitesse krijgen we komend seizoen definitief 1,6 miljoen extra. De inkomsten zullen voor het eerst sinds jaren weer eens meer dan 20 miljoen zijn.
We worden waarschijnlijk ingehaald door FC Twente, dus dan staan we nog steeds 7e.
Omdat de gehele TV pot omhoog gaat zullen de inkomsten wel iets stijgen.
N01tra
Verified
Jeugdspeler
Berichten: 27
Lid geworden op: 12-03-2019 15:07

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door N01tra »

AMDJ schreef: 26-04-2024 11:31 We worden waarschijnlijk ingehaald door FC Twente, dus dan staan we nog steeds 7e.
Omdat de gehele TV pot omhoog gaat zullen de inkomsten wel iets stijgen.
Je hebt wat info gemist, denk ik :)
Die 1,6 miljoen extra is op basis van plek 7.
AMDJ
Verified
Beheerder
Berichten: 92
Lid geworden op: 30-05-2006 23:57

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door AMDJ »

N01tra schreef: 26-04-2024 11:38 Je hebt wat info gemist, denk ik :)
Die 1,6 miljoen extra is op basis van plek 7.
Oh ik heb inderdaad over de mooie post van badfrisianboy heengekeken! Ik heb niets gezegd. :lol:
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1384
Lid geworden op: 11-05-2006 10:50

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Kaz_SCH »

Ziyech is na een verhuurperiode definitief overgenomen door Galatasaray, naar verluid betalen ze 2,85 miljoen. Echt doodzonde dat al die transfer voor serieuze knaken zijn afgeketst. Wij krijgen 4,5% van de transfersom als solidariteitsbbijdrage. Toch weer 128.500, maar het had een stuk mooier moeten zijn.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/je ... aef633b75/

Hier is weinig aandacht voor, maar voor onze club zou dit helemaal ontwrichtend zijn. Het zal misschien zo vaart niet lopen, maar in het zwartste scenario lopen Sahraoui en Olsson deze zomer transfervrij de deur uit en komt er nooit weer een transfersom binnen. Ik betwijfel of men hiervoor een noodplan voor klaarliggen heeft.
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1016
Lid geworden op: 05-07-2015 21:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door badfrisianboy »

Ik ben eens in de jaarverslagen van sc Heerenveen gedoken om een overzicht te krijgen van de financiële situatie van de club. Wellicht interessant om hier te delen.

INKOMSTEN
2017 - 2018: € 16,3
2018 - 2019: € 16,6
2019 - 2020: € 13,9
2020 - 2021: € 13,1
2021 - 2022: € 15,3
2022 - 2023: € 17,7
2023 - 2024: € 19,1 (Begroting)

UITGAVEN
2017 - 2018: € 22,1
2018 - 2019: € 22,7
2019 - 2020: € 20,7
2020 - 2021: € 16,1
2021 - 2022: € 20,9
2022 - 2023: € 24,8
2023 - 2024: € 24,1 (Begroting)

OPERATIONEEL RESULTAAT
2017 - 2018: - € 5,8
2018 - 2019: - € 6,1
2019 - 2020: - € 6,8
2020 - 2021: - € 3,0
2021 - 2022: - € 5,6
2022 - 2023: - € 7,1
2023 - 2024: - € 5,0 (Begroting)

NETTO OPBRENGST TRANSFERS
2017 - 2018: € 17,2 (Transfers € 20,6 - afschrijvingen/kosten € 3,4)
2018 - 2019: € 8,3 (Transfers € 11,9 - afschrijvingen/kosten € 3,6)
2019 - 2020: € 10,9 (Transfers € 14,0 - afschrijvingen/kosten € 3,1)
2020 - 2021: € 10,0 (Transfers € 13,7 - afschrijvingen/kosten € 3,7)
2021 - 2022: € 6,6 (Transfers € 11,5 - afschrijvingen/kosten € 4,9)
2022 - 2023: € 7,7 (Transfers € 13,5 - afschrijvingen/kosten € 5,8)

BEDRIJFSRESULTAAT NA BELASTING
2017 - 2018: + € 6,1
2018 - 2019: - € 0,9
2019 - 2020: + € 1,1
2020 - 2021: + € 2,9
2021 - 2022: - € 2,1
2022 - 2023: - € 3,7

EIGEN VERMOGEN
2017 - 2018: € 26,1
2018 - 2019: € 25,2
2019 - 2020: € 26,3
2020 - 2021: € 29,2
2021 - 2022: € 27,1
2022 - 2023: € 23,4
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Ook in 2023/24 dus weer een miljoenenverlies, aangezien de verkoop van Van Ewijk minder dan 5 miljoen opbracht en daarnaast Nicolaescu, Brouwers en Hall nog zijn gekomen. Hopelijk kunnen we door het verder verkleinen van het tekort en de verkoop van Sahraoui en/of Olsson volgend seizoen wel weer zwarte cijfers schrijven.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

De netto opbrengst van de transfers is trouwens wel lastig te bepalen. Vorig seizoen is er na aftrek van commissies en vergoedingen 7,7 miljoen overgebleven, maar dat heeft niets te maken met met de afschrijvingen. De afschrijvingen zijn alle transfersommen en tekengelden die in de jaren daarvoor betaald zijn verdeeld over de seizoenen van de betreffende contractduur. Je vergelijkt nu dus een beetje appels met peren.

Dat de afschrijvingen stijgen geeft wel aan dat we steeds hogere transfersommen zijn gaan betalen.
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1016
Lid geworden op: 05-07-2015 21:02

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door badfrisianboy »

Abenello schreef: 14-05-2024 15:11 De netto opbrengst van de transfers is trouwens wel lastig te bepalen. Vorig seizoen is er na aftrek van commissies en vergoedingen 7,7 miljoen overgebleven, maar dat heeft niets te maken met met de afschrijvingen. De afschrijvingen zijn alle transfersommen en tekengelden die in de jaren daarvoor betaald zijn verdeeld over de seizoenen van de betreffende contractduur. Je vergelijkt nu dus een beetje appels met peren.

Dat de afschrijvingen stijgen geeft wel aan dat we steeds hogere transfersommen zijn gaan betalen.
Ik heb deze bedragen meegenomen om de volgende redenen:
- De afschrijvingen op spelers zijn wel van invloed op het bedrijfsresultaat. Hoe hoger de afschrijvingen des te minder wordt het bedrijfsresultaat. Om de afschrijvingen naar beneden te brengen zou je meer spelers transfervrij moeten halen of voor lage transfersommen.
- Het geeft wel een goed beeld dat van de ontvangen transfergelden er een behoorlijk deel niet kan worden besteed.
- Het geeft een beeld ook van de bedragen die wij aan transfers betalen en aan de kosten die we kwijt zijn aan zaakwaarnemers, solidariteitsbijdragen etc.
- Ik vond het voor mezelf wel een interessant gegeven om uit te zoeken. Ik wilde dit wel delen met anderen. Maar uiteraard hoeft niet iedereen de gedeelde informatie interessant te vinden. Een ieder mag er mee doen wat zij of hij wil.

Naar aanleiding van jouw bijdrage het volgende:
- Volgens mij is het boekhoudkundig wel degelijk zo dat de afschrijvingen van een transferbedrag af gaan. Mocht een speler voor € 10,0 miljoen worden verkocht op het moment dat hij nog voor € 2,0 miljoen als waarde in de boeken/op de balans staat, dan is de feitelijke opbrengst maar € 8,0 miljoen. Nu ben ik geen echte boekhouder, dus iemand die daar meer verstand van heeft zal dat waarschijnlijk beter kunnen uitleggen dan ik.

- Verder vergelijk ik in mijn optiek geen appels met peren. Ik vergelijk juist één constante over meerdere seizoenen.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Ik snap nu waar de verwarring zit, in je overzicht staat dat het om ‘afschrijvingen/kosten’ zou gaan. Maar het zou moeten zijn ‘afwaardering boekwaarde/kosten’. De afschrijvingen staan daar los van.

Verder zeker een nuttig en interessant overzicht!

Ps. Ik ben ook geen boekhouder.
Driemaal is scheepsrecht
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-04-2024 21:59

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Driemaal is scheepsrecht »

Abenello schreef: 20-05-2024 20:50 Dit is zeker slecht nieuws voor sc Heerenveen en het scenario wordt helemaal zwart als Olsson en Sahraoui deze zomer al transfervrij de deur uitlopen.

We zijn in dat geval genoodzaakt om zo snel mogelijk het operationele tekort weg te werken en dat is niet onmogelijk:

- Het operationele tekort is dit lopende seizoen 5 miljoen
- Over twee seizoenen stijgt het tv geld met 3 miljoen + extra geld dat er eventueel nog mee te verdienen valt in het buitenland.
- De seizoenkaarthouders, losse kaartverkoop en sponsoren stijgen sinds de coronatijd gestaag door. Laat daar over twee jaar nog eens 1 miljoen uit te halen zijn.
- Het duurt eigenlijk al veel te lang, maar Ferry de Haan denkt nog steeds dat er ‘in stapjes’ wat van de huurprijs van het stadion af te krijgen, over twee jaar -0,5 miljoen per jaar?
- In plaats van de 7 ton van Ausnutria zou er volgens ‘eigen onderzoek’ minimaal 1 miljoen op te halen moeten zijn bij een hoofdsponsor. +0,3 miljoen

Dan blijft er vast en zeker nog een tekort over en zul je keihard moeten bezuinigen. Wat heb je bijvoorbeeld aan een jeugdopleiding als je talenten straks gratis opgehaald kunnen worden? En waarom betalen wij (volgens mij als één van de weinige clubs) meer salaris aan kantoorpersoneel dan aan spelers.

Vervolgens komt dan nog de vraag hoe hoog het salarisbudget moet zijn om te blijven concurreren. Dat is lastig te zeggen. PEC en Fortuna moeten komend seizoen al flink bezuinigen. Andere clubs met een begrotingstekort zullen ook moeten bezuinigen, clubs met geen of een klein begrotingstekort zullen daarvoor beloond worden.

Dit was mijn spreekbeurt. Bedankt voor het lezen.
Abenello, ik heb bovenstaand bericht van jou vanuit een ander topic geciteerd omdat ik het erg interessant vind wat je zegt. Voelt bijna alsof iemand een keer met oplossingen komt, ipv alleen het probleem aankaarten.

Ik ben namelijk reuze benieuwd;
1. Hoe kijkt iedereen aan tegen onze situatie? Wat zouden manieren kunnen zijn hoe wij in een x aantal jaar het operationele tekort weg kunnen werken?
2. Wat is de situatie bij andere clubs? In bovenstaand bericht worden PEC en Fortuna genoemd, wat is daar exact aan de hand? Volgens mij zou bijvoorbeeld een Utrecht zonder van Seumeren ook een gigantisch probleem hebben? Hoe staan wij ervoor vs heel andere clubs?
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2488
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Vrieskist »

En waarom betalen wij (volgens mij als één van de weinige clubs) meer salaris aan kantoorpersoneel dan aan spelers.
Goed verhaal, en dit stukje vond ik wel interessant, waarin zit dit dan precies? Betalen wij de spelers relatief weinig of hebben we teveel personeel.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Fortuna zit nog met een te hoog salarisbudget uit de tijd van Burak Yilmaz. Toen zou er een Turkse miljardair instappen, maar die heeft uiteindelijk Hull City gekocht. Vorig seizoen leden ze een verlies van 7,5 miljoen.

PEC heeft een lening moeten afsluiten om het net afgelopen seizoen af te maken. Daarnaast moeten ze van de KNVB een plan van aanpak maken hoe ze de financiële problemen gaan oplossen. Ze konden onder andere Kersten en Namli geen nieuw contract aanbieden voor komend seizoen.
Plaats reactie